ועידת רבני אירופה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ תקלדה, קישורים פנימיים
מ ויקיזציה
שורה 6: שורה 6:
==היסטוריה==
==היסטוריה==


ועידת רבני אירופה נוסדה בשנת [[1956]] ביוזמתו של הרב הראשי לבריטניה סר [[ישראל ברודי]], כדי להחיות את שארית הקהילות היהודיות ביבשת אירופה לאחר השואה. הרב ברודי נתמך על ידי הרב הראשי של [[צרפת]] יעקב קפלן, הרב הראשי של [[הולנד]] אהרון שוסטר{{הערה|עליו ראו: [http://zachor.michlalah.edu/manhigim/manhigim_t.asp?num=77&chug=manhigim&color=144B5B הרב אהרן שוסטר – הולנד ]}} והרב הבכיר הספרדי ב[[אנגליה]] חכם גאון. הוועידה מתכנסת פעם בשנתיים באחת ממדינות אירופה.{{הערה|{{מעריב|אהרון שוסטר|הפרק החדש בתולדותינו מחייב את הרבנים להתכנס ולדון בנושא|1967/10/13|01705}}}} הכנס הראשון התקיים בשנת 1957 באמסטרדם. הכנס הרביעי התקיים בשנת 1963 ב[[בזל]].{{הערה|{{מעריב||קשר הדדי|1963/06/10|00303}}}}
ועידת רבני אירופה נוסדה בשנת [[1956]] ביוזמתו של הרב הראשי לבריטניה סר [[ישראל ברודי]], כדי להחיות את שארית הקהילות היהודיות ביבשת אירופה לאחר השואה. הרב ברודי נתמך על ידי הרב הראשי של [[צרפת]] יעקב קפלן, הרב הראשי של [[הולנד]] אהרון שוסטר{{הערה|עליו ראו: [http://zachor.michlalah.edu/manhigim/manhigim_t.asp?num=77&chug=manhigim&color=144B5B הרב אהרן שוסטר – הולנד ]}} והרב הבכיר הספרדי ב[[אנגליה]] חכם גאון. הוועידה מתכנסת פעם בשנתיים באחת ממדינות אירופה.{{הערה|{{מעריב|אהרון שוסטר|הפרק החדש בתולדותינו מחייב את הרבנים להתכנס ולדון בנושא|1967/10/13|01705}}}} הכנס הראשון התקיים בשנת [[1957]] ב[[אמסטרדם]]. הכנס הרביעי התקיים בשנת [[1963]] ב[[בזל]].{{הערה|{{מעריב||קשר הדדי|1963/06/10|00303}}}}


הארגון מנוהל על ידי ועדה מתמדת של 35 חברים שנפגשת פעמיים בשנה באחת מבירות אירופה. המפגש כולל מלבד הדיונים הפנימיים, ביקור בקהילה היהודית המקומית ופגישות פוליטיות עם הממשלה של המדינה המארחת. חברי הוועדה המתמדת הם הרבנים הראשיים של מדינות [[אירופה]] והערים החשובות שבהן וכמו כן הדיינים הבכירים. הכנס הכללי של כל הרבנות מתקיים אחת לשנתיים לו מוזמנים הרבנים הראשיים וכלל רבני הקהילות.
הארגון מנוהל על ידי ועדה מתמדת של 35 חברים שנפגשת פעמיים בשנה באחת מבירות [[אירופה]]. המפגש כולל מלבד הדיונים הפנימיים, ביקור בקהילה היהודית המקומית ופגישות פוליטיות עם הממשלה של המדינה המארחת. חברי הוועדה המתמדת הם הרבנים הראשיים של מדינות [[אירופה]] והערים החשובות שבהן וכמו כן הדיינים הבכירים. הכנס הכללי של כל הרבנות מתקיים אחת לשנתיים לו מוזמנים הרבנים הראשיים וכלל רבני הקהילות.
הוועידה נועדה להגן על זכויות קיום אורח חיים דתיים של יהודים באירופה והפכה בכך לקולה של יהדות יבשת אירופה. הארגון היה מעורב בהגנה על זכויותיהם של היהודים לקיים שחיטה על פי ההלכה יהודית ולמול את בניהם על פי מסורת היהדות.
הוועידה נועדה להגן על זכויות קיום אורח חיים דתיים של יהודים באירופה והפכה בכך לקולה של יהדות יבשת אירופה. הארגון היה מעורב בהגנה על זכויותיהם של היהודים לקיים [[שחיטה]] על פי ההלכה יהודית ולמול את בניהם על פי מסורת היהדות.
הוועידה משמשת גם כסמכות רבנית קולגיאלית ומספקת אישורי [[כשרות]], פיקוח על הליכי גירות ו[[גיטין]], בירור מעמד ואישות והחלטות רבניות משפטיות המשפיעות על הקהילה היהודית הרחבה. במשך השנים הוועידה תמכה בקהילות אירופה במגוון שאלות ואתגרים ועזרה בגיוס מועמדים להנהגה הדתית המתאימה. הוועידה גם הקימה מחלקה לבניית ושיפוץ מקוואות שבנתה כבר שנים עשרה מקוואות ברחבי אירופה.
הוועידה משמשת גם כסמכות רבנית קולגיאלית ומספקת אישורי [[כשרות]], פיקוח על הליכי גירות ו[[גיטין]], בירור מעמד ואישות והחלטות רבניות משפטיות המשפיעות על הקהילה היהודית הרחבה. במשך השנים הוועידה תמכה בקהילות אירופה במגוון שאלות ואתגרים ועזרה בגיוס מועמדים להנהגה הדתית המתאימה. הוועידה גם הקימה מחלקה לבניית ושיפוץ [[מקווה|מקוואות]] שבנתה כבר שנים עשרה מקוואות ברחבי אירופה.


==הנהלה==
==הנהלה==

גרסה מ־12:20, 13 באוקטובר 2016

נשיאה הנוכחי של ועידת רבני אירופה
נשיאה הנוכחי של ועידת רבני אירופה - הרב פנחס גולדשמידט רבה הראשי של מוסקבה, רוסיה.
כשרות אירופה שעל ידי ועידת רבני אירופה
כשרות אירופה שעל ידי ועידת רבני אירופה

ועידת רבני אירופה הוא ארגון רבני אורתודוקסי הגדול והמרכזי של אירופה. הוועידה מאחדת יותר מ-700 רבנים של קהילות ובתי כנסת מרכזיים באירופה.

היסטוריה

ועידת רבני אירופה נוסדה בשנת 1956 ביוזמתו של הרב הראשי לבריטניה סר ישראל ברודי, כדי להחיות את שארית הקהילות היהודיות ביבשת אירופה לאחר השואה. הרב ברודי נתמך על ידי הרב הראשי של צרפת יעקב קפלן, הרב הראשי של הולנד אהרון שוסטר[1] והרב הבכיר הספרדי באנגליה חכם גאון. הוועידה מתכנסת פעם בשנתיים באחת ממדינות אירופה.[2] הכנס הראשון התקיים בשנת 1957 באמסטרדם. הכנס הרביעי התקיים בשנת 1963 בבזל.[3]

הארגון מנוהל על ידי ועדה מתמדת של 35 חברים שנפגשת פעמיים בשנה באחת מבירות אירופה. המפגש כולל מלבד הדיונים הפנימיים, ביקור בקהילה היהודית המקומית ופגישות פוליטיות עם הממשלה של המדינה המארחת. חברי הוועדה המתמדת הם הרבנים הראשיים של מדינות אירופה והערים החשובות שבהן וכמו כן הדיינים הבכירים. הכנס הכללי של כל הרבנות מתקיים אחת לשנתיים לו מוזמנים הרבנים הראשיים וכלל רבני הקהילות. הוועידה נועדה להגן על זכויות קיום אורח חיים דתיים של יהודים באירופה והפכה בכך לקולה של יהדות יבשת אירופה. הארגון היה מעורב בהגנה על זכויותיהם של היהודים לקיים שחיטה על פי ההלכה יהודית ולמול את בניהם על פי מסורת היהדות. הוועידה משמשת גם כסמכות רבנית קולגיאלית ומספקת אישורי כשרות, פיקוח על הליכי גירות וגיטין, בירור מעמד ואישות והחלטות רבניות משפטיות המשפיעות על הקהילה היהודית הרחבה. במשך השנים הוועידה תמכה בקהילות אירופה במגוון שאלות ואתגרים ועזרה בגיוס מועמדים להנהגה הדתית המתאימה. הוועידה גם הקימה מחלקה לבניית ושיפוץ מקוואות שבנתה כבר שנים עשרה מקוואות ברחבי אירופה.

הנהלה

הנשיא הנוכחי של ועידת רבני אירופה הוא הרב הראשי למוסקבה, פנחס גולדשמידט, שכיהן כיו"ר הוועדה המתמדת במשך יותר מעשר שנים. יו"ר הנשיאות הוא הנשיא לשעבר של הוועידה והרב הראשי האחרון של צרפת, יוסף סיטרוק ונשיא העמית הוא הרב הראשי לבריטניה אפרים מירוויס (תפקיד זה אויש בעבר על ידי הרב הראשי לבריטניה הקודם, ד"ר יונתן זקס). לפני הרב סיטרוק עמד בראש הוועידה הרב הלורד עמנואל יעקובוביץ, הרב הראשי של בריטניה.

מנכ"ל הוועידה מאז הקמתה היה הרב מוריס (משה) רוז, שהוחלף ב-2001 על ידי הרב אבא דונר, שנפטר בשנת 2011. מאז הארגון מתנהל בראשות נשיאו, המנהל הרבני הרב משה לבל, והמנכ"ל מאז 2013 הרב משה לוין מפריז, בעבר דובר הרבנות הראשית לצרפת (כיום יועץ לרב הראשי של צרפת חיים קורסיה). הם נעזרים בעבודתם במזכ"ל הרב עקיבא יוסוביץ.

ארגוני בת

KE

כשרות אירופה (מחליף את ארגון ECK) הוקמה על ידי ועידת רבני אירופה על מנת לספק פיקוח כשרות בסטנדרט אחיד ולעזור לרבנים מקומיים בארגון ופיקוח על ייצור והספקת אוכל כשר. ארגון זה שומר על קשר רציף עם ארגוני ורשויות הכשרות ברחבי העולם כדי לספק כשרות מוכרת ברמה גבוהה לצרכן.[4]

Hulya

ארגון "חוליה"
ארגון "חוליה"

ארגון "חוליה" הוקם בשנת 2010 בלוקסמבורג על ידי יו"ר הוועדה המתמדת דאז הרב פנחס גולדשמידט, על מנת לסייע בהכשרה רבנים, פיתוח קהילתי ולהעניק לרבנים כישורים עדכניים לעבודה בסביבה אירופאית מודרנית. "חוליה" ממומן בעיקר על ידי 'קרן מתנאל' מלוקסמבורג ומשרדיה ג"כ בלוקסמבורג.

בית דין אירופה

בית הדין הכלל אירופי הוקם לפני למעלה מ -15 שנים כיוזמה של הרב הראשי לבריטניה עמנואל יעקובוביץ', ברון יעקובוביץ', שהיה אז נשיא ועידת רבני אירופה, אחרי בקשות חוזרות ונשנות מקהילות באירופה שבהן לא תפקד בית דין רבני קבוע. בראש בית דין אירופה עומד כיום הדיין חנוך אהרנטרוי שעמד בראש הרכבי בתי הדין הרבניים המכובדים בלונדון במשך 30 שנים ולפני כן במנצ'סטר. דיין אהרנטרוי הוא הסמכות ההלכתית הבכירה הבלתי מעורערת באירופה. בנוסף בית דין אירופה מעסיק דיינים מבתי דין מכובדים וקבועים באירופה. בית הדין מספק שירותים משפטיים יהודים מקיפים על פני מגוון רחב של ערים אירופאיות. בעוד משרדי בית הדין בבזל, שווייץ, הוא משרת יחידים וקהילות מהמדינות הבאות: גרמניה, פולין, בולגריה, צ'כיה, סלובקיה, אוסטריה, הונגריה, רומניה, טורקיה, נורווגיה, שוודיה, דנמרק ופינלנד. שירותים כוללים: פיקוח על גיטין, פיקוח על אימוץ וגרות, בוררות וגישור ויישוב סכסוכים קהילתי.

פרס על שם לורד עמנואל יעקובוביץ מוענק לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל 2103
פרס על שם לורד עמנואל יעקובוביץ מוענק לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל 2103
פרס יזם האינטרנט לשנת 2103 האירוע התקיים בלוקסמבורג
פרס יזם האינטרנט לשנת 2103 האירוע התקיים בלוקסמבורג

לא תשכח

ארגון "לא תשכח" האירופאי הוקם בשנת 2006 כפרויקט משותף של ועידת רבני אירופה והוועידה לתביעות יהודיות חומריות נגד גרמניה. מטרתו להבטיח את שימורם של בתי קברות יהודים וקברות אחים ברחבי יבשת אירופה. יוזמה זו, התחילה עם הקמת מאגר מידע נגיש לציבור של כל הקבורה היהודית באירופה, הכולל כיום את הפרטים של מעל 9,000 בתי קברות וקברות אחים. פרויקט לא תשכח גם מקבץ את מכלול החוקים הלאומיים ובינלאומיים השונים והחלטות מנהליות המשפיעות על אתרים אלה כדי לשמש כנקודת התחלה להגנה טובה יותר ושימור המורשת היהודית באירופה.

מטרה מרכזית של הפרויקט היא להפעיל אירופאים צעירים, להחיות את ההיסטוריה של אירופה ולעודד ולהטמיע ערכים של אחריות אזרחית וכבוד הדדי. הפעילות נותנת לצעירים יהודיים תובנה חשובה בתרבותם היהודית ומגייס אנשים צעירים לדאוג למורשת המשותפת שלהם. הפרויקט הוא סביב בתי קברות יהודים – שהם עדות פיזית לקהילות פאר יהודיות מעבר לא רחוק - והפעילות המעשית היא חלק מלמידה חווייתית משמעותית על שואת קהילות אירופה לדור הצעיר. קבוצות של אנשים צעירים שהוכשרו על ידי לא תשכח כבר החלו לבקר אלפי אתרי הקבורה יהודים ברחבי אירופה. קבוצות אלה אוספות מידע חיוני על היסטורית החיים היהודים המקומיים, הם מצלמים ומתעדים כל בית קברות, מתוך מחויבות לשמר ולהגן על אתרים חשובים אלה.

אפליקציית אירועים יהודיים מ א' ועד ת' - מצא טוב

אפליקציית מצא טוב היא אפליקציית אירועים יהודיים מא' ועד ת' - האפליקצייה נותנת לכל אחד ואחת בכל מקום בעולם את האפשרות למצוא טוב יותר כל מה שצריכים בעניין אירועים יהודיים על ידי יצירת רשת חברתית עם מנוע חיפוש מתקדם.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים