ההסתדרות הציונית העולמית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תוספת סריקה
Motyshif (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 66: שורה 66:
* [http://www.izionist.org ההסתדרות הציונית העולמית], אתר מרכז התקשורת עם התפוצות והמאבק באנטישמיות
* [http://www.izionist.org ההסתדרות הציונית העולמית], אתר מרכז התקשורת עם התפוצות והמאבק באנטישמיות
* [http://www.zionistarchives.org.il/Pages/Default.aspx הארכיון הציוני המרכזי] - הארכיון הרשמי של מוסדות התנועה הציונית, ביניהן ההסתדרות הציונית העולמית
* [http://www.zionistarchives.org.il/Pages/Default.aspx הארכיון הציוני המרכזי] - הארכיון הרשמי של מוסדות התנועה הציונית, ביניהן ההסתדרות הציונית העולמית
* {{סרטונים}} יהושע גוברין (אוסקר גרינבוים), יו"ר ההסתדרות הציונית האוסטרית, [https://youtu.be/Zb-nmYKGyFM?t=98 עולה לארץ] . [[יומני כרמל]], אוקטובר 1938 <small><small>(התחלה 1:38)</small></small>
* {{סרטונים}} יהושע גוברין (אוסקר גרינבוים), יו"ר ההסתדרות הציונית האוסטרית, [https://youtu.be/Zb-nmYKGyFM?t=98 עולה לארץ]. [[יומני כרמל]], אוקטובר 1938 <small><small>(התחלה 1:38)</small></small>


{{ציונות}}
{{ציונות}}

גרסה מ־12:19, 31 באוקטובר 2016

קובץ:WorldZionistOrg.jpg
סמל ההסתדרות הציונית העולמית
המוסדות הציוניים עד מלחמת העולם הראשונה
בניין ההסתדרות הציונית בתל אביב (2012)

ההסתדרות הציונית העולמית היא ארגון של התנועה הציונית שהוקם ביוזמתו של בנימין זאב הרצל ב-3 בספטמבר 1897, בקונגרס הציוני הראשון שהתכנס בבזל שבשווייץ. ההסתדרות הציונית הוקמה כארגון גג, לאיחוד פעולתם של כל הגופים הציוניים בעולם. באותו קונגרס הוטל על היינריך אלחנן יורק-שטיינר להכין את תקנות הארגון.

ההסתדרות הציונית נמנית עם המוסדות הלאומיים, שפעלו להגשמת מטרתה של התנועה הציונית – הקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. ההסכמה בין כל חלקי התנועה הציונית להתאחד מאחורי התביעה להקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל התגבשה רק סמוך להקמת מדינת ישראל. בתחילת דרכה ייצגה ההסתדרות הציונית את היישוב היהודי בארץ ישראל אל מול השלטון העות'מאני ואחר כך אל מול שלטון המנדט הבריטי. בשנת 1929 עברה הפעילות הביצועית של ההסתדרות הציונית לידי הסוכנות היהודית, וההסתדרות הציונית נותרה כגוף קובע מדיניות.

החברות בהסתדרות הציונית הייתה פתוחה בפני כל יהודי שהסכים עם מטרותיה ורכש את "השקל הציוני".

תעודת חבר בהסתדרות הציונית הארצית (פולין) שהוצאה בשנת 1929 בלבוב

בקונגרס הציוני ה-23, שהתכנס בירושלים בשנת 1951, הוגדרו מחדש מטרותיה של ההסתדרות הציונית, לאחר שמטרתה העיקרית עד אותה עת - הקמת מדינה יהודית, זכתה להגשמה.

ההסתדרות הציונית ממשיכה בפעילותה גם כיום, ומתמקדת בעיקר בעידוד העלייה, בהעמקת הקשר בין מדינת ישראל ויהדות התפוצות, בחינוך ציוני, יהודי התפוצות ומאבק באנטישמיות.

בית ההסתדרות הציונית העולמית נמצא ברחוב קינג ג'ורג' 48 בירושלים, בבניין משותף לסוכנות היהודית, להסתדרות הציונית העולמית ולקק"ל.

מוסדות הארגון

לניהול פעילותה ולהגשמת מטרותיה הקימה ההסתדרות הציונית מוסדות אחדים, בתחומי פעילות מגוונים:

יושבי ראש ההסתדרות הציונית

לאחר קום המדינה עבר מרכזה של ההסתדרות הציונית לירושלים.

החל משנת 1972 תפקיד זה אינו קיים. בראש הארגון עומד יושב ראש הנהלת הוועד הפועל של ההסתדרות הציונית או יושב ראש הסוכנות היהודית.

  • לואי אריה פינקוס - שימש כיו"ר הוועד הפועל עד 1972 וכיו"ר ההסתדרות הציונית העולמית עד אוקטובר 1973
  • יצחק נבון - יו"ר הנהלת הוועד הפועל בשנים 1972–1978

במקביל ליצחק נבון שימשו יושבי ראש ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית:

ב-1978 אוחדו שוב שני התפקידים:

בשנת 2009 שוב הופרדו התפקידים:

קישורים חיצוניים