יוקריט הלסינקי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ויקישיתוף בשורה
שורה 55: שורה 55:
ב-[[27 באוקטובר]] [[1967]] התקיימה אספת הייסוד של הקבוצה. לוגו הליצן הקורץ, המלווה אותה עד היום, אומץ באופן מיידי על בסיס דמויות [[ג'וקר]] מחפיסות קלפים שונות. היא קבעה את ביתה ב"היכל הקרח הלסינקי", אולם בן כ-8000 מקומות ישיבה.
ב-[[27 באוקטובר]] [[1967]] התקיימה אספת הייסוד של הקבוצה. לוגו הליצן הקורץ, המלווה אותה עד היום, אומץ באופן מיידי על בסיס דמויות [[ג'וקר]] מחפיסות קלפים שונות. היא קבעה את ביתה ב"היכל הקרח הלסינקי", אולם בן כ-8000 מקומות ישיבה.


מאקינן שם לו למטרה להעפיל במהירות לליגה העלניונה של פינלנד, ומרבית שחקני הקבוצה החובבנית אותה ירש לא שרדו בקבוצה לאורך שמן. יוצא דופן היה החלוץ טימו טורונן, ששרד בקבוצה שנים רבות והוא עדיין (2015) מבקיע המצטיין שלה בכל הזמנים.
מאקינן שם לו למטרה להעפיל במהירות לליגה העלניונה של פינלנד, ומרבית שחקני הקבוצה החובבנית אותה ירש לא שרדו בקבוצה לאורך זמן. יוצא דופן היה החלוץ טימו טורונן, ששרד בקבוצה שנים רבות והוא עדיין (2015) מבקיע המצטיין שלה בכל הזמנים.


מאקינן הצליח במטרתו, ושנתיים לאחר היווסדה העפילה יוקריט לליגה העליונה.
מאקינן הצליח במטרתו, ושנתיים לאחר היווסדה העפילה יוקריט לליגה העליונה.
שורה 64: שורה 64:
המייסד איימו מאקינן פרש מניהול הקבוצה ב-[[1980]], והקבוצה עברה להיות מנוהלת על ידי חברה שהוקמה לצורך כך.
המייסד איימו מאקינן פרש מניהול הקבוצה ב-[[1980]], והקבוצה עברה להיות מנוהלת על ידי חברה שהוקמה לצורך כך.


ב-[[1982]] זכתה יוקריט לרכש משמעותי - מגן [[נבחרת ברית המועצות בהוקי קרח|נבחרת ברית המועצות]] ניקולאי מקארוב (אחיו הבוגר של כוכב ההתקפה של הנבחרת [[סרגיי מקארוב]]). מקארוב הוביל את הקבוצה עד לגמר הפלייאוף של הליגה הפינית (שכעת נקראה SM-Liiga) אך לא שותף בו בגלל פציעה קשה שנגרמה ממכת מקל מכוונת של שחקו יריב, ויוקריט נוצחה בסדרת הגמר על ידי יריבתה העירונית, HIFK הלסינקי. מקארוב לא התאושש מהפציעה ובעונה הבאה, לאחריה פרש מפעילות, ירדה יכולתו באופן מורגש.
ב-[[1982]] זכתה יוקריט לרכש משמעותי - מגן [[נבחרת ברית המועצות בהוקי קרח|נבחרת ברית המועצות]] ניקולאי מקארוב (אחיו הבוגר של כוכב ההתקפה של הנבחרת [[סרגיי מקארוב]]). מקארוב הוביל את הקבוצה עד לגמר הפלייאוף של הליגה הפינית (שכעת נקראה SM-Liiga) אך לא שותף בו בגלל פציעה קשה שנגרמה ממכת מקל מכוונת של שחקן יריב, ויוקריט נוצחה בסדרת הגמר על ידי יריבתה העירונית, HIFK הלסינקי. מקארוב לא התאושש מהפציעה ובעונה הבאה, לאחריה פרש מפעילות, ירדה יכולתו באופן מורגש.


בשנים הבאות חזרה יוקריט להיות קבוצת תחתית עקב בעיות כספיות שגרמו לעזיבת חלק גדול משחקניה המובילים, והקבוצה ירדה לליגה השנייה ב-[[1987]].
בשנים הבאות חזרה יוקריט להיות קבוצת תחתית עקב בעיות כספיות שגרמו לעזיבת חלק גדול משחקניה המובילים, והקבוצה ירדה לליגה השנייה ב-[[1987]].

גרסה מ־15:28, 31 באוקטובר 2016


שגיאות פרמטריות בתבנית:קבוצת הוקי קרח

פרמטרים [ שנת ייסוד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

יוקריט הלסינקי
מידע כללי
אולם ביתי
הארטוול ארינה
(13,349 מושבים)
פינלנדפינלנד הלסינקי, פינלנד
מדינה פינלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
ליגה KHL
חטיבה מערבית
בית בוברוב
היסטוריה יוקריט הלסינקי (1967 - ההווה)
בעלים פינלנדפינלנד הארי הרמיקו
רוסיהרוסיה בוריס רוטנברג
רוסיהרוסיה גנאדי טימושנקו
מאמן פינלנדפינלנד יוקה יאלונן
תארים
אליפויות KHL 0
אליפויות חטיבתיות 0
אליפויות פינלנד (SM-Liiga) 6
1973, 1992, 1994, 1996, 1997, 2002
גביע אירופה 2
1995, 1996
הגביע הקונטיננטלי 1
2003
תלבושת
מדים (בית, חוץ)
http://www.jokerit.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

יוקריט הלסינקיפינית: Jokerit Helsinki; פירוש השם בפינית הוא "ג'וקרים" או "ליצנים") היא קבוצת הוקי קרח מקצוענית מהלסינקי, פינלנד, המשחקת בליגת ה-KHL בה היא חברה ב"בית בוברוב" שבחטיבה המערבית.

יוקריט היא אחת מקבוצות הפאר של הענף בפינלנד, וזכתה ב-6 אליפויות של הליגה העליונה של פינלנד (SM-Liiga). שני השחקנים הנחשבים לגדולים בתולדות פינלנד, יארי קורי וטמו סלאנה, גדלו בקבוצה. קורי משמש כיום (2015) כמנכ"ל שלה.

ב-2014 עזבה יוקריט את הליגה הפינית ועברה לשחק בליגת ה-KHL, ובכך הייתה לקבוצה הסקנדינבית הראשונה בליגה.

היסטוריה

תחילת הדרך

יוקריט קמה ב-1967 על חורבותיה של קבוצה חובבנית בליגה השנייה של פינלנד, שחובותיה הכריעו אותה והיא נאלצה להתפרק. איש העסקים איימו מאקינן השתלט על נכסי הקבוצה המפורקת, כולל כל שחקניה, במחיר של חצי מחובותיה, והקים קבוצה חדשה, חצי מקצוענית, שירשה גם את המקום של הקבוצה המפורקת בליגה השנייה בפינלנד.

ב-27 באוקטובר 1967 התקיימה אספת הייסוד של הקבוצה. לוגו הליצן הקורץ, המלווה אותה עד היום, אומץ באופן מיידי על בסיס דמויות ג'וקר מחפיסות קלפים שונות. היא קבעה את ביתה ב"היכל הקרח הלסינקי", אולם בן כ-8000 מקומות ישיבה.

מאקינן שם לו למטרה להעפיל במהירות לליגה העלניונה של פינלנד, ומרבית שחקני הקבוצה החובבנית אותה ירש לא שרדו בקבוצה לאורך זמן. יוצא דופן היה החלוץ טימו טורונן, ששרד בקבוצה שנים רבות והוא עדיין (2015) מבקיע המצטיין שלה בכל הזמנים.

מאקינן הצליח במטרתו, ושנתיים לאחר היווסדה העפילה יוקריט לליגה העליונה.

שנות ה-70 של המאה ה-20

יוקריט התבססה במהירות בליגה העליונה של פינלנד, שנקראה אז SM-Sarja. בעזרת רכש נבון זכתה הקבוצה במקום השני בליגה ב-1971, וב-1973 זכתה באליפות ראשונה. באותה תקופה יצרה הקבוצה ליגת נוער פנימית עם מאות נערים, שצברו ניסיון משחק ויצרו עבור הקבוצה מאגר של כשרונות צעירים. אחד מאותם כשרונות היה החלוץ יארי קורי, שכיכב בקבוצה במחצית השנייה של העשור בטרם הפך לכוכב על בליגת ה-NHL במדי אדמונטון אוילרס. עם זאת, באותה תקופה דעך כוכבה של הקבוצה שהפכה לקבוצת תחתית בליגה, ולמעשה ביצועיו של קורי הצילו אותה מירידה לליגה השנייה.

שנות ה-80

המייסד איימו מאקינן פרש מניהול הקבוצה ב-1980, והקבוצה עברה להיות מנוהלת על ידי חברה שהוקמה לצורך כך.

ב-1982 זכתה יוקריט לרכש משמעותי - מגן נבחרת ברית המועצות ניקולאי מקארוב (אחיו הבוגר של כוכב ההתקפה של הנבחרת סרגיי מקארוב). מקארוב הוביל את הקבוצה עד לגמר הפלייאוף של הליגה הפינית (שכעת נקראה SM-Liiga) אך לא שותף בו בגלל פציעה קשה שנגרמה ממכת מקל מכוונת של שחקן יריב, ויוקריט נוצחה בסדרת הגמר על ידי יריבתה העירונית, HIFK הלסינקי. מקארוב לא התאושש מהפציעה ובעונה הבאה, לאחריה פרש מפעילות, ירדה יכולתו באופן מורגש.

בשנים הבאות חזרה יוקריט להיות קבוצת תחתית עקב בעיות כספיות שגרמו לעזיבת חלק גדול משחקניה המובילים, והקבוצה ירדה לליגה השנייה ב-1987.

לעזרתה של הקבוצה באה שוב תוכנית השחקנים הצעירים הענפה שלה. לאחר שקבוצת הצעירים עד גיל 20 של המועדון זכתה באליפות פינלנד ב-1988, הועלו כוכביה לקבוצה הבוגרת. בין הכוכבים הצעירים בלטו בעיקר השוער ארי סולנדר והחלוץ טמו סלאנה, שהפך לכוכב הבלתי מעורער של הקבוצה בדרך לקריירת NHL מפוארת.

הסגל הצעיר והמבטיח העלה את הקבוצה בחזרה לליגה העליונה ופתח את עידן השיא של הקבוצה, למרות שבסוף שנות ה-80 עדיין נמשכו הבעיות הפיננסיות והניהול הכושל שנבע מהצורך להגיע להסכמה בין כל חברי הדירקטוריון, הסכמה שכמעט אף פעם לא הושגה.

שנות ה-90: תחילת עידן הרקימו ושנות השיא

ב-1991 השתלט חבר דירקטוריון הקבוצה, איש העסקים הארי הרקימו, על הקבוצה. הוא הפך ליו"ר הקבוצה ופירק את הדירקטוריון שגרם לסטגנציה שבה שקעה. בעזרת הכוח שצבר לעצמו הוכיח הרקימו את היכולת הניהולית והעסקית שלו, ובתוך שנים מעטות הפך המועדון שהיה על סף פשיטת רגל למועדון העשיר ביותר בספורט הפיני כולו. עם שחקני רכש חדשים ועם הכוכבים שעלו מקבוצת הצעירים זכה המועדון לשנותיו היפות ביותר, עם 4 אליפויות פינלנד (1992, 1994, 1996 ו-1997) ושני גביעים אירופים רצופים ב-1995 ו-1996.

הרקימו בנה עבור הקבוצה את ביתה הנוכחי, הארטוול ארינה, אליו עברה הקבוצה ב-1997. זו הייתה הפעם הראשונה באירופה שבה קבוצה זכתה לשחק באולם ביתי שהיה בבעלות פרטית של בעליה. הקבוצה שמה את יהבה על מפעל אירופי חדש ומבטיח, ליגה האלופות בהוקי קרח, שייסדה פדרציית ההוקי קרח הבינלאומית. הקבוצה התבססה בשנים הבאות על שחקני רכש יקרים, כגון החלוץ אסה טיקנן שחזר למולדתו לאחר שנים מוצלחות מאד באדמונטון אוילרס איתה זכה 5 פעמים בגביע סטנלי.

ההימור על ליגת האלופות התגלה כטעות. המפעל נכשל כישלון חרוץ ולא הכניס לקבוצה את הכספים שקיוותה שיכניס לה, ובליגה, למרות שחקני הרכש היקרים, ירדו ביצועיה. ההישג הבא שלה היה עלייה לסדרת גמר הפלייאוף ב-2000, בה הפסידה.

2000 - 2013: שנים אחרונות בליגה הפינית

בתחילת המאה ה-21 כיכבו בקבוצה השוער הצעיר קרי להטונן, שהפך מאוחר יותר לאחד השוערים הטובים בעולם במדי דאלאס סטארס בליגת ה-NHL, והחלוץ הוותיק וילה פלטונן שזכה עם נבחרת פינלנד באליפות העולם ב-1995. הקבוצה זכתה באליפות הליגה ב-2002.

עם עזיבתו של להטונן ל-NHL, נרכש מבוסטון ברואינס השוער האמריקאי המתבגר טים תומאס, שלא מצא את מקומו בברואינס. תומאס שכנע ביכולתו, והקבוצה זכתה בגביע הקונטיננטלי - הגביע השני בחשיבותו באירופה - ב-2003.

בעונת 2004/05 שבתה ליגת ה-NHL למשך עונה שלמה, ושחקנים רבים מה-NHL עברו לשחק באותה עונה באירופה. יוקריט הביאה לסגל שלה מספר שחקני NHL ובראשם הכוכב שגדל בקבוצה, טמו סלאנה, שכבר היה כוכב-על מוכח ב-NHL. אלא שסלאנה הגיע לקבוצה פצוע ונעדר ממשחקים רבים. יוקריט, שנחשבה מועמדת מובילה לזכות באליפות, כשלה בסדרת הגמר ונאלצה להסתפק בסגנות.

בעונה הבאה, עם סיום השביתה ב-NHL, עזבו את הקבוצה שחקנים רבים. קשה במיוחד הייתה עזיבתו של השוער טים תומאס, שעזב את הקבוצה יום אחד לפני תחילת העונה כדי לשוב ולנסות את מזלו בבוסטון ברואינס. הקבוצה לא יכלה להתגבר על העזיבות הרבות, ולראשונה מזה 16 שנה לא העפילה לפלייאוף.

בהמשך דרכה בליגה הפינית חזרה הקבוצה לפלייאוף, אך לא זכתה בתארים נוספים. היא העפילה עוד פעם אחת לסדרת הגמר ב-2007, ונוצחה. אירוע ניתן לציון הוא משחקה של יוקריט מול יריבתה העירונית HIFK בעונת 2010/2011, שהועבר לאצטדיון האולימפי בהלסינקי ושוחק תחת כיפת השמיים. המשחק, שבו הפסידה יוקריט 4:3, משך 36644 צופים, שיא קהל של כל הזמנים בליגה הפינית המחזיק מעמד עד היום.

2013 - ההווה: המעבר ל-KHL

יוקריט, בתלבושת הכחולה, מול סלובאן ברטיסלבה במסגרת ליגת ה-KHL ב-2014

ביוני 2013 הודיע הארי הרקימו במסיבת עיתונאים דרמטית כי הוא מוכר את אולמה הביתי של הקבוצה, הארטוול ארינה, לאנשי העסקים בוריס רוטנברג (הבעלים של סק"א סנקט פטרבורג, גנאדי טימושנקו (נשיא הקבוצה), וארקדי רוטנברג, אחיו של בוריס ויו"ר דינמו מוסקבה, שלושתם רוסים עם אזרחות פינית. טימושנקו ובוריס רוטנברג קנו גם חלקים בבעלות על הקבוצה, אם כי הרקימו נותר הבעלים העיקרי שלה.

באותה מסיבת עיתונאים הודיע הרקימו גם שיוקריט תעזוב את הליגה הפינית בתום עונת 2013/14, ותעבור לשחק בליגת ה-KHL. בכך הפכה יוקריט לקבוצה הסקנדינבית הראשונה ב-KHL. כוכב העבר יארי קורי, שגדל בקבוצה, שב אליה בתפקיד המנכ"ל אחרי תקופה מוצלחת כמנהל המקצועי של נבחרת פינלנד.

בשתי עונותיה הראשונות בליגת ה-KHL עלתה הקבוצה לפלייאוף, אך בראשונה נוצחה בסיבוב השני על ידי צסק"א מוסקבה, ובשנייה, למרות עונה רגילה מצוינת שהסתיימה במקום הראשון ב"בית בוברוב", הודחה כבר הסיבוב הראשון על ידי טורפדו ניז'ני נובגורוד.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יוקריט הלסינקי בוויקישיתוף
עונות KHL טורנירים נוספים נשיאי הליגה שונות
קבוצות בעונת ‏2023/24
החטיבה המזרחית החטיבה המערבית
בית חרלמוב בית צ'רנישב בית בוברוב בית טראסוב
רוסיהרוסיהאבטומוביליסט יקטרינבורג רוסיהרוסיהסלבאט יולאייב אופה רוסיהרוסיהויטיאז מחוז מוסקבה בלארוסבלארוסדינמו מינסק
רוסיהרוסיהאק בארס קאזאן רוסיהרוסיהאוונגרד אומסק רוסיהרוסיהסוצ'י רוסיהרוסיהדינמו מוסקבה
רוסיהרוסיהטרקטור צ'ליאבינסק רוסיהרוסיהאמור חברובסק רוסיהרוסיהספרטק מוסקבה רוסיהרוסיהצסק"א מוסקבה
רוסיהרוסיהנפטכימיק ניז'נקאמסק קזחסטןקזחסטןבאריס נור-סולטן רוסיהרוסיהסק"א סנקט פטרבורג רוסיהרוסיהלוקומוטיב ירוסלבל
רוסיהרוסיהמטאלורג מגניטוגורסק הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין הכוכב האדום קונלון רוסיהרוסיהסברסטאל צ'רפובץ רוסיהרוסיה אדמירל ולדיווסטוק
רוסיהרוסיהטורפדו ניז'ני נובגורוד רוסיהרוסיהסיביר נובוסיבירסק לאדה טוליאטי
קבוצות עבר
יוגרהסלובן ברטיסלאבהלב פופראדדונבאסאטלנט מיטישצ'ידינמו ריגהיוקריט הלסינקילב פראג
מדבצ'אק זגרבמטאלורג נובוקוזנצקאם.וה.דהחימיק ווסקרסנסק