שרה, גיבורת ניל"י – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
בעצם תיארתי והסברתי מה זה נילי
מ תודה על ההסבר, אך יש ערך מקושר שמרחיב על המחתרת כך שלטעמי ההרחבה מיותרת כאן
שורה 35: שורה 35:
|היברובוקס=
|היברובוקס=
}}
}}
'''שָׂרָה, גיבורת ניל"י''' (נצח ישאל לא ישקר)הוא [[ספר]] לילדים ולנוער מאת ה[[סופר]]ת ה[[ישראל]]ית [[דבורה עומר]], שיצא לאור בשנת [[1967]] ומתאר את חייה של [[שרה אהרנסון]].
'''שָׂרָה, גיבורת ניל"י''' הוא [[ספר]] לילדים ולנוער מאת ה[[סופר]]ת ה[[ישראל]]ית [[דבורה עומר]], שיצא לאור בשנת [[1967]] ומתאר את חייה של [[שרה אהרנסון]].


הספר עוסק בהתהוות מחתרת הריגול [[ניל"י]] ובפעילותה בזמן [[מלחמת העולם הראשונה]] ב[[התקופה העות'מאנית בארץ ישראל|ארץ ישראל העות'מאנית]] מנקודת מבטה של שרה אהרנסון. בראש מחתרת הריגול ניל"י עמד אחיה הבכור [[אהרן אהרנסון]]. הספר משלב בין פעילותה במחתרת לחייה האישיים, למשל היכרותה עם [[אבשלום פיינברג]], יחסיה עם אחותה הצעירה [[רבקה אהרנסון|רבקה]] ועוד.
הספר עוסק בהתהוות מחתרת הריגול [[ניל"י]] ובפעילותה בזמן [[מלחמת העולם הראשונה]] ב[[התקופה העות'מאנית בארץ ישראל|ארץ ישראל העות'מאנית]] מנקודת מבטה של שרה אהרנסון. בראש מחתרת הריגול ניל"י עמד אחיה הבכור [[אהרן אהרנסון]]. הספר משלב בין פעילותה במחתרת לחייה האישיים, למשל היכרותה עם [[אבשלום פיינברג]], יחסיה עם אחותה הצעירה [[רבקה אהרנסון|רבקה]] ועוד.

גרסה מ־22:12, 29 בדצמבר 2016


שגיאות פרמטריות בתבנית:ספר

פרמטרים ריקים [ ספר הבא, ספר קודם, שנת הוצאה בעברית, מהדורות נוספות, OCLC, מהדורה מוערת, מהדורה ראשונה, מהדורה מדעית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ שנת הוצאה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

שרה, גיבורת ניל"י
עטיפת הספר
עטיפת הספר
מידע כללי
מאת דבורה עומר
שפת המקור עברית
סוגה מתח הרפתקאות
הוצאה
הוצאה הוצאת י' שרברק
תאריך הוצאה 1967 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עמודים 230
סדרה
סדרת ספרים נועזים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 001305932, 001299221, 002152015, 002294459, 001302453, 002787444
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שָׂרָה, גיבורת ניל"י הוא ספר לילדים ולנוער מאת הסופרת הישראלית דבורה עומר, שיצא לאור בשנת 1967 ומתאר את חייה של שרה אהרנסון.

הספר עוסק בהתהוות מחתרת הריגול ניל"י ובפעילותה בזמן מלחמת העולם הראשונה בארץ ישראל העות'מאנית מנקודת מבטה של שרה אהרנסון. בראש מחתרת הריגול ניל"י עמד אחיה הבכור אהרן אהרנסון. הספר משלב בין פעילותה במחתרת לחייה האישיים, למשל היכרותה עם אבשלום פיינברג, יחסיה עם אחותה הצעירה רבקה ועוד.

עלילה

הסיפור פותח בפגישתם של שרה אהרונסון ואבשלום פיינברג בארץ ישראל העות'מאנית, עוד בהיותם ילדים. לאחר שאבשלום מגיע לביתה של שרה ומזמין את שרה ושניים מאחיה – רבקה ואלכסנדר, לטיול, מציג אבשלום בפניהם מערה נסתרת שמצא בעת מפולת סלעים. בעקבות הצעתו של אבשלום להקים מחתרת שתגן על היישוב העברי מפני שודדים ועות'מאנים, הם מקימים קבוצה ששמה הגדעונים.

לאחר תקופת שנים שבה קבוצת הגדעונים המשיכה לפעול ללא אבשלום (שנסע ללמוד בצרפת), מלכה, אמם של שרה ורבקה נפטרה. שרה ורבקה בוגרות ונישאות (שרה נישאת לחיים אברהם, ורבקה נישאת לאבשלום, שחזר לישראל בתום תקופת השנים). שרה נוסעת לאיסטנבול ביחד עם בעלה. באיסטנבול, שרה שומעת מפי אנשים על מלחמת העולם הראשונה, שבה משתתפת, בין היתר, האימפריה העות'מאנית. שרה נוסעת לארץ ישראל בחזרה על־מנת לבקר את קרובי משפחתה ולעזור להם כלכלית, תוך כדי עזיבת בעלה. בעת נסיעתה לארץ ישראל, שרה מבחינה בשיירות של ארמנים מגורשים מבתיהם. היא מתפלאת ותוהה אם זה יקרה גם לקהילה היהודית בישראל.

שרה נפגשת עם משפחתה, ומצטרפת למחתרת ניל"י (שראשיה הם אהרן אהרונסון ואבשלום פיינברג) שתפקידה לעזור לבריטים לכבוש את ארץ ישראל, על ידי ריגול. תפקידה העיקרי של שרה במחתרת הוא הצפנת הידיעות. לאחר פעילות ממושכת במחתרת, אבשלום פיינברג מת, לאחר שהוא ויוסף לישנסקי ניסו להגיע לקהיר על מנת ליצור קשר עם הבריטים, והותקפו בידי בדואים.

לקראת סיום הספר, רבים מחברי ניל"י נוסעים מארץ ישראל בעקבות חשדם של העות'מאנים בהם. שרה נתפסת לפני שהספיקה לעלות על ספינה, ונחקרת בעינויים על מנת שתספר על מיקומו של יוסף לישנסקי (שברח לכרמל). לאחר שנשברה מהעינויים, התאבדה באמצעות אקדחה במקלחת שבבית אחיה: אהרון אהרונסון.

הוצאה לאור

הספר ראה אור ב-1967 בסדרת "נועזים" של הוצאת י' שרברק, שהוקדשה לביוגרפיות של גיבורי ראשית היישוב, כגון "דמעות של אש" על צביה לובטקין גם הוא מאת עומר; "גיבור חידה" על יוסף טרומפלדור מאת אוריאל אופק; "הצנחנית שלא שבה" על חנה סנש ו"לא בדרך המלך" על אורד וינגייט, שניהם מאת עודד בצר.

בשנת 1968 זיכה הספר את דבורה עומר בפרס למדן.[1]

בשנת 1981 עובד הספר לעברית קלה בידי יגאל מולדבסקי, ויצא לאור בידי המחלקה לחינוך ולתרבות בגולה של ההסתדרות הציונית העולמית.

יצאה לאור גם גרסה קולית של הספר, שאותה מקריאה גליה ירון.[2]

עיבוד למחזה

בשנת 1976 עיבדה עומר את הספר למחזה שהועלה בתיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער, בבימויה של ציפי פינס.[3] הפקה נוספת בתיאטרון זה עלתה בשנת 1987, בבימויו של איציק ויינגרטן.[4] עיבוד נוסף הועלה בשנת 2012 בתיאטרון הקיבוץ, בבימויה של דפנה אנגל.[5]

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ חולקו פרסים ספרותיים מטעם עיריית רמת גן, דבר, 1 באוקטובר 1968
  2. ^ שרה גיבורת ניל"י - ספר קולי, באתר iCast
  3. ^ בכורת השבוע: שרה גיבורת נילי בתיאטרון לנוער, דבר, 16 בדצמבר 1976
  4. ^ שרה גיבורת ניל"י - 1987, באתר של תיאטרון אורנה פורת לילדים ונוער
  5. ^ שרה גיבורת ניל"י, באתר של תיאטרון הקיבוץ