נחל האלה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קישורים פנימיים
מ בקשת מקור
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
'''נחל האלה''' הוא [[נחל אכזב]] ב[[שפלת יהודה]] הנמשך אל [[מישור החוף הדרומי]]. הוא קרוי על שם [[עמק האלה]] שהנחל עובר בתחומו, והוא בעל משמעות דתית והיסטורית. הוא נחשב לאחד הנחלים הנקיים והשמורים ביותר בארץ.
'''נחל האלה''' הוא [[נחל אכזב]] ב[[שפלת יהודה]] הנמשך אל [[מישור החוף הדרומי]]. הוא קרוי על שם [[עמק האלה]] שהנחל עובר בתחומו, והוא בעל משמעות דתית והיסטורית. הוא נחשב לאחד הנחלים הנקיים והשמורים ביותר בישראל.{{מקור}}


==נתיב הנחל==
==נתיב הנחל==

גרסה מ־13:30, 9 בינואר 2017

נחל האלה הוא נחל אכזב בשפלת יהודה הנמשך אל מישור החוף הדרומי. הוא קרוי על שם עמק האלה שהנחל עובר בתחומו, והוא בעל משמעות דתית והיסטורית. הוא נחשב לאחד הנחלים הנקיים והשמורים ביותר בישראל.[דרוש מקור]

נתיב הנחל

אורכו של הנחל הוא כ-50 ק"מ. תחילתו ממערב לכביש 60 (קו פרשת המים הארצי), במספר יובלים המנקזים את אזור בית אומר - חלחול (בין גוש עציון לחברון), המתחברים מצפון מערב לעיירות נובא וח'ארס, בנקודת המעבר בין הר חברון לשפלה. מנקודה זו זורם הנחל בכיוון כללי צפון-מערב, דרך עמק האלה. מעט ממערב לנתיב הל"ה מתחברים לנחל נחל עציונה ונחל סנסן, המנקזים את אזור חוסאן - צור הדסה - ביתר עילית - גוש עציון. בסמוך לתל עזקה ושדות מיכה מתחברים לנחל נחל יורש ונחל לוזית, המנקזים את אזור נחושה - תל עזקה, ואת אזור בית ניר - עגור - לוזית. בהמשך דרכו עובר הנחל מעט מצפון לקריית מלאכי ומדרום לבסיס חצור, שם מתחבר אליו נחל הרי"ף, המנקז את אזור חפץ חיים - צומת ראם, סמוך למאגר חצור. הנחל מתחבר לנחש לכיש בסמוך לגשר עד הלום, הנשפך לים התיכון מצפון לאשדוד.

ניקוז הנחל

נחל האלה על יובליו השונים מנקז את כל השטח שבין חוסאן וצור הדסה ועד נחל תלם (מעט מצפון לכביש 35), וכן שטח נרחב בשפלת יהודה, בין נחושה, לוזית וכפר מנחם. שטח הניקוז של הנחל תחום מצפון על ידי אגן הניקוז של נחל שורק, ומדרום על ידי אגן הניקוז של נחל תלם, יובל של נחל גוברין הנשפך לנחל לכיש.

עמק האלה

עמק האלה הוא עמק קטן בשפלת יהודה, מדרום לבית שמש, המקשר בין השפלה להרי יהודה ומכאן חשיבותו לאורך השנים. אורך העמק ממערב למזרח הוא כ-7 ק"מ ורוחבו בין כ-2 ק"מ במזרח ל-500 מטר במערב. והוא מנוקז על ידי נחל האלה. מקור שמו של העמק הוא בעצי האלה הצומחים בעמק ובשוליו.

הצומח בעמק הוא ים תיכוני וכולל בעיקר אלה ארצישראלית, אלה אטלנטית, אלת המסטיק, חרוב מצוי, אלון מצוי, שיטה מלבינה ושיזף מצוי.

ח'רבת ארנב

ח'רבת ארנב היא חורבה על שלוחה מצפון לואדי אל ח'רוב, אחד מיובליו של נחל האלה ממערב לחלחול, בגובה של כ־800 מ'. במקום מקאם שיח' מוחמד סלמה, ובו מספר עצים מקודשים וגדולים, ביניהם עץ אלון מצוי בגובה כ־10 מ', המוערך כבן 700-800 שנה. בסמוך לחורבה שתי בארות מים ('עין ארנב עליון / תחתון').

ב-30 ביוני 2014, 18 ימים לאחר חטיפת שלושת הנערים, נמצאו גופותיהם של שלושת החטופים, בשדה סמוך לח'רבת ארנב.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא גאוגרפיה ובנושא ישראל. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.