ועד שליחי הקהילות – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 27: שורה 27:
{{קצרמר|יהדות}}
{{קצרמר|יהדות}}


[[קטגוריה:ארגונים יהודיים]]
[[קטגוריה:יהדות בריטניה: ארגונים|*]]
[[קטגוריה:יהדות בריטניה: ארגונים|*]]
[[קטגוריה:שד"רים|*]]
[[קטגוריה:שד"רים|*]]

גרסה מ־15:36, 15 בינואר 2017

ועד שליחי הקהילות (אנגלית: Board of Deputies of British Jews) הוא הגוף המייצג הגדול ביותר של יהדות בריטניה.

הוועד הוקם לראשונה בשנת 1760. עם זאת, ידוע שגם לפני שנה זו היה גוף כלשהו פעיל ומייצג. כך למשל התייעצו עם צירים יהודיים בשנת 1738 כאשר השלטון דן בשאלת מתן חופשיות גם ליהודים בעיר לונדון, אולם פעולתו הראשונה הייתה ב-1760 במשלחת שיצאה לברך את המלך ג'ורג' השלישי לרגל הכתרתו, ומאז גם ייסדו את הוועד באופן רשמי. למרות ייסוד הוועד ב-1760 כוועד אחד, פעלו למעשה בתוכו שני ועדים נפרדים אחד לספרדים ואחד לאשכנזים , אך משנת 1817 הושגה אחדות ומאז התקיים רק גוף אחד שכלל את כולם.

הוועד קיבל את ההכרה החוקית מהשלטון רק בשנות ה-30 של המאה ה-19, כוועדה משותפת של קהילות הספרדים, והאשכנזים בלונדון, ומאז ועד היום הוא הגוף הראשי המייצג את כלל יהודי בריטניה. הוועד נבחר בצורה דמוקרטית, ופועלים בו מוסדות חינוכיים ופילנתרופיים.

הוועד נטל חלק בכל ההליכים וההתפתחויות שהובילו להשגת הזכויות הפוליטיות והאזרחיות המלאות ליהודי בריטניה. לאחר שיהודי בריטניה זכו לאמנציפציה ב-1858 יכול היה הוועד להרחיב את דאגתו ליהודים יושבי ארצות אחרות שנרדפו בשל דתם וקהילות בעיתות משבר, גם באמצעות פנייה ישירה אל ממשלת בריטניה הן בבקשת סיוע ועזרה כגורם הומניטרי וליברלי, כגון בדאגתו לקליטת הגירת יהדות רוסיה הצארית, דאגתו ליהודים תחת המשטר הנאצי, ליהודי מסך הברזל תחת השלטון הקומוניסטי וכדומה, או במסגרת האינטרסים הרחבים של האימפריה הבריטית או גם כנגד אינטרסים אלה בשם המוסר והצדק, כפי שעשה בהתנגדותו ופעילותו הפומבית נגד מדיניות הספר הלבן.

במסגרת דאגת הארגון ליהודי בריטניה בפרט ויהדות התפוצות בכלל, פעל הארגון במיוחד ופועל גם כיום בסיוע למדינת ישראל.

הוועד עוסק גם בפעולות הומניטריות כלל עולמיות כגון סיוע לנפגעי רעידת האדמה בהאיטי (2010).

מנשיאי הוועד

קישורים חיצוניים

ערך זה הוא קצרמר בנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.