האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הניסוח שהשתמשתי בו הוא גם תרגום נאמן לנוסח האנגלי וגם למה שאני התכוונתי לו - הסבר מפורט יותר בדף השיחה.
שורה 40: שורה 40:
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}
* [http://eilaeitan.co.il/acbud/ אילה איתן, שיתוף פעולה בין האקדמיות למוזיקה בבודפשט ובירושלים]
* [http://eilaeitan.co.il/acbud/ אילה איתן, שיתוף פעולה בין האקדמיות למוזיקה בבודפשט ובירושלים]
* [http://lfze.hu/en/the-university אתר הבית של האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט]


==הערות שוליים==
==הערות שוליים==

גרסה מ־01:13, 30 בינואר 2017

האקדמיה החדשה, הפונה אל כיכר פרנץ ליסט

האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסטהונגרית: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem), או בקיצור המקובל "האקדמיה למוזיקה" (Zeneakadémia), היא מוסד הכולל אולם קונצרטים וקונסרבטוריון למוזיקה בבודפשט, הונגריה, שנוסד ב-14 בנובמבר 1875. במקום שוכנים "אוסף ליסט", הכולל כמה ספרים וכתבי יד יקרי ערך, שתרם ליסט במותו, ואולפן AVISO, שיתוף פעולה בין ממשלות הונגריה ויפן שמטרתו להעניק ציוד הקלטה והכשרה לסטודנטים.

משכן האקדמיה

האקדמיה נקראה על שם מייסדה רק בשנת 1925. בראשית ניתן לה השם "האקדמיה המלכותית הלאומית ההונגרית למוזיקה". בין 1919 ל-1925 נקרא המוסד בשם "קולג' למוזיקה". בתחילה שכן המוסד בביתו של ליסט, ואחר עבר לבניין בן שלוש קומות בסגנון נאו-רנסאנס שנבנה בתכנונו של אדולף לאנג בשדרת אנדראשי של ימינו, בין השנים 1877 ל-1879. לבניין זה מתייחסים כיום בשם "האקדמיה למוזיקה הישנה" ושלט זיכרון מעשה ידי האדריכל זולטאן פרקש נקבע עליו להנצחת המוסד בשנת 1934. בשנות ה-80 של המאה ה-20 רכשה אותו האקדמיה מחדש, וכיום הוא נודע רשמית בשם "מרכז הנצחה ומחקר של פרנץ ליסט".

האקדמיה, שהחליפה את "האקדמיה למוזיקה הישנה", עברה אל בניין שנבנה בשנת 1907 בפינת רחוב קיראי וכיכר פרנץ ליסט. הוא משמש כמרכז להשכלה גבוהה, הכשרה מוזיקלית ואולם קונצרטים. הבניין, בסגנון אר נובו, הוא בין הנודעים ביותר בבודפשט ונבנה בהזמנתו של הברון גיולה ולאסיקס, שהיה שר התרבות בימים ההם. בחזית הבניין מתנוסס פסלו של ליסט ופנימו מקושט בציורי קיר, קרמיקה וכמה פסלים, בהם פסליהם של בלה בארטוק ופרדריק שופן.

בניינים נוספים בשימוש האקדמיה הם המכללה להכשרת מורים של בודפשט, השוכנת בבית הספר הלאומי למוזיקה לשעבר ברחוב איגנץ זמלווייס, בית ספר תיכון למוזיקה על שם בלה בארטוק ומעונות סטודנטים.

מקהלת האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט

מאז היווסדה, האקדמיה היא המוסד היוקרתי ביותר להוראת מוזיקה בהונגריה. התפתחות חשובה בתולדותיה הייתה הקמתה של פקולטה חדשה, עצמאית למוזיקה עממית. האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט מפארת את חיי המוזיקה העכשוויים של הונגריה בה במידה שהיא מנציחה את עברה המוזיקלי.[1] נשיאה הנוכחי של האקדמיה הוא אנדראש באטה.

בוגרים ידועי-שם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ "בודפשט קורנר", אוניברסיטאות בבודפשט, 381, האקדמיה למוזיקה ע"ש פרנץ ליסט, בודפשט