מינים שנכחדו בטבע – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:


==ראו גם==
==ראו גם==
*[[בעלי חיים בסכנת הכחדה]]
*[[מינים בסכנת הכחדה]]
*[[הכחדה]]
*[[הכחדה]]
*[[מצב שימור]]
*[[מצב שימור]]

גרסה מ־14:32, 12 במרץ 2017

אייל דוד הוא אייל שנכחד בסין עקב איסוף לגני חיות, היפגעות ממלחמות פנימיות בסין וציד. הם נכחדו סופית במהלך מרד הבוקסרים. עם זאת בהמשך שוחררו מגני חיות 2,500 איילים לשמורות בסין.

מין שנכחד בטבע (מצב שימור EW; ר"ת: "Extinct in the wild") הוא מין (או תת-מין) של אורגניזם שהיה מצוי בטבע ועקב פגיעה בו או באזור חיותו נכחד מהטבע ונשארו מספר פריטים מעטים בשבי. פרטים אלה נחשבים למין שכלה מן העולם באיטיות, אלא אם כן ישוחרר גרעין מספיק גדול לטבע.

מונח זה שונה מבעלי חיים מבויתים, שחלקם גם נכחדו בטבע (למשל שור הבר, אביהם של הפרות המודרניות). החיות המבויתות השתנו לגמרי ממצבם הטבעי כדי לחיות עם האדם, לעומת חיות בר שנכחדו בטבע, שאינם קרובות לאדם וחיים יחד איתו, אלא רק בגני חיות ופארקים ואינם קיימים בטבע.

יצורים שנכחדו בשביה יכולים לעתים להיכחד לחלוטין אם אינם מספיק יציבים או מותאמים לשבי. כך קרה לג'ורג' הבודד - צב הגלאפגוס האחרון מתת-המין Chelonoidis nigra abingdonii. הוא חי בשביה עד להכחדת תת-המין. אותו דבר היה עם היונה הנודדת. עם זאת לעתים מינים נכחדים בטבע, אך הופכים לנפוצים כחיות בשבי, למשל הדג Ameca splendens, נכחד בטבע מנהרות ארצות הברית ומקסיקו אך הפך לדג מחמד נפוץ.

דוגמאות למינים שנכחדו בטבע המסווגים ברשימה האדומה של IUCN:

השבת בעלי חיים שנכחדו לטבע

ערך מורחב – השבת בעלי חיים לטבע

תהליך ההשבה לטבע של בעלי חיים שנעלמו מן הטבע הוא תהליך מורכב וממושך, מכיוון שתנאי השטח הטבעי תמיד קשים יותר מהתנאים המבוקרים בשבי. בעלי חיים הגדלים בשבי עוברים לעתים גם תהליך של החתמה על בני האדם ויש למצוא לכך פתרונות יצירתיים כדי למנוע תופעה זו ולכן תהליך גידולם בשבי חייב להיות מושכל ונבון.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מינים שנכחדו בטבע בוויקישיתוף