תמר וולף-מונזון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
clean up באמצעות AWB
Alon366 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 12: שורה 12:


=== חקר הפואטיקה של אורי צבי גרינברג ===
=== חקר הפואטיקה של אורי צבי גרינברג ===
העיסוק המחקרי של מונזון בפואטיקה של [[אורי צבי גרינברג]] החל בעבודת הדוקטורט שלה, אותה עשתה בהנחיית פרופ' יהודה פרידלנדרנר ונושאה היה: "גיבוש הפואטיקה הארץ ישראלית של אורי צבי גרינברג". בהמשך כתבה מחקרים רבים אודות שירתו הארץ ישראלית וכתיבתו הפובליציסטית, מחקריה בדקו זיקות הקשר בין שירתו של גרינברג לבין כתיבתו הפובליציסטית, בתחום אמצעי הארגון הלשוניים של הטקסט, אך גם כתופעה תרבותית-אסתטית רחבה יותר, שהתקבלותה נבדקה על רקע האתוס הייחודי ל[[העלייה השלישית|עלייה השלישית]] או על רקע העשור הראשון של המנדט הבריטי. פרופ' מונזון עורכת ביחד עם [[אבידב ליפסקר]] את סדרת המחקרים והתעודות על [[אורי צבי גרינברג]], הרואה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. כמו כן ערכה מחקרים משותפים אודות לשון שירתו של [[אורי צבי גרינברג]], ביחד עם פרופ' [[זהר לבנת]]. בשנים האחרונות, הן שוקדות על הכנתו של מאגר ממוחשב לכלל יצירתו השירית והפובליציסטית של אצ"ג, בסיועו של [[פרויקט השו"ת]] באוניברסיטת בר-אילן.
העיסוק המחקרי של וולף-מונזון בפואטיקה של [[אורי צבי גרינברג]] החל בעבודת הדוקטורט שלה, אותה עשתה בהנחיית פרופ' יהודה פרידלנדר ונושאה היה: "גיבוש הפואטיקה הארץ ישראלית של אורי צבי גרינברג". בהמשך כתבה מחקרים רבים אודות שירתו הארץ ישראלית וכתיבתו הפובליציסטית, מחקריה בדקו זיקות הקשר בין שירתו של גרינברג לבין כתיבתו הפובליציסטית, בתחום אמצעי הארגון הלשוניים של הטקסט, אך גם כתופעה תרבותית-אסתטית רחבה יותר, שהתקבלותה נבדקה על רקע האתוס הייחודי ל[[העלייה השלישית|עלייה השלישית]] או על רקע העשור הראשון של המנדט הבריטי. פרופ' מונזון עורכת ביחד עם [[אבידב ליפסקר]] את סדרת המחקרים והתעודות על [[אורי צבי גרינברג]], הרואה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. כמו כן ערכה מחקרים משותפים אודות לשון שירתו של [[אורי צבי גרינברג]], ביחד עם פרופ' [[זהר לבנת]]. בשנים האחרונות, הן שוקדות על הכנתו של מאגר ממוחשב לכלל יצירתו השירית והפובליציסטית של אצ"ג, בסיועו של [[פרויקט השו"ת]] באוניברסיטת בר-אילן.


=== חקר יצירתו של יעקב אורלנד ===
=== חקר יצירתו של יעקב אורלנד ===
וולף-מונזון חקרה את [[שיר זמר|שירי הזמר]] של אורלנד ובמיוחד את שיתוף הפעולה בין אורלנד ל[[מרדכי זעירא]] למן שירותם ב'להקה הצבאית העברית' בצבא הבריטי. מחקרה חושף שפה שירית חדשה, שיש הסוברים שבעת [[מלחמת העולם השנייה]] הייתה לה השפעה מכרעת על גיבושו של אתוס לאומי אופנסיבי (מאמר בקתדרה, תשס"ח – ראה רמב"י). עיסוקה המחקרי בהיבטים הבין-תחומיים של הזמר העברי מתבטא בגיליון מיוחד של 'בקורת ופרשנות' – הזמר העברי – פואטיקה, מוזיקה, היסטוריה, תרבות – שראה אור בעריכתה.
וולף-מונזון חקרה את [[שיר זמר|שירי הזמר]] של אורלנד ובמיוחד את שיתוף הפעולה בין אורלנד ל[[מרדכי זעירא]] למן שירותם ב'להקה הצבאית העברית' בצבא הבריטי. מחקרה חושף שפה שירית חדשה, שיש הסוברים שבעת [[מלחמת העולם השנייה]] הייתה לה השפעה מכרעת על גיבושו של אתוס לאומי אופנסיבי. עיסוקה המחקרי בהיבטים הבין-תחומיים של הזמר העברי מתבטא בגיליון מיוחד של 'בקורת ופרשנות' – הזמר העברי – פואטיקה, מוזיקה, היסטוריה, תרבות – שראה אור בעריכתה.


ב-[[2016]] יצא לאור ספרה המונוגרפי '''בהיר וגבוה כזמר - יעקב אורלנד: פואטיקה, היסטוריה, תרבות''' המברר את מקומו של [[יעקב אורלנד]] ורישומו על מפת התרבות הישראלית בין יישוב למדינה, מתוך קֶשֶב לתדרים השונים בהם יצר – בשירה הלירית, בשירי הזמר, בתרגומים, בדרמה ובכתיבה המסאית – ומתוך מעקב אחר הדיאלוג התוך-טקסטואלי המתקיים בין יצירותיו בז'אנרים השונים. [[קישורים למאמרי ביקורת על הספר]] הספר מבוסס על חומרים ארכיוניים, שנאספו מארכיונים רבים ובפרט על חומרים שהועברו על יד המשורר לאוניברסיטת בר-אילן, כתשתית מחקרית לכתיבת המונוגרפיה, ולשם הקמתו של ארכיון שיתעד ויאצור את מכלול עבודתו הספרותית של אורלנד. בדצמבר 2016 נפתח ארכיון אורלנד באוניברסיטת בר-אילן לקהל הרחב, בניהולה של תמר וולף-מונזון.
ב-[[2016]] יצא לאור ספרה המונוגרפי '''בהיר וגבוה כזמר - יעקב אורלנד: פואטיקה, היסטוריה, תרבות''' המברר מקומו של [[יעקב אורלנד]] ורישומו על מפת התרבות הישראלית בין יישוב למדינה, מתוך קֶשֶב לתדרים השונים בהם יצר – בשירה הלירית, בשירי הזמר, בתרגומים, בדרמה ובכתיבה המסאית – ומתוך מעקב אחר הדיאלוג התוך-טקסטואלי המתקיים בין יצירותיו בז'אנרים השונים. [[קישורים למאמרי ביקורת על הספר]] הספר מבוסס על חומרים ארכיוניים, שנאספו מארכיונים רבים ובפרט על חומרים שהועברו על יד המשורר לאוניברסיטת בר-אילן, כתשתית מחקרית לכתיבת המונוגרפיה, ולשם הקמתו של ארכיון שיתעד ויאצור את מכלול עבודתו הספרותית של אורלנד. בדצמבר 2016 נפתח ארכיון אורלנד באוניברסיטת בר-אילן לקהל הרחב, בניהולה של תמר וולף-מונזון.


=== שירה ופוליטיקה בין ישוב למדינה ===
=== שירה ופוליטיקה בין ישוב למדינה ===

גרסה מ־13:45, 14 במרץ 2017

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

תמר וולף-מונזון (נולדה ב-17 ביולי 1963) היא חוקרת ספרות ישראלית, פרופ' חבר במחלקה לספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן. כיהנה כראש המחלקה לספרות עם ישראל, באוניברסיטת בר-אילן. מייסדת ומנהלת ארכיון המשורר יעקב אורלנד.

ביוגרפיה

תמר וולף-מונזון נולדה בחיפה לחנה ויצחק וולף, למדה בתיכון עירוני ו' בחיפה. בשנת 1985 סיימה תואר ראשון בספרות עם ישראל באוניברסיטת בר-אילן. שירתה בצה"ל כקצינה במכללה לביטחון לאומי, במסגרת העתודה האקדמאית. וניהלה את הספרייה והארכיון של המכללה. למדה במסלול ישיר לדוקטורט, בספרות עם ישראל, באוניברסיטת בר-אילן. קיבלה את התואר בשנת 1996. למן 2003 ועד היום היא עורכת-אחראית של כתב העת 'ביקורת ופרשנות', כתב עת רב תחומי לחקר הספרות באוניברסיטת בר-אילן. בשנים 2012-2014 כיהנה כראש המחלקה לספרות עם ישראל, באוניברסיטת בר-אילן. תמר וולף-מונזון הייתה חברה בוועדות שיפוט רבות של פרסים סיפרותיים.

נשואה ליוסי מונזון, ולהם ארבעה ילדים.

מחקריה

מחקריה בתחום הספרות העברית החדשה מתמקדים בעיקר בשירה שנכתבה במחצית הראשונה של המאה העשרים. עבודתה המדעית עוקבת אחר תהליכים היסטוריים, סוציו-ספרותיים, תרבותיים ולשוניים, והשפעותיהם על גיבוש הביוגרפיה הרוחנית של יוצרים ועל עיצוב מאפייניה הפואטיים של עבודתם הספרותית.

חקר הפואטיקה של אורי צבי גרינברג

העיסוק המחקרי של וולף-מונזון בפואטיקה של אורי צבי גרינברג החל בעבודת הדוקטורט שלה, אותה עשתה בהנחיית פרופ' יהודה פרידלנדר ונושאה היה: "גיבוש הפואטיקה הארץ ישראלית של אורי צבי גרינברג". בהמשך כתבה מחקרים רבים אודות שירתו הארץ ישראלית וכתיבתו הפובליציסטית, מחקריה בדקו זיקות הקשר בין שירתו של גרינברג לבין כתיבתו הפובליציסטית, בתחום אמצעי הארגון הלשוניים של הטקסט, אך גם כתופעה תרבותית-אסתטית רחבה יותר, שהתקבלותה נבדקה על רקע האתוס הייחודי לעלייה השלישית או על רקע העשור הראשון של המנדט הבריטי. פרופ' מונזון עורכת ביחד עם אבידב ליפסקר את סדרת המחקרים והתעודות על אורי צבי גרינברג, הרואה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן. כמו כן ערכה מחקרים משותפים אודות לשון שירתו של אורי צבי גרינברג, ביחד עם פרופ' זהר לבנת. בשנים האחרונות, הן שוקדות על הכנתו של מאגר ממוחשב לכלל יצירתו השירית והפובליציסטית של אצ"ג, בסיועו של פרויקט השו"ת באוניברסיטת בר-אילן.

חקר יצירתו של יעקב אורלנד

וולף-מונזון חקרה את שירי הזמר של אורלנד ובמיוחד את שיתוף הפעולה בין אורלנד למרדכי זעירא למן שירותם ב'להקה הצבאית העברית' בצבא הבריטי. מחקרה חושף שפה שירית חדשה, שיש הסוברים שבעת מלחמת העולם השנייה הייתה לה השפעה מכרעת על גיבושו של אתוס לאומי אופנסיבי. עיסוקה המחקרי בהיבטים הבין-תחומיים של הזמר העברי מתבטא בגיליון מיוחד של 'בקורת ופרשנות' – הזמר העברי – פואטיקה, מוזיקה, היסטוריה, תרבות – שראה אור בעריכתה.

ב-2016 יצא לאור ספרה המונוגרפי בהיר וגבוה כזמר - יעקב אורלנד: פואטיקה, היסטוריה, תרבות המברר מקומו של יעקב אורלנד ורישומו על מפת התרבות הישראלית בין יישוב למדינה, מתוך קֶשֶב לתדרים השונים בהם יצר – בשירה הלירית, בשירי הזמר, בתרגומים, בדרמה ובכתיבה המסאית – ומתוך מעקב אחר הדיאלוג התוך-טקסטואלי המתקיים בין יצירותיו בז'אנרים השונים. קישורים למאמרי ביקורת על הספר הספר מבוסס על חומרים ארכיוניים, שנאספו מארכיונים רבים ובפרט על חומרים שהועברו על יד המשורר לאוניברסיטת בר-אילן, כתשתית מחקרית לכתיבת המונוגרפיה, ולשם הקמתו של ארכיון שיתעד ויאצור את מכלול עבודתו הספרותית של אורלנד. בדצמבר 2016 נפתח ארכיון אורלנד באוניברסיטת בר-אילן לקהל הרחב, בניהולה של תמר וולף-מונזון.

שירה ופוליטיקה בין ישוב למדינה

המעקב אחר התפתחות השירה העברית החדשה בזיקה לתהליכים היסטוריים ותרבותיים, הוליך את וולף-מונזון לעיסוק בשירה פוליטית ובהקשריה החברתיים, דוגמת מחקרה אודות 'הדוחה כמפתח פואטי' בשירתו הפוליטית של רמי דיצני (מאמר בצפון, 2004 – ראה רמב"י), וסדרת ההרצאות שהועברה באוניברסיטה המשודרת בגלי צה"ל (בסמסטר הסתיו 2011-2012),

מספריה

  • לנגה נקודת הפלא- הפואטיקה והפובליציסטיקה של אורי צבי גרינברג בשנות העשרים (אוניברסיטת חיפה וזמורה ביתן, 2005) [1]
  • בהיר וגבוה כזמר - יעקב אורלנד: פואטיקה, היסטוריה, תרבות (המכון למורשת בן-גוריון, 2016)
  • רחובות הנהר לאורי צבי גרינברג – מחקרים ותעודות (עם אבידב ליפסקר) אוניברסיטת בר-אילן, 2007

ראו גם

לקריאה נוספת

  • איזקסון, מירון ח. הירהורים על פרשנות שירת אצ"ג. האומה, שנה מ"ד, גל' 167 (אביב תשס"ז, מארס 2007), עמ' 113־114
  • ויס, הלל. יחיד מול כל העולם. מקור ראשון, שבת, כ"ו באדר תשס"ז, 16 במארס 2007, עמ' 12־13.
  • מיטל, אורית. איך יכולה אשה לקרוא בשירתו של אורי צבי גרינברג? בדיוק כך. הארץ, מוסף ספרים, גל' (20 בספטמבר 2006)

קישורים חיצוניים