פורטל – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עיצוב, תיקון קישור, ויקיזציה, הגהה, עיצוב
הערות שוליים
שורה 45: שורה 45:




==הערות שוליים==
==קישורים חיצוניים==
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}

[[קטגוריה:פורטל אינטרנט|*]]
[[קטגוריה:פורטל אינטרנט|*]]
[[קטגוריה:ניהול ידע]]
[[קטגוריה:ניהול ידע]]

גרסה מ־06:42, 10 באפריל 2017

פּוֹרְטַלאנגלית: web portal; על־פי קביעת האקדמיה ללשון העברית: פּוֹרְטַן) הוא אתר אינטרנט אשר מספק נקודת התחלה או שער למקורות אחרים ברשת האינטרנט או האינטראנט. פורטלים בדרך כלל מספקים אפשרויות של התאמה אישית למשתמשיהם. פורטלים למטרות פנים ארגוניות (אינטראנט) מכונים בדרך כלל "פורטל ארגוני" או "פורטל מקצועי".

הגדרה

הגדרה מילונית- (באנגלית: PORTAL ) [1]אתר באינטרנט המשמש כ'שער' כניסה לרשת. הוא מכיל בדרך כלל מנוע חיפוש, אינדקס של אתרים לפי נושאים, וכן מגוון של שירותים נוספים המיועדים למשוך אליו את הגולשים, כגון תיבות דואר אלקטרוני, פריטי מידע עדכניים, משחקי רשת ועוד. חלופה עברית שקבעה האקדמיה: פּוֹרְטָן

הפורטל מאפשר מנגנון צפייה מקדימה ,הצגת תוצאות חיפוש מתקדמות, שילוב מערכת Google Mini ו – Google Search Appliance, ניהול תוכן-כולל תוכן, הקצאת הרשאות והתממשקות למערכות חיצוניות.

בנוסף ניתן להשתמש בפורטל על מנת לצפות בדו"חות חיפוש, להציג תכנים בפורטל על פי זהות  המשתמש ,ממשקים לקבצי  Office, שליחת מסמכים ודפי תוכן מתוך הפורטל לנמעני דואר, השוואה בין אובייקטים זהים במערכת   חיפוש טקסטואלי בקבצים.

יתרה מזאת בפורטל ישנה יכולת העתקת פריטי מידע וקטגוריות מידע, הצגת מידע שונה לקבוצות משתמשים רלוונטיות, מערך הרשאות רחב למשתמשי המערכת,  שילוב נוח ומהיר של תבניות תצוגה,  פיתוח ושילוב מהיר של תבניות תצוגה חדשות וממשק משתמש ייחודי ונוח לתפעול.

[ההגדרה הקיימת כיום בויקיפדיה- פּוֹרְטַל (מאנגלית: web portal; על־פי קביעת האקדמיה ללשון העברית: פּוֹרְטַן) [2]הוא אתר אינטרנט אשר מספק נקודת התחלה או שער למקורות אחרים ברשת האינטרנט או האינטראנט. פורטלים בדרך כלל מספקים אפשרויות של התאמה אישית למשתמשיהם. פורטלים למטרות פנים ארגוניות (אינטראנט) מכונים בדרך כלל "פורטל ארגוני" או "פורטל מקצועי".]

סוגי פורטל

פורטלי ווב לעיתים מסווגים כאופקיים או אנכים. פורטל אופקי משמש כפלטפורמה למספר חברות באותו ענף כלכלי לאותם סוגים של יצרנים ומפיצים. פורטל אנכי (הידוע גם כ"vortal") הוא נקודת כניסה ספציפית לשוק ספציפי או לתעשיית נישה, אזור נושא או עניין. חלק מפורטלים אנכיים ידועים כ"פורטלי מידע אנכיים" (v.i.p). אתרי v.i.p. מספקים חדשות, תוכן העורך, פרסומים דיגיטליים ומסחר אלקטרוני. בניגוד לפורטלים מסורתיים אנכיים , v.i.p. מספקים גם אפליקציות מולטימדיה הכוללת רשתות חברתיות , פרסומי וידאו ובלוגים

פורטל אנכי[3]

באינטרנט, פורטל אנכי (לעיתים נקרא vortal) הוא אתר אינטרנט המספק שער למידע הקשור ספציפית לענף מסוים כמו שירותי בריאות, ביטוח, רכב או ייצור מזון.(תעשיה אנכית מתמקדת בקשת צרה יחסית של סחורות ושירותים בעוד שתעשיה אופקית מכוונת לספק קשת רחבה של מוצרים ושירותים. מכיוון שרוב התעשיות נוטות להתמחות בנושא ספציפי רוב התעשיות נוטות להיות אנכיות). מונח נוסף שיכול להיות בשימוש הוא "אתר אינטרנט חברתי" וזאת מכיוון שכל תעשיה אנכית מפגישה אנשים החולקים אינטרס קניה, מכירה או החלפת מידע בנוגע לענף מסוים. פורטלים אנכיים נראים גם כקהילות עסקים-לעסקים, לדוגמא, אנשי עסקים קטנים עם משרדי ביתיים עלולים להימשך אל פורטל אנכי שמציע רעיונות ומוצרי מידע הקשורים בהקמה ותחזוקה של משרד ביתי.

פורטל קולי[4]

פורטל קולי (לפעמים נקרא vortal) הוא פורטל שניתן לגשת אליו אך ורק ע"י הקול. באופן אידיאלי כל סוג של מידע , שירות או עסקה ניתן למצוא באינטרנט ע"י פורטל קולי. משתמש סלולארי עם טלפון סלולארי עלול לחייג לפורטל קולי ולבקש מידע באמצעות תוכנת קול מיוחדת באתר האינטרנט. אינטראקצית פורטל קולית עשויה להיות כרוכה בזיהוי קולי או ממשק מקשה של הטלפון. בהתאם לצרכי המשתמש , פורטלי קול יכולים לגשת למידע ממגוון מקורות (קובץ שטוח, מסדי נתונים רבי ממדים ותוכן דפי האינטרנט). ישנן שתי קטגוריות עיקריוןת: פורטל קול הצרכן מספק גישה כללית למידע; פורטל קול מספק גישה מותאמת אישית ותמיכת לקוחות. פורטלי קול לצרכן הופיעו בסוף 1990. רשתות TEELME ו QUACK.COM  היו בין הספקים הראשונים לשירותים משולבים זיהוי דיבור והפיכת דיבור לטקסט. דבר זה נעשה ע"ייכולת טכנולוגית מבוססת אינטרנט כגון מסדי נתונים ושרתי יישומים. AOL רכשה את QUACK בשנת 2000 והשיקה מחדש את השירות כמו AOL באמצעות הטלפון. סוגי המידע הניתנים לגישה ע"י פורטל קולי כוללים מזג אוויר , תוצאות ספורט ושערי מניות.  

פורטל האינטרנט - פורטלים אופקיים ואנכיים[5]

מטרת פורטלים אופקיים היא למקד את קהילת האינטרנט כולה. אתרים אלה , המכונים לעיתים קרובות "megaportals" מכילים בדרך כלל מנועי חיפוש ומאפשרים למשתמש להתאים אישית את הדף ע"י הצעת מסלולים שונים ( ישנה גישה למידע נוסף כמו – מזג אויר מקומי, שערי מניות או עדכוני חדשות). YAHOO ןLYCOS נחשבים “maga portals” . פורטלים אלה מהווים גם שערים למידע ושירותים של מציעים אחרים.

פורטל אירגוני

פורטל ארגוני הוא אתר אינטרנט או אינטראנט, המשמש כשער כניסה למקורות אחרים ברשת עבור כלל עובדי ארגון או חברה, ומתמקד בנושאי תקשורת פנים ארגונית, משאבי אנוש, רווחה ומאגד בתוכו מידע שימושי לעובד.

לצד הפורטל הארגוני (ולעתים משולב בתוכו), פועל בדרך כלל פורטל מקצועי, שער למידע מקצועי המשותף לבעלי עניין בתוך הארגון. הפורטל המקצועי מאפשר למשתמש גישה ושיתוף של מסמכים מקצועיים, דעות, תובנות, טיפים ודיונים בתחום המקצועי וביצוע פעולות בצורה התומכת בקבלת החלטות עסקיות.

הפורטל הארגוני משקף את מבנה הארגון, הוא מורכב מדף בית של הקבוצה כולה, אתרים לחברות השונות ותתי-אתרים לסניפים ולחברות בנות, והמידע הכלול בהם מוצג ברמה הרלוונטית.

אתרי הפורטל מספקים עדכונים לגבי דיני עבודה, נהלים ארגוניים, הודעות על ביקורת בסניפים, מידע אודות קורסים, מצגות מקצועיות, ספר טלפונים ארגוני מלא, יומן אירועים, פורמטים לביצוע סקרים ועוד - מרביתם כקבצי Office. מנהלי הסניפים מדווחים באמצעות הפורטל על מהלכי מכירה.

מגה פורטלים מספקים מגוון רחב של אפשרויות, שירותים , תוכן ושותפים מסחריים , דוגמאות לכך בם: יאהו ונטסקייפ. 

פורטלים בישראל

בישראל קמו פורטלים רבים, אם כי בהצלחה פחותה מזו של עמיתיהם האמריקאיים. בהם ניתן לציין את "וואלה!", הפורטל הישראלי לו נתוני החשיפה הגבוהים ביותר, "נענע 10", "תפוז אנשים" וכן, הגרסה העברית של MSN. פורטל "נטקינג" נסגר באמצע שנת 2001 ו-"IOL" (ראשי התיבות של "ישראל און ליין") מוזג עם וואלה!.

קיימים עשרות אתרים קטנים יותר, המגדירים עצמם "פורטלים". הגולשים באתרים אלה מעטים יותר ושירותיהם דלים יותר. ביניהם:

  • a - הפורטל הראשון בו ניתן היה לבצע חיפוש משולב במספר מנועי חיפוש. מופעל כיום (2009) על ידי חברת massmedia.
  • start - הוקם בשנת 1997 כאחד מפורטלי האינטרנט הראשונים בעברית, בהתחלה איפשר חיפוש במספר מנועי חיפוש במקביל, והתפתח אחרי שמייסדיו קלטו את הפוטנציאל המסחרי שבו. הפורטל איפשר כבר בהתחלה פרסונליזיה, כלומר התאמת האתר לצרכיו האישיים של הגולש, וזאת על ידי אפשרות לקבוע באיזה מנוע חיפוש ייעשה שימוש, איזה תיבות שיחה יופיעו ואיזה לא, והאם יוצגו גם נתוני ספורט/מזג אוויר/פנאי/כלכלה וכדומה. בשנת 2001 נחתם הסכם שיתוף פעולה בין אתר סטארט (שהיה אז מקבוצת זאבי) ובין MSN וכתוצאה שונתה כתובתו הראשית של הפורטל ל: start.msn.co.il.


הערות שוליים

  1. ^ [פורטל. בתוך המילון העברי העדכני והמקיף ביותר ברשת. אוחזר ב- 12 בינואר, 2017 מתוך http://www.morfix.co.il/pages/ravmilim/פורטל]
  2. ^ [פורטל. בתוך מילוג. אוחזר ב- 12 בינואר, 2017 מתוך https://milog.co.il/פורטל]
  3. ^ [Rouse, M. (2007). Vertical portal. Retrieved from http://searchcio.techtarget.com/definition/vertical-portal]
  4. ^ [Rouse, M. (2007). Voice portal. Retrieved from http://searchmobilecomputing.techtarget.com/definition/voice-portal]
  5. ^ [Winker, R. Product Design Center, SAP AG. What is a Web Portal. Retrieved from http://atlanticwebfitters.ca/AboutCMS/WhatisaWebPortal/tabid/95/Default.aspx]