ישיבת בית אורות – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הוספת קישור
הוספה
שורה 37: שורה 37:
==תולדות הישיבה==
==תולדות הישיבה==


הישיבה נוסדה בסוכות ה'תש"ן ([[1990]]) לאחר ש[[ארווין מוסקוביץ']] קנה אדמות באזור. בתחילה חיפשו הקונים משפחה שתתיישב במקום עד הקמת הישיבה, משפחתו של [[יהושע ויצמן|הרב יהושע ויצמן]] התנדבה למשימה. המשפחה גרה במקום מספר חודשים בודדים בתנאים נמוכים. את הישיבה ייסדו הרב [[חנן פורת]] והרב [[בנימין אלון|בנימין (בני) אלון]], אשר עמד ב[[ראש ישיבה|ראש הישיבה]] עד לבחירתו כ[[חבר הכנסת]] ב[[ה'תשנ"ו]] ([[1996]]).
הישיבה נוסדה בסוכות ה'תש"ן ([[1990]]) לאחר ש[[ארווין מוסקוביץ']] קנה אדמות באזור. בתחילה חיפשו הקונים משפחה שתתיישב במקום עד הקמת הישיבה, משפחתו של [[יהושע ויצמן|הרב יהושע ויצמן]] התנדבה למשימה. המשפחה גרה במקום מספר חודשים בודדים בתנאים נמוכים עד הקמת הישיבה. את הישיבה ייסדו הרב [[חנן פורת]] והרב [[בנימין אלון|בנימין (בני) אלון]], אשר עמד ב[[ראש ישיבה|ראש הישיבה]] עד לבחירתו כ[[חבר הכנסת]] ב[[ה'תשנ"ו]] ([[1996]]).


שמה של הישיבה "בית אורות" ניתן לה על שם {{נזכור את כולם|45884|גיורא אשכנזי}}, [[מ"פ]] בחטיבת הצנחנים, אשר נהרג בקרב במקום ב[[מלחמת ששת הימים]].
שמה של הישיבה "בית אורות" ניתן לה על שם {{נזכור את כולם|45884|גיורא אשכנזי}}, [[מ"פ]] בחטיבת הצנחנים, אשר נהרג בקרב במקום ב[[מלחמת ששת הימים]].

גרסה מ־22:47, 17 במאי 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוסד לימודי

פרמטרים ריקים [ סגל הוראה, חלוקה מבנית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ סוג מוסד ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

ישיבת בית אורות
ישיבת בית אורות, אפריל 2013
ישיבת בית אורות, אפריל 2013
ישיבה
השתייכות ציונות דתית
ישיבת הסדר
תקופת הפעילות ה'תש"ן–הווה
מייסדים

הרב חנן פורת
הרב בנימין (בני) אלון,

ראש הישיבה עד שנת תשס"ח - הרב אלחנן בן נון רב היישוב שילה
בעלי תפקידים
ראש הישיבה הרב דני איזק.
מיקום
מיקום הר הזיתים, ירושלים
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות31°47′10″N 35°14′47″E / 31.78611°N 35.24639°E / 31.78611; 35.24639
אתר ישיבת בית אורות
(למפת ירושלים רגילה)
 
ישיבת בית אורות
ישיבת בית אורות
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ישיבת בית אורות היא ישיבת הסדר השוכנת בהר הזיתים בירושלים, סמוך לאוניברסיטה העברית. בישיבה מכון ללימוד הוראה, תוכנית עיון אליבא דהלכתא וכולל ללימוד רבנות. "בית אורות" הוא גם שמה של שכונה יהודית קטנה בסמוך לישיבה.

בנין הישיבה

ראש הישיבה הוא הרב דני איזק.

תולדות הישיבה

הישיבה נוסדה בסוכות ה'תש"ן (1990) לאחר שארווין מוסקוביץ' קנה אדמות באזור. בתחילה חיפשו הקונים משפחה שתתיישב במקום עד הקמת הישיבה, משפחתו של הרב יהושע ויצמן התנדבה למשימה. המשפחה גרה במקום מספר חודשים בודדים בתנאים נמוכים עד הקמת הישיבה. את הישיבה ייסדו הרב חנן פורת והרב בנימין (בני) אלון, אשר עמד בראש הישיבה עד לבחירתו כחבר הכנסת בה'תשנ"ו (1996).

שמה של הישיבה "בית אורות" ניתן לה על שם תבנית:נזכור את כולם, מ"פ בחטיבת הצנחנים, אשר נהרג בקרב במקום במלחמת ששת הימים.

הישיבה שוכנת בבית ערבי עתיק, ובמתחם הישיבה ישנם מספר בורות מים שנחפרו בתחילת המאה הקודמת. בשנת ה'תשע"ד (2014), נחנכה בסמוך לישיבה שכונת מגורים יהודית ובה עבר להתגורר הרב דוב ליאור לאחר שעזב את קריית ארבע[1]. מתחם הישיבה הממוקם בסמיכות לשכונת א-טור סובל במשך שנים מהתפרעויות מקומיות הכוללות זריקת אבנים והתנכלויות לתושבים היהודים במקום[2].

תוכניות לימוד

תורת המדינה

בשנת תשע"ה נוסדה בישיבה תוכנית תורת המדינה, כתוכנית הראשית הנלמדת בה. מטרת התוכנית היא עיסוק בדמותה של מדינת ישראל על פי התורה ופיתוח מדיניות מעשית תואמת. במסגרת התוכנית ישנו עיסוק בזמן הישראלי, בתורת ביתא ישראל, בחוק הורים וילדיהם ועוד. הישיבה ארגנה כנסים בחלק מנושאים אלה.

בישיבה גם תוכנית עיון אליבא דהלכתא בנשיאות הרב דוב ליאור.

אירועים במהלך השנה

בישיבה מתקיימים אירועים שונים קבועים לאורך השנה. לאירועים אלו מגיעים בעיקר תלמידי הישיבה, בוגריה ורבניה. יש אירועים מסוימים אליהם יגיעו גם התורמים לישיבה.

  • זמן אלול - נהוג לעלות לקברו של הראי"ה קוק בהר הזיתים ביום פטירתו, ג' באלול, ולומר שם פרקי תהלים לעילוי נשמתו ונשמות בנו הרב צבי יהודה, הרב הנזיר ועוד מגדולי ישראל הקבורים שם. לאחר תפילת מנחה מעבירים רבני הישיבה שיעורים במסגרת יום עיון העוסק ברב קוק ובתורתו. לכל אורך זמן אלול מתקיים מניין של סליחות בחצות הלילה, כמנהג הספרדים. בבקרים של זמן אלול, לאחר תפילת שחרית ולפני ארוחת הבוקר, ניתן בדרך כלל שיעור באורות התשובה על ידי אחד מרבני הישיבה.
  • ראש השנה - לראש השנה מגיעים רבני הישיבה, תלמידיה ובוגריה, ומשתכנים בבניין הישיבה או באחד הקרוואנים. בין מנחה לערבית נותן ראש הישיבה הרב דני איזק שיעור לקראת ראש השנה. בדרך כלל הרב דני מסביר על משמעותם של "הסימנים" לפני שמתחילים בארוחת החג. בין שחרית לתקיעות בשופר, עושים קידוש והרב דני נותן שיחה לקראת התקיעות, בשברון לב. כשעתיים לפני מנחה ישנם תלמידים שהולכים לנקבת השילוח לומר תשליך. לרוב הם ממשיכים לביתו של הרב חן חלמיש שגר בעיר דוד. בכל מקרה מתקיים תשליך בבור המים של הישיבה. לאחר מנחה יש שיעור של אחד הרבנים. התפילה בחג בנוסח אשכנזים, מפאת הקושי לארגן מניינים נוספים בחג.
  • יום ירושלים - בליל כ"ז באייר מתקיים האירוע השנתי המרכזי של הישיבה, בהשתתפות תלמידי הישיבה, בוגריה, רבניה, תורמים והציבור הרחב. הערב מתחיל בשיחה מפי ראש הישיבה הרב דני איזק, בענייני היום, ירושלים והכמיהה לשוב למקדש ולעבודתו. השיחה מתקיימת, בדרך כלל, בכביש הגישה לישיבה בנקודה הצופה אל הר הבית. לאחר תפילת ערבית של יום ירושלים, מוזמנים הבאים לסעודת ליל "יום ירושלים". במהלך הסעודה עולים דוברים שונים, רבנים, פוליטיקאים ועוד, ומדברים בשבחהּ של ירושלים והישיבה ובענייני היום. ערב זה מלווה בריקודים, ולרוב מוצג בו סרט המספר על פָּעֳלָהּ של הישיבה. בשנים האחרונות החלו לעשות גם פעילות בבוקר. לאחר תפילת שחרית חגיגית וארוחת בוקר קלה, מגיעים תלמידי ורבני ישיבות שונות, החוגגות יום זה, ליום לימוד בענייני דיומא. מועברים בו שיעורים מפי ראשי ישיבות, אנשי ציבור וגיבורי ישראל שונים. בשעות הצהריים, לאחר השיעורים, יוצאים סיורים במגוון מסלולים ברחבי הר הזיתים והעיר העתיקה, המודרכים על ידי תלמידי הישיבה.
  • שבועות - בחג זה באים בעיקר תלמידי הישיבה ורבניה, על משפחותיהם. לעתים מגיעים גם בוגרים. לפני החג יש מהתלמידים שטובלים במקווה הישיבתי. לאחר תפילת ערבית וסעודת החג מתחיל סדר לימוד, "משמר", הנמשך כל הלילה, ובו שיעורים של הרבנים ולימוד עצמי. לפני תפילת שחרית, תפילת ותיקין, יש תלמידים שטובלים כדי להיות מוכנים לקבלת תורה.
  • תשעה באב - צום זה הוא היום האחרון של זמן קיץ. לפני תחילת הצום יושבים התלמידים ואוכלים ביצים. חלקם טובלים הביצים באפר. את מגילת איכה קורא בדרך כלל הרב יהודה דויטש בטעמים אשכנזיים. קבוצות שונות מגיעות במהלך הערב לישיבה, במסגרת סיורים באזור, לשמוע שיעור מעניינו של יום תוך כדי תצפית על הר הבית. לאחר תפילת שחרית אומרים קינות במשך שעתיים בערך, ומוסיפים לקינה "אלי ציון ועריה" בתים על חורבן קהילות אירופה בשואה ("אלי אלי" של י.ל. ביאלר). לאחר התפילה מתקיים שיעור של ראש הישיבה הרב דני איזק. השיעור עסק, בשנים האחרונות, בנושאים כמו: היחס הנפשי שלנו לקרבנות היום, איסור ההקרבה בבמות ועבודה בבית אחד ועוד. בצאת הצום, לאחר ערבית, אומרים "קידוש לבנה" ולאחר מכן התלמידים משוחררים לביתם לבין הזמנים.

פעילות קהילתית

תלמידי השנה הרביעית והחמישית בישיבה נפגשים באופן קבוע עם בני נוער בשכונת הגבעה הצרפתית, במסגרת פרויקט שמטרתו לסייע לבני הנוער להשלים את בחינות הבגרות.

הפעילות ההתנדבותית כוללת גם פעילות במסגרת "גשר" עם בני נוער חילוניים הבאים להתארח בישיבה. במהלך הסדנאות נערכים דיונים על נושא ההווי הדתי במדינה, על ערכים המעסיקים את הנוער ועל התמודדות של בני נוער דתיים וחילוניים עם חיי היומיום.

הישיבה מקיימת קשרים גם עם האוניברסיטה העברית בקמפוס הר הצופים, במסגרת זו מעבירים רבנים מהישיבה שיעורי יהדות באוניברסיטה[3].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים