מתומן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שחזור
כיפת הסלע בעלת בסיס מתומן
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 18: שורה 18:
'''מתומן''' ([[אנגלית]]: '''Octagon''') הוא [[מצולע]] בעל שמונה [[צלע (גאומטריה)|צלעות]]. סכום [[זווית|זוויותיו]] הפנימיות הוא 1080°. במתומן יש 20 [[אלכסון|אלכסונים]].
'''מתומן''' ([[אנגלית]]: '''Octagon''') הוא [[מצולע]] בעל שמונה [[צלע (גאומטריה)|צלעות]]. סכום [[זווית|זוויותיו]] הפנימיות הוא 1080°. במתומן יש 20 [[אלכסון|אלכסונים]].


[[תמרור עצור]] הוא ה[[תמרור]] היחיד שצורתו מתומן משוכלל, וצורה זו נבחרה כדי להבליט אותו. גם המגדלים של [[מוזיאון רוקפלר]] בירושלים הם מתומנים. [[קתדרלת בורגוס]] ה[[אדריכלות גותית|גותית]] ב[[ספרד]] מפורסמת בין השאר בזכות מגדל המצלב שלה וקפלת קונדסטייבל, שניהם מבנים מתומנים שבולטים מהם [[8 (מספר)|8]] [[צריח מחודד|צריחים מחודדים]].
[[תמרור עצור]] הוא ה[[תמרור]] היחיד שצורתו מתומן משוכלל, וצורה זו נבחרה כדי להבליט אותו.
ישנם מבנים מפורסמים, שבסיסם הוא מתומן. [[מסגד]] [[כיפת הסלע]] בעל בסיס מתומן. המגדלים של [[מוזיאון רוקפלר]] בירושלים הם מתומנים. [[קתדרלת בורגוס]] ה[[אדריכלות גותית|גותית]] ב[[ספרד]] מפורסמת בין השאר בזכות מגדל המצלב שלה וקפלת קונדסטייבל, שניהם מבנים מתומנים שבולטים מהם [[8 (מספר)|8]] [[צריח מחודד|צריחים מחודדים]].


==מתומן משוכלל==
==מתומן משוכלל==

גרסה מ־09:21, 6 ביוני 2017

מתומן משוכלל

מתומן משוכלל
צלעות וקודקודים 8
דיאגרמת קואקסטר-דייקין
חבורת סימטריות חבורה דיהדראלית
(D8)
שטח
(t הוא אורך הצלע)

זווית פנימית
(מעלות)
135°
תמרור עצור הוא מתומן משוכלל

מתומן (אנגלית: Octagon) הוא מצולע בעל שמונה צלעות. סכום זוויותיו הפנימיות הוא 1080°. במתומן יש 20 אלכסונים.

תמרור עצור הוא התמרור היחיד שצורתו מתומן משוכלל, וצורה זו נבחרה כדי להבליט אותו.

ישנם מבנים מפורסמים, שבסיסם הוא מתומן. מסגד כיפת הסלע בעל בסיס מתומן. המגדלים של מוזיאון רוקפלר בירושלים הם מתומנים. קתדרלת בורגוס הגותית בספרד מפורסמת בין השאר בזכות מגדל המצלב שלה וקפלת קונדסטייבל, שניהם מבנים מתומנים שבולטים מהם 8 צריחים מחודדים.

מתומן משוכלל

מתומן משוכלל הוא מתומן שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו הפנימיות שוות. מתומן משוכלל מיוצג בסימול שלאפלי {8}. הזווית הפנימית בכל קודקוד של מתומן משוכלל היא 135°.

השטח של מתומן משוכלל שאורך הצלע שלו הוא a נתון בנוסחה

כאשר משתמשים ב-R (רדיוס המעגל החוסם) השטח הוא

כאשר משתמשים ב-r (רדיוס המעגל החסום) השטח הוא

שני המקדמים האחרונים מגדילים את ערכו של הקבוע המתמטי פאי.

שטח המתומן (בכחול) שווה לשטח הריבוע
פחות שטחי המשולשים (בירוק)
אריזת פיצה, בצורת מתומן (לא משוכלל)

נוסחה נוספת למציאת השטח היא

כאשר הוא הגובה של המתומן, או האלכסון השני באורכו, ו- הוא האורך של אחת הצלעות. ניתן להוכיח זאת אם לוקחים מתומן, מציירים סביב הצד החיצוני שלו ריבוע, כאשר ארבע מתוך שמונה הצלעות של המתומן נוגעות בכל אחת מצלעות הריבוע, ואז לוקחים את המשולשים ישרי הזווית שנותרו בצדדים ומניחים אותם כאשר הזווית הישרה מצביעה פנימה, ויוצרים ריבוע. הצלעות של ריבוע זה הן באותו אורך של צלעות המתומן. לכן שטח המתומן שווה לשטח הריבוע הגדול (שחוסם את המתומן) פחות שטח הריבוע הקטן (שמורכב מהמשולשים), כלומר .

בנייה

בנייה בסרגל ובמחוגה של מתומן משוכלל מודגמת להלן:


אטימולוגיה עברית

מגדל מתומן; חזית מוזיאון רוקפלר בשנות ה-30 של המאה ה-20

בניגוד למצולעים אחרים, המילה המתארת "מתומן" והמילה המתארת את מספר צלעותיו,"שמונה", אינן חולקות אותו שורש. המתומן אינו נקרא "משומן" כדי להבדילו מהמילה המתארת חפץ המרוח בשמן. האות ש' הוחלפה במילה "מתומן" לאות ת' וכך השורש שלו הוחלף לשורש של המילה המקבילה למילה "שמונה", בשפות שמיות אחרות, כמו ערבית וארמית.

ההחלטה על ההחלפה הזו היא החלטה מאוחרת יחסית ונתן למצוא מקורות ישנים, בהם היא עדיין לא מופיעה. בבניין מוזיאון רוקפלר, בירושלים, לדוגמה, המגדל וחלק מהחדרים הם מתומנים ובתבליט הקיר שבהם, הם מכונים "המשומן הדרומי", "המשומן הצפוני" וכיוצא בזה.

קישורים חיצוניים