סיסי ספייסק – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ בקרת זהויות
שורה 44: שורה 44:
}}
}}
{{מיון רגיל:ספייסק, סיסי}}
{{מיון רגיל:ספייסק, סיסי}}
{{בקרת זהויות}}

[[קטגוריה:זוכי אוסקר: השחקנית הטובה]]
[[קטגוריה:זוכי אוסקר: השחקנית הטובה]]
[[קטגוריה:זוכי פרס סאנדנס]]
[[קטגוריה:זוכי פרס סאנדנס]]

גרסה מ־12:45, 14 ביוני 2017

תבנית:שחקן מרי אליזבת "סיסי" ספייסקאנגלית: Sissy Spacek; נולדה ב- 25 בדצמבר 1949) היא זמרת ושחקנית קולנוע זוכת פרס אוסקר ופרס גלובוס הזהב. ידועה בעיקר של דמותה של הדמות הראשית בסרט "קארי".

ביוגרפיה

ספייסק נולדה במזרח מדינת טקסס לאב ממוצא צ'כי ולאם ילידת טקסס. לאחר סיום לימודיה התיכוניים הגיע למסקנה שהחיים קצרים מדיי מכדי לבזבז אותם על לימודים בקולג', ולכן עברה לניו יורק במטרה לפתח קריירת משחק.

ספייסק החלה את דרכה כזמרת קאנטרי. היא הקליטה סינגל אחד, תחת השם "ריינבו". בעזרתו של בן דודה, השחקן ריפ טורן, נרשמה למכון לי סטרסברג לתיאטרון ולקולנוע. תפקידה הראשון בקולנוע היה בסרט "Prime Cut" משנת 1972, בו הופיע גם ג'ין הקמן. סרט שעסק בסחר בנשים ובמכירתם לעבדות. תפקידה המשמעותי הראשון היה בסרט המסע\פשע של טרנס מאליק, "שביל הזעם" (1973), בו כיכבה לצד מרטין שין. על סט הסרט פגשה את הבמאי ג'ק פיסק והם התחתנו באפריל 1974.

תפקיד הפריצה שלה היה בסרטו של בריאן דה פלמה, "קארי" (1976), עיבוד לספרו של סטיבן קינג. בסרט היא גילמה את הדמות הנושאת את שם הסרט, קארי, באופן סנטימנטלי נערה בעייתית עם כוחות טלקינזיס. תפקיד זה הביא לה מועמדות ראשונה לפרס האוסקר. ארבע שנים אחר כך היא גם זכתה באוסקר על תפקידה ב"בתו של כורה פחם" (1980), סרטו של מייקל אפטד שהיא דרמת ביוגרפיה מוזיקלית, בה ספייסק גילמה את זמרת הקאנטרי לורטה לין. בנוסף היא הייתה מועמדת לפרס ה"גראמי" על שירתה בפסקול הסרט. עוד במהלך שנות השמונים הייתה ספייסק מועמדת לפרס האוסקר שלוש פעמים נוספות. על הסרטים: "נעדר" (1982), לצד ג'ק למון, "הנהר" (1984), לצד מל גיבסון ו"פשעים שבלב" (1986). ספייסק מרבה להופיע גם בסרטי טלוויזיה כמו "מקום לאנני" (1994), "לו הקירות יכלו לדבר", "מעבר לנדרש" (1996), "מיילדת" (2001) ו"קריאה אחרונה" (2002). בנוסף הופיעה בסרטים כגון "JFK תיק פתוח" (1991), של אוליבר סטון, "נבל העשב" (1995), עיבוד לספרו של טרומן קפוטה, "פגיעה", עם ג'יימס קובורן, הקומדיה "פגז מן העבר" (1999), עם ברנדן פרייז'ר, "סיפור פשוט" (1999), של דייוויד לינץ', סרט האימה "הצלצול 2" (2005) ו"ארץ קרה" (2006), לצד פרנסס מקדורמנד.

היא עשתה קמבק בשנת 2001 כשגילמה את רות' פאולר בדרמה "בחדר המיטות". בסרט היא גילמה אישה שבנה נרצח והיא הופכת בשל כך לאישה מרירה. הופעתה העוצמתית בסרט הביאה לה מועמדות חמישית לפרס האוסקר, ואת פרס גלובוס הזהב כשחקנית בסרט דרמה.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סיסי ספייסק בוויקישיתוף
  • סיסי ספייסק, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)
סיסי ספייסק - פרסים