אברהם בן נתן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-12 לכל הערכים שבוויקינתונים נמצאים בקטגוריה מתאימה (דיון)
שורה 13: שורה 13:
|נושאים בהם עסק=
|נושאים בהם עסק=
|תפקידים נוספים=
|תפקידים נוספים=
|רבותיו=ה[[אברהם בן דוד מפושקירה|ראב"ד]], רבי [[יצחק בן שמואל]]
|רבותיו=רבי [[יצחק בן שמואל]]
|תלמידיו=
|תלמידיו=
|בני דורו=
|בני דורו=
שורה 24: שורה 24:


==רבותיו==
==רבותיו==
בין רבותיו, רבי אברהם מזכיר את ה[[אברהם בן דוד מפושקירה|ראב"ד]], אך אינו מזכיר היכן למד ממנו, ומאחר ששני אישים אלו נדדו רבות ברחבי [[פרובנס]], לא ניתן לדעת בוודאות: ייתכן שהוא הספיק ללמוד ממנו עוד בלוניל, אך סביר באותה מידה שהוא הלך לישיבתו של הראב"ד בפושקירה, או שנפגשו דרכיהם בעיר אחרת.

בהיותו ב[[דמפייר]]<!--Dampierre-->, למד בישיבתו של רבי [[יצחק בן שמואל]] אותו הוא מכנה "רבנו הקדוש", וכן למד מפי בנו, רבי אלחנן.
בהיותו ב[[דמפייר]]<!--Dampierre-->, למד בישיבתו של רבי [[יצחק בן שמואל]] אותו הוא מכנה "רבנו הקדוש", וכן למד מפי בנו, רבי אלחנן.



גרסה מ־18:48, 14 ביוני 2017

תבנית:רב רבי אברהם בן נתן (1155 לערך - 1215), שנודע גם בכינוי ראב"ן הירחי, נולד בלוניל שבפרובנס, ומכאן קיבל את כינויו (לוניל בצרפתית = ירח). מחבר ספר המנהיג.

תולדותיו

בעודו צעיר לימים יצא לדרך נדודיו, ועבר ברחבי פרובנס, צרפת ואשכנז, לפני שהגיע לטולדו שבספרד, כשהוא בן ארבעים בערך, ושמו כבר הולך לפניו, ושם נתמנה לחבר בית הדין יחד עם ר' מאיר אבן מיגאש (נכדו של ר' יוסף אבן מיגאש) ור' מאיר הלוי אבולעפיה (הרמ"ה). מסיבות לא ידועות, הוא חזר לפרובנס למשך זמן לא ידוע, אולם שב לטולידו ב-1211, וחי בה עד יום מותו.

רבותיו

בהיותו בדמפייר, למד בישיבתו של רבי יצחק בן שמואל אותו הוא מכנה "רבנו הקדוש", וכן למד מפי בנו, רבי אלחנן.

בין רבותיו הנוספים אנו מוצאים את רבי ידידיה ממלאן Melun, רבי חיים בן חננאל הכהן מפריז, ורבי יצחק בן אבא מרי ממרשיליא מרסיי - בעל עיטור סופרים, שהיה קרובו.

חיבוריו

ספר המנהיג

ערך מורחב – ספר המנהיג

פירוש למסכת כלה רבתי

לא ידוע האם רבי אברהם חיבר את פירושו על כל המסכת, אך בכל אופן, לידינו הגיע רק הפירוש לשני הפרקים הראשונים, שבעצמם נתגלו רק בשנת 1866. מאחר שבכל ספריו הוא מצטט רק מתוך פרקים א' וב', סביר להניח שהוא לא הכיר את שאר המסכת.

"מחזיק הבדק" ו"בית זבול"

עצם קיומם של שני ספרים אלו נתון לוויכוח בין החוקרים. בהקדמתו ל"מנהיג", רבי אברהם כותב:

...לכן, ספר מחזיק הבדק עליהם יסדתי וספר זה בית זבול לה' בנה בניתי מכון לשבתך עולמים אליו קוה קוויתי, מה נמצלו דבריו דברי יושר ומה נחמדו אמריו אמרי כושר, לכל משכיל ומבין דבר ויושר פשר.

בעוד שחלק מהחוקרים טוענים שמחזיק הבדק הוא כינוי מליצי ל"ספר המנהיג" עצמו, חלקם טוענים שזוהי התייחסות לספר אחר שלו, שאבד. טענה זו מאוששת על ידי ציטוטים של ראשונים שונים של הראב"ן הירחי בנושאי שחיטה, וטרפות, נושא אשר איננו נדון ב"ספר המנהיג".

הרב ברוך טולידאנו, בהסתמך על מקורות אלו, קבע שספר זה זהה לכתב יד הנמצא במוזיאון הבריטי, אך מאז, כתב יד זה פורסם בשם הלכות שחיטה וטריפות לר"א הירחי על ידי יצחק רפאל, ושם הוא מוכיח כי מדובר בחלק מתוך "ספר המנהיג", אך יחד עם זאת, בתוך החלק הזה כתוב המשפט : "והטעם כתבתי במחזיק הבית", מה שמסיר את הספק לגבי עצם קיומו של הספר, וכנראה שמדובר בספר עצמאי בהלכות טריפות, שנכתב לפני "המנהיג", ששולב בחלקו לתוך "המנהיג".

לספר בית זבול, לעומת זאת, אין כל זכר מחוץ לפיסקה זו, וכנראה שזוהי התייחסות לפירוש למסכת כלה רבתי, או אף ל"ספר המנהיג" עצמו.

ספרים שונים

תשובות שונות של רבי אברהם מובאות במקומות שונים (על ידי הרשב"א, האבודרהם, ועוד), אך מסתבר שמעולם לא נכתבו בתור ספר שו"ת שלם. כמו כן, סביר כי רבי אברהם היה אחד מעורכיו של מחזור ויטרי, וחתם את שמו בתור "אבן" (אך ייתכן כי זהו רבי אליעזר בן נתן).

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

מכתביו


תקופת חייו של הרב אברהם בן נתן על ציר הזמן
ציר הזמןתקופת הזוגותתנאיםאמוראיםסבוראיםגאוניםראשוניםאחרונים
ציר הזמן