חאריס אלקסיו – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: דיגיטלי
שורה 115: שורה 115:
ב[[אוקטובר]] [[2004]] יוצא אלבום כפול "אנטולוגיה" ("Anthologio"), המכיל אוסף של 38 שירים מוכרים שהיא עצמה ליקטה בקפידה לאוסף הרמוני ומושלם. האלבום הופך שלוש פעמים לזהב. האלבום מכיל שני שירים חדשים, ביניהם "פעם ראשונה סליחה" ("Proti fora syggnomi") למילים ולחן של חאריס אלקסיו. במקביל היא כותבת שירים ליורגוס דאלארס וליאני קוציראס.<br />
ב[[אוקטובר]] [[2004]] יוצא אלבום כפול "אנטולוגיה" ("Anthologio"), המכיל אוסף של 38 שירים מוכרים שהיא עצמה ליקטה בקפידה לאוסף הרמוני ומושלם. האלבום הופך שלוש פעמים לזהב. האלבום מכיל שני שירים חדשים, ביניהם "פעם ראשונה סליחה" ("Proti fora syggnomi") למילים ולחן של חאריס אלקסיו. במקביל היא כותבת שירים ליורגוס דאלארס וליאני קוציראס.<br />


ב[[אפריל]] [[2005]] יצאו לאור 16 אלבומים, כל הקאטאלוג של MINOS-EMI ב-remastered. האלבומים יצאו שוב בהקלטה דיגיטאלית חדשה עם ההתאמה של העיבודים החדשים לחומר המקורי בתוספת טקסטים, בתי-שיר ותמונות. הכל מודרני ותואם לתקופת ההוצאה הראשונה.<br />
ב[[אפריל]] [[2005]] יצאו לאור 16 אלבומים, כל הקאטאלוג של MINOS-EMI ב-remastered. האלבומים יצאו שוב בהקלטה דיגיטלית חדשה עם ההתאמה של העיבודים החדשים לחומר המקורי בתוספת טקסטים, בתי-שיר ותמונות. הכל מודרני ותואם לתקופת ההוצאה הראשונה.<br />


ב-7 ב[[יולי]] [[2005]] משתתפת חאריס אלקסיו במופע הצדעה לזמרת ויקי מוסחוליו לציון 40 שנות פעילותה בענף המוזיקה. המופע התקיים בתיאטרון ווראחון בווירונה ובו השתתפו חאריס אלקסיו, דימיטרה גאלאני, אלפתריה ארווניטקי, [[גליקריה]], מרינלה, טניה צנקלידו, מלינה קנה, מלינה אסלנידו, אלני צליגופולו, אדריאנה באבאלי{{הערה|1=[http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_civ_2_06/07/2005_58304 Homage to Viki Mosholiou July 2005]}} אלבום "Den ksero poso s'agapo" עם הקלטות ממופע זה יצא לאור ב[[אפריל]] [[2006]].
ב-7 ב[[יולי]] [[2005]] משתתפת חאריס אלקסיו במופע הצדעה לזמרת ויקי מוסחוליו לציון 40 שנות פעילותה בענף המוזיקה. המופע התקיים בתיאטרון ווראחון בווירונה ובו השתתפו חאריס אלקסיו, דימיטרה גאלאני, אלפתריה ארווניטקי, [[גליקריה]], מרינלה, טניה צנקלידו, מלינה קנה, מלינה אסלנידו, אלני צליגופולו, אדריאנה באבאלי{{הערה|1=[http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_civ_2_06/07/2005_58304 Homage to Viki Mosholiou July 2005]}} אלבום "Den ksero poso s'agapo" עם הקלטות ממופע זה יצא לאור ב[[אפריל]] [[2006]].

גרסה מ־02:43, 10 ביולי 2017

חאריס אלקסיו

חאריס אלקסיויוונית: Χάρις Αλεξίου) (נולדה ב-27 בדצמבר 1950, בתבאי במרכז יוון, ושמה בלידה היה חאריקליה רופאקה, ביוונית: Χαρίκλεια Ρούπακα) היא זמרת וזמרת-יוצרת יווניה, אחת הזמרות המובילות במוזיקה היוונית ה"קלה" בסוף המאה ה-20 ותחילת המאה ה-21, בעיקר בסוגות לאיקו, אנדכנו (מוזיקת משוררים), רבטיקו ולפעמים אף דימוטיקו (עממית). היא ידועה גם בכינוי החיבה "חארולה" (צורת ההקטנה של שמה הפרטי). כונתה בתקופתה בכינויים המשקפים את מקומה המרכזי בזירת הזימרה בארצה: "מלכת הזמר היווני", "הכוהנת הגדולה של הזמר היווני", "הקול והנשמה של יוון", "קול השורשים" ,"סירונית אלוהית".

במהלך הקריירה שלה הקליטה חאריס אלקסיו כ-35 אלבומים אישיים והשתתפה בכ-80 אלבומים משותפים עם אומנים רבים. מבין שיריה שזכו לפרסום והצלחה בקנה מידה בינלאומי ניתן להזכיר את "הטנגו של נפלי" (גרסה יוונית לEvora Tango הקנדי), "רחוב אריסטוטלוס", "הגל", "הכל מזכיר לי אותך".

ביוגרפיה

חאריס אלקסיו נולדה לאם ילידת פיראוס ולאב יליד תבאי. סבתהּ וסבהּ מצד אמהּ היו פליטים מסמירנה (איזמיר) שבאסיה הקטנה. איפיגניה, אמהּ של חאריס, הייתה עקרת בית והאב, תנאסיס, פירנס את המשפחה כאיכר. האם שרה את שירי אתיק ושירים ידועים מהתקופה ואילו האב, הדוד והדודה שרו שירי סמירנאייקה. כך שאבו הילדים את אהבתם למוזיקה. בגיל 8 מת אביה. איפיגניה עזבה את הכפר אל העיר אתונה, על מנת למצוא מקור פרנסה. לימים תכתוב ותלחין חארולה את "הבלדה של איפגניה" ("I balada tis Ifigeneias"), שיר אוטוביוגרפי אותו הקדישה לאמהּ לאחר מותה: "ביום אחד אספת את ידי ולא שאלתיך להיכן פנינו מועדות; אמרתי לך, איתך אינני פוחדת אמא טובה, איתנה שלי; את, את אישך איבדת ואני את אבי; ואחר כך אמא, אמא טובה, אחר כך עברתי טבילת ראש..."

באתונה החיים אינם מטיבים עימם. האם פותחת מכולת, שם מעבירה חארולה שעות רבות לצד אימה בעוד שאחיה מוצא תעסוקה בנמל. חארולה מרגישה צורך למצות את עצמה ונרשמת לבית ספר תיכון שם היא לומדת אנגלית, צרפתית ופריטה על גיטרה. לאחר מכן היא עומדת בהצלחה במבחני קבלה לפקולטה לדרמה ותיאטרון ומתקבלת ללמודים. המשחק, כך תווכח במהרה, לא נועד עבורה והיא נוטשת את הלימודים. אחיה שהחל בינתיים לעסוק במוזיקה פונה אליה בהצעה מזדמנת אשר נענית מיד בחיוב. חייה מקבלים תפנית משמעותית.

בילדותה כונתה חאריקליה על ידי הוריה בשם החיבה "חארולה" אך כאשר החלה את דרכה בעולם המוזיקה בחרה בשם האמנותי "חאריס אלקסיו". עם צאת האלבום "השירים של חארולה" ("Ta tragoudia tis Haroulas") אותו הלחין עבורה חברה הטוב מנוס לואיזוס, הפך שמה בין לילה ל"חארולה".

לחאריס אלקסיו בן בשם מאנוס תאופילו מנישואיה הראשונים לאכילס תאופילו.

ההצלחה בישראל

חאריס אלקסיו הופיעה בישראל ב-5 ביוני 1991 בתיאטרון הסינרמה בתל אביב וב-6 ביוני 1991 ב"אמפי" בקיסריה[1] בליווי הזמרים קוסטס מאקדונס (Kostas Makedonas)[2] ומלינה קנה (Melina Kana). כמו כן התלוו אליה הכנר הווירטואוז לפטריס זרוואס (Lefteris Zervas) והבוזוקאי פאנאיוטיס סטרגיו (Panayotis Stergiou). ערוץ הטלוויזיה היוונית תעד את ביקורהּ בארץ.

חאריס אלקסיו שבה לישראל כשנתיים לאחר מכן והופיעה ב-10 וב-11 בנובמבר 1993 בהיכל התרבות. חאריס הייתה אמורה להופיע ב-10 ביוני 2001 בהיכל התרבות בתל אביב וב-11 ביוני 2001 בתיאטרון הרומי בקיסריה, אבל הופעות אלו בוטלו ברגע האחרון[3].

לאחר 15 שנות העדרות שבה חארולה לישראל לשני מופעים ב-21 ביוני וב-22 ביוני 2008 באמפיתיאטרון הגן הלאומי בקיסריה. ליוו אותה הזמרים באביס סטוקאס (חבר להקת הפיקס-לאקס לשעבר) ואדריאנה באבאלי, הבוזוקאי דימיטריס מאריולאס, הפסנתרן קוסטאס פאפאדוקאס והכנר תאנאסיס גיולטזיס. במופע זה השתתף יהודה פוליקר כאומן אורח.
משה יוסף הפיק את כל הופעותיה של הזמרת בארץ מאז 1991.

מהלך הקריירה

לאורך כל שנות פעילותה בתחום המוזיקה, משמרת חאריס אלקסיו בעיקביות את מעמדה בצמרת, כשהיא שרה בקלילות רבה שירים בסיגנות וזרמים שונים של המוזיקה: דימוטיקו (δημοτικό) (שירי עם מיבשת יוון, בעיקר מכפריה), סמירנאיקו (σμυρνέικο) (שירי היוונים שחיו באסיה הקטנה וסמירני), רמבטיקו (Ρεμπέτικη μουσική), לאייקה (Λαϊκά) שירי עם, ניסיוטיקה (νησιώτικα) (שירים מאיי הים האגאי), בלדות, שירי ה"גל החדש", שירים במיקצבים לטיניים, פלמנקו, פופ, רוק, בלוז, ג'אז וכו.

שנות ה-70

עטיפת אלבום "אסיה הקטנה" - 1972
עטיפת האלבום "תְּפִלַּת עַרְבִית בִּיזַנְטִינִית" - 1973
"12 שירי לאייקה" - 1975. אלבומהּ האישי הראשון של חאריס אלקסיו
עטיפת האלבום "השירים של חארולה" - 1979

תקופה של התנערות ממשטר הקולונלים וממגבלות הצנזורה, תקופה שמביאה איתה גל של שירים עם מסר פוליטי, ותקופה שה"רבטיקה" אשר נרדפה על ידי החוק, פורצת במלוא עוצמתה ומאומצת על ידי סטודנטים ואינטלקטואלים. על רקע זה עושה חאריס אלקסיו את צעדיה הראשונים בקריירה שלה.

ההקלטות הראשונות של חאריס אלקסיו נעשות בשנת 1970 על תקליטי 45, עם השירים "כאשר אישה שותה" ("Otan pinei mia gynaika"), שיר של וואסיליאדי למילים של פית'אגורס ולאחריו השיר "הסיסמה הנגדית" ("To parasynthima") של אפוסטולוס קאלדארס. ב-1971, מקליטה חאריס אלקסיו שני שירים בהלחנת טוליס ווסקופולוס "Efyge i agapi" דואט שבו משתתף ווסקופולוס, והשיר "Pali monaho to paidi".

הקריירה שלה מקבלת תפנית משמעותית ב-1972 כאשר היא משתתפת בשלושה שירים באלבום של יורגוס דאלארס "אסיה הקטנה". המלחין אפוסטולוס קאלדארס שעבד על פרויקט הלחנת האלבום במלאת 50 שנה לטרגדיה של "אסיה הקטנה", פונה אל פית'אגורס לכתיבת המילים, ואל יורגוס דאלארס וחאריס אלקסיו להשתתף בו. האלבום הופך עד מהרה לפלטינום ולנמכר ביותר בשנות ה-70. אלבום היסטורי זה נכלל ברשימת MINOS-EMI כאחד האלבומים הטובים ביותר של המאה. לאחרונה יצא האלבום לאור במהדורה מחודשת, גם כדיסק וגם במהדורה מצומצמת. הביצוע המרגש של חאריס אלקסיו לשיר "מלך השיש" ("O Marmaromenos Vasilias") על קונסטנטינוס האחד עשר, משאיר חותמו על רבים עד עצם היום הזה. קאלדארס, אם כן, יכול היה לזקוף את הצלחתה של חאריס אלקסיו לזכותו.

באותה שנה 1972 מקליט יורגוס דאלארס את האלבום "לו היה לנו, מה לו היה לנו" ("Na' hame, ti na 'hame") בהלחנת מאנוס לואיזוס למילים של לפטריס פאפאדופולוס. חאריס אלקסיו אמנם נוטלת בו חלק קטן, היא מלווה בקול שני, אבל משמעותי ביותר. פגישה זו עם המלחין מאנוס לואיזוס תהיה תחילת דרכה של חברות אמיצה ופוריה שתלווה אותם לאורך כל חייו.

ב-1973 ממשיכה חאריס אלקסיו את שיתוף הפעולה עם יורגוס דאלארס והמלחין אפוסטולוס קאלדארס, הפעם עם המשורר לפטריס פאפאדופולוס. באלבום זה, "תְּפִלַּת עַרְבִית בִּיזַנְטִינִית" ("Vyzantinos Esperinos"), שרה חאריס אלקסיו ארבעה שירים. מסחרית, היה אלבום זה פחות מוצלח מקודמו.

1974 היא שנה תוססת במישור הפוליטי והאמנותי. משטר החונטה נופל, תנועות הסטודנטים בשיאם, הדמוקרטיה שבה ליוון ועימה מיקיס תאודוראקיס שמשתף אותה באלבומיו "אומה נבגדת" (Prodomenos Laos) בארבעה שירים, ובאלבום הנדיר של סטליוס קזנדזידיס "במזרח" ("Stin Anatoli"), שיצא לאור בנובמבר 1974 ונכתב עבור הסטודנטים, שם מלווה חאריס את סטליוס בקול שני. עבור חאריס זוהי שנת שיא במספר שיתופי-הפעולה שלה, כ9 במספר, והללו רק הכשירו את הקרקע לקראת צאת אלבומה האישי הראשון בשנה שלאחריה.

באפריל 1974, יוצא לאור האלבום "בוקר טוב שמש" ("Kalimera Ilie"). זהו אלבום משותף בו משתתפים מספר אומנים, ביניהם חאריס אלקסיו, אותו הלחין מאנוס לואיזוס למילים של המשורר דימיטריס חריסטודולו. זהו אלבום עם מסר פוליטי מובהק שלא זוכה להצלחה מסחרית גדולה אבל העבודה המשותפת בין המלחין לזמרת רק מהדקת את החברות בין השניים.

באפריל 1975, חמש שנים לאחר ההקלטה הראשונה שלה, ולאחר עבודה אינטנסיבית עם אומנים מצליחים מהתקופה כגון דאלארס, דימיטרה גלני, יאניס פאריוס, ווסיליס פאפאקונסטנדינו, יוצא לאור אלבומה האישי הראשון של חאריס אלקסיו "12 שירי לאייקה" ("12 Laika Tragoudia"). האלבום הופך "זהב" לאחר שנימכר ב-50,000 עותקים וזוכה להצלחה מסחררת. האלבום מכיל בעיקר שירים עממיים ישנים, מלפני המלחמה שבזכות הקול והביצוע המיוחדים של חאריס, זכו להצלחה מחודשת, כגון "דימיטרולה" ("Dimitroula"). האלבום מכיל גם שירים מובחרים שחאריס הקליטה ב-1970 על תקליט 45 "כאשר אישה שותה" ו-"Pergamon". שני שירים נוספים ראויים לציון הם "כך, כפי שאתה מתנהל" ("Etsi pou to pas"), אחד השירים הראשונים בהלחנת יאניס וורדיס ושיר מצוין במקצב החספיקו של יורגוס זאמבטאס "בין ערביים" ("Souroupomata").

בדצמבר 1976 יוצא לאור האלבום "ימי ראשון של לאייקה" ("Laikes Kyriakes") בהלחנת סטאוורוס קויומטזיס. האלבום הופך להצלחה מסחרית גדולה ונמכר ביותר מ-50,000 עותקים. זהו אלבום שמכיל מצד אחד מספר שירי לאייקה טהורים כגון "אתה לועג לשחורים" ("Ta mavra koroideveis") "אותך הייתי בוחרת" ("Esenane tha dialega") "העיניים הכהות" ("Ta skoura matia"), ומצד שני מכיל גם בלדות בגוונים כגון "השנים עברו" ("Fygane ta hronia") ו"פינלופי" ("Pinelopi"). השיר "לבטח היה זה ה-12 במרץ" היה נבואי-טראגי משהו מאחר שבאותו תאריך בשנת 2005 הלך לעולמו המלחין סטאוורוס קויומטזיס. השירים "שנים כגשם" ("Hronia san vrohi") ו"עיניים שלי עיניים שלי" ("Matia Mou Matia Mou") נושאים את חותמו הייחודי של המלחין.

1979 הקריירה של חאריס אלקסיו נוסקת לגבהים חדשים עם צאת האלבום "השירים של חארולה" (Ta tragoudia tis Haroulas). המלחין מאנוס לואיזוס והמשוררים פיתאגורס ומנוליס רזוליס חוברים ליצירת אלבום שיכיל מספר שירי לאייקה שלימים יהפכו לקלאסיקה ברפרטואר שלה עד היום: "הכל מזכיר אותך" ("Ola se thymizoun"), "החייל" ("O Fandaros"), "טלי טלי טלי" ("Teli teli teli"), "דבר אינו הולך לאיבוד" ("Tipota den paei hameno"). אחיליאה תיאופילו, המפיק וחברו הטוב של מאנוס לואיזוס שעודד אותו להלחין את השירים הראשונים שלו בסגנון הלאייקה החדש, ביקש מהבוזוקאי כריסטוס ניקולופולוס להדגים ללואיזוס את האוסאק (ousak), ראסט (rast), חידג'אז (hitzaz), על מנת להגיע למקצב הנכון בשירים "החייל", ה"צועניה" ו"טלי טלי טלי". 24 שנים לאחר צאת האלבום, נזכר תיאופילו: "בשלבי השלמת האלבום הוציא מאנוס לואיזוס את המיץ מהנגנים להפיק את המיטב". לאחר עבודה משותפת של שנים, ביקשו מאנוס לואיזוס וחרולה להוציא אלבום שיהיה אישי ומיוחד. לא בכדי נקרא האלבום "השירים של חארולה" מאת מאנוס לואיזוס - את זה בדיוק ביקש להדגיש ולהעניק לה. על עטיפת האלבום ניראים השניים מחוייכים ומאושרים. בזכות החברות האמיצה הזאת בין השניים, העניקה חאריס אלקסיו לבנה את שמו של המלחין לאחר מותו של ב-17 בספטמבר 1982.

שנות ה-80

ביוני 1980 יוצא לאור האלבום "השחר מפציע" ("Ksimeronei"), בהלחנת אנדוניס וארדיס. זהו האלבום הראשון שוארדיס מלחין בשלמות ועבור מבצע אחד. מאז אלבומו הראשון ב-1976 הוא התפרסם בהלחנת שירים שהפכו ללהיטים עבור זמרים גדולי שם. ב-1975 הלחין וארדיס עבור חארולה את השיר "כך, כפי שאתה מתנהל" ("Etsi pou to pas") מתוך אלבומה "12 שירי לאייקה". בנוסף משתפים השניים פעולה בתחילת דרכם כאשר חארולה שרה במועדוני ה"בואט" של הפלאקה בעוד אנדוניס וארדיס מלווה אותה בגיטרה וקול שני. באלבום "השחר מפציע" משתדל וארדיס להלחין אלבום שישווה בסגנונו לזה של "שירי חארולה" עמו נחלה הצלחה מסחררת. באלבום זה כותבת חאריס אלקסיו לראשונה את המילים לשני שירים, השיר שנושא את שם האלבום "Ksimeronei" והשיר האחרון באלבום "אני הולכת" ("Fevgo"). שיר נוסף הראוי לציון הוא שיר שהושמע רבות "נטשת אותי כמו עיר" ("M' afises san poli") במקצב הזייבקיקו.

1981 חאריס אלקסיו ודימיטרה גלני, הוותיקה ממנה בשנתיים-שלוש בקריירה שלה, חוברות לעבודה משותפת על "שירי האתמול" ("Ta Tragoudia Tis Htesinis Meras"). זהו אלבום המכיל בלדות שקטות שהטון המוביל ברובם הוא הגיטרה הקלאסית עליה פורטת גאלאני והקול העמוק והחם של שתיהן. האלבום נוחל הצלחה מרובה.

ב-1981 מקליטה חאריס אלקסיו את האלבום "שירי המְכוֹרָה שלי" ("Ta tragoudia tis gis mou"). זהו אלבום המכיל שירי דימוטיקה, שירי פלקלור עממיים, אותו מקדישה חאריס כמחווה לילדי מחוזה, תבאי, ולאביה.
באפריל 1982 יוצא לאור האלבום "חיי סובבים סחור-סחור" ("I zoi kyklous kanei"). האלבום מכיל שירים של היוצרים חאריס אלקסיו, מנוס אלפתריו, כריסטוס ניקולופולוס, ניקוס קסידאקיס, מנוליס רסוליס ועוד.
באפריל 1983 יוצא לאור האלבום "החדשים" ("Ta tsilika") שמכיל שירים מאסיה הקטנה, שירי סמירנאיקה אותנטיים, שירי פולקלור מסורתיים מהתקופה 19001945 ששרו בין היתר רוזה אשכנזי וריטה אבדזי. שם האלבום הוא רעיון של לפטריס פאפאדופולוס. מקור השם בטורקית cil=בעגה "חדש". את העיבוד לאלבום מבצע המלחין הבוזוקאי כריסטוס ניקולופולוס. באלבום משתתפים בקול שני יורגוס סאריס, אחיה של חאריס, יורגוס דאלארס ואגאתונאס יעקובידיס.

ב-1984 יוצא לאור האלבום "אהבה אזרחית" ("Emfylios Erotas") ללחן של כריסטוס ניקולופולוס ולמילים של מאנוס אלפטריו, איליה קאטסוליס ואחרים והאלבום הופך להצלחה מסחררת עם השירים "העובדה היא אחת" ("Mia einai i ousia") "צעד צעד" ("Vima vima"). שני שירים באלבום הולחנו על ידי חארולה, "הבלדה של איפיגניה" ("I balada tis Ifigeneia") שהוא שיר אוטוביוגרפי שכתבה חאריס עבור אימה והשיר "Ola gyrizoun". האלבום הופך זהב.
באפריל 1986 יוצא לאור אלבום אשר לימים יהפוך לאחד ה"יהלומים" בדיסקוגפיה היוונית: "האהבה היא סיחרור" ("I agapi einai zali") ללחן של תאנוס מיקרוטסיקוס ולמילים של המשורר ניקוס קאבאדיאס ששיריו נשאו מסרים פוליטיים חזקים. האלבום נמכר ביותר מ-100,000 עותקים ושיריו היו להיטים שהושמעו בתחנות הרדיו הממשלתיות בתקופה ההיא ולאחר מכן. המאפיין את האלבום הוא התיזמור היוצא מן הכלל והביצוע המרגש של חאריס לשירים "Erotiko", שיר שמנוליס מיציאס שר לראשונה ב-1982. כמו כן ראויים לציון השירים "אלני" ("Eleni"), "המכתב" ("To gramma") לוח השחמט" ("To skakiera"), "תיאטרון הצלליות" ("Theatro Skion") ו"המניפה הקטנה סגלגלה שלי" ("Mikri mou mov vendalia"). בשני שירים אחרים "I agapi einai zali" ו-"Eipamai na mi hathoume" מלווה יורגוס דאלארס את חארולה בקול שני.

ב-13 בספטמבר 1985, מתקיים מופע הצדעה לזכרו של המלחין מנוס לואיזוס במלאת 3 שנים למותו, באצטדיון האולימפי באתונה לעיני 12,000 צופים, נבחרי העם והממשלה. במופע זה משתתפים חאריס אלקסיו, יורגוס דאלארס, דימיטרה גאלאני, וואסיליס פאפאקונסטנדינו, ויאניס קאלאטזיס. ממופע זה יופק אלבום כפול ובו צילומים מהמופע והמילים שנשא המשורר לפטריס פאפאדופולוס בערב זה: "יקירי, עברו כבר שלוש שנים מאז שמאנוס לואיזוס עזב אותנו. אך בשלוש שנות היעדרותו הוא לא נעדר אפילו לרגע מקירבנו. הוא היה וקיים איתנו בכל יום. אולי אפילו חזק יותר מבעבר היות שעכשיו אנו מבינים יותר ויותר ולעומק מי היה האדם שאיבדנו. מי היה המוזיקאי, המלחין, האדם שנאבק, והחבר. למאנוס הייתה עדינות נדירה, רגישות נדירה, וטוב לב. ואת העדינות הזאת, הרגישות הזאת וטוב הלב הזה, האהבה לזולת אנו מוצאים בכל שיריו. באומנות שלו. אומנות הרחוקה מהזרקורים ומהרעש, רחוקה מהמיסחור, רחוקה מהאופנה, רחוקה מהזולות. אבל מאנוס לא הייתה בו רק עדינות וטוב לב, היה לו חזון. מאבק והקרבה. לכן הוא היה תמיד נוכח במאבק לדמוקרטיה, חופש, זכויות הפרט וצדק חברתי. הוא תמך בנרדפים ובחלשים".

ב-1987 יוצא לאור האלבום "חאריס אלקסיו בשירים לא צפויים" ("Haris Alexiou Se Aprovlepta Tragoudia") בניצוחו של מאנוס חג'ידאקיס המכיל 12 שירים ללחנים של נינו רוטה, קורט וייל, תאנוס מיקרוטסיקוס, טונדאס ומאנוס חג'ידאקיס. מספר שירים ראויים לציון: "ווא חאביבי", שיר עממי נוצרי מלבנון, "העגור" שיר עממי רוסי עם מילים של המשורר יאנוס ריצוס ו"הסתבכתי עם גבר קשוח" ("m' emplekse enas mortis").

ב-1988 יוצא לאור האלבום "הלילה מצריך אהבה" ("I nyhta thelei erota")שמכיל 12 השירים שהולחנו על ידי כריסטוס ניקולופולוס למילים של המשורר לפטריס פאפאדופולוס.

ב-1989 משתתפת חאריס אלקסיו במופע המוזיקלי "ההצגה מתחילה" ("I Parastasi arhizei") באתונה ובסלוניקי עם דימיטרה גלני ויאניס פריוס. ממופע זה יצא לאור אלבום הנושא את שם המופע.

שנות ה-90

עטיפת האלבום משנת 1995 "Odos Nefelis 88"

האלבום הראשון של העשור החדש 1990 הוא "מי-קולון אלו נשמרים לשנים" ("Krataei Hronia Afti I Kolonia") בהלחנת ת'אנוס מיקרוטסיקוס למילים של המשוררת לינה ניקולאקופולו. בין השירים שזכו להצלחה גדולה הם הבלדות "רצפת ריקודים זרחנית" ("Mia pista apo fosforo"), "המטלפן", "שלא יהיה אכפת לך".

ב-8 באוקטובר 1990 משתתפת חאריס אלקסיו במופע חגיגי באצטדיון השלום והאחווה לציון 20 שנות פעילותה בענף המוזיקה. מלבדה, משתתפים במופע זה אמנים גדולים מהתקופה: יאניס פאריוס, יורגוס סאריס, דימיטרה גלני, תאנוס מיקרוציקוס, כריסטוס ניקולופולוס, אלקיסטיס פרוטופסלטי, יורגוס זאמבטאס, מלינה מרקורי, אז מועמדת לראשות העיר אתונה, ועוד.
מספר חודשים לאחר מכן, ב-1991 יוצא אלבום כפול לאור "הלילה שלנו - הופעה חיה" ("I Diki Mas Nihta - Live") המכיל הקלטות מתוך מופע זה. למרבית הצער האלבום אינו כולל את האומנים האחרים שהשתתפו במופע. חלק הארי מהמופע כלל קטעים שהלחינו עבורה מאנוס לואיזוס, כריסטוס ניקולופולוס, ת'אנוס מיקרוטסיקוס, אפוסטולוס קאלדארס, אנדוניס וארדיס, מאריוס טוקאס, יאניס ספאנוס, ויאניס מארקופולוס, מגוון רחב שבהחלט משקף את ציון ה20- לקריירה שלה. כמו כן מכיל האלבום מכיל תמונות רבות מהמופע.

1991 מופיעה חאריס אלקסיו בתיאטרון "אטיקון" בתוכנית שנקראת "בשלוש מערכות". במערכה הראשונה מבצעת חאריס אלקסיו שירים של מאנוס חג'ידאקיס, ברטולט ברכט, מאנוס לואיזוס, תאנוס מיקרוטסיקוס, שירים שהיא כתבה והלחינה ואוסף מהרפרטואר שלה.

בסתיו 1991 מופיעה חארולה במועדון "רקס" עם קוסטאס חאטזיס. הקלטות מהמופע ישובצו באלבום "חאריס אלקסיו שרה חאטזי". בין המשוררים לפטרי פאפאדופולו ואפטיחיה פאפאיואנופולו. ראוי לציון השיר "קאלימבה" "ריקוד הגשם" למילים של חארולה. במקביל מקליטה חארולה את השיר "האהבה כירח מלא" ("Panselinos o erotas") לפס-קול הסרט "הצעד המטאורי של החסידה" של הבמאי תיאו אנגלופולוס ובהלחנת אלני קאראינדרו.

1992 חאריס אלקסיו מתחילה לעבוד עם חברת התקליטים POLYGRAM בסגנון חדש עם צליל אלקטרוני. הקלטת "בברכת הקדושים" ("Di' Efhon") בהלחנת ניקוס אנדיפאס למילים של לינה ניקולאקופולו זוכה להצלחה מסחררת עם להיטים כגון "למות או לחיות" ("Na ziso i na pethano") "קוסמת" ("Magissa") ו"אני בנעורי" ("Ego sta niata mou"). המכירות עוברות את 120,000 עותקים. ב-1994 ממשיכים חאריס אלקסיו וניקוס אנדיפאס בשיתוף פעולה, הפעם עם לפטריס פאפאדופולוס וארי דאבאראקי באלבום הנקרא "היי!" ("!EI"). באותה שנה היא מבצעת את "מה שיהיה" ו"הדרכים" ("Oi dromoi") של דימיטרי פאפאדימיטריו ושל לינה ניקולאקופולו.

ב-1995 יוצאת חארולה אלקסיו עם אלבום חדש "רחוב נפלי 88" שהלחינה וכתבה (ושיר אחד של ואסיליס ציצאני). האלבום נמכר בכ-100,000 עותקים וכמה שירים הופכים ללהיטים כמו "תו קטן" ("Minoraki") "ירח מלא" ("Panselinos"), "נפשות וגופים" ("Psyhes kai somata") "הגברים עוברים אמא" ("Oi andres pernoun mama"). עבור אלבום זה זכתה חאריס אלקסיו באות הוקרה צ'ארלס קרוס בצרפת. במקביל "רחוב נפליס" ("Odos Nefelis") חודר לעשרת הראשונים במצעדי הפזמונים בבריטניה לשבועות רבים.

ב-1996 יוצא לאור אלבום "סיור בעולם" ("Gyrizontas Ton Kosmo"), המכיל שירים מתוך הופעות חיות שהוקלטו בין השנים 92–96. אחד השירים הראויים לציון באלבום הוא השיר "אם יש אלוהים" ("Theos an einai") ללחן של גוראן ברגוביץ' ומילים של לינה ניקולאקופולו. השיר בגרסה העברית יצא לאור ב-1994 באלבומה של עפרה חזה המנוחה והוא מוכר בשם "אלוהי" או "כל הנשמה". את המילים כתבו בצלאל אלוני ועפרה חזה והלחינו גוראן ברגוביץ' ועפרה חזה בעיבוד עופר מאירי. "כל הנשמה" או "אלוהיי" הוא שיר הנושא של סרט צרפתי בשם "המלכה מרגו" ("La Reine Margot"). שירים נוספים שהיו ללהיטים הם "קופסת הטבק" ("I tabakiera") "אנשים בודדים" ("Anthropoi monahoi"),ו"הטנגו של נפלי" ("To tango tis nefelis"), השיר "הטנגו של נפלי", במקור לחן של לורינה מק'קניט הקנדית, הידוע בשם "הטנגו של אבורה", עבורו כתבה חאריס אלקסיו את המילים, את "עבור טאנגו אחד" ("Gia ena tango"), מילים ולחן של חארולה, ו"תחזיק מעמד עד הסוף" ("Krata gia to telos"), של פאנדליס תאלאסינוס ואיליה קאצוליס. במקביל היא כותבת את השיר "To kleidi" לאנדוניס וארדיס. פרט נוסף מעניין הקשור לאלבום הוא הסיפרון בכריכת קרטון עבה שהכיל בתוכו את האלבום וכמו כן עשרות תמונות של חאריס אלקסיו ממופעים על במות העולם. על גבי שני דפים המכילים כשמונה צילומים מביקורה בישראל ניראית חארולה מצולמת עם יהודה פוליקר, בביקור בירושלים העתיקה, על רקע ירושלים ההררית ועם מוזיקאים וכמרים אורתודוקסים.

ב-1997 יוצא לאור האלבום "נשיקה לעולם" ("A kiss to the world" "Ena Fili Tou Kosmou - Live"). האלבום כולל שירים ישנים מתוך הופעות חיות ועוד ארבעה שירים חדשים, ביניהם שיר מרגש ביותר "שיר הסנונית" ("To tragoudi tou helidoniou") אותו כתבה והלחינה חאריס אלקסיו עבור התינוקת הקפריסאית אנסטסיה, שנקראה על שם אביה (אנסטסיוס "טאסוס" איסאק) אותו לא זכתה להכיר. טאסוס נהרג על ידי אספסוף מהימין הטורקי ב-11 באוגוסט 1996.

בקיץ 1997, נעתרת חאריס אלקסיו להזמנת הוועד למשחקי האולימפיאדה, "אתונה 2004", להשתתף במופע בגבעת פְניקה בסמוך לאקרופוליס. המופע זכה להצלחה כה מרובה שהוא נערך שנית באותו מקום.

1998 "משחק האהבה" ("To Paihnidi Tis Agapis") הוא אלבומה השני של חאריס אלקסיו עם שירים שאת כולם הלחינה וכתבה. את הקלטת האלבום עשתה באולפני Guillaume Tell בפריז עם אומנים יוונים וזרים.

תחילת שנות ה-2000

עטיפת האלבום Parakseno Fos - "אור מוזר" בהוצאת ESTIA חברת התקליטים בבעלותה של חאריס

בספטמבר 2000 יוצא לאור האלבום "לחישות" ("Psythyri"), בן מבצעת חאריס אלקסיו בלדות כאשר קולה החם והמרגש מלוּוה על ידי גיטרה קלאסית, פסנתר ואקורדאון. האלבום מכיל שירים של ניקולא אסימו, וואסיליס פאפאקונסטנדינו, יורגוס אנדראו, אקיס פאנו, סטאמטיס קראונאקיס ואפילו אטיק. בין השירים הראויים לציון הם "אל תשאל את השמיים" ("Mi ton rotas ton ourano"), שיר משנת 1959 שהלחין מאנוס חאג'ידאקיס למילים ביוונית של יאניס יואנידיס עבור פס-קול הסרט "אי הגיבורים" בביצוע ראשון של ג'ני קארזי. ועוד שיר הראוי לציון הוא "מעט פירורי אהבה אני מבקשת ממך" ("Liga psyhoula agapi sou girevo") בסגנון בלוז-ג'אז. עם אלבום זה חותמת חאריס אלקסיו את שיתוף הפעולה עם חברת התקליטים PolyGram.

דצמבר 2000, תחילת המילניום וחודשים ספורים לאחר צאת האלבום "לחישות" לאור, יוצאת חאריס אלקסיו עם אלבום חדש תחת המותג של חברת ההפקה שהקימה Estia [באלבום זה: Haris Productions & Sony]. שם האלבום "אור מוזר" ("Parakseno fos"). בין היוצרים, ניקוס אנדיפאס, ת'אנוס מיקרוטסיקוס, ניקוס פורטוקאלגלו, כריסטוס ניקולופולוס, לינה ניקולאקופולו, אנדוניס ורדיס, מאנוס אלפתריו, יורגוס זאמבטאס וואזו אלאיאני. גם מקומה של חארולה כיוצרת לא ניפקד. בשנית כתבה מילים לשיר של לורינה מק'קניט "נשקני" ("Fila me"), וכמו כן, כתבה והלחינה את השיר "שיהיה לי טוב, שיהיה לך טוב, שאוהב אותך" ("Na 'ame kala, na se kala, na s' agapo") ואת המילים לשיר "אני רוצה אותך כאן" ("Edo se thelo") ללחן של אנדוניס וארדיס. שני דואטים באלבום: עם סזן אקסו הטורקיה בשיר שסזן עצמה הלחינה ועוד דואט עם הזמר הקפריסאי העולה מיחאליס חאטזיאניס.

בדצמבר 2001 פותחת חאריס אלקסיו את עונת החורף במועדון "סינה קראמיקוס" עם זמר הרוק והמלחין לברנטיס מאחריטסאס, הזמרת ליזטה קלימרי ולהקת "אנמוס"[4]. הקלטות מתוך מופע זה ישובצו באלבום שיצא לאור ב-2002 שנקרא "חאריס אלקסיו בסינה קרמיקוס" ("Cine Kerameikos").

ב-11 במרץ 2002 מתקיים מופע הוקרה לזמר הוותיק גריגורי ביתיקוציס באצטדיון השלום והאחווה, בפאלירו[5]. בין האומנים הרבים במופע ענק זה הם חאריס אלקסיו, יורגוס דאלארס, דימיטריס מיטרופאנוס, פולי פאנו, דימיטרה גאלאני, אנדוניס קאלויאניס, וואסיליס פאפאקונסטנדינו, יאניס פאריוס, לברנטיס מאחריצאס, יאניס קוצירס, קוסטאס מאקדונאס ועוד. ממופע זה יצא לאור אלבום כפול ובו שיריה של חאריס אלקסיו אינם נכללים.

ב-2003 לאחר 12 חודשים של עבודה אינטנסיבית באולפני הקלטה, גם בביתה, יוצאת חאריס אלקסיו עם האלבום חדש "עד קצה שמיך" ("Os tin akri tou ouranou sou") המכיל בלדות רומנטיות. באלבום משתתפים יוצרים רבים ומגוונים, ביניהם חאריס אלקסיו, יאניס וואריס, טאסוס וויאטזיס, יורגוס תאופאנו וסופיה ארגירופולו. האלבום הופך ארבע פעמים זהב וזוכה בפרס האומן הנמכר ביותר בוורלד מיוזיק אוורדס בלאס וגאס בארצות הברית. שירים שהופכים ללהיטים גדולים: "הערב אני רוצה לשתות" ("Apopse thelo na pio"), "חברי עם עלות השחר" ("Oi fili mou haramata"), "אתה מכיר אותי יותר" ("Esy me kseris pio poli") (דואט עם פיליפוס פליאטסיקאס מה"פיקס לאקס"") הטוב ביותר עוד יבוא" "הגל" ("To kyma") שאף זכה לגרסה בעברית, "יש לי אהבה בשבילך" ("Eho mia agapi gia sena") ודואט עם יאניס קוטסירס "הכל בראש" ("Ola einai sto myalo"). באותה שנה היא מבצעת דואט עם אנטוני וארדי "בלדת הרוק".

בחורף2003-2004 מופיעה חאריס אלקסיו עם יאניס קוצירס במועדון הווטאניקוס בהצלחה מרובה. האלבום "עד קצה שמיך" שרק יצא לאור, הופך פלאטינום. מלבד שיריהם, שרים השניים גם דואטים מיוחדים. במופעים אלו מלווים אותם שלושה זמרים צעירים: טניה נאסיביאן, זואי פאפאדופולו וסטאתיס יאנאקופולוס.

באוקטובר 2004 יוצא אלבום כפול "אנטולוגיה" ("Anthologio"), המכיל אוסף של 38 שירים מוכרים שהיא עצמה ליקטה בקפידה לאוסף הרמוני ומושלם. האלבום הופך שלוש פעמים לזהב. האלבום מכיל שני שירים חדשים, ביניהם "פעם ראשונה סליחה" ("Proti fora syggnomi") למילים ולחן של חאריס אלקסיו. במקביל היא כותבת שירים ליורגוס דאלארס וליאני קוציראס.

באפריל 2005 יצאו לאור 16 אלבומים, כל הקאטאלוג של MINOS-EMI ב-remastered. האלבומים יצאו שוב בהקלטה דיגיטלית חדשה עם ההתאמה של העיבודים החדשים לחומר המקורי בתוספת טקסטים, בתי-שיר ותמונות. הכל מודרני ותואם לתקופת ההוצאה הראשונה.

ב-7 ביולי 2005 משתתפת חאריס אלקסיו במופע הצדעה לזמרת ויקי מוסחוליו לציון 40 שנות פעילותה בענף המוזיקה. המופע התקיים בתיאטרון ווראחון בווירונה ובו השתתפו חאריס אלקסיו, דימיטרה גאלאני, אלפתריה ארווניטקי, גליקריה, מרינלה, טניה צנקלידו, מלינה קנה, מלינה אסלנידו, אלני צליגופולו, אדריאנה באבאלי[6] אלבום "Den ksero poso s'agapo" עם הקלטות ממופע זה יצא לאור באפריל 2006.

2006 "מרקחת דובדבנים ותפוזונים" ("Vyssino Kai Neradzi") הוא אלבום בו ממזגת חאריס אלקסיו ישן וגם חדש, מסורתי וגם עכשווי. אלבום בו מעיפה מבט נוסטאלגי אל העבר, תוך כדי שמירה על איזון בין הצליל המסורתי למודרני. כלי הנגינה הלאוטה, האוטי, הקלרינט, חלילי העץ, תופי ה"דאוולי", החצוצרה המקדונית, הטמבורין, הכינור, הגיטרה העממית, תופי מרים, הבנדיר, הדרבוקה הטורקית והלירה מכרתים מתחברים בצורה שובת-לב עם הצלילים המודרניים של הגיטארה האקוסטית ושל הבאס. כלי הנגינה של היום ושל האתמול של איפירוס, כרתים, מקדוניה, תראקיה כל יוון מתמזגים בתוך התזמורת המיוחדת של ת'ומא קוסטאנדינו. "דובדבן חמוץ-מתוק ותפוז מר" הוקלט בשיטה המודרנית של רב-ערוצים. "באתי שוב" ("Irtha ksana") המקדוני ועד לבלדה האחרונה שלה "איסוס" "לו ידעת" ("An ikseres") הקיצבי שלה עד לשיר האנחה "אהבתי שכחה אותי" ומהאהבות שהן גדולות ועד ל"ענבים הקטנים" שמריחים מהים האיגיאי ומוציאים אותנו אל "המזח" ("Eimai sto molo"). "מרקחת דובדבנים ותפוזונים" הוא יהלום אמיתי, יצירה מבוצעת בקפידה, עם כריכה עבה, מילות כל השירים בשתי שפות -יוונית ואנגלית- ותמונות מההקלטה המיוחדת באולפן ופורטרטים של כל המוזיקאים.

2006 במסגרת פסטיבל אתונה, מופיעה חאריס אלקסיו עם דימיטרה גאלאני באודיאון הרודס אטיקוס, בשני מופעי מחווה לזכרה של סופיה וובמבו, הזמרת הפטריוטית בתקופת מלחמת העולם השנייה[7].

בספטמבר 2006 חוגג רדיו מלודיה 15 שנים ולכבוד מאורע זה תוכננו ארבעה מופעים שנמכרו מראש בהשתתפות חאריס אלקסיו, סוקראטיס מאלאמס ואלקינוס יואנידיס בתיאטרון הליקוויטוס באתונה ובהיכל הספורט בסלוניקי[8]. הקלטות ממופעים אלו יצאו לאור במרץ 2007 באלבום כפול ודי-וי-די[9].

ב-22 באוקטובר 2007 יוצא לאור האלבום "Afieroma Ston Mano Loizo - Odeio Irodou Attiko" המכיל הקלטות משלוש ההופעות באירודיו ביוני.

ב-9 במאי זכתה בפרס גלילאו בפירנצה.

דיסקוגרפיה

1975-1993 אלבומים אישיים

  • 1975: "12 שירי לאייקה" - 12 Laika Tragoudia
  • 1976: "חאריס אלקסיו 2" Haris Alexiou 2
  • 1976: "ימי ראשון עממיים" - Laikes Kyriakes
  • 1977: "24 שירים" 24 Tragoudia
  • 1979: "השירים של חארולה" - Ta Tragoudia Tis Haroulas
  • 1980: "השחר מפציע" - Ksimeronei
  • 1981: "שירי מכורתי" Ta Tragoudia Tis Yis Mou
  • 1981: "שירי יום האתמול" - Ta Tragoudia Tis Htesinis Meras
  • 1982: "חיי סובבים סחור סחור" I Zoi Mou Kyklous Kanei
  • 1983: "החדשים" - Ta Tsilika
  • 1984: "הלילה מצריך אהבה" - Emfilios Erotas
  • 1986: "האהבה היא סחרור" I Agapi Einai Zali
  • 1987: "חאריס אלקסיו בשירים לא צפויים" - I Haris Alexiou Se Aprovlepta Tragoudia
  • 1988: "הלילה מצריך אהבה" - I Nihta Thelei Erota
  • 1988: "חאריס אלקסיו - הטוב ביותר" Haris Alexiou - Best
  • 1989: "המצעד מתחיל" I Parastasi arhizei - Live
  • 1990: "הקולון הזה נשמר לשנים" - Krataei Hronia Afti I Kolonia
  • 1991: "הלילה שלנו - הופעה חיה" I Diki Mas Nihta - Live
  • 1991: "אלקסיו שרה חאטז'י" I Alexiou Tragoudaei Hatzi - Live & Studio
  • 1992: "בברכת הקדושים" - Di'Efhon
  • 1993: "הבלדות של חארולה" - Oi balades tis Haroulas

1994-2007 אלבומים אישיים

  • 1994: "היי! " - Ei
  • 1994: "הלאייקה של חארולה" - Ta laika tis Haroulas
  • 1995: "רחוב נפלי 88" - Odos Nefelis 88
  • 1996: "סיור בעולם" Gyrizontas Ton Kosmo - Live '92-'96
  • 1997: "נשיקת העולם" Ena Fili Tou Kosmou - Live
  • 1997: "סיור בעולם ונשיקת העולם" Gyrizontas Ton Kosmo & Ena Fili Tou Kosmou - Live
  • 1998: "משחק אהבה" To Paihnidi Tis Agapis
  • 2000: "לחישות" Psythyri
  • 2000: "אור מוזר" Parakseno Fos
  • 2002: "סינה קראמיקוס - לייב" - Cine Kerameikos
  • 2003: "עד קצה השמיים שלך" Os Tin Akri Tou Ouranou Sou
  • 2004: "האוסף" Anthologio
  • 2006: "מרקחת דובדבנים ותפוז מר" - Vyssino Kai Neradzi
  • 2006: "סיור בעולם ונשיקת העולם - הוצאה מיוחדת" Gyrizontas Ton Kosmo Kai Ena Fili Tou Kosmou - Special Edition
  • 2007: "אלקסיו-מאלאמאס-יואנידיס - הופעה חיה בליקוויטוס" Alexiou-Malamas-Ioannidis - Live ston Lykavitto
  • 2007: "מופע הוקרה לזכרו של מנוס לואיזוס - אירודיו אטיקו" Afieroma Ston Mano Loizo - Odeio Irodou Attiko
  • 2009: "האהבה תמצא אותך איפה שלא תהיה" - I Agapi Tha Se Vri Opou Kai Na'sai

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא חאריס אלקסיו בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים