אביתר בנאי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ הסרת קישורי תבנית:שירונט ותבניות ישנות בערכים עם תבנית:פרופילי מוזיקאים בקישורים חיצוניים (דיון)
שורה 145: שורה 145:
* {{אתר רשמי|http://www.eviatarbanai.co.il}}
* {{אתר רשמי|http://www.eviatarbanai.co.il}}
* [https://www.facebook.com/EviatarBanai אביתר בנאי - עמוד אמן רשמי בפייסבוק]
* [https://www.facebook.com/EviatarBanai אביתר בנאי - עמוד אמן רשמי בפייסבוק]
* [https://www.youtube.com/user/EviatarBanaiOfficial ערוץ היוטיוב של אביתר בנאי]{{שירונט|מספר=41|שם=אביתר בנאי}}
* [https://www.youtube.com/user/EviatarBanaiOfficial ערוץ היוטיוב של אביתר בנאי]
* {{nrg||מיוחד: 12 בעלי התשובה המשפיעים בכל הזמנים|638/461|25 בספטמבר 2007||1|1}}
* {{nrg||מיוחד: 12 בעלי התשובה המשפיעים בכל הזמנים|638/461|25 בספטמבר 2007||1|1}}
* {{ynet|תימורה לסינגר|יש לו אלוהים|3737199|25 ביוני 2009}}
* {{ynet|תימורה לסינגר|יש לו אלוהים|3737199|25 ביוני 2009}}

גרסה מ־08:43, 10 ביולי 2017


שגיאות פרמטריות בתבנית:מוזיקאי

פרמטרים [ שנות פעילות ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

אביתר בנאי
אביתר בנאי מתוך האלבום 'יפה כלבנה' 2013
אביתר בנאי מתוך האלבום 'יפה כלבנה' 2013
לידה 8 בפברואר 1973 (בן 51)
באר שבע
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1997 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי, רוק פסנתר
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר, גיטרה
חברת תקליטים הד ארצי
שיתופי פעולה בולטים צח דרורי, אסף אמדורסקי, יונתן רזאל, מאיר בנאי, קורין אלאל, אביב גפן, דניאל זמיר
פרסים והוקרה פרס אקו"ם (2009) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר של אביתר בנאי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בנאי בהופעה בבית גוברין 2014
אביתר בנאי בהופעה (שנת 2014)

אביתר בנאי (נולד ב-8 בפברואר 1973, ו' באדר א' ה'תשל"ג) הוא זמר-יוצר ישראלי, בן למשפחת בנאי.

ביוגרפיה

ילדות ושנים ראשונות

אביתר בנאי נולד ב-1973 בבאר שבע וגדל ביישוב עומר. הוא בנם של השופט יצחק בנאי ושל שמחה בנאי, ואחיהם של אורנה בנאי, מאיר בנאי ואפרת בנאי. בשנת 1982 הקדיש לו אחיו מאיר את שירו הראשון, "אביתר".

בנאי למד במגמת קולנוע בבית הספר התיכון אשל הנשיא בשנים 1987 עד 1991. כמו כן למד פסנתר במשך שמונה שנים. במהלך שירותו הצבאי כתב תסריט לקומדיה בשם "שש", שהוקרנה מאוחר יותר בערוץ הראשון. בנאי גם ביים את הסרט והלחין את הפסקול.

תל אביב והאלבום הראשון

לאחר שירותו הצבאי, עבר בנאי לרמת הגולן והתגורר זמן מה בקיבוץ, שם כתב מחזה ופנה לשחקן רמי הויברגר על מנת שיביים אותו. לצורך העבודה על המחזה, עבר בנאי בשנת 1995 להתגורר בתל אביב. אלא שהויברגר ויתר על המחזה, ובנאי נשאר לגור בתל אביב בדירה שכורה.

על הפסנתר בדירה זו כתב והלחין את שירי אלבומו הראשון. כמו כן כתב באותה תקופה מוזיקה להצגה "לוקח את הזמן", שהועלתה בתיאטרון הפרינג' בתל אביב. בנאי החל להופיע עם שירי האלבום הראשון במקומות קטנים ואינטימיים כתיאטרון בית ליסין וצוותא 2, ולאחר מכן קיבל הצעה מהמפיק חיים שמש להקליט אלבום בכורה שיהיה מבוסס על המופע. הוא החל להקליט את שיריו עם חבר ילדות שלו, צח דרורי, ולאחר מכן הצטרפו להפקה אסף אמדורסקי וקורין אלאל, שהפיקו כל אחד שלושה שירים. באלבום השתתפו גם הגיטריסט פיטר רוט, בת זוגו של בנאי דאז, השחקנית אפרת בן צור, ששרה עמו דואט בשיר "שמתי לי פודרה", ואמו של בנאי, שמחה, שהשתלבה בשיר "שן לידי" בשירת קטע מתוך השיר "שכב בני" של עמנואל הרוסי, בלחנו של שלום חריטונוב מחסידות חב"ד.

האלבום "אביתר בנאי" יצא בשנת 1997, והפתיע רבים כשהפך להצלחה מסחרית ומכר כ-50,000 עותקים. בין השירים הבולטים באלבום היו "מתי נתנשק", "כלום לא עצוב", "יש לי סיכוי" ו"תתחנני אלי". אחרי יציאת האלבום המשיך בנאי להופיע, ובחלק מהמופעים אף שילב נגנית צ'לו. כמו כן השתתף במופע ובאלבום "חברים שרים קורין", בהם ביצע משיריה של קורין אלאל, ובמופע מיוחד משירי יוני רכטר בפסטיבל ישראל. במקביל, הקליט בנאי גרסת כיסוי לשירו של אריאל זילבר "ברוש" עבור הפרויקט "עבודה עברית", והשתתף במופע משירי יונה וולך בשיר "גם הים נסוג" שהלחין למילותיה של וולך. את השיר הקליטה מאוחר יותר אפרת בן צור באלבום הבכורה שלה, "צוללת", בהפקתו של בנאי.

בשנת 2012 יצא האלבום בהוצאה מחודשת בסדרת "סימני דרך", שכללה בנוסף לאלבום דיסק ובו גרסאות מוקדמות לשירים שהופיעו ובו ושני שירים שלא נכנסו לאלבום המקורי, וסרט תיעודי בעקבות האלבום ששודר באותה שנה בערוץ 8 כחלק מהסדרה "האלבומים".

מצפה רמון ו"שיר טיול"

ערך מורחב – שיר טיול

לאחר כשנתיים של הופעות, החליט בנאי לצאת לטיול ארוך בהודו ובהרי ההימלאיה, לצורך "הפסקה ומילוי מצברים". על טיול זה אמר בראיון: "(גיליתי) שהעולם גדול, שיש אופציות אחרות. שהאופציה שחייתי בה עד אז היא לא היחידה. שיש עוד עומקים אחרים, שיש נופים אחרים בבריאה. שאם עוצרים להתבונן – אז קורה משהו"[1]. בשובו לישראל עבר למצפה רמון, שם עבד עם צח דרורי על אלבומו השני. לצורך הקלטת האלבום בנו השניים אולפן ביתי בדירה ששכרו במצפה רמון. התוצאה הייתה האלבום "שיר טיול", שיצא בשנת 1999, גם הוא בהפקת חיים שמש. האלבום הוא אלבום קונספט מורכב, יצירה שלמה המושפעת ממוזיקה אלקטרונית, ג'אנגל, טראנס ומוזיקה הודית. על עטיפת האלבום מופיעות דמויותיהם המטושטשות של הרב קוק וא"ד גורדון, המייצגים על פי בנאי את שני קצוות הרוחניות הישראלית, הדתית והחילונית.

האלבום "שיר טיול" נכשל מסחרית, וגם סיבוב ההופעות שליווה אותו לא עלה יפה. בעקבות הכישלון, חזר בנאי למופעים קטנים ואינטימיים יותר. בשנת 2000 החל להשתתף כאורח בסיבוב הופעות של עמיר לב, ובעקבותיו יצא לסיבוב הופעות משותף עם לב וערן צור בארצות הברית. כבר במהלך סיבוב ההופעות החל בנאי לעבוד עם לב על מה שיהיה הסינגל הראשון מתוך "עומד על נייר", אלבומו השלישי.

עומד על נייר

בארבע השנים הבאות עבד בנאי על האלבום, אותו הפיק גיל סמטנה. במהלך התקופה הלך והתקרב אל המסורת, שינוי רוחני שהתבטא בתמונה על האלבום השלישי, בה הוא מצולם חבוש כיפה גדולה. בשנת 2004 נישא בנאי. באותה שנה נולד בנו הבכור, ומאוחר יותר נולדו לבני הזוג ארבעה ילדים נוספים. הוא עבר אל דירה חדשה בתל אביב, אשר הגדיר (בתוכניתו של יואב קוטנר) כחלק משינוי אשר מצריכים הנפש ותא המשפחה שהקים לאחרונה. באותה שנה הוציא את הסינגל "תחרות כלבים", הראשון לאחר שש שנים של שתיקה. בהמשך, בחג פורים 2005, יצא האלבום כולו, עליו כתב בנאי באתרו הרשמי: ”"עומד על נייר" הוא מעין סגירת מעגל, ופתיחת מעגל חדש. הוא מסכם עשר שנות עצמאות עבורי ופותח דרך חדשה, של אמונה בחיים, אמונה בעצמי, ויצירה ממקום שלם יותר”.

האלבום זכה לביקורות נלהבות ונכנס למקום הראשון במצעדי המכירות מיד עם צאתו. מספר חודשים לאחר מכן, בנובמבר 2005, הגיע האלבום למעמד אלבום זהב. סינגלים נוספים מהאלבום היו "מתנות", "פקק תנועה" ו"שוב אני לבד". עם צאת האלבום חזר בנאי להופיע, הן במקומות אינטימיים והן במקומות גדולים, עם להקת הליווי שניגנה איתו באלבום.

בשנת 2006 היה בנאי אחראי על הפקת השירה באלבומה של סיון שביט "וניל", וכן השתתף באלבום בדואט "יפה יותר מיפה". בנובמבר של אותה שנה יצא בנאי לסיבוב הופעות בשם "תן לשינוי לצמוח", במשותף עם הגיטריסט והמפיק המוזיקלי אמיר צורף. ההופעה הראשונה התקיימה בפסטיבל הפסנתר במרכז סוזן דלל, ולאחריה המשיכו השניים להופיע במועדונים ובאולמות רבים ברחבי ישראל. סיבוב ההופעות הסתיים בחנוכה 2007.

בשנת 2007 הפיק בנאי את אלבומו של יונתן רזאל "סך הכל", ואף שר איתו את השיר "ציון". כמו כן הקליט גרסת כיסוי לשיר "חתונה לבנה" עבור האלבום "הדרכים הידועות", אלבום מחווה של אמנים ישראלים שונים לאלבומו של שלום חנוך "חתונה לבנה".

לילה כיום יאיר

ערך מורחב – לילה כיום יאיר
בהופעה ביער יתיר, אוגוסט 2011

בינואר 2008 קיים בנאי שתי הופעות מיוחדות תחת הכותרת "ארבעתנו", בהן חשף את כל שירי אלבומו הבא. באפריל של אותה השנה יצא לסיבוב הופעות חדש בשם "לילה כיום יאיר", כשם האלבום. הסיבוב נגמר בספטמבר 2010. בהופעות האחרונות השתתף הגיטריסט והזמר ארז לב ארי.

ב-16 במרץ 2009 יצא לרדיו סינגל ראשון לקראת האלבום, "אותיות פורחות באוויר", אליו צירף בנאי מכתב ובו הוא מתאר את תהליך כתיבת השירים שירכיבו את האלבום[2]. ב-24 במאי יצא הסינגל השני - "עד מחר". שני השירים זכו להשמעות רבות בתחנות הרדיו, והגיעו לראש מצעדי הפזמונים השונים. גם הסינגלים "אבא", "לילה כיום יאיר" ו"מחיאות כפיים" שיצאו לאחר צאת האלבום זכו להצלחה גדולה.

ב-22 ביוני 2009 יצא לחנויות האלבום המלא, "לילה כיום יאיר", בהפקתו של אמיר צורף. באלבום ניתן לראות את תהליך התקרבותו של בנאי לדת, בשירים כמו "אורייתא" שמספר על ההתחברות שלו עם התורה, בשיר "אבא", שמכוון אל הקב"ה, בשיר הנושא, "לילה כיום יאיר", שמדבר על התמודדות יומיומית והקושי בקיום מצוות, ובשאר שיריו שקטעים רבים מהם לקוחים מספר תהילים או ממגילת שיר השירים.

בעקבות האלבום נבחר בנאי כ"זמר השנה" במצעד הפזמונים העברי השנתי הן של רשת ג' והן של גלגלצ. שלושת הסינגלים הראשונים שיצאו מהאלבום הגיעו לששת המקומות הראשונים במצעד של רשת ג', ובגלגלצ נבחר "עד מחר" כ"שיר השנה". בינואר 2010 הגיע האלבום למעמד אלבום פלטינה.

האלבום "לילה כיום יאיר" זיכה אותו בפרס אקו"ם להישג השנה למלחין.

יפה כלבנה

ערך מורחב – יפה כלבנה

בנובמבר 2010 יצא בנאי לסיבוב הופעות יחיד בשם "על חבל דק". בחלק מההופעות משתתף אמן כלי ההקשה זוהר פרסקו. בהופעות אלו הציג בנאי שלושה שירים חדשים.

בנובמבר 2011 קיים מופע משותף עם אביב גפן במסגרת פסטיבל הפסנתר[3]. בעקבות הצלחת המופע יצאו הצמד לסיבוב הופעות משותף, לקראתו הוציאו את השיר "יש שמיים מעלי" שנכתב והולחן במשותף[4].

ביוני 2013 יצא לרדיו הסינגל הראשון לקראת אלבומו הבא של בנאי, "תל אביב". בשיר שולבו מילים מתוך מגילת רות. באוגוסט 2013 יצא לרדיו סינגל שני, "יפה כלבנה". שיר זה זכה להצלחה, כאשר הושמע פעמים רבות בתחנות הרדיו והגיע לראש מצעדי הפזמונים.

האלבום המלא, "יפה כלבנה", יצא באוגוסט 2013. בנאי כתב והלחין את כל שירי האלבום, מלבד לקטע הקולי "שלוש תנועות", על פי לחניהם של הבעל שם טוב, המגיד ממזריטש והאדמו"ר הזקן. את האלבום הפיק אמיר צורף, שגם עיבד את שיריו יחד עם צח דרורי, איתמר דוארי ושניר בלומנקרנץ.

לשונות של אש

ערך מורחב – לשונות של אש

ב־8 בפברואר 2016 פרסם בנאי שיר בשם "תמיד לפני הגשם", שכתב והלחין בעצמו ועיבד תמיר מוסקט. השיר יצא ביום ההולדת של בנאי, ולכבוד המאורע הוא ניתן להורדה במתנה באתרו הרשמי.[5].

ב־22 באוגוסט 2016 יצא הסינגל "פרגולה", שלווה בקליפ בבימויו של דורון צברי ובעיבודו של מוסקט. באתרו[6] כתב בנאי על השיר:

"'פרגולה' זה שיר על אחד שתפוס בדברים חיצוניים והוא מת להשתחרר מזה. אני לא בועט בדברים האלה שאני מדבר עליהם בשיר. הדברים האלה הם מתנות מופלאות שאני מודה עליהן מאד, אני רק מבקש לא להיות תלוי, מבקש לעשות את הדברים ממקום נכון. חופשי, מאמין..."[7]

ב־12 באוקטובר 2016 הועלה לYouTube סינגל נוסף בשם "הושענא", שהלחין בנאי על פי מילים מתוך מחזור התפילה של סוכות. את השיר הזה עיבד נאור כרמי. ב־2 בינואר 2017 פרסם בנאי את שם אלבומו המתקרב, "לשונות של אש". האלבום המלא יצא ב־22 בפברואר 2017, וכלל את השירים שפורסמו לפני יציאתו. מחצית משיריו עיבד תמיר מוסקט ומחצית נאור כרמי.

על יצירתו

בנאי הוא יוצר אינדיבידואלי, הכותב בדרך כלל את רוב מילות שיריו בעצמו. בכל אחד משני אלבומיו הראשונים יש רק שיר אחד שלא נכתב על ידי בנאי, ובאלבום השלישי - שלושה מתוך 13. בנאי מייחס חשיבות רבה למילות השירים. שיריו מאופיינים בסגנון כתיבה מיוחד שלא מקפיד על חריזה או על מבנה מובהק של בתים ופזמון חוזר. הוא מרבה לעסוק בשיריו בנושאים מורכבים כגון אמונה, פילוסופיה ומיניות.

שיריו של בנאי מורכבים גם מבחינת ההרמוניה המלווה אותם (בעיקר באלבום הראשון), ויש בהם השפעות של מוזיקה קלאסית. בנאי מושפע גם מהמוזיקאים הבריטים רוברט וויאט ורדיוהד, וכן משלמה גרוניך ומאחיו מאיר בנאי. באלבומו האחרון ניכרות גם השפעות של רוק גיטרות ושילובי בס-תופים הדוקים, שלא אפיינו את עבודתו של בנאי בעבר.

יש הטוענים כי באלבומיו של בנאי ניתן לראות את השינויים הרבים שעבר בכל אלבום, והעבודה הרבה שהושקעה בהעברת שינויים אלו לחמישה אלבומים בעלי אופי שונה בתכלית. יואב קוטנר כתב עליו שהוא "אמן ומחפש אמיתי, שאינו מוכן לחזור על איזושהי מתכונת כדי להצליח".

חיים אישיים

בנאי נשוי, אב לחמישה, ומתגורר בשכונת רמות בירושלים. הוא מעביר שיעור שבועי במסילת ישרים במסגרת ערב של ישיבת אש קודש (שלוחת ישיבת רמת גן).

דיסקוגרפיה

הקלטות נוספות בהן השתתף

קישורים חיצוניים

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים

  1. ^ דודו כהן, מוזר לכולם, זר לעצמי: ראיון בלעדי עם אביתר בנאי, בבלוג "הפואטיקה של הפופ"
  2. ^ אור ברנע, אביתר בנאי בוחר בחיים, ynet ‏, 16 במרץ 2009
  3. ^ נדב מנוחין, אביב גפן מארח את אביתר בנאי: מסע מרגש בזמן, וואלה, 28 בנובמבר 2011
  4. ^ אביב גפן ואביתר בנאי בשיר ראשון, וואלה, 31 במאי 2012
  5. ^ 'תמיד לפני הגשם' להורדה במתנה, אתר האינטרנט של בנאי
  6. ^ אביתר כותב על השיר, אביתר בנאי - האתר הרשמי
  7. ^ ""פרגולה": שיר חדש לאביתר בנאי". mako. 2016-08-22. נבדק ב-2017-01-02.