עצמות המסרק (כף יד) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
יוסי (שיחה | תרומות)
מ זוטא
שורה 14: שורה 14:
[[אנטומיה - מונחים]]
[[אנטומיה - מונחים]]


[[קטגוריה:שלד האדם|מסרק (כף יד)]]
[[קטגוריה:מערכת השלד|מסרק (כף יד)]]


[[en:metacarpus]]
[[en:metacarpus]]

גרסה מ־21:32, 28 באוקטובר 2006

עצמות המסרק של יד שמאל, מבט קדמי. אפשר לזהות את המבנה היחודי של המפרק האוכפי בבסיס עצם המסרק הראשונה (ראשונה משמאל).
הדמיית רנטגן של כף יד שמאל. בהדמייה נראים שבר תוך מפרקי של ראש עצם המסרק השנייה (חץ צהוב) וכן שבר מרוסק של גוף עצם המסרק השלישית (חץ לבן).

עצמות המסרק (metacarpus), הן עצמות גליליות בצורתן, הממוקמות בין עצמות שורש כף היד מצידן המקורב לגלילים (עצמות האצבעות) מצידן המרוחק. ביחד עם עצמות שורש כף היד, עצמות המסרק מרכיבות את המבנה הגרמי של כף היד (לא כולל את האצבעות).

בכל כף יד חמש עצמות מסרק. כל עצם מופרקת עם אחת מאצבעות כף היד. בהתאם, שמן ניתן להן לפי מיקומן מהאגודל לכיוון הזרת: עצם המסרק הראשונה היא העצם הצידית ביותר ומופרקת עם עצמות האגודל, עצם המסרק השניה מופרקת עם עצמות האצבע המורה וכן הלאה.

לכל עצם גוף ושני קצוות:

  • גוף העצם - לגוף עצמות המסרק צורת מנסרה. הגוף קעור קימעא לכיוון הכפי (לכיוון פני כף היד). בצידי הגוף נאחזים השרירים הבין גרמיים והשרירים המנגדים של האגודל והזרת.
  • הבסיס - הקצה המקורב של העצמות, הוא בסיס העצמות. הבסיס רחב ומופרק עם עצמות שורש כף היד. לבסיס עצם המסרק הראשונה, צורה קמורה וקעורה המתאימה למפרקו האוכפי עם העצם בעלת הזוויות הגדולה. בבסיסי עצמות המסרק השנייה והחמישית, נאחזים השרירים המניעים של שורש כף היד.
  • ראש (הראשיש) - הקצה המרוחק של העצמות. ראשי העצמות רחבים ומעוגלים. כל ראש מופרק עם עצם הגליל המקורב של האצבע המשויכת לו.

ראו גם

אנטומיה - מונחים