מידע מסווג – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏בישראל: פרשייה בתחום
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 30: שורה 30:


==ראו גם==
==ראו גם==
*פרשיית [[הקב"ר המזמר]]
*פרשת [[הקב"ר המזמר]]


[[קטגוריה:מודיעין צבאי]]
[[קטגוריה:מודיעין צבאי]]

גרסה מ־21:59, 19 ביולי 2017

המונח "סודי ביותר" מפנה לכאן. לערך העוסק בסרט קומי אמריקאי משנת 1984, ראו סודי ביותר!.

מידע מסווג הוא מידע שנקבע על ידי בעליו ככזה שאין לגלותו לציבור, משום שחשיפתו עלולה לפגוע בארגון שהמידע בבעלותו. הסיווג הוא חלק מפעילות ביטחון מידע של הארגון. סיווג מידע נפוץ בארגונים ביטחוניים, כגון צבא, שבהם המניע העיקרי לסיווג הוא הגנה מפני פגיעה בביטחון המדינה. הסיווג מקובל גם בארגונים עסקיים, ביחס למידע המהווה סוד מסחרי או שיש להגן עליו מסיבות אחרות (למשל לשם הגנת הפרטיות).

איסוף מידע סודי וניתוחו הוא משימתם העיקרית של ארגוני מודיעין, המשתמשים למטרה זו בשלל אמצעים ושיטות. הצבא וגורמי ביטחון שמחוצה לו, בעיקר אלה העוסקים בסיכול ריגול, משקיעים מאמץ רב בהתגוננות מפני ביון.

חשיפתו של מידע צבאי מסווג, ובפרט מסירתו בזדון לאויב, נחשבים בישראל לעבירה פלילית שהעונש בגינה עשוי להיות חמור ביותר, עד כדי עונש מוות.

מידור

אמצעי לאבטחתו של מידע מסווג הוא המידור - הגבלת הגישה למידע זה רק למי שידיעת המידע חיונית לתפקודו של בעל המידע בארגון. המידור חל ישירות על המידע (המחזיק במידע נדרש שלא למסור אותו לאחר), ועל אזורים פיזיים שבהם נמצא המידע - הגישה לאזור כזו מוגבלת רק למי שזכאי להיחשף למידע. בגופים העוסקים במידע מסווג, הגבלת גישה קיימת גם בתוך מתקן המשמש גוף זה - לא כל מי שרשאי להיכנס למתקן רשאי להיכנס לכל אחד מחדריו, אלא לכל אחד מעובדי המתקן נקבעים החדרים שהוא רשאי להיכנס אליהם. הגבלת הגישה לאזורים ממודרים מתבצעת באמצעות זיהוי הנכנס באמצעים שונים (למשל באמצעות כרטיס מגנטי, קוד סודי, זיהוי ביומטרי וכו').

מידור מתקיים גם במערכות מידע המאחסנות מידע מסווג. לכל אחד מהזכאים להשתמש במערכת המידע נקבעות זכויותיו: באיזה מידע הוא רשאי לעיין, איזה מידע הוא רשאי לשנות, באיזה מכלי המערכת הוא רשאי להשתמש וכדומה. לצורך מימוש זכויותיו, על המשתמש להזדהות בפני המערכת.

בישראל

בצה"ל מסווג המידע לארבע רמות, בהתאם למידת הנזק שעלול להיגרם מחשיפת הסוד:

  • מוגבל – חשיפת מידע זה תגרום נזק קל לטווח הקצר אך ניתן לתקנו. רמה זו כבר כמעט אינה בשימוש.
  • שמור – חשיפת מידע זה תגרום נזק בינוני שישפיע לטווח הקצר והרחוק.
  • סודי – חשיפת מידע זה תגרום נזק כבד לטווח הקצר ובינוני לטווח הארוך.
  • סודי ביותר – חשיפת מידע זה תגרום לנזק קשה ביותר הן בטווח הקרוב והן בטווח הרחוק.

מידע שמותר לחשוף לציבור הרחב מצוין כבלמ"ס – בלתי מסווג.

סיווגו של המידע משפיע על המאמץ המושקע בהגנתו, אך בהתאם לפקודות הצבא, כל מידע סודי, גם זה שסיווגו הוא הנמוך ביותר, אין לחשוף למי שאינו שותף סוד – מי שידיעת הסוד נחוצה לו לשם מילוי תפקידו.

גופים אחדים עוסקים בהגנה על מידע מסווג:

ראו גם