נתן אקסלרוד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קישור למוזיאון ישראל
שורה 21: שורה 21:
==גלריה==
==גלריה==
<gallery>
<gallery>
קובץ:Agadati katz018-s.jpg|בצילומי הסרט "חתונה תימנית" (1926–1927). בשורה השנייה משמאל: בת שבע כץ, [[יצחק חזין]], [[ירושלים סגל]], [[ברוך אגדתי]], נתן אקסלרוד, [[יצחק כץ (מנהל)|יצחק כץ]]. תצלום מעזבון בת שבע ויצחק כץ, מרכז המידע לאמנות ישראלית, [[מוזיאון ישראל]], ירושלים
קובץ:Agadati katz018-s.jpg|בצילומי הסרט "חתונה תימנית" (1926–1927). בשורה השנייה משמאל: בת שבע כץ, [[יצחק חזין]], [[ירושלים סגל]], [[ברוך אגדתי]], נתן אקסלרוד, [[יצחק כץ (מנהל)|יצחק כץ]]. תצלום מעזבון בת שבע ויצחק כץ, [[מרכז המידע לאמנות ישראלית]], [[מוזיאון ישראל]], ירושלים
</gallery>
</gallery>



גרסה מ־13:47, 28 ביולי 2017

נתן אקסלרוד

נתן אקסלרוד (7 באפריל 19056 באוקטובר 1987) היה מאבות תעשיית הקולנוע בארץ ישראל.

ביוגרפיה

נתן אקסלרוד נולד בשנת 1905 בעיירה דוברובנה שברוסיה הלבנה, אז בתחום המושב היהודי של האימפריה הרוסית (כיום בבלארוס), למשפחת מהפכנים. בפרוץ הפוגרומים ברחה המשפחה לפולטבה שבאוקראינה.[1] ברוסיה היה פעיל ציוני ואסיר ציון. עלה לארץ ישראל בשנת 1926. החל להפיק סרטים עבור שלטונות המנדט וכן עבור הסוכנות היהודית. בסוף שנות העשרים עבד בחברת סרטים בשם "סרטי מולדת" של ירושלים סגל. החברה הפיקה כותרות בעברית לסרטים אילמים, פרסומת ותיעוד על אירועים חשובים בחיי היישוב. במסגרת זו ניסה אקסלרוד ליצור סרט עלילתי ("החלוץ", במאי: אלכסנדר פן, מפיק: ירושלים סגל, צלם: נתן אקסלרוד) ונכשל. כנגד זה יש חשיבות לסרטי הפרסומת שכמה מהם היו בעלי סיפור, גיבור ועלילה (כנראה שביים אותם ירושלים סגל).

בשנת 1932 צילם אקסלרוד את הסרט "ויהי בימי" – קומדיה קצרה על רקע חגיגות העדלאידע, בבימויו והפקתו של חיים הלחמי ובעיצובו האמנותי של צבי גולדין. זה היה הסרט העלילתי הקצר הראשון שהופק בארץ ישראל, במימון פרטי ובכוח אדם מקומי, לקהל של קוני כרטיסים. בשנת 1933 צילם את הסרט "עודד הנודד", גם הוא בבימויו והפקתו של הלחמי ועיצובו האמנותי של גולדין, שהיה הסרט העלילתי הראשון באורך מלא בארץ ישראל. הסרט זכה להצלחה קופתית.

בשנת 1935 יסד אקסלרוד חברה בשם "סרטי כרמל" שהפיקה את יומן כרמל, שהיה יומן חדשות שבועי אילם. בשנת 1936 הפך היומן למדבר. היומן תיעד את כל המתרחש ביישוב וצילומיו מהווים מקור רב ערך לתולדות היישוב. בשנת 1936 הפיק וצילם את הסרט "מעל החרבות" בבימויו של הבמאי ארי וולף.

אקסלרוד היה היחיד שצילם במצלמת קולנוע את טקס הכרזת העצמאות של מדינת ישראל ביום 14 במאי 1948.

בתקופה שלאחר קום המדינה המשיך אקסלרוד בהפקת היומן וכן הפיק סרטי קולנוע שלא זכו להצלחה גדולה, כדוגמת הסרט "דן וסעדיה". הפקת יומן כרמל נפסקה שנים אחדות לאחר קום המדינה, לאחר שלא יכול היה לעמוד בתחרות עם יומן גבע שנוסד באותה עת.

בשנת 1984 זכה בתואר עמית כבוד של המחלקה לקולנוע בבית צבי. היה אח באחים נאמנים ובבונים החופשיים.

נתן אקסלרוד נפטר בשנת 1987.

על שמו רחוב בעיר תל אביב.

גלריה

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ נתן אקסלרוד (1905-1987), מתוך: נתן ויעקב גרוס, הסרט העברי - פרקים בתולדות הראינוע והקולנוע בישראל, באתר "סינמטק".