רב ראשי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת שורת קישורים חיצוניים ותחתיה {{תב|ויקישיתוף בשורה}} במידה וחסר (תג) (דיון)
מאין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''רב ראשי''' הוא תואר מקובל בחלק מהמדינות בהן יש מיעוט יהודי עבור ה[[רב]] שממלא את התפקיד העליון בהיררכיה הרבנית של מדינה מסוימת. הרב הראשי יכול להיות, אך לא חייב להיות, הסמכות הרבנית הדתית הגבוהה ביותר באותה מדינה והוא הנציג הבכיר ביותר של המיעוט הדתי היהודי במגעיו עם הסמכות החילונית של המדינה המארחת את המיעוט. בחלק ממדינות אירופה, בתקופות שונות בהיסטוריה שלהן, ממלא תפקיד הרב הראשי התמנה מתוקף תפקידו לבית המחוקקים של המדינה. במדינות בהן יש הכרה של המדינה בזרמים היהודיים השונים תיתכן תופעה של מספר רבנים ראשיים, אחד לכל זרם, אך רב ראשי של זרם לא זוכה לסמכויות ולמעמד הנלווה של רב ראשי של המדינה.
'''רב ראשי''' הוא תואר מקובל בחלק מהמדינות בהן יש קהילה יהודית משמעותית, עבור ה[[רב]] שמחזיק בתפקיד העליון בהיררכיה הרבנית באותה מדינה. הרב הראשי יכול להיות, אך לא חייב להיות, הסמכות הרבנית הדתית הגבוהה ביותר באותה מדינה והוא הנציג הבכיר ביותר של הקהילה הדתית היהודית במגעיה עם הסמכות החילונית, במדינה המארחת את המיעוט. בחלק ממדינות אירופה, בתקופות שונות בהיסטוריה, הנושא בתפקיד הרב הראשי התמנה מתוקף תפקידו גם לבית המחוקקים של המדינה. במדינות בהן יש הכרה של המדינה בזרמים היהודיים השונים תיתכן תופעה של מספר רבנים ראשיים, אחד לכל זרם, אך ללא הסמכויות והמעמד הנלווה לתואר הרב הראשי של אותה מדינה.


הרב הראשי מקביל לתפקיד ה[[חכם באשי]] באימפריה העות'מאנית ונקבע לראשונה ב[[אנגליה]]. לאחר מכן נקבעה משרה זו במדינות נוספות, אך לא בכל המדינות בהן ישבו יהודים.
הרב הראשי מקביל למה שהיה ה[[חכם באשי]] באימפריה העות'מאנית, ונקבע - היסטורית, לראשונה ב[[אנגליה]]. לאחר מכן נקבעה משרה זו במדינות נוספות, אך לא בכל המדינות בהן ישבו יהודים.


ב[[ישראל]] נושאים את התואר "רב ראשי", עוד מתקופת [[המנדט הבריטי]], ראשי [[הרבנות הראשית]] (הרב הראשי הספרדי מכונה גם [[הראשון לציון]]). בערים שונות מקובל התואר של רב ראשי של העיר והכוונה היא לרב הבכיר, שסמכותו עולה על סמכות הרבנים האחרים הפועלים באותה עיר (כיוון שביהדות יש זרמים רבים, לא תמיד מקובלת סמכותו של הרב הראשי על בני כל הזרמים בעיר). בחלק מערים אלו יש "רב ראשי אשכנזי" ו"רב ראשי ספרדי", אם כי הנטייה כיום היא למנות לעיר רק רב ראשי אחד.
ב[[ישראל]] נושאים בתואר "רב ראשי", עוד מתקופת [[המנדט הבריטי]], ראשי [[הרבנות הראשית]] (הרב הראשי הספרדי מכונה, בנוסף, גם [[הראשון לציון]]). בערים שונות בארץ מקובל התואר של רב ראשי של העיר - כשהכוונה היא לרב הבכיר, שסמכותו עולה על סמכות הרבנים האחרים הפועלים באותה עיר (כיוון שביהדות יש כיום זרמים רבים, לא תמיד מקובלת סמכותו של הרב הראשי על בני כל הזרמים באותה עיר). בחלק מערים אלו יש גם "רב ראשי אשכנזי" וגם "רב ראשי ספרדי", אם כי הנטייה כיום היא למנות לעיר רק רב ראשי אחד לכולם.


== יצירת התפקיד ותפוצתו ==
== יצירת התפקיד ותפוצתו ==
{{לשכתוב|נושא=אישים}}
{{לשכתוב|נושא=אישים}}
תפקיד הרב ב[[יהדות התפוצות]] התפתח במהלך הדורות ממעמד של [[מורה]], למומחה לחוקי היהדות ועד לשופט ומנהיג קהילתי. היעדרה של סמכות מרכזית יצרה מצב בו כל רב היה אוטונומי בקהילתו. בקהילות היהודיות שפט הרב בסיועם של שני [[פרנס]]ים או [[דיין (משפט עברי)|דיינים]] ולא הייתה אפשרות לערער על פסיקות בית הדין, אלא לסמכות החילונית של השלטונות המקומיים. עם התפתחות המדינה המודרנית, השלטונות השונים ניסו להסדיר גם את ה[[מיעוט]] הדתי היהודי וליצור מנגנון מרכזי, דוגמת ה[[קונסיסטוריה]], שיקל עליהם את הדיאלוג איתם. עם יצירת ארגונים המאחדים את הקהילות היהודיות ברחבי המדינה, נוצר גם הצורך בפסיקה הלכתית אחידה, פסיקה שתינתן על ידי "רב ראשי". הרב הראשי נזקק להסכמת השלטונות למינויו ולעתים אפילו נכפה על הקהילה היהודית, כשהשלטון מעדיף רב פלוני על פני האחרים, מתוך שיקולים תלושים לחלוטין מהיהדות.
תפקיד הרב ב[[יהדות התפוצות]] התפתח במהלך הדורות ממעמד של [[מורה]], למומחה לפסיקה היהודית, ועד לדיין ומנהיג קהילתי. היעדרה של סמכות מרכזית יצרה מצב בו כל רב נהייה אוטונומי בקהילתו. בקהילות היהודיות שפט הרב בסיועם של שני [[פרנס]]ים או [[דיין (משפט עברי)|דיינים]] ולא הייתה אפשרות לערער על פסיקות בית הדין, אלא לסמכות החילונית של השלטונות המקומיים. עם התפתחות המדינה המודרנית, השלטונות השונים ניסו להסדיר גם את חיי ה[[מיעוט]] הדתי היהודי וליצור מנגנון מרכזי, דוגמת ה[[קונסיסטוריה]], שיקל עליהם את הדיאלוג איתם. עם יצירת ארגונים המאחדים את כל הקהילות היהודיות ברחבי המדינה, נוצר גם הצורך בפסיקה הלכתית אחידה, שתינתן על ידי "רב ראשי". הרב הראשי נזקק להסכמת השלטונות למינויו, ולעתים אף נכפה על הקהילה היהודית, כשהשלטון מעדיף רב פלוני על פני האחרים, מתוך שיקולים זרים לחלוטין ליהדות.


לא כל מדינה יצרה תפקיד של רב ראשי. ב[[האימפריה האוסטרו-הונגרית|אימפריה האוסטרו-הונגרית]], ב[[גרמניה]] שלפני [[השואה]], ב[[האימפריה הרוסית|אימפריה הרוסית]], ב[[איטליה]], ב[[ארצות הברית]] וב[[קנדה]] מעולם לא היה רב ראשי. בחלק מהמדינות בהן לא היה רב ראשי [[דה יורה]], דוגמת איטליה ורוסיה, הרב הגדול ([[מרא דאתרא]]) של [[עיר בירה|עיר הבירה]] היה רב ראשי [[דה פקטו]].
לא בכל מדינה נוצר תפקיד של רב ראשי. ב[[האימפריה האוסטרו-הונגרית|אימפריה האוסטרו-הונגרית]], ב[[גרמניה]] שלפני [[השואה]], ב[[האימפריה הרוסית|אימפריה הרוסית]], ב[[איטליה]], ב[[ארצות הברית]] וב[[קנדה]] מעולם לא היה רב ראשי. בחלק מהמדינות בהן לא היה רב ראשי [[דה יורה]], דוגמת איטליה ורוסיה, הרב הגדול ([[מרא דאתרא]]) של [[עיר בירה|עיר הבירה]] נחשב לרב הראשי [[דה פקטו]].


כיום, הרבנים הראשיים לישראל הם: הרב הראשי הספרדי - הרב [[יצחק יוסף]], בנו של הרב הראשי לשעבר הרב [[עובדיה יוסף]]. הרב הראשי האשכנזי - הרב [[דוד לאו]], בנו של רב העיר תל אביב כיום הרב [[ישראל מאיר לאו]].
כיום, הרבנים הראשיים לישראל הם: הרב הראשי הספרדי - הרב [[יצחק יוסף]] (בנו של הרב הראשי לשעבר, הרב [[עובדיה יוסף]]); הרב הראשי האשכנזי - הרב [[דוד לאו]] (בנו של רב העיר תל אביב כיום, הרב [[ישראל מאיר לאו]]).


== ראו גם ==
== ראו גם ==

גרסה מ־00:53, 1 באוגוסט 2017

רב ראשי הוא תואר מקובל בחלק מהמדינות בהן יש קהילה יהודית משמעותית, עבור הרב שמחזיק בתפקיד העליון בהיררכיה הרבנית באותה מדינה. הרב הראשי יכול להיות, אך לא חייב להיות, הסמכות הרבנית הדתית הגבוהה ביותר באותה מדינה והוא הנציג הבכיר ביותר של הקהילה הדתית היהודית במגעיה עם הסמכות החילונית, במדינה המארחת את המיעוט. בחלק ממדינות אירופה, בתקופות שונות בהיסטוריה, הנושא בתפקיד הרב הראשי התמנה מתוקף תפקידו גם לבית המחוקקים של המדינה. במדינות בהן יש הכרה של המדינה בזרמים היהודיים השונים תיתכן תופעה של מספר רבנים ראשיים, אחד לכל זרם, אך ללא הסמכויות והמעמד הנלווה לתואר הרב הראשי של אותה מדינה.

הרב הראשי מקביל למה שהיה החכם באשי באימפריה העות'מאנית, ונקבע - היסטורית, לראשונה באנגליה. לאחר מכן נקבעה משרה זו במדינות נוספות, אך לא בכל המדינות בהן ישבו יהודים.

בישראל נושאים בתואר "רב ראשי", עוד מתקופת המנדט הבריטי, ראשי הרבנות הראשית (הרב הראשי הספרדי מכונה, בנוסף, גם הראשון לציון). בערים שונות בארץ מקובל התואר של רב ראשי של העיר - כשהכוונה היא לרב הבכיר, שסמכותו עולה על סמכות הרבנים האחרים הפועלים באותה עיר (כיוון שביהדות יש כיום זרמים רבים, לא תמיד מקובלת סמכותו של הרב הראשי על בני כל הזרמים באותה עיר). בחלק מערים אלו יש גם "רב ראשי אשכנזי" וגם "רב ראשי ספרדי", אם כי הנטייה כיום היא למנות לעיר רק רב ראשי אחד לכולם.

יצירת התפקיד ותפוצתו

תפקיד הרב ביהדות התפוצות התפתח במהלך הדורות ממעמד של מורה, למומחה לפסיקה היהודית, ועד לדיין ומנהיג קהילתי. היעדרה של סמכות מרכזית יצרה מצב בו כל רב נהייה אוטונומי בקהילתו. בקהילות היהודיות שפט הרב בסיועם של שני פרנסים או דיינים ולא הייתה אפשרות לערער על פסיקות בית הדין, אלא לסמכות החילונית של השלטונות המקומיים. עם התפתחות המדינה המודרנית, השלטונות השונים ניסו להסדיר גם את חיי המיעוט הדתי היהודי וליצור מנגנון מרכזי, דוגמת הקונסיסטוריה, שיקל עליהם את הדיאלוג איתם. עם יצירת ארגונים המאחדים את כל הקהילות היהודיות ברחבי המדינה, נוצר גם הצורך בפסיקה הלכתית אחידה, שתינתן על ידי "רב ראשי". הרב הראשי נזקק להסכמת השלטונות למינויו, ולעתים אף נכפה על הקהילה היהודית, כשהשלטון מעדיף רב פלוני על פני האחרים, מתוך שיקולים זרים לחלוטין ליהדות.

לא בכל מדינה נוצר תפקיד של רב ראשי. באימפריה האוסטרו-הונגרית, בגרמניה שלפני השואה, באימפריה הרוסית, באיטליה, בארצות הברית ובקנדה מעולם לא היה רב ראשי. בחלק מהמדינות בהן לא היה רב ראשי דה יורה, דוגמת איטליה ורוסיה, הרב הגדול (מרא דאתרא) של עיר הבירה נחשב לרב הראשי דה פקטו.

כיום, הרבנים הראשיים לישראל הם: הרב הראשי הספרדי - הרב יצחק יוסף (בנו של הרב הראשי לשעבר, הרב עובדיה יוסף); הרב הראשי האשכנזי - הרב דוד לאו (בנו של רב העיר תל אביב כיום, הרב ישראל מאיר לאו).

ראו גם

לקריאה נוספת

  • ברוך טרקטין ולוציאן-זאב הרשקוביץ', נוכחויות רבניות במרחב הרומני, הוצאת HASEFER, בוקרשט, 2008. (ברומנית)


קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רב ראשי בוויקישיתוף