פכיצפלוזאורים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: \1גולגולות
שורה 18: שורה 18:
פכיצפלוזאורים היו מאופיינים בראשים מעוגלים ובמצחיהם המעובים. הם החלו להופיע באמצע ה[[קרטיקון]] והתקיימו עד סופו. מאובנים מעטים מהם נמצאו. אפשר שמעולם לא שגשגו כקבוצה או שמא חיו במקומות שבהם לא היו התנאים הדרושים להתאבנות שרידיהם.
פכיצפלוזאורים היו מאופיינים בראשים מעוגלים ובמצחיהם המעובים. הם החלו להופיע באמצע ה[[קרטיקון]] והתקיימו עד סופו. מאובנים מעטים מהם נמצאו. אפשר שמעולם לא שגשגו כקבוצה או שמא חיו במקומות שבהם לא היו התנאים הדרושים להתאבנות שרידיהם.


כאמור, המאפיין הבולט ביותר שלהם הוא גולגולתיהם המעובות, שאף נתן להם את שמם: "לטאות ראש עבה" ("פכי" = עבה, "צפלו" = ראש, "זאור" = לטאה). הפכיצפלוזאורים הפרימיטיביים היו בעלי גולגולת מועבה אך שטוחה אך הפכיצפלוזאורים המתקדמים יותר היו בעלי גולגולת מעובות שהתסיימו בכיפת עצם עבה במיוחד וסביבה קישוטים שונים, בליטות וקרניים קטנות. קיימת מחלוקת בין [[פלאונטולוג]]ים למה שימשו גולגלות מוזרות אלה: אין ספק שהם שימשו לצורכי ראווה וחיזור אחרי נקבות, אך לא ברור האם שימשו כ"[[אייל ניגוח]]" שבו פכיצפלוזאורים הסתערו אחד על השני והטיחו ראשם זה בזה (כשם שכבשי בר או עזי בר עושות).
כאמור, המאפיין הבולט ביותר שלהם הוא גולגולתיהם המעובות, שאף נתן להם את שמם: "לטאות ראש עבה" ("פכי" = עבה, "צפלו" = ראש, "זאור" = לטאה). הפכיצפלוזאורים הפרימיטיביים היו בעלי גולגולת מועבה אך שטוחה אך הפכיצפלוזאורים המתקדמים יותר היו בעלי גולגולת מעובות שהתסיימו בכיפת עצם עבה במיוחד וסביבה קישוטים שונים, בליטות וקרניים קטנות. קיימת מחלוקת בין [[פלאונטולוג]]ים למה שימשו גולגולות מוזרות אלה: אין ספק שהם שימשו לצורכי ראווה וחיזור אחרי נקבות, אך לא ברור האם שימשו כ"[[אייל ניגוח]]" שבו פכיצפלוזאורים הסתערו אחד על השני והטיחו ראשם זה בזה (כשם שכבשי בר או עזי בר עושות).


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־20:55, 1 באוגוסט 2017

קריאת טבלת מיוןפכיצפלוזאורים
Dracorex hogwartsia
תקופה
קרטיקון, 146–65 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאוריה
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
אינפרא־סדרה: פכיצפלוזאורים
שם מדעי
Pachycephalosauria
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
גודל של פכיצפלוזאורים שונים

פכיצפלוזאורים (שם מדעי: Pachycephalosauria) היא אינפרא-סדרה של דינוזאורים בעלי אגן דמוי עוף שאליה משתייכים:

פכיצפלוזאורים היו מאופיינים בראשים מעוגלים ובמצחיהם המעובים. הם החלו להופיע באמצע הקרטיקון והתקיימו עד סופו. מאובנים מעטים מהם נמצאו. אפשר שמעולם לא שגשגו כקבוצה או שמא חיו במקומות שבהם לא היו התנאים הדרושים להתאבנות שרידיהם.

כאמור, המאפיין הבולט ביותר שלהם הוא גולגולתיהם המעובות, שאף נתן להם את שמם: "לטאות ראש עבה" ("פכי" = עבה, "צפלו" = ראש, "זאור" = לטאה). הפכיצפלוזאורים הפרימיטיביים היו בעלי גולגולת מועבה אך שטוחה אך הפכיצפלוזאורים המתקדמים יותר היו בעלי גולגולת מעובות שהתסיימו בכיפת עצם עבה במיוחד וסביבה קישוטים שונים, בליטות וקרניים קטנות. קיימת מחלוקת בין פלאונטולוגים למה שימשו גולגולות מוזרות אלה: אין ספק שהם שימשו לצורכי ראווה וחיזור אחרי נקבות, אך לא ברור האם שימשו כ"אייל ניגוח" שבו פכיצפלוזאורים הסתערו אחד על השני והטיחו ראשם זה בזה (כשם שכבשי בר או עזי בר עושות).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פכיצפלוזאורים בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא דינוזאורים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.