התעמלות אמנותית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 74: שורה 74:
לראשונה, השתתפו מתעמלות ישראליות, [[ראובית הלפרין|ראובית בלוך]] בת 13 (מקום 54) ו[[בתיה מסניקוב]] בת 17 (מקום 56) בתחרות קרב רב אישי, ב[[אליפות העולם בהתעמלות אמנותית]] שנערכה ב[[רוטרדם]], [[הולנד]] בשנת [[1973]]{{הערה|{{דבר|ברוך דגון|דחיפה סובייטית לנבחרת המתעמלות|1973/09/30|01020}}}}.
לראשונה, השתתפו מתעמלות ישראליות, [[ראובית הלפרין|ראובית בלוך]] בת 13 (מקום 54) ו[[בתיה מסניקוב]] בת 17 (מקום 56) בתחרות קרב רב אישי, ב[[אליפות העולם בהתעמלות אמנותית]] שנערכה ב[[רוטרדם]], [[הולנד]] בשנת [[1973]]{{הערה|{{דבר|ברוך דגון|דחיפה סובייטית לנבחרת המתעמלות|1973/09/30|01020}}}}.


בשנים האחרונות מתעמלות מישראל, כדוגמת [[אור טוקייב]], [[קטיה פיסצקי]], [[אירה ריסנזון]] ו[[נטע ריבקין]] התקדמו מאוד ביחס לרמה הכללית בעולם ונבחרת ישראל הצטרפה לנבחרות החזקות ביותר בעולם.
בשנים האחרונות מתעמלות מישראל, כדוגמת [[אור טוקייב]], [[קטיה פיסצקי]] ו[[אירה ריסנזון]] התקדמו ביחס לרמה הכללית בעולם ונבחרת ישראל הצטרפה לנבחרות החזקות ביותר בעולם.


===2007===
===2007===

גרסה מ־10:50, 2 בספטמבר 2017

הסמל הרשמי
פסל "המתעמלת" של דניאל בהריר במכון וינגייט
יבגניה קנייבה אלופת העולם,(נבחרת רוסיה) בגמר הגביע העולמי בשנת 2008 בבנידורם, ספרד
נבחרת צרפת
נבחרת התעמלות אמנותית של יוון באולימפיאדת סידני 2000

התעמלות אמנותית היא תת-ענף במסגרת ענף ההתעמלות, שבו המתחרות (נשים בלבד) מבצעות תרגילים המשלבים תנועות בלט, אקרובטיקה ומחול עם מכשירי יד: חישוק, אלות, חבל, סרט או כדור. התרגילים מתבצעים בליווי מוזיקה, על מזרן מרובע - כמו זה שמשמש לתרגילי קרקע בהתעמלות מכשירים. לכל מכשיר ישנם קריטריונים מסוימים לביצוע האלמנטים הדרושים בתרגיל. האלמנטים המשולבים בתרגילים הם לרוב קפיצות המשלבות גמישות, סיבובים הדורשים שיווי משקל והתרכזות בנקודה אחת, איזונים שונים, מיומנויות האקרובטיקה המשלבים כוח שריר וגמישות רבה, מיומנויות הבלט הדורשות תנועת גוף נכונה, ועוד. בנוסף לכך דרוש חוש קצב ודיוק רב בביצוע האלמנטים. גם עבודת המכשירים היא חלק בלתי נפרד מהתרגיל. לכל אלמנט יש כמות נקודות שהמתעמלת מקבלת אם וביצעה את האלמנט נקי (ללא כל טעות). אם ביצעה זאת באופן חלקי היא תקבל כמות מועטת של נקודות ואם לא ביצעה אותו נכון כלל לא תקבל את הנקודות.

את הנקודות מעניקים השופטים לפי קריטריונים אחדים:

  • ביצוע כוריאוגרפי - דיוק בביצוע האלמנטים כמו ביצוע הסיבובים במלואם והאיזונים, תפיסת המכשירים וכו',
  • ביצוע התנועה והמחול - עבודת מכשיר, תנועת גוף מדויקת וכו'.

בהתעמלות אמנותית יש שני סוגי תרגילים:

  • תרגילים אישיים, שבהם המתעמלת מבצעת את התרגיל האישי שלה עם מכשיר כלשהו לבד.
  • תרגילים קבוצתיים - תרגילים בהם משתתפות 4-12 מתעמלות שמבצעות תרגיל משותף. תרגילים קבוצתיים אלה דורשים שיתוף פעולה מלא בין המתעמלות וכל טעות קטנה של אחת מהמתעמלות עלולה להוריד את הניקוד לקבוצה. תרגילים אלה גם מעניינים מאוד משום שבהם המתעמלות "מתמסרות" עם המכשירים אחת עם החבל, לכרוך אותו סביב הגוף וכדומה. החבל עשוי מקנבוס או חומר סינתטי דומה. אסור השימוש בחבל בעל ידיות.

התחרויות נחלקות לקטגוריות גם לפי ציוד:

  • סרט: "נחשים", ספירלות, זריקות ותפיסות, שמניות מעגלים, כריכה סביב הגוף ועוד. בדרגת הג'וניור אורכו המינימלי של הסרט 5 מ'. בדרגת הסניור 6 מ' ובדרגת ילדות 4 מ'. רוחב הסרט 4-6 ס"מ ומשקלו 35 גרם. המקל כולל החיבור לסרט הוא באורך 50-60 ס"מ. הסרט עשוי מבד סאטן או מחומר סינתטי.
  • אלות: זריקות ותפיסות, סיבובים, רקיעות, שמיניות ועוד. האלות עשויות פלסטיק או גומי או חומר סינתטי, באורך של 40-50 ס"מ ובמשקל מינימלי של 150 גרם לכל אלה. לדרגת ילדות בין 25-50 ס"מ ומשקל מינימום של 75 גרם לאלה.
  • כדור: גלגול, זריקות ותפיסות, גלים על הגוף, הקפצות ועוד. הכדור עשוי מגומי, או גומי סינתטי, משקלו 400 גרם, ולילדות 200 גרם. הקוטר 14-20 ס"מ לילדות, ו-18-20 ס"מ לשאר הרמות.
  • חישוק: זריקות ותפיסות, גלגול על הגוף, גלגול על הרצפה (בומרנג) הקפצות על הגוף ועוד. גודל החישוק מותאם לגובה המתעמלת. לרוב עוטפים את החישוק בעטיפות צבעוניות ומקושטות.

תנאי התחרות:

  • המשטח: המתעמלות מתחרות על שטיח בגודל 13X13 מ'. כל יציאה מהמשטח או נפילת מכשיר מחוץ למשטח, מורידה נקוד מהציון הכללי של התרגיל. המשטח מאפשר למתעמלות לבצע גלגולים ותרגילי אקרובטיקה מורכבים.
  • המוזיקה: משך המוזיקה בתרגיל אישי הוא מקסימום 90 שניות, ואילו בקבוצתי אורכה המקסימלי הוא 150 שניות. מאז 2012 המוזיקה יכולה להיות קטע אינסטרומנטלי, ווקלי או מוזיקה משולבת מילים[1].
  • הלבוש: בעבר התחרו המתעמלות בבגדי גוף פשוטים, או לבושות באוברולים צמודים. היום החוקה מאפשרת למתעמלות ללבוש גם בגד גוף עם חצאית קצרה. אין הגבלה על צבע הבגד, אך הוא חייב להיות צמוד. בדרך כלל הבגדים מלאי צבעים ומסוגננים. רצוי שהבגד יהיה מותאם לאופי התרגיל, המוזיקה והמכשיר אתו המתעמלת מבצעת את התרגיל. בגדי הגוף מעוצבים ונתפרים באופן אישי לכל מתעמלת על ידי תופרת מקצועית.
  • הנעליים: הנעלים אותן נועלות המתעמלות הן נעלי חצי כף רגל, העשויות מעור, או דמויות עור, בצבע בז' או לבן. הנעל מכסה רק את החלק הקדמי של כף הרגל ומחוזקת על ידי שתי גומיות מעל העקב. הנעל מסייעת למתעמלות לבצע סיבובים על המשטח, ומגנה על אצבעות כף הרגל.

ההיסטוריה של ההתעמלות האמנותית

ילדים בחוג התעמלות בקריית אתא

התעמלות אמנותית היא ענף יחסית צעיר אשר נוסד ברוסיה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כאמצעי ביטוי לתנועה. תוך תקופה קצרה מאוד היה הענף הזה לפופולרי בכל העולם, קיבל הכרה כענף אולימפי וב-20 שנה אחרונות קשה למצוא מדינה שאין בה התעמלות אמנותית. כרגע ישנן יותר מ-2,000 מתעמלות מקצועיות בכל העולם, שמשתתפות באליפויות עולם, אליפויות אירופה ותחרויות גרנד פרי; כמו כן קיימת כמות אדירה של חובבי התעמלות אמנותית בכל העולם.

התעמלות אמנותית נוצרה בעקבות ההתמזגות של כמה סגנונות:

  1. הענף של התעמלות אסתטית נוצר הודות לפרנסוא דל סרט (1811-1871). הוא הכריז שלגוף יש שפה משלו, כך נוצר ביטוי "שירת הגוף". באותה תקופה הייתה תשוקה לימי קדם שבהם ניתנה חשיבות רבה לשלמות הגוף. הוא המציא את העקרונות לאמצעי ביטוי שהשפיעו מאוד על ההתעמלות: עיקרון הקשר בין תנועות הגוף והמצב הרגשי, עיקרון של התמזגות ושיתוף פעולה בין חלקי הגוף הרבים כמו גלים שונים, עיקרון ההתנגדות תוך כדי תנועה, לדוגמה מצב מנוגד בין רגליים וידיים.
  2. התעמלות ריתמית (מהמילה "קצב") – סוג של פעילות גופנית שהאלמנט החשוב בה הוא ליווי מוזיקלי. היא נוצרה הודות לאמיל ז'אק-דאלקרוז (1865-1950) שהיה מורה למוזיקה ושירה מז'נבה והשתמש בריתמיקה כהכנה לנגינה בכלי. לאחר מכן התחיל דאלקרוז להציג את הריתמיקה כאמצעי לחינוך כוח רצון, חיזוק של בריאות גופנית ונפשית והתפתחות הרמונית של בני האדם.
  3. התעמלות בריקוד – נוצרה הודות לג'ורג' דמיני (1850-1917), מורה ופיזיולוג צרפתי שהוכיח את חשיבותם של התרגילים לשחרור ומתיחות השרירים, תנועות הריקוד ותרגילים עם מכשירים כגון אלות, מקלות, זרי פרחים וכו' שליוו את התפתחותם של התכונות הבאות: גמישות, זריזות, קואורדינציה, יציבה טובה, חינניות ושטף תנועה.
  4. ריקוד חופשי אשר פותח על ידי איזדורה דנקן (1891- 1927); דנקן התנגדה למערכת העקרונות של הבלט הקלאסי ועשתה שימוש בתנועות המערבות ספורט והתעמלות אמנותית. איזדורה דנקן ראתה כאידאל את תנועות הריקוד העתיקות, תנועות של ריצות והליכות פשוטות. היא הייתה הראשונה שסירבה להשתמש במחוך וטריקו והופיעה בטוניקות ארוכות ויחפה. היא גם השתמשה בריקודיה בצעיפים, שמזכירים לנו את הסרט המודרני.

התמזגות של ארבע תנועות אלו השפיעו על התפתחותה של התעמלות אמנותית – הענף היפה הזה שעד היום מאחד בתוכו את הריקוד ואת הקושי של התעמלות, את האסתטיקה והחן.

בשנת 1941 ארגנו אליפות בלנינגרד בברית המועצות (סנקט פטרבורג היום), התחרות הראשונה בהתעמלות אמנותית. בשנות ה-40 נבלמה התפתחות ההתעמלות האמנותית בברית המועצות, כמו גם ענפי ספורט אחרים, בגלל מלחמת העולם השנייה. בשנת 1948 התקיימה אליפות ברית המועצות הראשונה. בסוף שנות ה-40 המציאו תוכנית וחוקה לתחרויות. מכאן ואילך התקדמה התפתחות הענף במהירות רבה ועלה מספר הספורטאיות, שהתחילו להתעניין בענף ספורט הזה.

משנת 1949 התקיימו מדי שנה אליפויות ברית המועצות, ומ-1965 גביע ברית המועצות. בשנת 1954 התחילו הספורטאיות החזקות ביותר לקבל תוארי "מאסטר הספורט". מתעמלות התחילו לצאת לחו"ל להופעות במדינות שונות כגון בלגיה, צרפת ומדינות מזרח אירופה.

לאחר מכן, ב-1963, הוכרזה התעמלות אמנותית כענף ספורט על ידי איגוד ההתעמלות העולמי. ב-1960 נערכה בסופיה שבבולגריה התחרות הבינלאומית הראשונה ולאחר כשלושה חודשים בדצמבר 1963 נערכה בבודפשט שבהונגריה תחרות בשם גביע אירופה. לעומת זאת כאשר בדקו את התוצאות, גילו שמעבר למדינות אירופאיות שהשתתפו בתחרות, היו גם מדינות אחרות. ולכן החליטו להכריז על תחרות זאת אליפות העולם הראשונה ואלופת התחרות הייתה מתחרה ממוסקבהלודמילה סבינקובה. באליפות העולם הראשונה התחרו בנות לפי החוקה, שהייתה מקובלת בברית המועצות באותה תקופה.

ב-1967 נוצר סוג תחרותי חדש בתרגילים קבוצתיים ובאותה שנה התקיימה אליפות עולם בתרגילים קבוצתיים. נבחרת ברית המועצות זכתה אז במקום הראשון. מ-1978 התחילו להתקיים אליפויות אירופה.

החל ב-1963 התחילו להתקיים אליפויות עולם פעם בשנתיים, כל שנה אי זוגית, ובכל שנה זוגית מ-1978 ועד 1992 התקיימו אליפויות אירופה. מ-1982, אליפויות עולם ואירופה מתקיימות כל שנה.

מ-1984 התעמלות אמנותית היא ענף אולימפי. מייסודו של הענף ועד סוף שנות ה-80 המדינות החזקות ביותר היו ברית המועצות ובולגריה. בשנות ה-90 אחרי שברית המועצות התחלקה למדינות שונות וכל המדינות האלו התחילו לפתח את ההתעמלות האמנותית באופן עצמאי, התחרות ביניהן גדלה והבולטות ביותר היו רוסיה, בלארוס, אוקראינה וגם בולגריה. גם המדינות האירופאיות התקדמו והחזקות ביניהן היו ספרד, צרפת, גרמניה ואיטליה.

מבנה התחרויות

אליפויות רשמיות, כגון אליפות העולם ואליפות אירופה, כוללות עד 9 תחרויות, מהן 6 ליחידות ו-3 לקבוצות.

המתכונת הנוכחית של אליפות העולם:

בחמשת הימים הראשונים נערכות תחרויות היחידות. ביומיים האחרונים תחרויות הקבוצות.

יחידות

בארבעת הימים הראשונים מבצעות המתעמלות תרגיל אחד בכל יום, כאשר ביומיים הראשונים מתבצעים תרגילים ב-2 מכשירים (למשל בשנת 2011 חישוק וכדור) וביומיים הבאים שני המכשירים האחרים (ב-2011 אלות וסרט). כל מדינה רשאית לרשום לתחרות מקסימום 4 מתעמלות, כאשר בכל מכשיר מתחרות לא יותר מ-3 מתעמלות. בערב היום השני, לאחר שכל המתעמלות סיימו להתחרות בשני מכשירים, נערכות תחרויות הגמר במכשירים האלה, אליהן עולות 8 המתעמלות שהשיגו את הציונים הטובים ביותר בכל מכשיר (עם הגבלה של 2 מתעמלות ממדינה אחת). אותו תהליך חוזר בשני המכשירים האחרים בערב היום הרביעי. באותו יום נקבע גם הדירוג הקבוצתי, על פי 10 התוצאות הטובות (מתוך 12) של המתעמלות מכל מדינה.

24 המתעמלות הטובות בדירוג הכולל (בהגבלה של 2 ממדינה), על פי חישוב של 3 התוצאות הטובות שלהן, מעפילות לגמר קרב-רב, אשר נערך ביום החמישי של התחרות. בתחרות הקרב רב מבצעות המתעמלות פעם נוספת את כל ארבעת התרגילים, והדירוג נקבע על פי סיכום התוצאות בכל המכשירים. תחרות קרב רב היא החשובה ביותר, והיחידה אשר נערכת במשחקים האולימפיים.

קבוצות

ביום הראשון של תחרות הקבוצות נערכת תחרות הקרב רב, אשר כוללת את שני התרגילים - תרגיל אחד עם 5 מכשירים זהים (ב-2011 5 כדורים), ותרגיל שני עם 3 מכשירים מסוג אחד ו-2 מסוג אחר (ב-2011 3 סרטים ו-2 חישוקים). סיכום התוצאות ב-2 התרגילים קובע את הדירוג. תחרות קרב רב היא היחידה בתוכנית האולימפית.

ביום השני מתקיימות תחרויות הגמר בכל תרגיל בנפרד, בהן משתתפות 8 קבוצות שהשיגו את התוצאות הטובות ביותר בכל תרגיל ביום הראשון.

ישראלישראל מתעמלות ישראליות ונבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית

ענף ההתעמלות האמנותית הינו הענף המוביל בישראל ביחד עם ענף הג'ודו. הישגי השיא של הענף הם זכייתה של נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בשתי מדליות באליפויות העולם, כסף (איזמיר 2014) וארד (מונפלייה 2011), זכייתה של לינוי אשרם בשתי מדליות ארד באליפות העולם (פזארו 2017), בתחרות הקרב רב ותרגיל עם סרט וזכייתה של נטע ריבקין במדליית ארד באליפות העולם בתרגיל עם חישוק (מונפלייה 2011). במהלך השנים המתעמלות האמנותיות הישראליות זכו בשלל מדליות בסבבי הגביע העולמי ובאליפויות אירופה.

אירה ריסנזון

לראשונה, השתתפו מתעמלות ישראליות, ראובית בלוך בת 13 (מקום 54) ובתיה מסניקוב בת 17 (מקום 56) בתחרות קרב רב אישי, באליפות העולם בהתעמלות אמנותית שנערכה ברוטרדם, הולנד בשנת 1973[2].

בשנים האחרונות מתעמלות מישראל, כדוגמת אור טוקייב, קטיה פיסצקי ואירה ריסנזון התקדמו ביחס לרמה הכללית בעולם ונבחרת ישראל הצטרפה לנבחרות החזקות ביותר בעולם.

2007

באליפות העולם בהתעמלות אמנותית שנערכה בפטרס, שביוון בספטמבר 2007 סיימה נבחרת ישראל במקום השישי בתרגיל הקבוצתי בניקוד מצטבר בשני התרגילים 31.600 נקודות, מתוך 27 מדינות, אחרי רוסיה (35.100 נקודות), איטליה (34.250 נקודות) ובלארוס (33.800 נקודות) ובכך הבטיחה את השתתפותה באולימפיאדה.

2008

באולימפיאדת בייג'ינג (2008) סיימה נבחרת ישראל, בהשתתפות קטיה פיסצקי, רחלי ויגדורצ'יק, ורוניקה ויטנברג, מריה סבנקוב ואלונה דבורניצ'נקו במקום השישי בתרגיל הקבוצתי.

2009

באליפות העולם בהתעמלות אמנותית שנערכה באיסה, מיה, שביפן בספטמבר 2009 סיימה נבחרת ישראל במקום החמישי בתרגיל הקבוצתי בניקוד מצטבר בשני התרגילים 50.475 נקודות, מתוך 24 מדינות, אחרי איטליה (54.400 נקודות), בלארוס (54.200 נקודות) ורוסיה (51.350 נקודות).

2010

באליפות העולם בהתעמלות אמנותית שנערכה במוסקבה בספטמבר 2010 סיימה נבחרת ישראל במקום רביעי בתרגיל הקבוצתי בניקוד מצטבר בשני התרגילים 51.950 נקודות, מתוך 29 מדינות, אחרי איטליה (55.525 נקודות), בלארוס (54.800 נקודות) והמארחת רוסיה (52.425 נקודות). נבחרת ישראל כללה את מרינה שולץ, אליאורה זולקובסקי, פולינה זקלוז'ני, מורן בוזובסקי, נועה פלצ'י והמחליפה ויקטוריה קושל. היה זה הדירוג הגבוה ביותר אליו הגיעה עד אז נבחרת ישראל.

2011

לראשונה, זכייה במדליות באליפויות עולם ואירופה

באליפות העולם שנערכה במונפלייה, צרפת, בספטמבר 2011 זכתה ישראל לראשונה במדליות. נטע ריבקין זכתה במדליית ארד בתרגיל עם חישוק, ונבחרת ישראל (שולץ, זולוקובסקי, ז'קולז'ני, פלצ'י, קושל ובוזובסקי) זכתה במדליית ארד בתרגיל משולב של חישוקים וסרטים.

קודם לכן באותה שנה, זכתה נטע ריבקין במדליית כסף בתרגיל עם אלות באליפות אירופה שנערכה במינסק בבלרוס.

2012

באולימפיאדת לונדון (2012) קבעה נטע ריבקין את הישג השיא למתעמלת ישראלית כשעלתה לגמר הקרב רב וסיימה במקום השביעי. הנבחרת שכללה את מורן בוזובסקי, פולינה זקלוז'ני, מרינה שולץ, נועה פלצ'י, אליאורה זולקובסקי וויקטוריה קושל סיימה במקום שמיני בתחרות הקרב רב בתוצאה של 53.400 נק' (כדורים - 26.725 נק' וסרטים וחישוקים - 26.675 נק').

2014

מדליית כסף באליפות העולם

באליפות העולם שנערכה באיזמיר שבטורקיה בספטמבר 2014 זכתה נבחרת ישראל (אלונה קושבצקי, אידה מיירין, יקטרינה לבינה, ליהי שוחטוביץ', יובל פילו וקרינה ליחבר) במדליית כסף בתרגיל האלות בתוצאה של 16.983 נקודות, אחרי ספרד (17.433 נקודות) ולפני בלארוס (עם 16.6 נקודות). זהו הישג השיא של הנבחרת בענף זה. נוסף לכך, הנבחרת סיימה גם במקום חמישי בתרגיל הקרב-רב בתוצאה של 33.766 נקודות ובמקום שישי בתרגיל 3 כדורים ו-2 סרטים בתוצאה של 16.850 נקודות.

2015

באליפות העולם שנערכה בשטוטגרט שבגרמניה בספטמבר 2015 סיימה נבחרת ישראל (קושבצקי, מיירין, לבינה, שוחטוביץ', פילו וליחבר) במקום שישי בקרב רב. נוסף לכך, הנבחרת סיימה במקום חמישי בתרגיל עם 5 סרטים ובמקום שישי בתרגיל עם 2 חישוקים ו-4 אלות.

2016

אליפות אירופה 2016

בין 17 ל-19 ביוני 2016 התקיימה לראשונה בישראל, באולם ההתעמלות האמנותית הבינלאומי, היכל הספורט חולון, אליפות אירופה בהתעמלות אמנותית. לראשונה בתולדותיה זכתה נבחרת ישראל (אידה מיירין, אלונה קושבצקי, יובל פילו, קטרינה לבינה, קרינה ליחבר והמחליפה נטלי מנדלסון) במדליית זהב קבוצתית (בתרגיל המשולב של אלות וחישוקים). קודם לכן זכתה נבחרת ישראל במדליית ארד בקרב רב ובמדליית כסף בתחרות הסרטים. בתחרויות האישיות סיימה טורי פילנובסקי במקום שישי בגמר ולינוי אשרם במקום שמיני.

2017

באליפות העולם שנערכה בפזארו, איטליה, בספטמבר 2017 זכתה לינוי אשרם בשתי מדליות ארד, בתחרות הקרב רב לראשונה בתולדות מדינת ישראל ובתחרות הסרט.

תחרות ה"גרנד פרי חולון"

החל מ-2001 מארחת העיר חולון מדי שנה תחרות "גרנד פרי" בהתעמלות אמנותית, כחלק מסבב של מספר תחרויות "גרנד פרי" אירופאיות, בהשתתפות מאות מתעמלות אמנותיות מהארץ וממדינות נוספות, ביניהן גם מתעמלות כוכבות אולימפיות ואליפויות אירופה והעולם. משך שנים התקיימה התחרות באולם הספורט של העיר ("היכל הספורט קציר") ובמאי 2015 התקיימה לראשונה בהיכל הספורט החדש ("היכל טוטו חולון").

התעמלות אמנותית לגברים

עד לאחרונה ענף זה היה נשי בלבד, אבל בסוף המאה ה-20 החלו ביפן לערוך גם תחרויות התעמלות אמנותית לגברים. בנים יפנים מבצעים תרגילים קבוצתיים ללא מכשיר ותרגילים אישיים עם מכשירי יד שונים מהתעמלות אמנותית של בנות כגון חישוקים קטנים, אלות וחבל.

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ על פי סעיף 3 בתקנון המשחקים האולימפיים קיץ 2012 [1]
  2. ^ ברוך דגון, דחיפה סובייטית לנבחרת המתעמלות, דבר, 30 בספטמבר 1973