שלמה אלמולי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 32: שורה 32:
[[קטגוריה:רבנים טורקים]]
[[קטגוריה:רבנים טורקים]]
[[קטגוריה:לשונאים עבריים]]
[[קטגוריה:לשונאים עבריים]]
[[קטגוריה:מחברי ספרי לימוד]]

גרסה מ־23:37, 20 בספטמבר 2017

רבי שלמה בן רבי יעקב אלמולי, (1542-1490 בערך), נולד בספרד או בפורטוגל. לאחר גירוש ספרד התיישב בטורקיה, פעל בשלוניקי ובקושטא.

מדבריו

בספרו "פתרון חלומות", קובע ר' שלמה אלמולי (המאה הט"ז), שאחד הכללים לפתרון נכון של חלומות הוא שאם חוזר אותו חלום כמה פעמים, בתמונות או במשלים שונים, הפתרון הוא אחד, והכפל בא לחזק ולאמת את החלום:[1]

שאם כל הפעמים שחלם החלום ההוא חלם אותו באופן א' ממש ולא היה ביניהם שינוי כלל, ואם היה לא היה אלא ברמיזות ובמשלים שפעם אחת בא במשל א' ופעם אחרת במשל אחר, אבל חלקי החלומות שוים בכל הפעמים, הנה אז חלום אשר כזה ראוי לפותרו אפילו שיבוא מאה פעמים פתרון אחד.

ספריו

  • פתרון חלומות ומפשר חלמין על פתרון חלומות, נדפס בשנת ה'רצ"ז באמשטרדם על ידי הרב מנשה בן ישראל, ובווארשא שנת ה'תרס"ב. וכן בשם ספר האחלמה, ונדפס בשאלוניקי שנת ה'תרי"ג). הספר נחלק לשלושה חלקים. החלק הראשון עיוני- להבנת ענייני החלום. החלק השני מעשי – אוסף פתרוני החלומות שבדברי חז"ל, הגאונים והראשונים ולהבדיל מחכמי האומות. החלק השלישי כולל דיון הלכתי בפסקי דינים המתייחסים בענייני החלום בגמרא ובפוסקים.
  • שער ה' החדש בנושא מחשבת ישראל, נדפס בשנת ה'רצ"ג בקושטנטינה הקריה
  • שקל הקודש - ספר פואטיקה.[3] בספר זה הבחין בין 3 סוגי חריזה: חרוז עובר, חרוז ראוי וחרוז משובח.[4]
  • ספר השורשים הגדול, קושטא, [ש"ו 1546]. דפוס אליעזר שונצינו.[5][6]

הערות שוליים

  1. ^ פרופ' שאול רגב, חלומות ופתרונם, באתר אוניברסיטת בר-אילן
  2. ^ ילון, חנוך., "מה בין ר' שלמה אלמולי לר' אליהו בחור? (כלל יסודי בנטיות השם והפועל).", לשוננו: כתב-עת לחקר הלשון העברית והתחומים הסמוכים לה כז/כח.ג (1964): 225-29. Web.
  3. ^ יוסף טובי, השירה העברית בארצות המזרח לאחר הגירוש, באתר הזמנה לפיוט
  4. ^ שולמית אליצור, שירת החול העברית בספרד המוסלמית, Volume 3, עמוד 18, האוניברסיטה הפתוחה
  5. ^ דף אוניקום מספר השרשים הגדול - קושטא ש"ו, באתר קדם.
  6. ^ מאתר קדם: "ספר השרשים הגדול של רבי שלמה אלמולי הוא חיבור בלתי ידוע, שלא בא זכרו בכל רושמי ספרי קושטא וספרי רבי שלמה אלמולי. לפני מספר שנים התגלה באוסף פרטי דף השער של "ספר השרשים הגדול, הנקרא שרשות גבלות. חברו החכם הכולל החכ"ר שלמה אלמולי נר"ו. נדפס פה קושטאנדינה ... בבית צעיר המחוקקים אליעזר בן הח"ר גרשם שונצינו ... שנת רננ"ו צדיקים". על פי דף זה [שצילומו מצורף] נרשם הספר בתקליטור מפעל הביבליוגרפיה רשומה 0325908."
ערך זה הוא קצרמר בנושא אישים ובנושא יהדות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.