רובע הדאחייה – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ סדר תבניות בראש הערך; סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
Roy.robot (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Dahieh Al Janubiya-25.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שרידי בניין שהופצץ במהלך מלחמת לבנון השנייה ברובע הדאחייה, 2008]]
[[קובץ:Dahieh Al Janubiya-25.jpg|250px|ממוזער|שמאל|שרידי בניין שהופצץ במהלך מלחמת לבנון השנייה ברובע הדאחייה, 2008]]
'''רובע הדאחייה''' (ב[[ערבית]]: '''الضاحية الجنوبية''' – הפרבר הדרומי; תעתיק מדויק: אלצ'אחיה אלג'נוביה) הוא פרבר [[שיעה|שיעי]] ברובו מדרום ל[[ביירות]], [[לבנון]]. בשוליו המזרחיים של הפרבר, בשכונות [[חארת חריכ]], [[א-שיאח]] ו[[בורג' אל-בראג'נה]], מתגוררים גם נוצרים [[מארונים]]. הפרבר ממוקם צפונית ל[[נמל התעופה הבינלאומי רפיק אל-חרירי|נמל התעופה הבינלאומי]] על שם [[רפיק חרירי]], והכביש המוביל לשדה התעופה חוצה אותו. עד שנת 2006 ו[[מלחמת לבנון השנייה]] שימש הפרבר למגורים ולמסחר במרכזי קניות וחנויות. כמו כן היה זה מעוזו של הארגון השיעי [[חזבאללה]], שהחזיק באודיטוריום גדול בשכונת חארת חרייכ שם היו מתנהלים כינוסי תומכי הארגון באירועים מיוחדים, אירועים שבהם השתתף באופן תדיר מנהיג הארגון סייד שייח' [[חסן נסראללה]].
'''רובע הדאחייה''' (ב[[ערבית]]: '''الضاحية الجنوبية''' – הפרבר הדרומי; תעתיק מדויק: אלצ'אחיה אלג'נוביה) הוא פרבר [[שיעה|שיעי]] ברובו בדרום [[ביירות]], [[לבנון]]. בשוליו המזרחיים של הפרבר, בשכונות [[חארת חריכ]], [[א-שיאח]] ו[[בורג' אל-בראג'נה]], מתגוררים גם נוצרים [[מארונים]]. הפרבר ממוקם צפונית ל[[נמל התעופה הבינלאומי רפיק אל-חרירי|נמל התעופה הבינלאומי]] על שם [[רפיק חרירי]], והכביש המוביל לשדה התעופה חוצה אותו. עד שנת 2006 ו[[מלחמת לבנון השנייה]] שימש הפרבר למגורים ולמסחר במרכזי קניות וחנויות. כמו כן היה זה מעוזו של הארגון השיעי [[חזבאללה]], שהחזיק באודיטוריום גדול בשכונת חארת חרייכ שם היו מתנהלים כינוסי תומכי הארגון באירועים מיוחדים, אירועים שבהם השתתף באופן תדיר מנהיג הארגון סייד שייח' [[חסן נסראללה]].


== מלחמת לבנון השנייה ==
== מלחמת לבנון השנייה ==

גרסה מ־12:47, 24 בספטמבר 2017

שרידי בניין שהופצץ במהלך מלחמת לבנון השנייה ברובע הדאחייה, 2008

רובע הדאחייהערבית: الضاحية الجنوبية – הפרבר הדרומי; תעתיק מדויק: אלצ'אחיה אלג'נוביה) הוא פרבר שיעי ברובו בדרום ביירות, לבנון. בשוליו המזרחיים של הפרבר, בשכונות חארת חריכ, א-שיאח ובורג' אל-בראג'נה, מתגוררים גם נוצרים מארונים. הפרבר ממוקם צפונית לנמל התעופה הבינלאומי על שם רפיק חרירי, והכביש המוביל לשדה התעופה חוצה אותו. עד שנת 2006 ומלחמת לבנון השנייה שימש הפרבר למגורים ולמסחר במרכזי קניות וחנויות. כמו כן היה זה מעוזו של הארגון השיעי חזבאללה, שהחזיק באודיטוריום גדול בשכונת חארת חרייכ שם היו מתנהלים כינוסי תומכי הארגון באירועים מיוחדים, אירועים שבהם השתתף באופן תדיר מנהיג הארגון סייד שייח' חסן נסראללה.

מלחמת לבנון השנייה

ערך מורחב – מלחמת לבנון השנייה

לאחר שמסקנות תרגיל "שילוב זרועות" שקיים צה"ל קבעו כי יכולת הפגיעה של צה"ל במשגרי הרקטות קצרות הטווח מוגבלת, הוביל ראש אמ"ץ של צה"ל, גדי איזנקוט, תפיסה לפגיעה במרכז העצבים של ארגון חזבאללה ברובע הדאחייה בביירות כמרכיב מרכזי ליצירת הרתעה אל מול חזבאללה[1]. במהלך מלחמת לבנון השנייה, ב-13 ביולי 2006, מטוסי חיל האוויר הישראלי הנחיתו כרוזים ברחבי הדאחייה, בהם הזהירו את התושבים להתפנות מבתיהם לפני תחילת סדרה של הפצצות סדרתיות שהחריבו את הרובע, אך לא עלה בידי כל התושבים לעזוב, ומלבד תושבים שהפכו ל"פליטים" בצפון העיר, רבים נשארו בבתיהם והיו עדים להפצצות[2].

הרובע שימש מטרה קבועה עבור המטוסים והספינות של צה"ל לאורך כל תקופת הלחימה. האודיטוריום של חזבאללה נהרס, וכן מפקדותיו שהיו ממוקמות ברובע, זאת על פי מקורות ערביים ובינלאומיים. תחנת הטלוויזיה אל-מנאר אף היא הייתה יעד לתקיפה: בהפצצות נפגעו אולפני התחנה בפרבר הדרומי של ביירות מספר פעמים, דבר שהביא להפסקת השידורים לכשתי דקות בלבד ולא פגע ביכולת התחנה להמשיך לשדר, ככל הנראה מאולפנים חלופיים.

מספר שעות לאחר הפסקת האש ב-14 באוגוסט 2006, חזבאללה התחייב לשקם את בתיהם של תושבי הרובע, ובאותו זמן העביר לתושבים דמי שכירות לתקופת הביניים עד שייבנו בתיהם. ב-22 בספטמבר 2006 מנהיג חזבאללה ערך כנס ענק בדאחייה, בו הכריז על "ניצחון אלוהי" מול ישראל. נסראללה ציין כי בידי ארגונו 20,000 רקטות, ומתח ביקורת על ממשלת לבנון על כך שעליה לקחת אחריות ולהרכיב ממשלת אחדות. על פי ארגון "ג'יהאד אל-בנאא" ("ג'יהאד הבנייה") האחראי על השיקום, העבודות ברובע החלו ב-25 במאי 2007, יום השנה ליציאת כוחות צה"ל מלבנון.

נראה כי תקיפת רובע הדאחיה היוותה נדבך חשוב בפעולות ההתקפיות של צה"ל במערכה, והשפיעה עמוקות על חזבאללה[3].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ עמוס הראל ואבי יששכרוף, קורי עכביש, הוצאת ידיעות אחרונות, 2008, עמוד 137.
  2. ^ גדי איזנקוט, השתנות האיום? המענה בזירה הצפונית, המכון למחקרי ביטחון לאומי, צבא ואסטרטגיה, כרך 2, גיליון 1, יוני 2010, עמוד 29.
  3. ^ גיורא איילנד, מלחמת לבנון השנייה — לקחים ברמה האסטרטגית, המכון למחקרי ביטחון לאומי, צבא ואסטרטגיה, כרך 1, גיליון 2, ‏ אוקטובר 2009, עמוד 18.