שטיח באייה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שורה 6: שורה 6:
==תקציר האירועים המתוארים בשטיח==
==תקציר האירועים המתוארים בשטיח==
{{תמונה רחבה|Tapisserie de Bayeux 31109.jpg|21000px|תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)}}
{{תמונה רחבה|Tapisserie de Bayeux 31109.jpg|21000px|תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)}}
*בינואר 1066, בהיותו על ערש דווי, מבקש מלך אנגליה [[אדוארד המאמין]] מ[[הרולד גודווינסון]] רוזן מחוז [[ממלכת וסקס|וסקס]] להפליג ל[[דוכסות נורמנדי]] ולהודיע לדוכס [[וויליאם הכובש|וויליאם ה-I]] שהוא המועמד המוביל לרשת את כס המלוכה במות המלך.
*בינואר 1066, בהיותו על ערש דווי, מבקש מלך אנגליה [[אדוארד המאמין]] מ[[הרולד גודווינסון]], רוזן מחוז [[ממלכת וסקס|וסקס]], להפליג ל[[דוכסות נורמנדי]] ולהודיע לדוכס [[וויליאם הכובש|וויליאם ה-I]] שהוא המועמד לרשת את כס המלוכה במות המלך.
*לאחר הפלגה במימי התעלה הסוערים, הרולד נוחת במקום לא ידוע ונשבה על ידי הרוזן "גי מפונטיה", וויליאם אשר שומע על שבייתו של הרולד דורש מגי לשחרר את הרולד לרשותו.
*לאחר הפלגה במימי התעלה הסוערים, הרולד נוחת במקום לא ידוע ונשבה על ידי הרוזן "גי מפונטיה"; וויליאם, ששומע על נפילתו של הרולד בשבי, דורש מגי להעביר את הרולד לרשותו.
*הרולד מגיע לטירתו של וויליאם ומבשר לו על החלטת המלך. בהמשך הוא יוצא עם וויליאם למסעות מלחמה בצרפת ועוזר לו בניצחון על "קונאן" דוכס [[ברטאן|ברטאני]]. מאוחר יותר נשבע הרולד אמונים לוויליאם על [[שרידי קדושים]] נוצרים, שבועה שנחשבת לעליונה במעלה.
*הרולד מגיע לטירתו של וויליאם ומבשר לו על החלטת מלך אנגליה על ירושת הכתר. בהמשך הוא יוצא עם וויליאם למסעות מלחמה בצרפת ועוזר לו בניצחונו על "קונאן" דוכס [[ברטאן|ברטאני]]. בהמשך מושבע הרולד אמונים לוויליאם - על גבי [[שרידי קדושים]] נוצרים, שבועה שנחשבת לעליונה במעלה.
*אולם זמן קצר חזרתו של הרולד לאנגליה מת אדוארד ובאותו היום של הלוויה מכתיר את עצמו הרולד למלך החדש של אנגליה ה[[סקסונים|סקסונית]].
*ברם, זמן קצר לאחר חזרתו של הרולד לאנגליה מת המלך אדוארד, וכבר ביום לווייתו - מכתיר עצמו הרולד למלך החדש של אנגליה ה[[סקסונים|סקסונית]].
*וויליאם שומע על דבר זה וחמתו בוערת בו, הוא מגייס מיד צבא ובונה 700 אוניות לפי ההיסטוריונים, בהן ישוט אל עבר אנגליה להחזיר לעצמו את הכתר ששייך לו.
*וויליאם שומע על כך וחמתו בוערת בו; הוא מגייס מיד צבא ובונה צי של 700 ספינות, לפי ההיסטוריונים, כדי לשוט לאנגליה ולהחזיר לעצמו את הכתר שהובטח לו.
*לאחר המתנה של כמה חודשים הרוחות מתאימות לשוט לכיוון אנגליה, וויליאם ואנשיו מפליגים בכוח רב לעבר כוחותיו של הרולד שאמורים להימצא בדרום אנגליה.
*לאחר המתנה של מספר חודשים, כשהרוחות מתאימות לשוט לאנגליה, וויליאם ואנשיו מפליגים בכוח רב לעימות עם כוחותיו של הרולד המצויים בדרום אנגליה.
*לאחר הנחיתה באנגליה, וויליאם מצווה לבנות מחנה מבוצר אשר יגן על הכוחות והוא מכין גם סעודה לכבוד אנשיו בערבו של הקרב.
*לאחר הנחיתה בחופי אנגליה, וויליאם מצווה לבנות מחנה מבוצר אשר יגן על כוחותיו, והוא מכין גם סעודה לכבוד אנשיו בערבו של הקרב.
*ב-14 באוקטובר ניצבים הכוחות הנורמנים והסקסונים זה מול זה בשדה הקרב ב[[הייסטינגס]]. לוויליאם כפי שניתן לראות לפי השטיח יש גם פרשים. הנורמנים תוקפים את הכוחות הסקסונים, הם הורגים בקרב את אחיו של הרולד ונראה כי הם מנצחים בקרב. וויליאם שנחשב כי נהרג בקרב מוריד את קסדתו כדי שחייליו יראו שהוא בחיים וימשיכו להילחם. הנורמנים קרבים לניצחון ואז ברגע האמת הרולד נפגע מחץ בעינו ומת. הנורמנים רודפים אחרי הסקסונים והורגים בהם ללא רחמים.
*ב-14 באוקטובר ניצבים הכוחות הנורמנים והסקסונים זה מול זה בשדה הקרב ב[[הייסטינגס]]. לוויליאם, כפי שניתן לראות לפי השטיח, יש גם פרשים. הנורמנים תוקפים את הכוחות הסקסונים, הם הורגים בקרב את אחיו של הרולד ונראה כי הם מנצחים בקרב. וויליאם - שחשבו כי נהרג בקרב, מוריד את קסדתו כדי שחייליו יראו שהוא בחיים וימשיכו להילחם. הנורמנים קרבים לניצחון ואז ברגע האמת הרולד נפגע מחץ בעינו ומת. הנורמנים רודפים אחרי הסקסונים והורגים בהם ללא רחמים.


==ביאורים ותוספות==
==ביאורים ותוספות==

גרסה מ־07:59, 28 בספטמבר 2017

סצנה מתוך שטיח באייה
סצנה מתוך שטיח באייה

שטיח בָּאיֶיהצרפתית: Tapisserie de Bayeux) הוא עבודת רקמה שנוצרה בשנת 1077, ונמצאת כיום במוזיאון ייעודי בעיר באייה שבנורמנדי. הוא נרקם באנגליה, ככל הנראה בקנט לאחר הכיבוש הנורמני בשנת 1066. השטיח מתעד את האירועים שהובילו לקרב הייסטינגס שבעקבותיו כבשו הנורמנים את אנגליה מידי הסקסונים. שטיח באייה נחשב לאחת מיצירות האמנות הגדולות של ימי הביניים.

אורכו של השטיח כ-70 מטרים ורוחבו כחצי מטר. מתוארות בו באופן כרונולוגי ובחיות רבה 58 סצנות המפרטות את דרכו של ויליאם הכובש לכתר, בצירוף הסברים ותיאורים בלטינית שרבות בה השגיאות. יש הרואים בשטיח אחת מיצירות הקומיקס הראשונות בהיסטוריה. ישנם מקורות הטוענים שאת השטיח יצרה אשתו של ויליאם, מתילדה מפלנדריה וגבירותיה. בצרפת יש המכנים את השטיח La Tapisserie de la Reine Mathilde (שטיח המלכה מתילדה), אולם ככל הנראה השטיח נוצר בסדנה לפי הזמנתו של אודו, בישוף באייה, אחיו החורג של ויליאם.

תקציר האירועים המתוארים בשטיח

תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)
תמונה פנורמית של שטיח באייה (העלילה משמאל לימין)
  • בינואר 1066, בהיותו על ערש דווי, מבקש מלך אנגליה אדוארד המאמין מהרולד גודווינסון, רוזן מחוז וסקס, להפליג לדוכסות נורמנדי ולהודיע לדוכס וויליאם ה-I שהוא המועמד לרשת את כס המלוכה במות המלך.
  • לאחר הפלגה במימי התעלה הסוערים, הרולד נוחת במקום לא ידוע ונשבה על ידי הרוזן "גי מפונטיה"; וויליאם, ששומע על נפילתו של הרולד בשבי, דורש מגי להעביר את הרולד לרשותו.
  • הרולד מגיע לטירתו של וויליאם ומבשר לו על החלטת מלך אנגליה על ירושת הכתר. בהמשך הוא יוצא עם וויליאם למסעות מלחמה בצרפת ועוזר לו בניצחונו על "קונאן" דוכס ברטאני. בהמשך מושבע הרולד אמונים לוויליאם - על גבי שרידי קדושים נוצרים, שבועה שנחשבת לעליונה במעלה.
  • ברם, זמן קצר לאחר חזרתו של הרולד לאנגליה מת המלך אדוארד, וכבר ביום לווייתו - מכתיר עצמו הרולד למלך החדש של אנגליה הסקסונית.
  • וויליאם שומע על כך וחמתו בוערת בו; הוא מגייס מיד צבא ובונה צי של 700 ספינות, לפי ההיסטוריונים, כדי לשוט לאנגליה ולהחזיר לעצמו את הכתר שהובטח לו.
  • לאחר המתנה של מספר חודשים, כשהרוחות מתאימות לשוט לאנגליה, וויליאם ואנשיו מפליגים בכוח רב לעימות עם כוחותיו של הרולד המצויים בדרום אנגליה.
  • לאחר הנחיתה בחופי אנגליה, וויליאם מצווה לבנות מחנה מבוצר אשר יגן על כוחותיו, והוא מכין גם סעודה לכבוד אנשיו בערבו של הקרב.
  • ב-14 באוקטובר ניצבים הכוחות הנורמנים והסקסונים זה מול זה בשדה הקרב בהייסטינגס. לוויליאם, כפי שניתן לראות לפי השטיח, יש גם פרשים. הנורמנים תוקפים את הכוחות הסקסונים, הם הורגים בקרב את אחיו של הרולד ונראה כי הם מנצחים בקרב. וויליאם - שחשבו כי נהרג בקרב, מוריד את קסדתו כדי שחייליו יראו שהוא בחיים וימשיכו להילחם. הנורמנים קרבים לניצחון ואז ברגע האמת הרולד נפגע מחץ בעינו ומת. הנורמנים רודפים אחרי הסקסונים והורגים בהם ללא רחמים.

ביאורים ותוספות

שביט היילי כפי שהוא מופיע בשטיח באייה (בצד הימני העליון של התמונה).

זיהויו של הרולד השני בגפנית המתארת את מותו מוטל בספק. ישנם היסטוריונים שחולקים על הדעה המקובלת לפיה הרולד הוא הדמות שבעינה נעוץ חץ. התומכים בזיהוי מציינים את המילים "Harold Rex" - "המלך הרולד" המופיעות מימין ומעל לראש הדמות. השטיח כולל גם רקמה של שביט, שהוא ככל הנראה שביט היילי, שהופיע סמוך להכתרתו של הרולד. אף על פי שעיצוב השטיח הושפע בבירור ממטרות תעמולה פוליטית ורצון להאדיר את ויליאם, שטיח באייה הוא עדיין מקור חזותי חשוב ביותר לתיעוד כלי-נשק, לבוש והיבטים אחרים של תרבות ימי הביניים, ובין הבודדים ששרדו מאותה תקופה. עם זאת, בשטיח מופיעים הלוחמים כשהם נלחמים בידיים חשופות, בעוד מקורות אחרים גורסים שבאותה תקופה נהגו להילחם ולצוד חבושים בכפפות.

האורגים השתמשו בצמר שנצבע תוך שימוש בצבענים ממקור צמחי. ניתן למצוא בשטיח צבעי לבנה שרופה, חלודה, צהוב חרדלי, ירוק זית, חום כהה ולבן "מלוכלך", שנמצא גם בבדים אחרים שנוצרו באותו אזור.

ויליאם, דוכס נורמנדי, מלווה על ידי איוסטטיוס, רוזן בולון, ועל ידי אביריו. -- לבוש צבאי של המאה ה-11, משטיח באייה.

השטיח היה השראה לעבודות רקמה אחרות, בין השאר פרודיות, בעיקר כאלו שמנציחות פלישות.

השטיח כיום

השטיח נמצא כיום בעיר באייה שבצרפת, הוא שוכן במבנה הבנוי כאליפסה (אליו הועבר מקתדרלת באייה), כאשר המבקרים הולכים לכל אורכו ומתבוננים בתצוגה המתחלפת ושומעים את מהלך האירועים דרך אוזניות אישיות. יצירתו של עותק של השטיח בגודל מלא הסתיימה בשנת 1886 והעותק מוצג במוזיאון רדינג ברדינג שבברקשייר שבאנגליה.

החלק האחרון של השטיח המציג את כניעת הסקסונים בברקהמסטד והכתרתו של ויליאם בווסטמינסטר אבד.

לקריאה נוספת

  • "The Bayeux Tapestry and the Battle of Hastings 1066" מודנס רוד, בהוצאת כריסטיאן אילרס, קופנהגן, 1962. מכיל תמונות צבע של השטיח והסברים.
  • "900 Years Ago: the Norman Conquest" קנת' מ. סטון, מגזין "נשיונל ג'אוגרפיק" (אוגוסט 1966): 206-251, מסביר על הפלישה הנורמנית ועל השטיח. צילומי השטיח על ידי מילטון א. פורד וויקטור ר. בוזוול הצעיר.

קישורים חיצוניים