אנונה (תשלום) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שחזור
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=תשלום קבוע|אחר= פרי הגדל בדרום אמריקה|ראו=[[אנונה (פרי)]]}}

'''אנונה''' (נגזר מן המילה הלטינית annus, שנה), תשלום כספי, המשולם מידי פרק זמן קבוע ([[שנה]], [[חודש]] או פרק זמן אחר) למשך תקופה מוגדרת.

קיימים סוגי אנונות שונים, המוגדרים על פי מספר מאפיינים:
* '''[[תדירות]] התשלום''': תשלום חודשי, תשלום שנתי, תשלום רבע-שנתי וכדומה. התדירות הנפוצה ביותר היא תדירות חודשית. ב[[תאוריה]] קיימת גם אנונה [[רציפות|רציפה]], כלומר, אנונה המשולמת באופן רציף. אנונה, הקרובה להיות אנונה רציפה, היא אנונה המשולמת מידי [[יום]].
* '''מועדי תשלום האנונה''': בתחילת כל [[חודש]] (או שנה וכו') בסוף כל תקופה או במועד מוגדר אחר בכל תקופה.
* '''מועד תחילת התשלום''': אנונה המשולמת החל בחודש (או שנה וכו') הראשון - אנונה מיידית - או אנונה המשולמת לאחר תקופת דחייה מסוימת - אנונה דחוייה. תקופת הדחייה יכולה להיות מוגדרת במספר שנים או שהיא יכולה להיות מוגדרת על ידי אירוע מסוים (למשל: אנונה המשולמת ל[[שאירים]] במקרה מוות של מבוטח).
* '''משך תשלום האנונה''': אנונה המשולמת לתקופה מוגדרת במספר שנים (לתקופה מובטחת), אנונה המשולמת לתקופת ה[[חיים]] של אדם, או מספר אנשים (אנונת חיים). אנונת חיים יכולה להיות לתקופה מוגבלת (כלומר האנונה נפסקת במות האדם או בתום התקופה, המוקדם שבהם) או להיות לכל החיים עם תקופה מובטחת (כלומר, במקרה [[מוות]] מוקדם, נמשך תשלום האנונה עד תום התקופה המובטחת), או, לכל החיים ולתקופה מוגדרת לאחר מכן.
* '''תנאים לתשלום האנונה''': תשלום האנונה יכול להיות מותנה בתנאים. אחד התנאים האפשריים הוזכר לעיל, במקרה של אנונת חיים, והוא הימצאותו של האדם בחיים. יכולים להיות גם תנאים אחרים כגון: במקרה קיצבת [[נכות]] - האנונה משולמת כל עוד מקבל הקיצבה נכה (לפי הגדרה שנקבעה); בסוגי פנסיות מסוימים - כל עוד מקבל הפנסיה נמצא בארץ מסוימת (או בארצות מוגדרות).
* '''[[פנסיה]],''' שהיא אנונה המשולמת לעובדים ולשאיריהם בגין עבודתם או אנונה המשולמת על ידי [[קופת גמל]] לקיצבה, או, אנונה שאינה מוגדרת כפנסיה, הנרכשת מחברת [[ביטוח]] (או ניתנת בהסדר אחר) שלא במסגרת פנסיונית.
* '''הצמדת האנונה''': סכום האנונה התקופתי יכול להיות סכום [[ריאלי לעומת נומינלי בכלכלה|נומינלי]] קבוע המוגדר במונחי [[מטבע]] מסוים או סכום שאינו מוגדר כך ואשר משתנה בהתאם לכללי הצמדה שנקבעו. למשל: סכום האנונה התקופתי יכול להיות צמוד לשינויים החלים ב[[מדד המחירים לצרכן]], לשינויים החלים בדרגת השכר לפיה חושבה האנונה (פנסיה), לשינויים כלליים בשכר, למדד רווחיות של קרן פנסיה, להחלטות אד-הוק של גוף מוסמך, ועוד.
* '''מועדי הצמדה''': ניתן לקבוע את מועדי שינוי האנונה על פי תנאי ההצמדה בצורות שונות. למשל: באופן שוטף אחת לחודש (או בכל מועד תקופתי לתשלום), אחת ל-6 חודשים, בכל מועד בו שינוי המדד אליו מוצמדת האנונה מגיע לאחוז מסוים, בכל מועד בו משתלמת תוספת יוקר לשכירים על פי הסכם קיבוצי.

[[קטגוריה:גמלאות]]
[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוריה:ביטוח]]
[[קטגוריה:ביטוח פנסיוני]]
[[קטגוריה:שוק העבודה]]

[[en:Annuity]]
[[da:Annuitet]]
[[fr:Viager]]
[[id:Anuitas]]
[[nl:Annuïteit]]
[[sv:Annuitet]]

גרסה מ־20:20, 11 בנובמבר 2006