אוטו דה פה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
הגהה
שורה 2: שורה 2:


[[קובץ:Pedro_Berruguete_Saint_Dominic_Presiding_over_an_Auto-da-fe_1495.jpg|ממוזער|250px|שמאל|הצגה של טקס "אוטו דה פה" מ-[[1475]].]]
[[קובץ:Pedro_Berruguete_Saint_Dominic_Presiding_over_an_Auto-da-fe_1495.jpg|ממוזער|250px|שמאל|הצגה של טקס "אוטו דה פה" מ-[[1475]].]]
'''אוֹטוֹ דָה פֶה''' ([[פורטוגלית]]: '''Auto da fé''', [[ספרדית]]: auto de fe) היה טקס [[דת]]י חגיגי שערכה ה[[אינקוויזיציה]] בהוציאה לפועל את גזרי הדין של קורבנותיה.
'''אוֹטוֹ דָה פֶה''' ([[פורטוגלית]]: '''Auto da fé''', [[ספרדית]]: auto de fe; מילולית: "מעשה האמונה") היה טקס [[דת]]י חגיגי שערכה ה[[אינקוויזיציה]] בהוציאה לפועל את גזרי הדין של קורבנותיה.


התרגום המילולי של "אוטו דה פה" הוא "מעשה האמונה". בטקס זה, שנערך ב[[כנסייה]], הוכרז גזר דינם של ה[[כופר (אמונה דתית)|כופרים]] שנתפסו ונחקרו על ידי האינקוויזיציה, וכן הוצא לפועל. בניגוד למאסרם [[עינויים|ולעינוים]] של החשודים בכפירה, שנעשו בחשאי, טקס האוטו דה פה התנהל בריש גלי בכיכר ציבורית, במועד שהוכרז עליו מראש. מטרתו העיקרית הייתה לזרוע אימה מפני כפירה ב[[נצרות]] ולחזק את אמונתם של אלה הנאמנים לה.
בטקס זה, שנערך ב[[כנסייה]], הוכרז גזר דינם של ה[[כופר (אמונה דתית)|כופרים]] שנתפסו ונחקרו על ידי האינקוויזיציה, וכן הוצא לפועל. בניגוד למאסרם [[עינויים|ולעינוים]] של החשודים בכפירה, שנעשו בחשאי, טקס האוטו דה פה התנהל בריש גְלי בכיכר ציבורית, במועד שהוכרז עליו מראש. מטרתו העיקרית הייתה לזרוע אימה מפני כפירה ב[[נצרות]] ולחזק את אמונתם של הנאמנים לה.


שבועות מספר לפני קיום הטקס, היו מכריזים על מועדו מעל לדוכני הכנסיות בסביבה. יום הטקס עצמו היה בדרך כלל יום ראשון, או יום חג. ביום זה הייתה נערכת תהלוכה גדולה בהשתתפות [[כומר|כמרים]], גדולי האצילים, והנידונים. הקהל הגדול שבא לצפות בטקס ליווה את התהלוכה בדרכה לכנסייה. במרכז חצר הכנסייה הוקמה במה מיוחדת ועליה הוצבו הנידונים. הטקס התקיים במעמדם של המלך או נציגו, ובמעמד האינקוויזיטור הראשי, אשר ניצח על האירוע. לאחר דרשת האינקוויזיטור הראשי הובאו הנידונים בזה אחר זה בהתאם לסדר האשמה וחומרת פסק הדין. הנידונים התוודו (או שווידוייהם הוקראו) והם נדרשו לחזור בתשובה. לאחר כל וידוי הובא הנאשם למרכז הבמה וגזר הדין הוכרז. המיתה המקובלת הייתה [[העלאה על המוקד]]. ביצוע גזר דין זה הוטל על הזרוע ה[[חילוני]]ת של המשטר. אם הנאשם חזר בו מכפירתו, היו חונקים או תולים אותו ורק לאחר מכן שורפים את גופתו; אך אם סירב לחזור בו, היה נשרף חי.
שבועות מספר לפני קיום הטקס, היו מכריזים על מועדו מעל לדוכני הכנסיות בסביבה.
יום הטקס עצמו היה בדרך כלל יום ראשון, או יום חג. ביום זה הייתה נערכת תהלוכה גדולה בה השתתפו [[כומר|כמרים]], גדולי האצילים, והנידונים. הקהל הגדול שבא לצפות בטקס ליווה את התהלוכה בדרכה לכנסייה. במרכז חצר הכנסייה הוקמה במה מיוחדת ועליה הוצבו הנידונים. הטקס התקיים במעמדם של המלך או נציגו, ובמעמד האינקוויזיטור הראשי, אשר ניצח על האירוע. לאחר דרשת האינקוויזיטור הראשי הובאו הנידונים בזה אחר זה בהתאם לסדר האשמה וחומרת פסק הדין. הנידונים התוודו (או שווידוייהם הוקראו) והם נדרשו לחזור בתשובה. לאחר כל וידוי הובא הנאשם למרכז הבמה וגזר הדין הוכרז. המיתה המקובלת הייתה [[העלאה על המוקד]]. ביצוע גזר דין זה הוטל על הזרוע ה[[חילוני]]ת של המשטר. אם הנאשם חזר בו מכפירתו היו חונקים או תולים אותו ורק לאחר מכן שורפים את גופתו; אך אם סירב לחזור בו, היה נשרף חי.


רוב טקסי האוטו דה פה נערכו ב[[ספרד]], ב[[פורטוגל]] ובמושבותיהן בין השנים [[1826]]-[[1480]]. בסך הכל הוצאו להורג בשיטה זו כ-3,000 בני אדם, רבים מהם [[יהודי]]ם. האוטו דה פה הראשון שנרשם בתולדות היהודים אירע ב[[צרפת]] ב-[[1288]]. טקס האוטו דה פה האחרון נערך בספרד, ב-1826, ונשרף בו [[קטלוניה|קטלני]] בשם '''ריפול''' (Ripoll).
רוב טקסי האוטו דה פה נערכו ב[[ספרד]], ב[[פורטוגל]] ובמושבותיהן בשנים [[1480]] עד [[1826]]. בסך הכל הוצאו להורג בשיטה זו כ-3,000 בני אדם, רבים מהם [[יהודי]]ם. האוטו דה פה הראשון שנרשם בתולדות היהודים אירע ב[[צרפת]] ב-[[1288]]. טקס האוטו דה פה האחרון נערך בספרד, ב-1826, ובו נשרף ה[[קטלוניה|קטלָני]] '''ריפול''' (Ripoll).


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־08:26, 3 בנובמבר 2017

הצגה של טקס "אוטו דה פה" מ-1475.

אוֹטוֹ דָה פֶה (פורטוגלית: Auto da fé, ספרדית: auto de fe; מילולית: "מעשה האמונה") היה טקס דתי חגיגי שערכה האינקוויזיציה בהוציאה לפועל את גזרי הדין של קורבנותיה.

בטקס זה, שנערך בכנסייה, הוכרז גזר דינם של הכופרים שנתפסו ונחקרו על ידי האינקוויזיציה, וכן הוצא לפועל. בניגוד למאסרם ולעינוים של החשודים בכפירה, שנעשו בחשאי, טקס האוטו דה פה התנהל בריש גְלי בכיכר ציבורית, במועד שהוכרז עליו מראש. מטרתו העיקרית הייתה לזרוע אימה מפני כפירה בנצרות ולחזק את אמונתם של הנאמנים לה.

שבועות מספר לפני קיום הטקס, היו מכריזים על מועדו מעל לדוכני הכנסיות בסביבה. יום הטקס עצמו היה בדרך כלל יום ראשון, או יום חג. ביום זה הייתה נערכת תהלוכה גדולה בהשתתפות כמרים, גדולי האצילים, והנידונים. הקהל הגדול שבא לצפות בטקס ליווה את התהלוכה בדרכה לכנסייה. במרכז חצר הכנסייה הוקמה במה מיוחדת ועליה הוצבו הנידונים. הטקס התקיים במעמדם של המלך או נציגו, ובמעמד האינקוויזיטור הראשי, אשר ניצח על האירוע. לאחר דרשת האינקוויזיטור הראשי הובאו הנידונים בזה אחר זה בהתאם לסדר האשמה וחומרת פסק הדין. הנידונים התוודו (או שווידוייהם הוקראו) והם נדרשו לחזור בתשובה. לאחר כל וידוי הובא הנאשם למרכז הבמה וגזר הדין הוכרז. המיתה המקובלת הייתה העלאה על המוקד. ביצוע גזר דין זה הוטל על הזרוע החילונית של המשטר. אם הנאשם חזר בו מכפירתו, היו חונקים או תולים אותו ורק לאחר מכן שורפים את גופתו; אך אם סירב לחזור בו, היה נשרף חי.

רוב טקסי האוטו דה פה נערכו בספרד, בפורטוגל ובמושבותיהן בשנים 1480 עד 1826. בסך הכל הוצאו להורג בשיטה זו כ-3,000 בני אדם, רבים מהם יהודים. האוטו דה פה הראשון שנרשם בתולדות היהודים אירע בצרפת ב-1288. טקס האוטו דה פה האחרון נערך בספרד, ב-1826, ובו נשרף הקטלָני ריפול (Ripoll).

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוטו דה פה בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא נצרות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.