כישוף! – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קישור להוצאת אופוס
שורה 57: שורה 57:
[[קטגוריה:ספרי פנטזיה]]
[[קטגוריה:ספרי פנטזיה]]
[[קטגוריה:סדרות ספרים]]
[[קטגוריה:סדרות ספרים]]
[[קטגוריה:ספרי הוצאת אופוס]]

גרסה מ־12:45, 12 בנובמבר 2017

עטיפת הספר הראשון, "גבעות השמוטאנטי"

כישוף! הוא שמה של סדרה של ארבעה ספרי משחק לשחקן יחיד בה מתפתחת העלילה בהתאם לבחירות אותן מבצע הקורא. הסדרה נכתבה על ידי סטיב ג'קסון ופורסמה לראשונה בשנים 19831985. הסדרה הייתה חלק מספרי "Fighting Fantasy" של ג'קסון ויאן ליוינגסטון. הוצאת אופוס הישראלית תרגמה את ארבעת ספרי הסדרה ולאחר מכן הוסיפה ספרים נוספים השייכים לסדרת "Fighting Fantasy" גם כן תחת הכותרת "כישוף!", אף שלא נכללו בסדרה המקורית.

תיאור הספרים

עלילת הספרים מתרחשת בעולם הפנטזיה טיטאן. כתר המלכים, חפץ קסם רב עוצמה המסייע להשכנת השלום בארץ, נגנב מארץ אנאלאנד על ידי אנשי הציפור מזאמאן בלילה נטול הכוכבים בידי מכשף מרושע מקאחאבאד השכנה, ארץ פראית ומסוכנת. דמותו של הקורא נשלחת להשיב את הכתר ממצודתו של המכשף, המצויה עמוק בתוככי קאחאבאד.

הספרים מורכבים מקטעים קצרים וממוספרים, שבסוף כל אחד מהם מוטלת על הקורא בחירה כלשהי שעל פיה נקבע לאיזה קטע יעבור. לאלמנט הבחירה נוסף גם אלמנט של מזל, כאשר תוצאת פעולות מסוימות או קרבות עם אויבים נקבעות בהטלות קובייה. השחקן שומר דף ובו פרטים על דמותו - בריאותה, מיומנותה, המזל שלה, החפצים שהיא נושאת וכדומה. פרטים אלו משפיעים גם הם על מהלך המשחק.

סדרת "כישוף!" בלטה בין יתר ספרי "Fighting Fantasy" באורכה ובמורכבותה. בעוד שספרי "Fighting Fantasy" האחרים עמדו בפני עצמם וכל אחד מהם הכיל 400 קטעים, ארבעת הספרים של סדרת "כישוף!" תוכננו למשחק רציף, כך שדמותו של הקורא תעבור מספר לספר. ספרי הסדרה היו גם ארוכים יותר - הקצר שבהם הכיל 456 קטעים, ואילו הספר האחרון הכיל 800. עוד בלטה שיטת הקסמים המורכבת שתוכננה בשביל הסדרה, בזמן שספרים אחרים הציעו שיטת קסמים מוגבלת במיוחד, אם בכלל.

הספרים בעברית

עטיפת הספר הרביעי, "כתר המלכים"

בעברית בחרה הוצאת אופוס לפרסם את ספרי "Fighting Fantasy" אותם תרגמה תחת הכותרת "כישוף!". בסדרה יצאו 13 ספרים, כאשר שניים מתוכם עסקו בשיטת משחקי תפקידים והצגת עולם הפנטזיה, ולא נועדו לשחקן יחיד. בשביל לשחק נדרש רק עפרון, מחק, דף וקוביות. רק ארבעת ספרי הסדרה המקורית מופצים על ידי אופוס.

ספרי הסדרה בעברית:

גבעות השמוטאנטי

הספר הראשון מתוך הרביעייה המקורית, שנחשב גם לקל שבהם. הספר עוקב אחרי מסעו של הגיבור מארצו אנאלאנד אל עיר הנמל חאראיי, העוברת באזור גבעות השמוטאנטי, אזור פראי המאוכלס בידי נוודים ומפלצות.

חאראיי נמל המלכודות

הספר השני ברביעייה המקורית מתרחש כולו בתוך עיר הנמל חאראיי, ובו הקורא צריך לא רק לשרוד את החציה של העיר המסוכנת, אלא גם לאתר את ארבע שורות שיר הקסמים שפותח את השער שבצד השני של העיר.

שבעת הנחשים

בספר השלישי בסדרה ממשיך הקורא את המסע אל טירת מאמפנג, מקום משכנו של המכשף המרושע. בעת מסעו הקורא צריך לנסות ולהשמיד את שבעת הנחשים - שליחים שמטרתם להזהיר את המכשף המרושע מפני הגיבור. לכל נחש יש כוח אדמה, ירח, אש, מים, אוויר, זמן ושמש.

כתר המלכים

בספר האחרון ברביעייה המקורית מנסה הקורא לחדור לטירת מאמפנג ולהתעמת עם המכשף המרושע כדי להחזיר את הכתר בשלום. הספר הוא הארוך, המורכב והקשה ביותר בסדרה. בספר גם מגלים שיש אנשי ציפור טובים.

טירת האימים

הספר החמישי שפורסם תחת "כישוף!" כבר לא השתייך לסדרה המקורית, ונמנה עם אחד מהספרים המוקדמים ביותר בספרי "Fighting Fantasy". גם ספר זה נכתב בידי סטיב ג'קסון. בספר הקורא משחק לוחם או קוסם שמנסה לחדור למצודתו של קוסם מרושע ושוחר מלחמה, ולהרוג אותו.

במבוך

"במבוך" יצא תחת הכותרת "כישופים ומבוכים" (אף על פי שמספרו הסידורי היה 6 - המספר הבא בתור אחרי "טירת האימים"). ספר זה אינו עוסק בהרפתקה לשחקן יחיד, אלא מציג שיטת משחקי תפקידים הדומה בסגנונה לאלו של ספרי "Fighting Fantasy". הספר כולל גם שתי הרפתקאות לקבוצה. הספר נכתב במשותף על ידי סטיב ג'קסון ויאן ליוינגסטון.

"חולשחור"

"חולשחור" היה השני (והאחרון) בספרי "כישופים ומבוכים" שתורגמו לעברית. הספר מרחיב ומפתח את השיטה שהוצעה בספר הקודם, ורובו מתאר בפרוטרוט את עיר הנמל חולשחור, כדוגמה לדרך שבה מפתחים עולם של משחקי תפקידים. בנוסף מכיל הספר הרפתקה לקבוצה שמתרחשת בעיר זו.

מכשפת השלג

"מכשפת השלג" נכתב על ידי יאן לוינגסטון, ועוסק בלוחם שחודר למערותיה של מכשפה מרושעת ומנסה לחסלה. הספר לא מסתיים בחיסול המכשפה והעלילה מוסיפה להסתבך גם לאחר מכן.

שדי התהום

"שדי התהום" נכתב בידי סטיב ג'קסון (לא מחברה הבריטי של הסדרה המקורית, אלא אדם נוסף, אמריקאי, בעל אותו שם). הספר עוסק במאי צעיר שספינתו נשדדה בידי שודדי ים והוא הושלך למים. הוא מצליח לשרוד בזכות קסם שמאפשר לו לנשום מתחת למים עד לשעת השקיעה, ובזמן שעומד לרשותו מחפש בממלכה התת-ימית אחר סיוע לנקמה בשודדי הים.

מלכודת מוות במבוך

"מלכודת מוות במבוך" ("Deathtrap Dungeon") עוסק במבוך קטלני, שנבנה בידי ברון המציע אותו כאתגר להרפתקנים. הקורא מגלם את דמותו של אחד מאותם הרפתקנים, ובמהלך העלילה הגיבור צריך להתגבר לא רק על סכנות המבוך, אלא גם להתעמת עם ההרפתקנים הנוספים שקיבלו את האתגר על עצמם.

מסיכות מייהאם

"מסיכות מייהאם" לא נכתב בידי ג'קסון או ליוינגסטון אלא בידי רובין ווטרפילד, וסגנונו שונה וקשה בהרבה מהספרים הקודמים בסדרה. השחקן מגלם מלך היוצא לחסל מכשפה מרושעת המסכנת את ארצו. הקושי מתבטא בכמות הרבה של הפרטים הקטנים והחפצים שיש לגלות, כאשר כישלון בגילוי אפילו אחד מהם פירושו שהשחקן לא יצליח לסיים את המשחק (ולעתים קרובות לא ניתן לדעת מהי הדרך הנכונה ללכת בה, והדבר תלוי במזל בלבד). תרגומו לעברית של הספר הפך את החידה האחרונה (והמכרעת) בו לבלתי פתירה, שכן פתרונה התבסס על מספר שהיה חבוי בשמה של אחת הדמויות, ומשחק מילים זה לא תורגם לעברית.

שודדי חצות

"שודדי חצות" ("Midnight Rogue") שנכתב בידי גרהאם דיוויס, הוא יוצא דופן בין ספרי הסדרה בכך שהקורא מגלם בו דמות של גנב, בניגוד ללוחם או קוסם המקובלים בשאר ספרי הסדרה. עלילת הספר מתרחשת בנמל חולשחור וסובבת סביב מבחן הקבלה של דמותו של הקורא לגילדת הגנבים, מבחן שבמהלכו הוא מתבקש לגנוב יהלום מזויף הנשמר היטב.

שער הזדון

הספר האחרון שיצא בעברית נכתב בידי פיטר דרוויל. השחקן מגלם לוחם שכיר היוצא לחקור כוח עתיק ומרושע שהתעורר בעקבות בהלת זהב שפרצה בהרי רום-ענן.