נהר טומן – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
שי2 (שיחה | תרומות)
מ קישורים פנימיים
שי2 (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
| שם בשפת המקור = (Duman River\Tumen River (두만강, 豆滿江
| שם בשפת המקור = (Duman River\Tumen River (두만강, 豆滿江
| אורך = 521 ק"מ (324 מייל)
| אורך = 521 ק"מ (324 מייל)
| מוצא = הר פאקטו
| מוצא = [[הר פאקטו]]
| שפך = הים של [[יפן]]
| שפך = הים של [[יפן]]
| מדינות = הים של [[יפן]] , [[רוסיה]], [[צפון קוריאה]]
| מדינות = הים של [[יפן]] , [[רוסיה]], [[צפון קוריאה]]

גרסה מ־21:51, 13 בנובמבר 2017

נהר טומן
(Duman River\Tumen River (두만강, 豆滿江
מידע כללי
אורך 521 ק"מ (324 מייל) ק"מ
ספיקה ממוצעת 180.7 מ"ק לשנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
אגן ניקוז 41,200 קמ"ר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא הר פאקטו
יובלים Hunchun River עריכת הנתון בוויקינתונים
שפך הים של יפן
מדינות באגן הניקוז הים של יפן , רוסיה, צפון קוריאה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נהר טומן -הידוע גם כנהר טומן (בשורוק) או דומן (ההגייה הקוריאנית) הוא נהר באורך של 521 ק"מ, המהווה חלק מהגבול בין סין, צפון קוריאה ורוסיה, עולה ויורד על הר פאקטו וזורם לים של יפן. לנהר יש אגן ניקוז של 33,800 קמ"ר (13,050 מ"ר).

הנהר זורם בצפון מזרח אסיה, על הגבול בין סין וצפון קוריאה בקצותיה העליונים, וכן בין צפון קוריאה ורוסיה ב -17 ק"מ האחרונים (11 מייל) לפני הכניסה לים של יפן. הנהר יוצר חלק גדול של הגבול הדרומי של מחוז ג'ילין בצפון מזרח סין ואת הגבולות הצפוניים של צפון קוריאה ממחוז הנגיונג הצפוני עד פרובינציית ריאנג-גאנג. הר באקו שנמצא על הגבול הסיני-צפון קוריאני הוא מקור הנהר, כמו גם נהר האמנוק, המכונה גם נהר יאלו (המהווה את החלק המערבי של הגבול של צפון קוריאה וסין).

שמו של הנהר מגיע מן המילה המונגולית tümen, כלומר "עשרת אלפים" או מספר עצום. נהר זה מזוהם על ידי מפעלים הסמוכים של צפון קוריאה וסין; עם זאת, הוא עדיין אטרקציה תיירותית חשובה באזור. בטומן, ג'ילין סין, על טיילת הנהר יש מסעדות שבהם אפשר להביט מעבר לנהר אל תוך צפון קוריאה. השם הרוסי של הנהר הוא טומאניה, המשמעות היא מעורפל.

ב -1938 בנו היפאנים את גשר נהר טומן, שבו נהר קוואן פוגש את נהר טומן, בין הכפרים וונג'ונג (הונצ'ון) וקואנה. ערים וערים חשובות על הנהר הם Hoeryong ו מחוז אונסונג בצפון קוריאה,טומן ונאנפינג בסין.

בשנת 1995, חתמו הרפובליקה העממית של סין, מונגוליה, רוסיה, צפון קוריאה ודרום קוריאה על שלושה הסכמים ליצירה של אזור הפיתוח הכלכלי על נהר הטומן.

נוקטונדו

נוקטונדו, אי לשעבר (כיום למעשה חצי אי) בפתחו של טומן, יש עליו מחלוקת בין רוסיה וצפון קוריאה. שושלת צ'ינג ויתרה על האי לרוסיה כחלק מחברת Primorsky Maritimes (מזרח טרטרי) באמנת פקין בשנת 1860. ב -1990 חתמו ברית המועצות לשעבר וקוריאה הצפונית על הסכם גבול שהגבול עובר דרך מרכז הנהר, ומשאיר את שטח האי לשעבר בצד הרוסי. דרום קוריאה סירבה להכיר באמנה ודרשה כי רוסיה תחזיר את השטח לקוריאה.

הברחות

טומן שימש במשך שנים על ידי פליטים צפון קוריאנים לברוח דרך הגבול הסיני. רוב הפליטים מצפון קוריאה בזמן הרעב הצפון קוריאני של שנות התשעים ברחו דרך נהר טומן, והפליטים האחרונים גם השתמשו בו, שכן הרבה יותר קל לחצות אותו מאשר לחצות את האמנוק(נהר יאלו).

הנהר נחשב כדרך המועדפת לחצייה לסין, כי בניגוד לנהר אמנוק המהיר, העמוק והרחב, העובר לאורך רוב הגבול בין שתי המדינות, נהר טומן הוא רדוד וצר. באזורים מסוימים ניתן לחצות אותו ברגל או בשחייה קצרה. הוא גם קופא בחורף ומאפשר מעבר יבש.

מבריחים שרוצים לחצות את טומן לעתים קרובות ורוצים להסתתר מפטרול הגבול המסוכן,מסוגלים לבלות שבועות אם לא חודשים או שנים מחכים להזדמנות המושלמת לעבור.

פליטים מעטים חוצים את נהר טומן לרוסיה. הסיבה לכך היא כי קל הרבה יותר לסייר בשטח קטן(17 ק"מ). בנוסף,הקהילה הקוריאנית האתנית ברוסיה היא הרבה יותר קטנה כדי לקבל תמיכה מספקת, לעומת סין, אשר יש אוכלוסייה קוריאנית גדולה יותר. ראוי גם לציין כי צפון קוריאנים אשר מוצאים עבודה ברוסיה מנוצלים לעתים קרובות על ידי האוכלוסייה המקומית.

וכן חוצים את ה"טומן " באופן בלתי חוקי חיילים ואחרים המחפשים מזון וכסף. כמה מהכפריים הסינים עזבו את אזור הגבול בגלל ההתקפות.

המשבר ההומניטארי לאורך נהר הטומן הופיעה בסרט דרמטי באורך מלא(Dooman River).

הערות

במהלך המאה ה -19, הנהר היה ידוע למערב בשם מי קיאנג.

  • מיקום

גלריה