רוזמרי האריס – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
מ ניקיון פרמטרים בתבנית שחקן - הסרת עיסוקים אמנותיים בולטים אחרים ריק (תג) (דיון)
שורה 15: שורה 15:
|בכורה=
|בכורה=
|שפה מועדפת=
|שפה מועדפת=
|עיסוקים אמנותיים בולטים אחרים=
|אתר אינטרנט=
|אתר אינטרנט=
|קישור=
|קישור=

גרסה מ־22:53, 19 בינואר 2018

תבנית:שחקן רוזמרי אן האריסאנגלית: Rosemary Ann Harris; נולדה ב-19 בספטמבר 1927) היא שחקנית קולנוע ותיאטרון אנגלייה, זוכת פרס גלובוס הזהב, פרס אמי ופרס הטוני. הייתה מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר בשנת 1994 על תפקידה בסרט "טום ואיב". השתתפה גם בתפקיד מיי פארקר בשלושת סרטי "ספיידרמן".

ביוגרפיה

האריס נולדה בעיירה אשבי שבלסטרשייר במרכז אנגליה, לאדין מאדיו פרנסס ולסטנפורד ברקלי האריס. אביה של האריס עבד עבור חיל האוויר המלכותי, ובמסגרת שליחותו התגוררו האריס ומשפחתה בהודו במהלך מרבית ילדותה. האריס למדה באקדמיה המלכותית לאמנות הדרמה בלונדון, שם למדה במשך שנה אחת. לפני שלמדה בבית הספר הופיעה האריס במספר מופעים.

לאחר שסיימה את לימודיה בלונדון עברה האריס לניו יורק, שם הופיעה במחזה "Climate of Eden" של המחזאי מוס הארט. לאחר מכן חזרה לאנגליה והופיעה בתיאטרוני וסט אנד. לאור יכולות המשחק שלה קיבלה האריס הצעה לעבוד בתיאטרון והופיעה בפני אלפי צופים ב"תיאטרון אולד ויק".

ב-1964 גילמה האריס את דמותה של אופליה במחזה "המלט" בתיאטרון המלכותי הלאומי. בשנת 1966 זכתה האריס בפרס הטוני כשגילמה את דמותה של אלינור, דוכסית אקוויטניה במחזה "אריה בחורף" בברודוויי.

בשנת 1976 קיבלה האריס את פרס אמי על הופעתה בתור הסופרת הצרפתית ז'ורז' סאנד בסדרת ה-BBC "ידועה לשימצה". בשנת 1979 זכתה האריס בפרס גלובוס הזהב על תפקידה בסדרת דרמת המלחמה הביוגרפית "שואה".

סרט ראשון מפורסם בו הופיעה האריס היה ב-1978, במותחן הבדיוני "הנערים מברזיל". ב-1983 שיחקה האריס בדרמה "ארוחת הצהריים של החורש".

בשנת 1994 הייתה האריס בגיל 67 מועמדת לפרס אוסקר לשחקנית המשנה הטובה ביותר, על תפקידה בדרמה הביוגרפית "טום ואיב"; בסרט גילמה האריס את דמותה של רוז היי-ווד, אמה של הסופרת ויויאן היי-ווד אליוט (מירנדה ריצ'רדסון).

בשנת 2002 נבחרה האריס לגלם את דמותה הבדיונית של מיי פארקר, דודתו המסורה של פיטר פארקר (טובי מגוויר) בשובר הקופות של סם ריימי "ספיידרמן". האריס הופיעה באותו תפקיד גם בסרטי ההמשך "ספיידרמן 2" ו"ספיידרמן 3".

חיים אישיים

האריס נישאה פעמיים במהלך חייה. נישואיה הראשונים היו לשחקן והבמאי האמריקאי אליס ראב (אנ'). נישואיה השניים שנמשכים עד היום הם לסופר ג'ון אילי (אנ'). בתם ג'ניפר אילי נולדה ב-1969.

פילמוגרפיה נבחרת

האריס, 1962

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רוזמרי האריס בוויקישיתוף
  • רוזמרי האריס, במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)