מפלגת יחד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
שורה 28: שורה 28:
[[קטגוריה:סיעות בכנסת]]
[[קטגוריה:סיעות בכנסת]]
[[קטגוריה:מפלגות ציוניות]]
[[קטגוריה:מפלגות ציוניות]]
[[קטגוריה:פעילי מפלגת יחד]]

גרסה מ־15:40, 28 בינואר 2018

יחד
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מנהיגים עזר ויצמן
תקופת הפעילות 1984 – 10 באוקטובר 1986 עריכת הנתון בוויקינתונים
אפיון מפלגת מרכז-שמאל
כנסות הכנסת האחת עשרה
ממשלות 21 - 22
אותיות ט
שיא כוחה 3 מנדטים
נוצרה מתוך נוצרה כמפלגה עצמאית
התמזגה לתוך המערך
מיקום במפה הפוליטית מרכז (פוליטיקה) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מפלגת יחד הייתה מפלגת מרכז-שמאל שהוקמה במרץ 1984 על ידי עזר ויצמן לקראת מערכת הבחירות של אותה השנה. המפלגה זכתה בשלושה מנדטים והתמזגה לתוך המערך במהלך הכנסת האחת עשרה.

מקים המפלגה היה עזר ויצמן ואליו הצטרפו בנימין (פואד) בן אליעזר ושלמה עמר. ויצמן קיווה שיחד תגיע להיות המפלגה השלישית בגודלה והשקיע כספים רבים בתעמולת הבחירות, אך בסופו של דבר קיבלה המפלגה 3 מנדטים בלבד. אישים נוספים ברשימה שלא נכנסו לכנסת היו מרדכי הוד, שלמה בוחבוט ופול קידר.[1]

באותה מערכת בחירות נבחרו מספר שיא של מפלגות עד אותה תקופה (15 במספר). ההפרש בין המערך לליכוד היה רק 3 מנדטים והייתה זו הפעם הראשונה מאז 1949 שאי אפשר היה לנבא מי ירכיב את הממשלה וכיצד. כל אחת מהמפלגות הגדולות ניסתה לגבש סביבה כמה מפלגות קטנות - תחילה כדי לחסום את דרכה של המפלגה היריבה ורק אחר כך להקים, אם אפשרי הדבר, ממשלה צרה משלה. הנשיא הטיל על שמעון פרס כראש המפלגה הגדולה (המערך) – להרכיב ממשלה, אולם הדבר לא עלה בידו. בשל כך נוצר תקדים: המפלגה הגדולה ביותר אינה יכולה להקים קואליציה. הליכוד הצליח לגבש גוש חוסם של 60 ח"כים אולם גם הוא לא הצליח לגייס לשורותיו מפלגה נוספת, שכן עזר ויצמן העדיף להתחבר עם המערך ולא עם הליכוד, מפלגת האם שלו שממנה פרש. הליכוד והעבודה לא רצו בבחירות חוזרות, וכך לא היה מנוס מגיבוש קואליציה משותפת לשתיהן. לאחר 39 ימים של משא ומתן קואליציוני הוקמה ממשלת אחדות לאומית, שבראשותה תהיה רוטציה בין שמעון פרס ליצחק שמיר. בממשלה היה עזר ויצמן שר בלי תיק.

בסופו של דבר התמזגה יחד אל תוך המערך ונמחקה מעל פני השטח. על אף שהייתה מפלגה קצרת ימים וללא הרבה מנדטים, היא השפיעה רבות על המערכת הפוליטית בישראל בכך שהייתה לשון מאזניים.

קישורים חיצוניים


  • שגיאות פרמטריות בתבנית:סיעה

    פרמטרים [ כנסת נוכחית ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

    פרמטרי חובה [ 2 ] חסרים
    סיעת מפלגת יחד ב[[הכנסת ה-{{{2}}}|כנסת ה
    שגיאות פרמטריות בתבנית:מספר במילים

    סוג לא תואם [ 1 ]
    שגיאת לואה ביחידה יחידה:שם_המספר בשורה 318<includeonly></includeonly>: attempt to compare nil with number.]], באתר הכנסת

הערות שוליים

  1. ^ אבי בטלהיים, אשה וערבי בעשיריה הראשונה של ויצמן, מעריב, 6 במאי 1984