חלל תהודה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ קישורים פנימיים
Matanyabot (שיחה | תרומות)
מ בוט החלפות: אידיאל
 
שורה 9: שורה 9:
== הגבלה של אורך הגל ==
== הגבלה של אורך הגל ==


חלל התהודה הפשוט ביותר שניתן לשקול הוא מיתר אלסטי, שהוא מעין אידאליזציה נטולת חיכוך של מיתר של כלי נגינה כגון גיטרה. נניח כי המיתר נמתח מהנקודה <math>\ x=0\ </math> לנקודה <math>\ x=L\ </math>. בנקודות הקצה המיתר קשור ולכן שם לא תיתכן תנודה. אם הגל העומד הוא מהצורה <math>\ \sin \omega t \sin kx\ </math>, מתחייב שהפונקציה הזו תתאפס בשני הקצוות. הדרישה המתמטית היא <math>\ \sin kL = 0\ </math>, וזה מגביל את ה-k האפשריים לערכים <math>\ k_n=n\pi /L\ </math>, ולכן לאורכי גל מסוימים <math>\ \lambda_n=2L/n\ </math>.
חלל התהודה הפשוט ביותר שניתן לשקול הוא מיתר אלסטי, שהוא מעין אידיאליזציה נטולת חיכוך של מיתר של כלי נגינה כגון גיטרה. נניח כי המיתר נמתח מהנקודה <math>\ x=0\ </math> לנקודה <math>\ x=L\ </math>. בנקודות הקצה המיתר קשור ולכן שם לא תיתכן תנודה. אם הגל העומד הוא מהצורה <math>\ \sin \omega t \sin kx\ </math>, מתחייב שהפונקציה הזו תתאפס בשני הקצוות. הדרישה המתמטית היא <math>\ \sin kL = 0\ </math>, וזה מגביל את ה-k האפשריים לערכים <math>\ k_n=n\pi /L\ </math>, ולכן לאורכי גל מסוימים <math>\ \lambda_n=2L/n\ </math>.


מאחר שהתדר <math> \omega </math> קשור ל[[מספר הגל]] <math>\ k</math> דרך מהירות הגלים <math>\ \omega=kv\ </math>, הרי שגם רק תדרים מסוימים אפשריים.
מאחר שהתדר <math> \omega </math> קשור ל[[מספר הגל]] <math>\ k</math> דרך מהירות הגלים <math>\ \omega=kv\ </math>, הרי שגם רק תדרים מסוימים אפשריים.

גרסה אחרונה מ־00:53, 2 בפברואר 2018

חלל תהודה הוא חלל סגור (או כמעט סגור) שאפשרי בו קיום של גלים עומדים מסוימים, כגון גלי קול או גלים אלקטרומגנטיים. חלל התהודה מגביל את אורכי הגל האפשריים לערכים מסוימים שתלויים בצורה הגאומטרית של חלל התהודה.

דוגמאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. תיבת התהודה של גיטרה היא חלל כמעט סגור (כדי לאפשר לצליל לצאת החוצה) המקיים גלי קול בתוכו.
  2. תנור מיקרוגל הוא חלל תהודה של גלי מיקרו, שהם גלים אלקטרומגנטיים.


הגבלה של אורך הגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלל התהודה הפשוט ביותר שניתן לשקול הוא מיתר אלסטי, שהוא מעין אידיאליזציה נטולת חיכוך של מיתר של כלי נגינה כגון גיטרה. נניח כי המיתר נמתח מהנקודה לנקודה . בנקודות הקצה המיתר קשור ולכן שם לא תיתכן תנודה. אם הגל העומד הוא מהצורה , מתחייב שהפונקציה הזו תתאפס בשני הקצוות. הדרישה המתמטית היא , וזה מגביל את ה-k האפשריים לערכים , ולכן לאורכי גל מסוימים .

מאחר שהתדר קשור למספר הגל דרך מהירות הגלים , הרי שגם רק תדרים מסוימים אפשריים.

ערך זה הוא קצרמר בנושא פיזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.