ג'וזף ל. מנקייביץ' – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
מ הוספת תבנית:פרופילי קולנוענים בקישורים חיצוניים (תג) (דיון)
שורה 39: שורה 39:
{{ויקישיתוף בשורה}}
{{ויקישיתוף בשורה}}
* {{IMDb|nm0000581|ג'וזף ל. מנקייביץ'}}
* {{IMDb|nm0000581|ג'וזף ל. מנקייביץ'}}
{{פרופילי קולנוענים}}
{{פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר}}
{{פרס אוסקר לבמאי הטוב ביותר}}
{{מנחי טקסי האוסקר}}
{{מנחי טקסי האוסקר}}

גרסה מ־11:17, 23 בפברואר 2018

תבנית:במאי ג'וזף לאו מנקייביץ' (אנגלית: Joseph L. Mankiewicz‏; 11 בפברואר 1909 - 5 בפברואר 1993) היה תסריטאי, במאי ומפיק יהודי-אמריקאי, זוכה ארבעה פרסי אוסקר.

ביוגרפיה

נולד במזרח פנסילבניה לזוג מהגרים יהודים מגרמניה. כילד עבר עם משפחתו להתגורר בעיר ניו יורק. למד באוניברסיטת קולומביה. למשך תקופה עבד ככתב זר מטעם העיתון "Chicago Tribune", טרם כניסתו לתעשיית הקולנוע ההוליוודית. ב-1922 הוא החל לעבוד ככותב כותרות לסרטי ראינוע ואחר כך היה לתסריטאי מן המניין. במשך חמישה עשורים כתב תסריטים ל-47 סרטים, ובהם חמישה שהיו מועמדים לאוסקר. משנת 1936 החל גם להפיק סרטים הוליוודים נוסחתיים שהירבו להופיע בהם ג'ואן קרופורד וג'יימס סטיוארט. בין הסרטים הבולטים שהפיק נמנים: "זעם" של פריץ לאנג, "A Christmas Carol", "סיפור פילדלפיה", עליו היה מועמד לאוסקר כמפיק, ובנוסף כתב את התסריט, "אשת השנה" ו"המפתחות לגן עדן", על פי הרומן של א. ג'. קרונין.

משנת 1946 החל גם לביים סרטים. סרטו החשוב הראשון כבמאי היה "מכתב לשלוש נשים", עם קירק דאגלס, עליו זכה בשני פרסי אוסקר: בימוי ותסריט מעובד. בשנת 1950 ביים סרט אפל בשם "באין מוצא", בו כיכב סידני פואטייה בהופעה קולנועית ראשונה. באותה השנה ביים את סרטו הידוע מכל, "הכל אודות חווה", אשר כתב לו גם את התסריט. הסרט, בכיכובה של בטי דייוויס, זכה בשישה פרסי אוסקר לרבות פרס האוסקר לסרט הטוב ביותר (וגם שניים למנקייביץ' עצמו : תסריט ובימוי), והיה זה גם הסרט היחידי עד ל"טיטניק" שקיבל 14 מועמדויות לפרס האוסקר, ביניהן חמש מועמדויות לקטגוריית המשחק.

לאחר מכן ביים את סרט הריגול "חמש אצבעות", בכיכובו של ג'יימס מייסון, את הדרמה ההיסטורית "יוליוס קיסר" על פי המחזה של ויליאם שייקספיר, בו גילם מרלון ברנדו את מרקוס אנטוניוס וקיבל מועמדות שלישית רצופה לפרס האוסקר. כמו כן ביים את הגרסה הקולנועית למחזמר "ברנשים וחתיכות", שקיבל פרס גלובוס הזהב לסרט הקומי\מוזיקלי, ואת הדרמה המלחמתית "האמריקני השקט", על פי ספרו של גרהם גרין. הוא המשיל לעבד לקולנוע יצירות קלאסיות כ"פתאום, בקיץ האחרון", על פי המחזה של טנסי ויליאמס והאפוס ההיסטורי "קלאופטרה", שהיה לסרט היקר ביותר בזמנו (44 מיליון דולרים) שהצליח רק במעט לכסות את כל הוצאותיו. סרטו האחרון כבמאי היה "Sleuth", שהתבסס על המחזה זוכה פרס הטוני. בסרט כיכבו לורנס אוליבייה ומייקל קיין.

אחיו הרמן מנקייביץ' היה תסריטאי נודע.

פרסי האוסקר

  • 5 מועמדויות לתסריט\תסריט מעובד: "סקיפי", "מכתב לשלוש נשים", "אין מוצא", "הכל אודות חווה" ו"The Barefoot Contessa".
  • 4 מועמדויות לבימוי: "מכתב לשלוש נשים", "הכל אודות חווה", "חמש אצבעות" ו"Sleuth".
  • מועמדות אחת לסרט הטוב ביותר: "סיפור פילדלפיה".

סך הכל: 12 שחקנים קיבלו מועמדות לפרס האוסקר בסרטים בבימויו של מנקייביץ', מתוך 48 מועמדויות. ארבעה מסרטיו היו מועמדים לסרט הטוב ביותר: "מכתב לשלוש נשים", "הכל אודות חווה", "יוליוס קיסר" ו"קלאופטרה".

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'וזף ל. מנקייביץ' בוויקישיתוף
  • ג'וזף ל. מנקייביץ', במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

תבנית:פרופילי קולנוענים