ג'ון דאולנד – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מאין תקציר עריכה
מ הוספת קטגוריה קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-16 לכל הערכים שבוויקינתונים נמצאים בקטגוריה מתאימה (תג) (דיון)
שורה 41: שורה 41:


{{מיון רגיל:דאולנד, ג'ון}}
{{מיון רגיל:דאולנד, ג'ון}}
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-16]]
[[קטגוריה:משוררים אנגלים]]
[[קטגוריה:משוררים אנגלים]]
[[קטגוריה:מלחינים אנגלים]]
[[קטגוריה:מלחינים אנגלים]]

גרסה מ־23:24, 6 במרץ 2018

ג'ון דאולנד
John Dowland
לידה 2 בינואר 1563
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה פברואר 1626 (יוליאני) (בגיל 63)
לונדון, ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ממלכת אנגליה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1592 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים כרייסט צ'רץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם המוזיקה הקלאסית בתקופת הבארוק עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה לאוטה עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים רוברט דאונלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון דאולנדאנגלית: John Dowland‏; 1563 - 20 בפברואר 1626) היה משורר, מלחין, זמר ונגן לאוטה אנגלי. שמו נודע היום כמחברם של שירים מלנכוליים כמו "Come, heavy sleep" (אשר מהווה את הבסיס ליצירתו של בנג'מין בריטן Nocturnal)‏, "Come again"‏, "Flow my tears",‏ "I saw my Lady weepe" ו-"In darkness let me dwell". המוזיקה הכלית שחיבר זכתה לתחייה ורכשה לה מקום ברפרטואר של נגני הגיטרה במאה העשרים.

חייו

הסברה המקובלת היא שדאולנד נולד בלונדון. ידוע שבשנת 1580 נסע לפריז, שם הועסק בשירותו של השגריר בחצר המלוכה הצרפתית. באותה תקופה הפך לקתולי, וטען מאוחר יותר שבשל כך לא הוצעה לו משרה בחצר הפרוטסטנטית של המלכה אליזבת (למרות שדבר החלפת הכנסייה שלו לא נודע בציבור, ומוזיקאים קתוליים אחרים זכו לקבל משרות בחצר המלכה).

הוא הועסק במשך שנים רבות בחצרו של כריסטיאן הרביעי, מלך דנמרק. בשנת 1606 שב לאנגליה, ובשנת 1612 זכה למשרה בחצרו של ג'יימס הראשון כנגן לאוטה. לא ידוע על יצירות שחיבר מאז ועד מותו בלונדון בשנת 1626.

רוב יצירותיו נכתבו ללאוטה. יש בהן מספר ספרים של יצירות ללאוטה סולו, שירי לאוטה (לזמר/ת ולאוטה), שירים למספר קולות בליווי לאוטה, ומספר יצירות לחמש ויולות דה גמבה ולאוטה .

אחת מיצירותיו המוכרות ביותר היא שיר הלאוטה "Flow My Tears", להלן הבית הראשון שלו:

Flow, my teares, fall from youre springs,
Exiled for ever, let mee mourn
Where night's black bird hir sad infamy sings,
There let mee live forlorn.

שנים לאחר מכן כתב את יצירתו הכלית הידועה Lachrimae או Seaven Teares Figured in Seaven Passionate Pavans לחמש ויולות דה גמבה ולאוטה, המבוססת על "Flow My Tears." הייתה זו אחת היצירות הרב-כליות המוכרות ביותר בתקופתו. הפבאן שכתב, "Lachrymae antiquae", היה אחד מלהיטי המאה ה-17.היצירה זכתה לעיבודים שונים וכן לסדרות של ואריציות מאת מלחינים כמו: תומאס מורלי, ויליאם בירד, היינריך שיידמן, יאקוב ואן-אייק ורבים אחרים. מוטיב הפתיחה של היצירה לבדו שימש לפתיחתם של פבאנים רבים.

המוזיקה של דאולנד הייתה מלנכולית באופיה, לפי האופנה המוזיקלית בתקופתו. הוא כתב יצירה תחת משחק המילים בכותרת Semper Dowland, semper dolens (תמיד דאולנד, תמיד מדוכא), אשר עליה נאמר כי היא מסכמת חלק ניכר מיצירתו.

שירו של דאולנד Come Heavy Sleepe, the Image of True Death, נתן את ההשראה ליצירתו של בנג'מין בריטן Nocturnal after John Dowland for guitar, אשר נכתבה בשנת 1964 עבור הגיטריסט ג'וליאן ברים. ביצירה זו שמונה וריאציות המבוססות על נושאים מתוך השיר או הליווי שלו בלאוטה, אשר נפתרות לנגינת גיטרה של השיר עצמו.

מורשתו במוזיקה העכשווית

יוצרים עכשווים הקליטו ביצועים של יצירותיו של דאולנד. בשנת 1999 הוקלט בחברת ECM New Series האלבום "In Darkness Let Me Dwell" ובו ביצועים חדשים לשיריו של דאולנד, בביצועם של הטנור ג'ון פוטר, נגן הלאוטה סטפן סטבס, והכנרת מאיה הומבורגר, יחד עם מוזיקאי הג'אז האנגלים ג'ון סורמן וברי גאי.

אלביס קוסטלו כלל הקלטה של יצירתו של דאולנד "Can she excuse my wrongs" (יחד עם Fretwork ו-The Composers ensemble) כרצועת בונוס בהוצאה המחודשת של אלבומו The Juliet Letters.

באוקטובר 2006 הושק לחנויות אלבומו של סטינג Songs from the Labyrinth בחברת ההקלטות דויטשה גרמופון. סטינג, אשר תואר כמעריץ של דאולנד, הפיק את האלבום יחד עם נגן הלאוטה אדין קרמזוב.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון דאולנד בוויקישיתוף

תבנית:פרופילי מוזיקאים