הארי יאנוש – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
ביטול גרסה 22627541 של 37.26.149.189 (שיחה), שחזור - לדעתי יש צורך במקורות. האם תורגם מויקיפדיה האנגלית? יש כאן טענות שלא כתובות שם. בכל מקרה, אם תורגם יש לציין זאת כמקור בדף השיחה של הערך
תגיות: ביטול הוספת תבנית לשינויים בערך
טענה שצריכה מקור
שורה 10: שורה 10:


==סוויטה==
==סוויטה==
האופרה זכתה להצלחה מועטה עד, שבשנת [[1927]] יצר קודאי [[סוויטה]] תזמורתית מהמוזיקה של האופרה, וזו זכתה להצלחה רבה.
האופרה זכתה להצלחה מועטה עד, שבשנת [[1927]] יצר קודאי [[סוויטה]] תזמורתית מהמוזיקה של האופרה, וזו זכתה להצלחה רבה.{{מקור}}
בסוויטה תזמורתית זו משתתף ה[[צימבלום]] שהוא כלי נגינה ייחודי מהונגריה.
בסוויטה תזמורתית זו משתתף ה[[צימבלום]] שהוא כלי נגינה ייחודי מהונגריה.



גרסה מ־10:34, 15 במרץ 2018

תבנית:מחפש מקורות הוסבה ואין להשתמש בה יותר! נא להשתמש בתבנית:מקורות. הארי יאנושהונגרית: Háry János) היא היצירה המפורסמת והמנוגנת ביותר של המלחין ההונגרי זולטאן קודאי, אותה חיבר בשנת 1926 והועלתה לראשונה בבודפשט.

עלילה

גיבור האופרה הוא הארי יאנוש - חייל משוחרר, היושב בבית המרזח בכפרו ומהנה את כל שומעיו ב"הרפתקאות" שעברו עליו.

הוא מספר איך התאהבה בו הקיסרית מרי-לואיז, אשתו של נפוליאון, אהבה שהייתה העילה להכרזת המלחמה על אוסטריה מצד נפוליאון, אך הארי יאנוש עושה מעשי גבורה בקרב ולבסוף מסתער על נפוליאון בכבודו ובעצמו, הנאלץ לבקש ממנו רחמים.

בחגיגת ניצחון חוזר הארי יאנוש לוינה אך הגעגועים לכפרו גוברים והוא חוזר לביתו ולאהובתו הכפרית.

סוויטה

האופרה זכתה להצלחה מועטה עד, שבשנת 1927 יצר קודאי סוויטה תזמורתית מהמוזיקה של האופרה, וזו זכתה להצלחה רבה.[דרוש מקור] בסוויטה תזמורתית זו משתתף הצימבלום שהוא כלי נגינה ייחודי מהונגריה.

פרקי הסוויטה הם:

  • פרלוד - התזמורת מחקה את קהל המאזינים להארי יאנוש. נשמעים קולות רעש ועיטושים. לפי הפולקלור ההונגרי אם מתעטשים לאחר השמעת סיפור, סימן שהוא אמיתי.
  • השעון המוזיקלי בווינה- הארי יאנוש משתומם למראה השעון המופלא הזה, שלקצב ניגוניו צועדים חיילים מצוירים קטנים. זה קטע רונדו מפורסם מאוד, ששימש בשנות ה-50 של המאה ה-20 כאות הפתיחה לתוכנית לעקרת הבית בקול ישראל.
  • שיר אהבה.
  • מלחמת נפוליאון ומפלתו.
  • אינטרמצו - מבוסס על מנגינות עממיות הונגריות.
  • כניסת הקיסר ופמליתו.