מדיטציה טרנסצנדנטלית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 88: שורה 88:
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}
[[קטגוריה:מדיטציה טרנסצנדנטלית|*]]
[[קטגוריה:מדיטציה טרנסצנדנטלית|*]]
[[קטגוריה:כתות]]

גרסה מ־23:15, 24 באפריל 2018

מהרישי מהש יוגי

מדיטציה טרנסצנדנטליתאנגלית: Transcendental Meditation, בקיצור TM) היא טכניקת מדיטציה אשר הוצגה לראשונה בשנת 1955 על ידי מהרישי מהש יוגי, תלמידו של בראהמנאנדה סאראסוואטי.

מהות המדיטציה הטרנסצנדנטלית

המדיטציה הטרנסצנדנטלית היא טכניקה מנטלית (שמתורגלת רק במחשבה). אין בתרגול כל ריכוז, עיסוק בתכנים והתבוננות בין אם מילולית, גופנית או סביבתית. היא מתורגלת בישיבה נוחה (בכיסא או כורסה) פעמיים ביום במשך 10-20 דקות בכל פעם (לפי הנחיות המורה – בהתאם למצבו של הלומד – למשל, מי שמתחת לגיל 20 מתרגל את מספר הדקות של גילו).

במדיטציה הטרנסצנדנטלית משתמשים במנטרה, צליל חסר משמעות, שמותאם אישית למתרגל. על פי העוסקים בתחום מתנסה התודעה במצבים יותר ויותר מעודנים של חשיבה, עד שהיא מגיעה למצב השקט והמעודן ביותר. משם היא עוברת מֵעבר למצב זה, אל מה שמכונה מקור המחשבות. מעבר זה מסביר את שמה: באנגלית to transcend פירושו ״לעבור מֵעבר״, כאשר הכוונה היא להתנסות שהיא מֵעבר לרמה העדינה ביותר של חשיבה, התנסות ישירה במקור המחשבות.

תהליך הלימוד

הגוף שמלמד את המדיטציה הטרנסצנדנטלית נקרא ברחבי העולם 'האגודה הבינלאומית למדיטציה'.
(יש גופים נוספים, שלכל אחד מהם תפקיד מוגדר בארגון).
בארץ הוקמה עמותת 'האגודה הבינלאומית למדיטציה בישראל' בשנת 1968.
את המדיטציה הטרנסצנדנטלית מלמדים מורים שהוכשרו והוסמכו על ידי מהרישי מהש יוגי, מי שהביא את המדיטציה הטרנסצנדנטלית למערב בסוף שנות החמישים.

הלימוד נעשה בשבעה צעדים סטנדרטיים בכל רחבי העולם:

1. הרצאת מבוא – אורכה כ-45 דקות – בה הסבר על מהות המדיטציה הטרנסצנדנטלית וסקירת תוצאות התרגול.
2. הרצאה מכינה – אורכה כ-20 דקות – היא מכינה את השומע ללימוד עצמו, מוסבר בה איך מבוצע התרגול, מהו מקורה של המדיטציה הטרנסצנדנטלית ובמה היא שונה משיטות אחרות של מדיטציה.
3. ראיון אישי של הלומד עם מורה הקורס.
בשלושת הצעדים האלה אין כל התחייבות מצד המשתתף.

הקורס עצמו, שמתקיים ב-4 ימים עוקבים (יום לאחר יום):
4. הוראה אישית – אורכה כשעה – שעה וחצי – אחד לאחד, התלמיד מול המורה, בה נלמד תרגול המדיטציה הטרנסצנדנטלית.
5. הסבר ובדיקת התרגול – אורכו כשעה וחצי עד שעתיים – מוסבר בו מהי מדיטציה נכונה ומהי מדיטציה בלתי נכונה.
6. הסבר ובדיקת התרגול – אורכו כשעה וחצי עד שעתיים – המכניקה של המדיטציה הטרנסצנדנטלית, איך מתפרקים המתחים בזמן התרגול.
7. הסבר ובדיקת התרגול – אורכו כשעה וחצי עד שעתיים – חזון המטרה ומצבי תודעה גבוהים. מה יכול התרגול להביא בטווח ארוך.
חלק זה מבוסס על ההתנסויות שיש לחלק מהמשתתפים כבר בשניים – שלושה הימים הראשונים של התרגול.
בסיום הלימוד, מומלץ לתלמיד, כדי לזכות בכל התוצאות, לבוא לביקורת תקופתית של התרגול, למפגשים (שמוענקים לו ללא כל תשלום נוסף לכל ימי חייו) ולקורסים מתקדמים.

התפתחות

בשנת 1953 נשאר מהרישי מהש יוגי, לפי צוואת מורו שמת זה לא מכבר, באשראם של מורו להתבודדות בת שנתיים נוספות בהימלאיה במטרה למצוא צורת מדיטציה פשוטה שכל אחד יוכל ללמוד.
ב-1955 החל מהש יוגי ללמד את אוסף הטכניקות אותן פיתח, ובשנת 1956 החל לכנות עצמו בתואר "מהרישי" (מאהא = גדול, רישי = רואה)
בשנת 1957, עם סיום האירועים לזכר מורו, הכריז מהרישי על הקמתה הרשמית של תנועת המדיטציה הטרנסצנדנטלית (שנקראה בתחילה "התנועה להתחדשות רוחנית").
מהרישי חישב שלפי קצב הגידול במספר לומדי הטכניקה שלו, תידרשנה כמאתיים שנים להפצתה בעולם כולו, ולכן החליט לצאת לארצות מתקדמות המצטיינות ביצירתיות ובפתיחות.
כך הגיע בשנת 1958 לאנגליה, ובשנות ה-60 גם לארצות הברית.
התעניינותם של חברי להקת הביטלס במדיטציה טרנסצנדנטלית, חלק מהם לטווח קצר, וחלק - לטווח ארוך, הביאה לעלייה דרמטית בפופולריות של השיטה.
ב 1971 הוקמה בפיירפילד, איווה שבארצות הברית האוניברסיטה הבינלאומית מהרישי ושמה שונה מאוחר יותר לאוניברסיטה למינהל מהרישי.
ב 1972 החל מהרישי בהוצאתה לפועל של "תוכניתו העולמית" - הקמת מרכזים לתרגול השיטה בפריסה עולמית, כך שעל כל מיליון איש יוקם מרכז רוחני (בתקופה זו הצריך הדבר כ-3,600 מרכזים רוחניים).
כל אחד מהמרכזים נועד להכשיר כאלף מורים על מנת שלכל אלף איש באוכלוסיית העולם יהיה מורה.

בדרום-מזרח איווה שבארצות הברית עיירה מיוחדת (Maharishi Vedic City) - על פי סגנון והנחיות, המבוססים על קוגניציות של חוקי טבע. אלו מתגלמים בצלילים בסנסקריט, אשר הועלו על הכתב ונקראים כתבי הוֶדָא (Veda). וודיק סיטי הוקמה כדי לאפשר לתושביה לחיות בתיאום עם חוקי הטבע, כפי שהציג אותם מהרישי מהש יוגי, כולל תרגול במקום אחד ובאותו זמן של טכניקת המדיטציה הטרנסצנדנטלית וטכניקות מתקדמות, הסידהים, המושתתות עליה. כמו כן הוקמו מפלגות המייצגות את התנועה במדינות רבות בעולם (תחת השם הקבוע "מפלגת חוק הטבע"). על פי נתוני התנועה, מעל ל-6 מיליון איש למדו עד היום את הטכניקה.

השפעה לפי מחקרים מדעיים

רוברט קית' וואלאס עשה בסוף שנות השישים את המחקר החלוצי על המדיטציה הטרנסצנדנטלית.
הוא החליט לעשות את עבודת הדוקטורט שלו על השפעות בזמן תרגול המדיטציה הטרנסצנדנטלית. העבודה פורסמה בכתב העת המדעי Science‏[1] המחקר מצביע על מצב של מנוחה עמוקה ביחד עם ערנות, מצב מסודר של פעילות המוח ועלייה בסדר ובעצמה של פעילות גלי-אלפא ב-EEG, ירידה בשיעור חילוף החומרים (ירידה בתצרוכת החמצן ללא שינוי במספר הנשימות); ירידה במספר הנשימות לדקה; ירידה בקצב פעימות הלב; עלייה בהתנגדות החשמלית של העור.

מאז נערכו למעלה מ-600 מחקרים מדעיים[2] ב-250 בתי-ספר לרפואה, אוניברסיטאות וגופי מחקר[3] בלמעלה מ-33 מדינות[4]. מחקרים אלה פורסמו ב-160 כתבי-העת מדעיים ברחבי העולם[5], ו-350 מהם פורסמו בכתבי עת יוקרתיים הנתונים לבקרת עמיתים.

מחקרים אלה בדקו ארבעה תחומים:

  • השפעות התרגול על המוח והתודעה.[6]
  • שיפור הבריאות.
  • שיפור ההתנהגות החברתית.
  • 'אפקט מהרישי' (השפעת התרגול על כלל האוכלוסייה).

תוכנית הסידהים

תוכנית ה"סידהים" כוללת מספר טכניקות נוספות, המבוססות על כתבי ה-"יוגה סוטרה" של פאטאנג'אלי.
"תעופה יוגית" נחשבת לגולת הכותרת של הסידהים.
על ידי שימוש ב-"סוטרת התעופה" מגיע המתרגל למצב מנטלי-פיזי הבא לידי ביטוי בעליות של הגוף באוויר ממצב ישיבה ברגליים מקופלות.
מורי המדיטציה הטרנסצנדנטלית טוענים שעליות אלה מדגימות את השלב הראשון של יכולת הריחוף, שבה הגוף מנותק מן הקרקע בכוח המחשבה. לפי מורי המדיטציה, יש לתעופה היוגית שני שלבים נוספים: בשני, הגוף נשאר באוויר לפרקי זמן ארוכים יותר, ובשלישי מופיעה שליטה מלאה במרחב האווירי כולו.
תעופה כזו מופיעה באגדות ההודיות על הרישי הוודי אוואטסארה (בתרגום מסנסקריט - "יודע לעוף").
שני שלבים אלו לא תועדו מעולם.
לפי אתר המדיטציה הטרנסצנדנטלית, ההשפעה של ה-"תעופה יוגית" היא הפחתה דרמטית במתח ועליה בלכידות, בחיוביות ובשלום בחברה כולה.[7]

ישראל

בשנת 1980 הוציא משרד הבריאות חוות דעת הממליצה על שימוש במדיטציה טרנסצנדנטלית. אולם לאחר כניסת דן מיכאלי לתפקיד מנכ"ל המשרד, השתנה היחס והוצאה הוראה המבטלת את ההמלצה הקודמת[8]. היחס לשימוש במדיטציה טרנסצנדטלית שנוי במחלוקת בישראל.

האגודה הבינלאומית למדיטציה בישראל

'האגודה הבינלאומית למדיטציה' וסניפה בישראל ('האגודה הבינלאומית למדיטציה בישראל') תוארו על ידי אנשי מקצוע בתור כת אמונית[9] והן מזוהות כך בעיני המרכז הישראלי לנפגעי כתות[10] ועל-ידי חברים לשעבר באגודה[11].

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ WALLACE, R. K. Physiological effects of Transcendental Meditation. Science 167: 1751–1754, 1970
  2. ^ רשימה, תרשימים ותקצירים של מחקרים ממוינים לפי תחומים, http://dl.globalgoodnews.com/pdf/CBE-research-new.pdf
  3. ^ ראה רשימה חלקית http://www.globalgoodnews.com/research4.html#33
  4. ^ ראה http://www.globalgoodnews.com/research4.html#33 ).
  5. ^ ראה http://www.tmeducation.org/popups/journals.html
  6. ^ ראו סקירה מקיפה http://www.cbeprograms.org/brain_development/research/index.html
  7. ^ http://www.tm.org/benefits-society-and-peace
  8. ^ בג"ץ: המדיטציה הטרנסצנדנטלית מסוכנת, מעריב, 22 בינואר 1987
  9. ^ Persinger, Michael A.; Carrey, Normand J.; Suess, Lynn A. (). ISBN ., TM and Cult Mania., North Quincy, Mass.: Christopher Pub. House., 1980, ISBN 0-8158-0392-3
  10. ^ Women's tragedy
  11. ^ University's Degree Comes With a Heavy Dose of Meditation (and Skepticism)