רות קלדרון – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 53: שורה 53:
== קישורים חיצוניים ==
== קישורים חיצוניים ==
{{מיזמים|ויקיציטוט=רות קלדרון}}
{{מיזמים|ויקיציטוט=רות קלדרון}}
* {{חבר הכנסת|892}}
* {{קישורי ח"כ|892}}
* [http://yeshatid.org.il/team/rut רות קלדרון] באתר מפלגת "יש עתיד"
* [http://yeshatid.org.il/team/rut רות קלדרון] באתר מפלגת "יש עתיד"
* {{כנסת פתוחה|892}}
* {{כנסת פתוחה|892}}

גרסה מ־15:46, 28 באפריל 2018

תבנית:ח"כ רות קלדרון (נולדה ב-25 בספטמבר 1961) היא חברת הכנסת לשעבר ממפלגת יש עתיד וסגנית יו"ר הכנסת לשעבר, חוקרת תלמוד ואגדה, אשת חינוך ומייסדת בית מדרש 'אלול' ומכללת עלמא.

ביוגרפיה

רות קלדרון נולדה בתל אביב בשנת 1961. היא השלימה תואר ראשון במקרא, פילוסופיה ומחשבת ישראל במכללת אורנים, ותואר שני באוניברסיטה העברית בתלמוד. נושא עבודת המוסמך דמויות משנה בסיפור האגדה התלמודי, שם אפיינה את הופעותיהם השונות של דמויות משנה כ'מטרוניתא', 'תינוק', 'תינוקת' ו'כובס'". את הדוקטורט בנושא 'צפנים קבועים בסיפורת האגדה התלמודית', השלימה בשנת 2007 באוניברסיטה העברית. במסגרת הדוקטורט מנסה קלדרון ליישם כלים של סטרוקטורליזם על אגדות התלמוד הבבלי, ולחשוף מעין 'שפה' פנימית.

לצד לימודיה האקדמיים קלדרון למדה בבית המדרש של מכון הרטמן בירושלים. ב-1989 היא יסדה וניהלה יחד עם מוטי בראור את בית מדרש אלול, 'אלול' היה בית המדרש הראשון המשותף לנשים ולגברים, לדתיים ולחילונים. בשנת 1997 קיבלה את פרס אבי חי על היוזמה להקמת 'אלול' מטעם קרן אבי חי. לאחר מספר שנים של ניהול, השתתפה במחזור הראשון של בית הספר למנהיגות חינוכית של מכון מנדל למנהיגות.

לאחר שסיימה את לימודיה במכון מנדל, חזרה לתל אביב על מנת להקים את עלמא בית לתרבות עברית ב-1995. עלמא היא מרכז המשלב דרכי לימוד מסורתיות של בית מדרש עם לימוד אקדמי של תרבות כללית ולימוד אמנות. עלמא הוקמה במרכז תל אביב, מתוך שאיפה לחדש את המושג "תרבות עברית" בדרכם של אחד העם וביאליק. בעלמא פיתחה את אירוע 'תיקון ליל שבועות' שנערך ובשיאו אירח כ-3500 איש ואישה[דרוש מקור] במוזאון תל אביב וכלל לימוד ופעילות תרבותית.

ב-2002 הוקמה עלמא חיפה וב-2003, במהלך שלוש שנות שהות בארצות הברית, הקימה קלדרון את עלמא ניו יורק. גם בניו יורק קיימה 'תיקון ליל שבועות.

קלדרון ערכה והגישה את התוכנית "החדר" בערוץ 2, המארחת שני אורחים ללימוד משותף של טקסט קלאסי מהמקורות וממקורות חדשים. הייתה חברה בוועדה המייעצת של סדרת הספרים "עם הספר" בהוצאת "ידיעות ספרים". הייתה חברה בוועדת שנהר, שבדקה את החינוך היהודי במגזר הממלכתי. במרץ 2012 מונתה כראש אגף תרבות וחינוך בספרייה הלאומית.[1]

קלדרון היא חוקרת בכירה במכון הרטמן ואשת סגל במכון מנדל למנהיגות.

קלדרון גרושה מגיא בן שחר, ואם לשלושה. מתגוררת בתל אביב.

החיים הציבוריים

קלדרון נבחרה לכנסת התשע עשרה במקום ה-13 ברשימת יש עתיד. עם היבחרותה לכנסת מונתה לסגנית יו"ר הכנסת. כיהנה כחברה בוועדת החינוך, התרבות והספורט ובועדה לביקורת המדינה. משמשת יושבת ראש השדולה להתחדשות יהודית וכן יושבת ראש של השדולה ל"תרבות פרלמנטרית". משמשת חברה במספר שדולות נוספות, בהן השדולה למען הספרות הישראלית ועידוד הקריאה בישראל והשדולה לקידום הדברות בן חילונים לחרדים. יושבת-ראש משותפת של קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אוסטרליה.

במהלך כהונתה בכנסת יזמה מספר תיקוני חקיקה: חוק יסוד: מגילת העצמאות והמדינה היהודית ודמוקרטית, ברית הזוגיות האזרחית (יחד עם סיעת 'יש עתיד'), תיקון לחוק ועדת שמיטה ממלכתית בעניין סמכויות הוועדה, הרכב הוועדה וסדרי עבודתה וכן חוק השבת במרחב הציבורי (יחד עם חבר הכנסת אלעזר שטרן). בנוסף, קלדרון מנהיגה "בית המדרש בכנסת", המתכנס מדי שבוע ודן בנושאים הקשורים לדת היהודית ולמסורתה ומתבסס על לימוד מקורות וטקסטים יהודיים.

בבחירות לכנסת העשרים הוצבה במקום ה-15 ולא נכנסה לכנסת.

ספריה

  • השוק. הבית. הלב. (יצא ב-2001, הוצאת כתר) הוא קריאה אישית באגדות תלמודיות. הספר תורגם לאנגלית ולספרדית. בספרה "השוק. הבית. הלב." (הוצאת כתר 2000)
  • אלפא ביתא תלמודי: אוסף פרטי, תל אביב: (ידיעות אחרונות, 2014). אוסף של תובנות, דמויות ורגעים דרמטיים בתלמוד.
  • Machloket/Streitschriften 1. Säkulares Judentum aus religiöser Quelle. (herausgegeben mit ), Hentrich & Hentrich Verlag Berlin, 2015, ISBN 978-3-95565-084-1
  • סיפור על גשם, סיפור לילדים הוצאת מודן וספריית פיג'מה, 2016. הסיפור מבוסס על סיפור בתלמוד העוסק ברבי חנינא בן דוסא.

קלדרון היא עורכת ראשית בסדרת טקסי חיים של עלמא, בהוצאת ידיעות אחרונות. בסדרה יצאו הספרים 'לקראת כלולות', 'קבלת פנים', בת מצווה ובר מצווה'.

מאמרים נבחרים

  • "כנפיים של זהב" על 'פונדק הרוחות' לאלתרמן כמדרש אגדה. טורא: אסופת מאמרי הגות ומחקר במחשבת ישראל, כרך ב (1992), עמ' 134 - 151.
  • "על תלמוד תורה", אלפיים 18.

קישורים חיצוניים

מכּתביה ונאומיה:

על כתביה:

הערות שוליים

  1. ^ ד"ר רות קלדרון מונתה לראש אגף תרבות וחינוך בספרייה הלאומית, 18 במרץ 2012, באתר התחדשות הספרייה הלאומית