לייקה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Noon (שיחה | תרומות)
עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
Noon (שיחה | תרומות)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 15: שורה 15:
== המסע של לייקה ==
== המסע של לייקה ==


[[ברית המועצות]] ו[[ארצות הברית]] שלחו בעלי חיים לפני כן רק לטיסות תת-מסלוליות. שלושה כלבים אומנו עבור משימת ספוטניק 2: אלבינה, מוּשקה ולייקה. לייקה נבחרה ואומנה על ידי המדען הרוסי [[אולג גזנקו]]. אלבינה טסה פעמיים על טיל ניסוי לגובה רב ומושקה שימש לבחינת מכשור התמיכה בחיים. כדי לסגל את הכלבות לתא הקטן של ספוטניק 2, הן הוחזקו בהדרגה בכלובים קטנים לתקופות של עד 20 ימים, אומנו ב[[צנטריפוגה|צנטריפוגות]] שמדמות כוחות G של שיגור [[טיל]] והונחו במכשירי הדמיה שמדמים רעשים של חללית. הן אומנו לאכול מזון מיוחד דמוי קריש שיהיה האוכל שלהן בחלל.
[[ברית המועצות]] ו[[ארצות הברית]] שלחו בעלי חיים לפני כן רק לטיסות תת-מסלוליות. הסובייטים אימנו שלושה כלבים למשימת ספוטניק 2: אלבינה, מוּשקה ולייקה. לייקה נבחרה ואומנה על ידי המדען הרוסי [[אולג גזנקו]]. אלבינה טסה פעמיים על טיל ניסוי לגובה רב ומושקה שימש לבחינת מכשור התמיכה בחיים. כדי לסגל את הכלבות לתא הקטן של ספוטניק 2, הן הוחזקו בהדרגה בכלובים קטנים לתקופות של עד 20 ימים, אומנו ב[[צנטריפוגה|צנטריפוגות]] שמדמות כוחות G של שיגור [[טיל]] והונחו במכשירי הדמיה שמדמים רעשים של חללית. הן אומנו לאכול מזון מיוחד דמוי קריש שיהיה האוכל שלהן בחלל.


על פי מסמך של [[נאס"א]], לייקה שוכנה בלוויין ב-[[31 באוקטובר]] [[1957]], שלושה ימים לפני תחילת המשימה{{הערה|[http://www.svengrahn.pp.se/histind/Sputnik2/sputnik2more.html]}}. הטמפרטורות ב[[קוסמודרום בייקונור]] היו קרות מאוד בעונה זו של השנה, ולכן צינור שחובר למיזוג אוויר שימש לשמירת החום בתא שלה. שני עוזרים הוקצו להשגחה קבועה על לייקה לפני השיגור. בדיוק לפני הטיסה ב-[[3 בנובמבר]] [[1957]] מהקוסמודרום, שופשפה פרוותה של לייקה בתמיסת [[אתנול|אלכוהול]] חלשה, ואז בזהירות הולבשה בקפידה ברתמה מיוחדת. [[יוד]] הושם על אזורים בהם הונחו חיישנים להשגחה על תפקודי הגוף שלה.
על פי מסמך של [[נאס"א]], לייקה שוכנה בלוויין ב-[[31 באוקטובר]] [[1957]], שלושה ימים לפני תחילת המשימה{{הערה|[http://www.svengrahn.pp.se/histind/Sputnik2/sputnik2more.html]}}. הטמפרטורות ב[[קוסמודרום בייקונור]] היו קרות מאוד בעונה זו של השנה, ולכן צינור שחובר למיזוג האוויר שימש לשמירת החום בתא שלה. שני עוזרים הוקצו להשגחה קבועה על לייקה לפני השיגור. בדיוק לפני הטיסה מהקוסמודרום, ב-[[3 בנובמבר]] [[1957]], שופשפה פרוותה של לייקה בתמיסת [[אתנול|אלכוהול]] חלשה, ואז בזהירות הולבשה בקפידה ברתמה מיוחדת. [[יוד]] הושם על אזורים בהם הונחו חיישנים להשגחה על תפקודי הגוף שלה.


תא הלחץ בספוטניק 2 איפשר ללייקה מספיק מקום בשביל לעמוד או לשכב והיה מרופד. מערכת מחזור [[אוויר]] סיפקה [[חמצן]]; [[מים]] ואוכל ניתנו במצב מוקרש. לייקה הוכנה עם רתמה, שקית לאיסוף פסולת, ואלקטרודות כדי לפקח על סימני חיים. הטלמטריה המוקדמת הצביעה שלייקה מתוחה, אך אוכלת את המזון.
תא הלחץ בספוטניק 2 איפשר ללייקה מספיק מקום בשביל לעמוד או לשכב והיה מרופד. מערכת מחזור [[אוויר]] סיפקה [[חמצן]], ו[[מים]] ואוכל ניתנו במצב מוקרש. לייקה הוכנה עם רתמה, שקית לאיסוף פסולת, ואלקטרודות כדי לפקח על סימני חיים. הטלמטריה המוקדמת הצביעה שלייקה מתוחה, אך אוכלת את המזון.


החיישנים הראו שבעת השיגור הדופק שלה עלה לפי שלושה מהדופק שלה במצב מנוחה. לאחר שהגיעה לחוסר משקל הדופק שלה ירד, אך לקח לו פי שלושה יותר זמן מאשר במהלך הבדיקות המוקדמות, סימן ללחץ. לאחר חמש עד שבע שעות בקירוב לטיסה לא נתקבלו עוד סימני חיים מהחללית.
החיישנים הראו שבעת השיגור הדופק שלה עלה לפי שלושה מהדופק שלה במצב מנוחה. לאחר שהגיעה לחוסר משקל ירד הדופק שלה, אך לקח לו פי שלושה יותר זמן מאשר במהלך הבדיקות המוקדמות, סימן ללחץ. לאחר חמש עד שבע שעות בקירוב של טיסה, לא התקבלו עוד סימני החיים של לייקה מהחללית.


ספוטניק 2 נהרסה לבסוף בכניסה מחדש ל[[אטמוספירה]] ב-[[14 באפריל]] [[1958]] אחרי 2,570 הקפות במסלול.
ספוטניק 2 נהרסה לבסוף בכניסה מחדש ל[[אטמוספירה]] ב-[[14 באפריל]] [[1958]] לאחר 2,570 הקפות במסלול.


== נסיבות מותה של לייקה ==
== נסיבות מותה של לייקה ==

גרסה מ־00:42, 29 באפריל 2018

בול רומני המנציח את לייקה ואת החללית ספוטניק 2

לייקה (רוסית: Лайка, מתה ב-3 בנובמבר 1957), הייתה כלבת החלל הרוסית הראשונה, והיצור החי הראשון שנכנס למסלול לווייני כנוסעת של החללית ספוטניק 2 הסובייטית. היא נמצאה כמשוטטת תועה ברחובות מוסקבה, ושקלה בקירוב שישה ק"ג. יש המסווגים אותה כחיה בחלל הראשונה, אף שאחרים מצביעים על משימות קודמות שבהן שוגרו בעלי חיים בטיסות תת-מסלוליות.

פירוש השם "לאייקה" ברוסית הוא "נבחנית". שמה המקורי היה קוּדריאבקה ("מתולתלת") והיא זכתה גם לכינויים ז'וּצ'קה (ג'וק קטן) ולימונצ'יק (לימון קטן), בעוד שהעיתונות האמריקנית כינתה אותה מוּטניק על משקל "ספוטניק".

הרקע למסע: ספוטניק 2

לאחר הצלחת ספוטניק 1, רצה ניקיטה חרושצ'וב שחללית נוספת תשוגר ב-7 בנובמבר 1957, יום השנה ה-40 למהפכה הבולשביקית. לוויין משוכלל יותר היה בבנייה, אך היה אמור להיות מוכן רק בדצמבר. לוויין זה נקרא לאחר מכן ספוטניק 3.

על מנת להשיג את היעד - לשגר חללית בנובמבר - נבנה דגם חדש אך פחות מתקדם. על פי מקורות רוסיים ההחלטה הרשמית על שיגור החללית ספוטניק 2 נעשתה ב-10 באוקטובר או ב-12 באוקטובר, והשאירה לצוות רק 4 שבועות לתכנן ולבנות את החללית. לכן, העבודה על ספוטניק 2 הייתה חפוזה במידה מה, ורוב הרכיבים של החללית נבנו מרישומי טיוטה.

בצד המשימה העיקרית של שליחת יצור חי לחלל, ספוטניק 2 כללה מכשור למדידת קרינה סולרית וקרניים קוסמיות. בעת הכניסה למסלול נתגלו בעיות בחללית שמנעו ממערכת הבקרה התרמית לפעול וחלק מהבידוד התרמי נקרע. כתוצאה מכך, הטמפרטורות בתא טיפסו עד ל-40°C.

המסע של לייקה

ברית המועצות וארצות הברית שלחו בעלי חיים לפני כן רק לטיסות תת-מסלוליות. הסובייטים אימנו שלושה כלבים למשימת ספוטניק 2: אלבינה, מוּשקה ולייקה. לייקה נבחרה ואומנה על ידי המדען הרוסי אולג גזנקו. אלבינה טסה פעמיים על טיל ניסוי לגובה רב ומושקה שימש לבחינת מכשור התמיכה בחיים. כדי לסגל את הכלבות לתא הקטן של ספוטניק 2, הן הוחזקו בהדרגה בכלובים קטנים לתקופות של עד 20 ימים, אומנו בצנטריפוגות שמדמות כוחות G של שיגור טיל והונחו במכשירי הדמיה שמדמים רעשים של חללית. הן אומנו לאכול מזון מיוחד דמוי קריש שיהיה האוכל שלהן בחלל.

על פי מסמך של נאס"א, לייקה שוכנה בלוויין ב-31 באוקטובר 1957, שלושה ימים לפני תחילת המשימה[1]. הטמפרטורות בקוסמודרום בייקונור היו קרות מאוד בעונה זו של השנה, ולכן צינור שחובר למיזוג האוויר שימש לשמירת החום בתא שלה. שני עוזרים הוקצו להשגחה קבועה על לייקה לפני השיגור. בדיוק לפני הטיסה מהקוסמודרום, ב-3 בנובמבר 1957, שופשפה פרוותה של לייקה בתמיסת אלכוהול חלשה, ואז בזהירות הולבשה בקפידה ברתמה מיוחדת. יוד הושם על אזורים בהם הונחו חיישנים להשגחה על תפקודי הגוף שלה.

תא הלחץ בספוטניק 2 איפשר ללייקה מספיק מקום בשביל לעמוד או לשכב והיה מרופד. מערכת מחזור אוויר סיפקה חמצן, ומים ואוכל ניתנו במצב מוקרש. לייקה הוכנה עם רתמה, שקית לאיסוף פסולת, ואלקטרודות כדי לפקח על סימני חיים. הטלמטריה המוקדמת הצביעה שלייקה מתוחה, אך אוכלת את המזון.

החיישנים הראו שבעת השיגור הדופק שלה עלה לפי שלושה מהדופק שלה במצב מנוחה. לאחר שהגיעה לחוסר משקל ירד הדופק שלה, אך לקח לו פי שלושה יותר זמן מאשר במהלך הבדיקות המוקדמות, סימן ללחץ. לאחר חמש עד שבע שעות בקירוב של טיסה, לא התקבלו עוד סימני החיים של לייקה מהחללית.

ספוטניק 2 נהרסה לבסוף בכניסה מחדש לאטמוספירה ב-14 באפריל 1958 לאחר 2,570 הקפות במסלול.

נסיבות מותה של לייקה

על פי עדותו של ד"ר דימיטרי מאלאשנקוב, אחד המדענים מצוות משימת ספוטניק 2, שניתנה באוקטובר 2002, לייקה מתה תוך חמש עד שבע שעות לאחר שיגורה לחלל, מעקה ומהתחממות יתר.

סיבת מותה לא פורסמה במשך שנים רבות, והפקידים הרשמיים הצהירו שהיא הומתה המתת חסד במזון מורעל או כשאספקת החמצן נגמרה. פקידים רוסיים רשמיים הביעו צער על כך שנתנו ללייקה למות; עד היום היא הנוסע החי היחיד ששוגר לחלל ללא כל סיכוי לשוב בחיים.

למרות שלייקה לא שרדה את המסע, הניסוי הוכיח שנוסע חי מסוגל לשרוד שיגור למסלול ולעמוד בחוסר משקל. הנתונים שנתקבלו מטיסתה של לייקה סללו את הדרך לטיסות חלל של בני אדם וסיפקו למדענים נתונים ראשונים על התנהגות אורגניזם חי בסביבת החלל.

בתרבות הפופולרית

אמן המוזיקה האלקטרונית הדני טרנטמולר הציג בקליפ שלו "Moan" את הגרסה שלו למסע של לייקה. בנחלת בנימין היה פאב על שמה של הכלבה וחלון הראווה שלו היה מחווה לאותו שיגור.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ [1]