פרטנר תקשורת – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
עדכון תבנית:חברה מסחרית
←‏היסטוריה: תיקון טעות פיסוק (שימוש לא נחוץ ב-ו)
שורה 35: שורה 35:


== היסטוריה ==
== היסטוריה ==
ביולי [[1997]] פרסם [[משרד התקשורת]] [[מכרז]] לבחירת מפעיל סלולרי שלישי בישראל. לקראת המכרז, יזם [[עדי בירן]]{{הערה|עמיקם כהן, '''בגלל שההר שם''' (עמוד 30), ישראל, [[ידיעות ספרים]], 2007}} את הקמתה של קבוצת החברות שיצרו את פרטנר על מנת שתשתתף במכרז, שכללה את החברות: [[האצ'יסון ומפואה|הא'ציסון]], [[אלביט (חברה)|אלביט]] ו[[דנקנר השקעות]]. בפברואר [[1998]] הוכרזה זכייתה של פרטנר במכרז, והרישיון הוענק לה ב-6 באפריל 1998. בעת שפורסם המכרז בו זכתה פרטנר, נטען{{הבהרה}} כי בישראל אין מקום לרשת סלולרית נוספת. לכן, בשונה מהמכרז שבעקבותיו הוקמה סלקום, במכרז זה השתתפו רק שלוש קבוצות, שכללו מפעיל זר וגופים מקומיים: פרטנר, קבוצה בשם "תפוז", וקבוצת עורק ו[[ידיעות אחרונות]]. אחרי שפרטנר הוכרזה כזוכה הצטרפו להאצ'יסון ולשאר החברות גם [[יורוקום]] ואריסון מ״תפוז״.
ביולי [[1997]] פרסם [[משרד התקשורת]] [[מכרז]] לבחירת מפעיל סלולרי שלישי בישראל. לקראת המכרז, יזם [[עדי בירן]]{{הערה|עמיקם כהן, '''בגלל שההר שם''' (עמוד 30), ישראל, [[ידיעות ספרים]], 2007}} את הקמתה של קבוצת החברות שיצרו את פרטנר על מנת שתשתתף במכרז, שכללה את החברות: [[האצ'יסון ומפואה|הא'ציסון]], [[אלביט (חברה)|אלביט]] ו[[דנקנר השקעות]]. בפברואר [[1998]] הוכרזה זכייתה של פרטנר במכרז, והרישיון הוענק לה ב-6 באפריל 1998. בעת שפורסם המכרז בו זכתה פרטנר, נטען{{הבהרה}} כי בישראל אין מקום לרשת סלולרית נוספת. לכן, בשונה מהמכרז שבעקבותיו הוקמה סלקום, במכרז זה השתתפו רק שלוש קבוצות, שכללו מפעיל זר וגופים מקומיים: פרטנר, קבוצה בשם "תפוז", קבוצת עורק ו[[ידיעות אחרונות]]. אחרי שפרטנר הוכרזה כזוכה הצטרפו להאצ'יסון ולשאר החברות גם [[יורוקום]] ואריסון מ״תפוז״.


בינואר [[1999]] הושקה הרשת שהייתה הראשונה בישראל בטכנולוגיית [[GSM]], ובכך איפשרה ללקוחות ישראליים להשתמש במכשיריהם גם במקומות בעולם בהם הייתה רשת דומה.
בינואר [[1999]] הושקה הרשת שהייתה הראשונה בישראל בטכנולוגיית [[GSM]], ובכך איפשרה ללקוחות ישראליים להשתמש במכשיריהם גם במקומות בעולם בהם הייתה רשת דומה.

גרסה מ־16:16, 3 במאי 2018

המונח "פרטנר" מפנה לכאן. לערך העוסק בדגם רכב, ראו פיג'ו פרטנר.


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

פרמטרים ריקים [ סיסמה, פירוק החברה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ דף הבית, שנת הקמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

חברת פרטנר תקשורת בע"מ
לוגו המותג פרטנר
לוגו המותג פרטנר

נתונים כלליים
סוג חברה ציבורית
בורסה
מייסדים חברת "האצ'יסון ומפואה"
אלביט בע"מ, מת"ב בע"מ, עדי בירן
תקופת הפעילות 1999–הווה (כ־25 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום המטה ראש העין עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי פארק התעשייה אפק, ראש העין
ענפי תעשייה תעשיית הטלקומוניקציה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצרים עיקריים שירותי תקשורת סלולרית
ספק שירותי אינטרנט
שירותי טלפוניה מקומית ובינלאומית (באמצעות 012 סמייל)
הכנסות 3.26 מיליארד ש"ח (2017)[1]
רווח תפעולי 315 מיליון ש"ח (2017)[1]
רווח 114 מיליון ש"ח (2017)[1]
אנשי מפתח חיים סבן (בעל השליטה)
איציק בנבנישתי (מנכ"ל)
עובדים 2,882 (דצמבר 2015)
 
www.partner.co.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

חברת פרטנר תקשורת בע"מ היא חברת תקשורת המפעילה רשת סלולרית בישראל תחת המותג "Partner" (נודעה עד תחילת 2016 כחלק מהמותג העולמי של אורנג') ותחת המותג 012mobile, ומספקת שירותי טלפוניה מקומית, שירותי גישה לאינטרנט ושיחות בינלאומיות. בנובמבר 2013, חתמה החברה על הסכם שיתוף רשתות עם חברת HOT mobile, לאיחוד מערכי האנטנות של החברות לרשת אנטנות משותפת. בעקבות ההסכם, פרטנר והוט מובייל מפעילות החל מאפריל 2016 רשת אנטנות משותפת באמצעות חברת תפעול משותפת (PHI), הנמצאת בבעלות שווה של פרטנר והוט מובייל, כאשר כל חברה ממשיכה להפעיל את ליבת הרשת שלה בנפרד ולשרת את לקוחותיה בנפרד.

בשנת 1997 התמודדה קבוצת פרטנר במכרז כמפעיל סלולרי שלישי במדינת ישראל. עדי בירן הוביל את קבוצת היזמים למכרז כנציג חברת אלביט. לאחר שנים שהייתה בשליטת תאגיד ההשקעות ההונג-קונגי האצ'יסון ומפואה נמכרה בשנת 2009 לחברת סקיילקס (יבואנית מכשירי הסלולר של סמסונג) ומאז 2013 נמצאת בשליטת איש העסקים הישראלי-אמריקאי חיים סבן.

ב-16 בפברואר 2016 הופסק השימוש במותג אורנג' בישראל, והותחל מיתוג חדש-ישן עם השם המקורי של החברה, Partner.[2]

ב-2017 הודיעה פרטנר כי היא נכנסת לשוק הטלוויזיה תחת השם "פרטנר TV", כמו כן היא חתמה עם קבוצת RGE ומשלבת את ערוצי הספורט 5 וערוצי הילדים של הקבוצה.[3] כמו כן חתמה פרטנר עם חברת נטפליקס.[4]

באוגוסט 2017 הודיעה החברה על מיזם הסיבים האופטיים שלה, אשר נמצא בשלב הפיילוט ויאפשר חיבור לרשת האינטרנט במהירות של עד 1 ג'יגה.[5]

היסטוריה

ביולי 1997 פרסם משרד התקשורת מכרז לבחירת מפעיל סלולרי שלישי בישראל. לקראת המכרז, יזם עדי בירן[6] את הקמתה של קבוצת החברות שיצרו את פרטנר על מנת שתשתתף במכרז, שכללה את החברות: הא'ציסון, אלביט ודנקנר השקעות. בפברואר 1998 הוכרזה זכייתה של פרטנר במכרז, והרישיון הוענק לה ב-6 באפריל 1998. בעת שפורסם המכרז בו זכתה פרטנר, נטען[דרושה הבהרה] כי בישראל אין מקום לרשת סלולרית נוספת. לכן, בשונה מהמכרז שבעקבותיו הוקמה סלקום, במכרז זה השתתפו רק שלוש קבוצות, שכללו מפעיל זר וגופים מקומיים: פרטנר, קבוצה בשם "תפוז", קבוצת עורק וידיעות אחרונות. אחרי שפרטנר הוכרזה כזוכה הצטרפו להאצ'יסון ולשאר החברות גם יורוקום ואריסון מ״תפוז״.

בינואר 1999 הושקה הרשת שהייתה הראשונה בישראל בטכנולוגיית GSM, ובכך איפשרה ללקוחות ישראליים להשתמש במכשיריהם גם במקומות בעולם בהם הייתה רשת דומה.

החברה החלה את דרכה בשוק הסלולר עם הקידומת 054, ועם השנים נוספו לה הקידומות 055, 067 ו-066. כשהוחלט לאחד את קידומות המפעילים הסלולריים, קיבלה את הקידומת המקורית 054, ומאז, בשל החלת החוק לניידות מספרים, לחברה מנויים בכל הקידומות הסלולריות.

נכון לרבעון השלישי של 2014, לפרטנר יש נתח שוק של 29% עם כ-2.89 מיליון מנויי סלולר (תחת המותגים Partner ו-012 מובייל) אשר מניבים לה הכנסה ממוצעת של 76 ש"ח לחודש לאדם, ולפיכך היא החברה השנייה מבחינת כמות המנויים לאחר סלקום. במהלך שנת 2012 איבדה פרטנר 200 אלף לקוחות, המספר הרב ביותר מבין חברות הסלולרי,[7] מגמה שנמשכה גם ברבעון הראשון של 2013 בו איבדה פרטנר 44 אלף לקוחות[8] - מה שהוביל בין היתר לצמצום כוח האדם בחברה ופיטורי יותר מ-2,500 עובדים.[9]

בתחילת שנת 2014 החלה קבוצת עובדים בראשות גב' קרן אופק בהליכי התאגדות בחברה, באמצעות ההסתדרות הכללית. במשך חצי שנה נאבקו העובדים בהנהלה, על מנת שתכיר ביציגות ועד הפעולה, וזאת  בעקבות הצלחתם להחתים שליש מחתימות העובדים כפי שדורש החוק . בחודש ספטמבר של אותה שנה הכריזה ההנהלה כי היא מכירה ביציגות הוועד .

לאחר משא ומתן שנמשך כשנה וחצי בין ועד העובדים להנהלה, נחתם בחודש מרץ 2016 הסכם קיבוצי ראשון בחברה. ההסכם שיפר משמעותית את תנאי ההעסקה של העובדים וכלל הטבות שונות כמו תוספות שכר, הגדלת מכסת ימי החופשה, קרן השתלמות, הגדלת הפרשות לפנסיה ועוד .בחודש ספטמבר 2017 נערכו לראשונה בחירות לראשות הוועד בקרב כלל עובדי החברה, ובהן נקבע כי קרן אופק תמשיך לשמש כיו״ר הוועד גם בשנים הקרובות.

בעלי עניין

פרטנר הייתה החברה הסלולרית הישראלית הראשונה שמניותיה הונפקו בבורסה. ההנפקה הייתה כבר בשנת 1999 שבה הושקה הרשת. עם השנים השתנתה מפת הבעלויות בחברה באופן דרמטי. השותפים הישראלים, מת"ב, אלביט, יורוקום ופולאר תקשורת ירדו באחזקותיהם עד בעלות של אחוזים בודדים לכל אחד. למשך תקופה ארוכה, בעלת המניות הגדולה ביותר (51.6%) הייתה חברת האצ'יסון ומפואה מהונג-קונג, שגם הייתה בעלת השליטה בקבוצת orange העולמית. בשנת 2001 מכרה האצ'יסון ומפואה את קבוצת orange העולמית (ללא פרטנר הישראלית) לחברת פראנס טלקום, במטרה להקים קבוצת תקשורת חדשה של חברות סלולר המספקות שירותי דור שלישי תחת המותג "3". כיוון שפרטנר לא נכללה בעסקת המכירה של הקבוצה העולמית, היא נותרה בבעלות "האצ'יסון ומפואה" אך המשיכה להשתמש במותג orange ברישיון מיוחד, על אף השינויים שהתרחשו בבעלות הקבוצה העולמית וחברות הבת שלה. כתוצאה מהמצב, פרטנר "נותקה" מקבוצת orange העולמית (מבחינת בעלות) ולכן איננה נחשבת כחברה בקבוצה.

באוגוסט 2009 מכרה האצ'יסון ומפואה את חלקה בחברה לקבוצת "סקיילקס" שבשליטת איש העסקים הישראלי אילן בן דב, שהפך להיות בעל השליטה בפרטנר והיו"ר שלה.

בשנת 2012 נקלעו החברות שבבעלות אילן בן דב לקשיים כלכליים. הסיבות העיקריות לכך היו המינוף הגבוה באמצעותו רכש בן דב את השליטה בפרטנר ומשיכת סכומי הדיבידנדים הגבוהים שרוקנו את קופת החברה. כמו כן, השינויים בשוק התקשורת שהוביל שר התקשורת משה כחלון הביאו לכניסתן לשוק של שחקניות חדשות שמתחרות בפרטנר, ושווי השוק של החברה ירד.

בינואר 2013 הושלמה מכירת השליטה בפרטנר (33% מהמניות) לחברת ס.ב. ישראל טלקום של איש העסקים חיים סבן.[10]

תחומי פעילות

תקשורת סלולרית

חברת פרטנר החלה את פעילותה בישראל בשנת 1999 ונכנסה לשוק התקשורת הסלולרית בישראל שלישית, לאחר שפלאפון וסלקום כבר פעלו בו מספר שנים. הרשת הסלולרית בישראל פועלת תחת המותגים "Partner" (עד 16 בפברואר 2016 - "orange") ו-"012mobile".

בנוסף לרשת ה-GSM וה-GPRS ("דור 2.5") שלה, לחברה רשת UMTS (דור 3) אשר שודרגה באוקטובר 2010 לטכנולוגיית +HSPA (דור 3.5), המציעה קצב הורדה של עד 42Mbps. מאוחר יותר, החברה חתמה עם חברת אריקסון על הסכם להקמת רשת בטכנולוגיית LTE ("דור 4"). במהלך שנת 2014 פרשה החברה לראשונה בישראל רשת דור רביעי בטכנולוגיית LTE, וזו הושקה ב-15 באפריל 2014. משנת 2016 אוחדה רשת האנטנות של פרטנר עם רשת האנטנות של הוט מובייל וניהול הרשת המשותפת עבר לחברת בת משותפת PHI.

עד 2011 הרשת עבדה עם תחנות רדיו בשירות טלמסר 054–400. עם הפחתת דמי הקישוריות השירות עבר לשיחות פרימיום 54–1900. הרשת הסלולרית של החברה עובדת בתדרי: GSM 900/1800 MHz, ובתדרי: UMTS 2100 Mhz.[11][12]

טלפוניה פנים ארצית

ב־15 בינואר 2007 קיבלה החברה רישיון להפעלת שירות טלפוניה קווית פנים-ארצית בקידומת 7–074. באותה עת, השירות ניתן רק לחברות ותאגידים הנמצאים באזורים בהם יש לחברה תשתיות נייחות. ב-31 בדצמבר 2008, הפיצה פרטנר את השירותים הללו גם לציבור הרחב. עם זאת, המהלך נכשל, וב-2011 החברה הכריזה על סגירת שירותי הטלפוניה הקווית, והעברת המנויים הקיימים לחברת 012 סמייל, לאחר שהפסידה בפעילות זו כ-66 מיליון שקלים.[13]

שוק המדיה

בספטמבר 2008, הודיעה פרטנר על כוונותיה להרחיב את פעילותה ולהיכנס באופן מלא לשוק המדיה. ב-16 בדצמבר העלתה לאוויר את אתר התוכן החדש שלה orange time - המאפשר צפייה בסרטים ובסדרות באמצעות המחשב (בתשלום).

ספק אינטרנט

ב-31 בדצמבר 2008 השיקה רשמית את שירותי הגישה לאינטרנט (ISP).

תשתית אינטרנט

באוגוסט 2017 הודיעה החברה על פריסה של סיבים אופטיים על מנת להציע תשתית לגלישה ברשת האינטרנט עד מהירות של 1 ג'יגה.

012 סמייל

ממרץ 2011 פרטנר מחזיקה במלוא הבעלות על חברת 012 סמייל טלקום בע"מ - המספקת במקביל לפרטנר, שירותי שיחות בינלאומיות, טלפוניה מקומית בטכנולוגיית VoB ושירותי גישה לאינטרנט תחת המותג "012smile".[14]

012 מובייל

המותג כולל גם את מפעיל הסלולר הקבוצתי "012 מובייל".

שירותי טלוויזיה

ערך מורחב – פרטנר TV

ביוני 2017 השיקה החברה את פרטנר TV, ונכנסה לראשונה לשוק הטלוויזיה בישראל. את השירות השיקה החברה עם כ-40 ערוצים ושירות VOD. פרטנר מציעה גם חבילות משולבות עם תוכני נטפליקס, ועתידה לשווק במקביל שירות טריפל המשלב את שירותי האינטרנט, הטלוויזיה והטלפון הביתי.[15]

מיתוג ושיווק

הרשת הושקה תחת המותג "orange", מותג בינלאומי שהיה אז בבעלות חברת האצ'יסון ומפואה מהונג קונג, שהחזיקה גם בחלק ממניות פרטנר.

בשנת 2001 מכרה האצ'יסון ומפואה את קבוצת orange העולמית (ללא פרטנר הישראלית) למפעיל הסלולרי .Orange S.A שבבעלות התאגיד הצרפתי פראנס טלקום. פרטנר חתמה במרץ 2015 על הסכם לפיו תמשיך לשמור על המותג למשך 10 השנים הבאות.[16]

ב-3 ביוני 2015 הודיע מנכ"ל אורנג' סטפן רישאר במהלך מסיבת עיתונאים בקהיר: ”אני הייתי מוכן לוותר על (פרטנר הישראלית) כבר מחר בבוקר”. המהלך קושר ללחצים של ארגונים כמו אלו המפעילים את הקמפיין BDS, במטרה ליצור חרם על ישראל.[17] יום למחרת פרסמה החברה הבהרה כי היא אכן מעוניינת בהפסקת ההתקשרות וזאת לא מסיבות פוליטיות אלא מכיוון שההסכם עם פרטנר הוא ההסכם ארוך טווח היחיד של החברה במדינה בה היא לא פועלת בעצמה והדבר נוגד את האסטרטגיה שלה.[18]

המהלך גרר תגובות רבות בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש כי ממשלת צרפת תגיב ותגנה את הצהרת אורנג'.[19] נשיא המדינה ראובן ריבלין הצטרף לקריאה של ראש הממשלה. מנכ"ל פרטנר הנכנס איציק בנבנישתי אמר כי הוא כועס על ההחלטה של אורנג' והחברה תשקול את צעדיה, בין היתר תביעה על הנזק שנגרם למותג בישראל.[20]

ב-4 ביוני פרטנר אף העלתה פרסומות באינטרנט ובעיתונות עם המשפטים "לקוחות Orange ישראל, יש לכם פרטנר!" ו"כולנו ישראלים - כולנו פרטנרים", שאישרו שפרטנר לא מסכימה עם אמירות מנכ"ל אורנג' ושהחברה לא תיכנע לחרם.[21]

ב-30 ביוני 2015 הודיעה חברת פרטנר לבורסה על חתימת הסכם עם אורנג', המסדיר מחדש את מערכת היחסים ביניהן.[22] על-פי ההסכם, חקר שוק מקיף ישמש את שתי החברות על מנת להעריך את מיצובה של פרטנר בשוק התקשורת המשתנה בישראל. הסכם המסגרת קובע כי לפרטנר ולאורנג' עומדת הזכות לסיים את הסכם רישיון המותג אורנג'. במקרה שפרטנר לא תממש זכות זו בתוך 12 חודשים, אזי הן פרטנר והן אורנג' תהיינה רשאיות לסיים את הסכם רישיון המותג במהלך 12 החודשים העוקבים. בנוסף, ההסכם קבע כי סך כולל של 40 מיליון אירו ישולמו לפרטנר ממועד חתימת ההסכם ועד להשלמת חקר השוק. כמו כן, ישולם סכום נוסף של 50 מיליון אירו במקרה שיובא לסיומו הסכם רישיון המותג בתוך 24 חודשים.

ב-16 בפברואר 2016 החלה פרטנר במיתוג מחדש באמצעות מהלך שילוט חוצות בולט שכולל כ-3,000 שלטים בפריסה ארצית. בפרסומות מופיעות המילים "שלום ותודה" מעל לוגו אורנג' ו"נעים מאוד" מעל הלוגו החדש.[23]

ראו גם

לקריאה נוספת

  • עמיקם כהן, בגלל שההר שם - הסיפור מאחורי ההצלחה של Orange, הוצאת ידיעות ספרים, 2007.

קישורים חיצוניים

תבנית:מידע בורסאי (ארה"ב)

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 3 חברת פרטנר תקשורת בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
  2. ^ אתר למנויים בלבד אמיתי זיו, שלום אורנג', נעים מאד פרטנר: ככה נראה הלוגו החדש, באתר TheMarker‏, ‏11 בפברואר 2016
  3. ^ אתר למנויים בלבד נתי טוקר, ספורט, ילדים ולייף סטייל: פרטנר תציע עשרות ערוצי טלוויזיה, באתר TheMarker‏, ‏25 במאי 2017
  4. ^ אתר למנויים בלבד נתי טוקר, לקוחות פרטנר יקבלו גישה ישירה לתכני נטפליקס, באתר TheMarker‏, ‏29 במאי 2017
  5. ^ "מיזם הסיבים האופטיים של פרטנר יוצא לדרך: תאפשר גלישה במהירות של עד 1 ג'יגה". כלכליסט - www.calcalist.co.il. 2017-09-08. נבדק ב-2017-08-10.
  6. ^ עמיקם כהן, בגלל שההר שם (עמוד 30), ישראל, ידיעות ספרים, 2007
  7. ^ אתר למנויים בלבד אמיתי זיו, ניתוח TheMarker // שליש מלקוחות הסלולר נטשו החברות הגדולות - 5 מיליארד שקל נחסכו בשנתיים, באתר TheMarker‏, ‏17 במרץ 2013
  8. ^ אתר למנויים בלבד אמיתי זיו, פרטנר: הכנסות הסלולר ירדו ב-30%; בסיס המנויים צנח, באתר TheMarker‏, ‏22 במאי 2013
  9. ^ אתר למנויים בלבד אמיתי זיו, אמיר טייג, התחרות בסלולר היכתה חזק בפרטנר: איבדה 200 אלף לקוחות ב-2012, באתר TheMarker‏, ‏27 בפברואר 2013
  10. ^ ‫עופר וולפסון, רשמית: הושלמה עסקת העברת פרטנר לסבן, באתר News1 מחלקה ראשונה, 29 בינואר 2013‬
  11. ^ "סטטוס רשתות תאיות בישראל", דה קום, 2010 (הקישור אינו פעיל, 20/05/2016)
  12. ^ "תדרי הסלולר בישראל", HTMobile, ‏10 ביוני 2012
  13. ^ אמיתי זיו, מודים בכישלון: פרטנר תסגור פעילות הטלפוניה הקווית המפסידה ותעביר הלקוחות לסמייל, באתר TheMarker‏, ‏20 ביוני 2011
  14. ^ http://www.cellulari.co.il/local-news/282-orange-smile.html
  15. ^ עומר כביר, הקרב על השלט: פרטנר TV יוצא לדרך - כמה זה יעלה ומה תקבלו?, באתר כלכליסט, 26 ביוני 2017
  16. ^ עופר וולפסון, פרטנר תשמור מותג אורנג' לעוד 10 שנים, באתר News1 מחלקה ראשונה, 9 באפריל 2015
  17. ^ מירב קריסטל ואיתמר אייכנר, אורנג' העולמית בעד חרם: רוצים לצאת מישראל, באתר ynet, 3 ביוני 2015
  18. ^ הודעת חברת אורנג' על הפסקת הקשר עם חברת פרטנר - באתר החברה (אנגלית)
  19. ^ אמיר תיבון‏, נתניהו: "דורש שממשלת צרפת תתנער מהפעולה האומללה של אורנג'", באתר וואלה!‏, 4 ביוני 2015
  20. ^ אמית ולדמן, אורנג': תופסק ההתקשרות עם ישראל, 4 ביוני 2015, באתר מאקו
  21. ^ כולנו ישראלים - כולנו פרטנרים - באתר פרטנר, 4 ביוני 2015
  22. ^ מירב קריסטל, גירושים בהסכמה: פרטנר תוכל להיפרד ממותג אורנג' ותקבל עשרות מיליוני אירו, באתר ynet, 30 ביוני 2015
  23. ^ ענת ביין-לובוביץ', ‏נחשף הלוגו החדש של פרטנר שנשמר בחשאיות רבה, באתר גלובס, 11 בפברואר 2016

תבנית:טלפוניה בישראל