הנק סנבליט – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "נפטרים ב-xxxx" לכל הערכים שבוויקינתונים שנת הפטירה בקטגוריה המתאימה (תג) (דיון)
מ סדר תבניות בסוף הערך (בוט סדר הפרקים)
שורה 19: שורה 19:
{{ערך יתום}}
{{ערך יתום}}
{{מיון רגיל:סנבליט, הנק}}
{{מיון רגיל:סנבליט, הנק}}
[[קטגוריה:נפטרים ב-1942]]
[[קטגוריה:יהודים הולנדים]]
[[קטגוריה:יהודים הולנדים]]
[[קטגוריה:פוליטיקאים הולנדים]]
[[קטגוריה:פוליטיקאים הולנדים]]
[[קטגוריה:הרפובליקה העממית של סין: היסטוריה]]
[[קטגוריה:הרפובליקה העממית של סין: היסטוריה]]
[[קטגוריה:נפטרים ב-1942]]

גרסה מ־23:27, 10 במאי 2018

הנק סנבליט

הנק סנבליטהולנדית: Henk Sneevliet; ‏13 במאי 1883 - 13 באפריל 1942), נודע גם בשם העט, מארינג (Maring). היה קומוניסט הולנדי, ממייסדיה של המפלגה הקומוניסטית הסינית והאינדונזית. כעסקן מטעם הקומינטרן עזר להנחות ולייסד את המפלגה הקומוניסטית של סין בשנת 1921. הוא השתתף בהתנגדות הקומוניסטית נגד הכיבוש הנאצי של הולנד במלחמת העולם השנייה, ועל זאת הוצא להורג על ידי הגרמנים באפריל 1942.

ביוגרפיה

סנבליט נולד בשנת 1883 ברוטרדם שבהולנד, בגיל 17 החל לעבוד כפועל רכבת, בתקופה זו הצטרף למפלגה הסוציאל-דמוקרטית ההולנדית ולאיגוד פועלי הרכבת. בשנת 1913 הגיע לאינדונזיה, שהייתה תחת שלטונה הקולוניאלי של הולנד והחל לפעול נגד השלטון הקולוניאלי. סנבליט היה מבין מייסדי "הברית הסוציאל-דמוקרטית", שלימים תהפוך למפלגה הקומוניסטית האינדונזית. בשנת 1920 השתתף בישיבה הכללית השנייה של הקומינטרן, כנציג המפלגה הקומוניסטית האינדונזית, שם נבחר לנציג הקומינטרן באינדונזיה.

בשנת 1921 נשלח סנבליט על ידי לנין לשנחאי, כנציג הרשמי הראשון של הקומינטרן בסין ובכדי לסייע לקומוניסטים במדינה להקים מפלגה משלהם. סנבליט השתתף בקונגרס הראשון של המפלגה הקומוניסטית הסינית וסייע בהדרכתה. סנבליט גם פעל לקידום שיתוף פעולה בין המפלגה הקומוניסטית למפלגה הלאומית הסינית ויצר קשר אישי עם סון יאט-סן בשם הקומינטרן.

לאחר שגרמניה הנאצית פלשה להולנד, אירגן והנהיג סנבליט את "חזית מרקס-לנין-לוקסמורג", קבוצת גרילה שלחמה נגד הנאצים. בשנת 1942 נעצר סנבליט והוצאו להורג, יחד עם מספר מחברי הקבוצה.[1]

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנק סנבליט בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ פאן סיאו, עריכה ותרגום: עמית אלעזר. היהודי ההולנדי שסייע בהקמת המפלגה הקומוניסטית. 2015-05-11.