אירופה (מיתולוגיה) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 93.172.14.188 (שיחה) לעריכה האחרונה של 37.142.171.21
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Moreau, Europa and the Bull.jpg|שמאל|ממוזער|200px|אירופה והשור - [[גוסטב מורו]]]]
[[קובץ:Moreau, Europa and the Bull.jpg|שמאל|ממוזער|200px|אירופה והשור - [[גוסטב מורו]]]]
'''אירופה''' ([[יוונית]]: Ευρώπη) היא שמה של דמות ב[[מיתולוגיה יוונית|מיתולוגיה היוונית]]. לפי האגדה אירופה הייתה אישה [[לבנט]]ינית שעל שמה נקראת ברוב השפות היבשת [[אירופה]], [[אירופה (ירח)|וכן אחד הירחים של צדק]].
'''אירופה''' (ב[[יוונית]]: Ευρώπη) היא שמה של דמות ב[[מיתולוגיה יוונית|מיתולוגיה היוונית]]. לפי האגדה אירופה הייתה אישה [[לבנט]]ינית שעל שמה נקראת ברוב השפות היבשת [[אירופה]], [[אירופה (ירח)|וכן אחד הירחים של צדק]].


לפי האגדה המקובלת [[זאוס]] שהיה בדמות [[פרה|שור]] (שתושבי הלבנט סגדו לו באותה תקופה) פיתה אותה ולקחה ל[[כרתים]] על גבו. לפי [[הרודוטוס]] היא נחטפה על ידי ה[[מינואים]] (בני [[כרתים]] בעת העתיקה) כנקמה על חטיפת נסיכתם [[איו (מיתולוגיה)|איו]] מ[[ארגוס]] והם אלה שהביאוה לכרתים.
לפי האגדה המקובלת [[זאוס]] שהיה בדמות [[פרה|שור]] (שתושבי הלבנט סגדו לו באותה תקופה) פיתה אותה ולקחה ל[[כרתים]] על גבו. לפי [[הרודוטוס]] היא נחטפה על ידי ה[[מינואים]] (בני [[כרתים]] בעת העתיקה) כנקמה על חטיפת נסיכתם [[איו (מיתולוגיה)|איו]] מ[[ארגוס]] והם אלה שהביאוה לכרתים.

גרסה מ־10:05, 30 במאי 2018

אירופה והשור - גוסטב מורו

אירופהיוונית: Ευρώπη) היא שמה של דמות במיתולוגיה היוונית. לפי האגדה אירופה הייתה אישה לבנטינית שעל שמה נקראת ברוב השפות היבשת אירופה, וכן אחד הירחים של צדק.

לפי האגדה המקובלת זאוס שהיה בדמות שור (שתושבי הלבנט סגדו לו באותה תקופה) פיתה אותה ולקחה לכרתים על גבו. לפי הרודוטוס היא נחטפה על ידי המינואים (בני כרתים בעת העתיקה) כנקמה על חטיפת נסיכתם איו מארגוס והם אלה שהביאוה לכרתים.

משמעות המילה אירופה ביוונית - "פנים רחבות" - ייתכן שהכוונה לפרה. הדעות חלוקות בקשר למוצאה של אירופה, כל המקורות האגדיים מודים שהיא הייתה פיניקית ואחת מצאצאיה של איו - הנסיכה שזאוס הפך לעגלה (פרה). לרוב הדעות היא בתו של המלך הפיניקי אגנור ושל המלכה טלפסה מצור. לפי מקורות אחרים (כמו האיליאדה) היא הייתה הבת של פניקס - הבן של אגנור. על פי רוב הדעות היו לה שני אחים - קדמוס וסיליקס (ופניקס - אם הוא לא היה אביה) שנשלחו על ידי אביהם לחפש אותה אחרי שנחטפה, אך הם העלו חרס בידם.

לפי רוב הגרסאות זאוס הוקסם ממנה והחליט לפתות אותה או לאנוס אותה, הוא הפך את עצמו לשור לבן והתערב בעדרים של אביה. כאשר אירופה והמשרתות שלה לקטו פרחים, היא ראתה את השור, החלה ללטף אותו וכשראתה שהוא צייתן טיפסה על גבו. זאוס ניצל את ההזדמנות, דהר אל הים וכשהיא על גבו, שחה אל האי כרתים. שם הוא התגלה בדמותו האמיתי ועשה את אירופה למלכה הראשונה של כרתים. מסיפור זה נטבע הפתגם מה שמותר ליופיטר אסור לשור.

אירופה והשור - פרסקו מפומפיי

וכך מתאר זאת אובידיוס:

אט אט פחדה התפוגג, והוא הציע את חזהו ללטיפותיה הבתוליות,

את קרניו כדי שתכרוך עליהם זרי פרחים,

עד שהנסיכה העיזה לטפס על גבו,

היא ליטפה את גב השור, בלי להיות מודעת על מי היא רוכבת,

אז לאט לאט במורד החוף הרחב והיבש,

בתחילה האל האדיר הציב את פרסותיו המדומות בגלים הרדודים,

ואז התנהל הלאה - עד שהגיע לים הפתוח - עם השלל שנשא,

פחד מילא את ליבה, כאשר בהביטה לאחור, היא ראתה את החולות המתרחקים במהירות,

היא לפתה בימינה קרן, ידה השנייה נחה על גבו,

הטוניקה שלה מתנופפת ברוח הקלה.

תיאורו של אובידיוס תואם לציורים בהם רואים את אירופה אוחזת בקרן אחת כדי לייצב את עצמה ורוכבת בשלווה ובלא מורא. בחלק מציורי האגרטלים העתיקים ועתיקות אחרות רואים אותה רוכבת רכיבה "גברית" עם רגלים פשוקות, ובחלקם ברכיבה על הצד. כמה מגדולי הציירים ציירו את אירופה והשור - האיטלקים פאולו ורונזה וטיציאן, הצרפתים גוסטב מורו ופרנסואה בושה ועוד.

זאוס נתן לה שלוש מתנות: טלוס - (איש הברונזה שיצר הפייסטוס) שנעשה השומר של כרתים, ללפס - הכלב שהצליח לצוד כל מה שנתבקש, וכידון שאף פעם לא מחטיא. לאחר מכן, עיצב זאוס צורת שור לבן בשמים, הוא המזל וקבוצת הכוכבים טאורוס. יש טוענים שזהו השור בו נתקל הרקולס וכן ששור זה היה אביו של המינוטאור.

בכרתים נולדו לה מזאוס שלושה ילדים: מינוס (לימים מלך כרתים האגדי), רדמנתיס וסרפדון. לאחר מכן היא נישאה לאסטריון ומאוחר יותר לאסטריוס מלך כרתים.

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אירופה (מיתולוגיה) בוויקישיתוף