הנץ ממלטה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הגהה
אין תקציר עריכה
שורה 25: שורה 25:


עלילת הסרט מתארת את סיפורו של [[בלש פרטי]] ב[[סן פרנסיסקו]], המתמודד עם שלושה הרפתקנים חסרי מצפון אשר מתחרים זה בזה על מנת להשיג לידיהם פסלון המוכר בשם "הנץ ממלטה".
עלילת הסרט מתארת את סיפורו של [[בלש פרטי]] ב[[סן פרנסיסקו]], המתמודד עם שלושה הרפתקנים חסרי מצפון אשר מתחרים זה בזה על מנת להשיג לידיהם פסלון המוכר בשם "הנץ ממלטה".

שם הסרט בעברית ״הנץ ממלטה״ הוא תרגום שגוי של המילה ״Falcon״ שפירושה [[בז]].


== תקציר העלילה ==
== תקציר העלילה ==

גרסה מ־20:13, 23 ביוני 2018


שגיאות פרמטריות בתבנית:סרט

פרמטרים ריקים [ אולפן ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ קישור, מפיץ, הפקה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

הנץ ממלטה
The Maltese Falcon
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על הספר "הנץ ממלטה" מאת דשייל האמט
בימוי ג'ון יוסטון
הופק בידי האל ואליס עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט ג'ון יוסטון
עריכה תומאס ריצ'רדס
שחקנים ראשיים המפרי בוגרט
מרי אסטור
גלדיס ג'ורג'
פיטר לורה
ברטון מקליין
לי פאטריק
סידני גרינסטריט
מוזיקה אדולף דויטש
צילום ארתור אדסון
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברת הפקה האחים וורנר, Warner Bros. Pictures עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה האחים וורנר, נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 3 באוקטובר 1941
משך הקרנה 101 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פשע, סרט חיפוש מטמון, פילם נואר, סרט בלשי, סרט מבוסס יצירה ספרותית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 375,000‏$
הכנסות באתר מוג'ו maltesefalcon
פרסים 3 מועמדויות לפרס אוסקר
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הנץ ממלטה (אנגלית: The Maltese Falcon) הוא סרט אמריקאי משנת 1941 של האחים וורנר, המבוסס על הרומן "הנץ ממלטה" מאת דשייל האמט.[1][2] סרט זה הוא רימייק של סרט באותו השם משנת 1931. התסריט לסרט נכתב על ידי במאי הסרט ג'ון יוסטון ומככבים בו המפרי בוגרט, מרי אסטור, גלדיס ג'ורג' ופיטר לורה. הסרט, שהיה סרט הבכורה של יוסטון כבמאי, היה גם מועמד לשלושה פרסי אוסקר.

עלילת הסרט מתארת את סיפורו של בלש פרטי בסן פרנסיסקו, המתמודד עם שלושה הרפתקנים חסרי מצפון אשר מתחרים זה בזה על מנת להשיג לידיהם פסלון המוכר בשם "הנץ ממלטה".

שם הסרט בעברית ״הנץ ממלטה״ הוא תרגום שגוי של המילה ״Falcon״ שפירושה בז.

תקציר העלילה

1941. סן פרנסיסקו. החוקרים הפרטיים סם ספייד (המפרי בוגרט) ומיילס ארצ'ר (ג'רום כהן) נפגשים עם לקוחה פוטנציאלית בשם רות וונדרלי (מרי אסטור). לדבריה, היא מנסה לאתר את אחותה, שנעדרת מאז נעלמה עם אדם בשם פלויד טרסבי.

ספייד מקבל ממנה מקדמה, ועוד באותו הלילה ארצ׳ר יוצא למעקב.

מאוחר יותר באותו הלילה, ספייד מתעורר על ידי שיחת טלפון בה נודע ​​כי ארצ'ר נרצח. ספייד יוצא לזירה, שם הוא פוגש את חברו, הבלש טום פולהווס (וורד בונד). הוא מתקשר למלון של וונדרלי, אבל היא איננה. כשהוא שב לביתו, ממתינים לו חוקרי המשטרה שמבשרים לו שטרסבי נרצח גם הוא זה עתה. סגנו של פולהווס מצביע על כך שלספייד הייתה הן ההזדמנות והן המניע להרוג את טרסבי, שכן סביר להניח שהוא זה שהרג את שותפו, ארצ'ר.

במקביל, אנו מבינים שאלמנתו של ארצ'ר איווה (גלדיס ג'ורג') מאוהבת בספייד, וכי היא סבורה כי דווקא ספייד הוא זה שירה בבעלה ושותפו, על מנת לזכות בה.

למחרת ספייד פוגש את וונדרלי. היא חושפת את שמה האמיתי, בריג׳יד אושונסי. היא מסבירה כי טרסבי היה בן זוגה והיא מאמינה כי הוא זה שהרג את ארצ'ר, אבל טוענת שאין לה מושג מי רצח את טרסבי. ספייד מאמין שהיא משקרת, אבל מסכים לחקור את הרצח.

במשרדו, ספייד פוגש ג'ואל קאירו (פיטר לורה), שמציע לו שכר של 5,000 $ בתמורה לכף שימצא פסל שחור של נץ. ספייד מסכים. מאוחר יותר באותו הערב, ספייד מספר לאושונסי על קאירו ומתברר כי הם מכרים ותיקים. לאחר מכן קאירו אושונסי וספייד נפגשים בביתו של ספייד. קאירו נסער כשאושונסי מגלה כי טיפוס כלשהו (אותו הם מכנים "האיש השמן") מצוי בסן פרנסיסקו.

ספייד הולך למלון של קאירו, שם הוא מבחין בוילמר (אלישע קוק ג'וניור), בחור צעיר שעקב אחריו קודם לכן. הוא מעביר דרכו הודעה לבוס שלו, קספר גוטמן (סידני גרינסטרייט), שאינו אלא ה"איש השמן". ספייד פוגש את גוטמן.

גוטמן מתחיל לדבר על הנץ האבוד, אבל כשהוא הופך חמקמק, ספייד מביים התפרצות זעם ויוצא החוצה. מאוחר יותר, וילמר לוקח את ספייד באיומי אקדח לפגישה נוספת עם גוטמן. ספייד גובר עליו, אבל נפגש עם גוטמן בכל זאת.

גוטמן מתייחס להיסטוריה של נץ ממלטה. הוא מציע לספייד 25,000 $ עבורו ובנוסף: רבע מהתמורה ממכירתו. בתום הפגישה ספייד מתמוטט. מתברר שסם הונח לו במשקה. ווילמר, גוטמן, וקאירו (שהתחבא בחדר סמוך) יוצאים ליעד לא ידוע.

כאשר ספייד מתעורר, הוא עורך חיפוש מהיר בחדר. הוא מוצא קטע מסומן בעיתון עם זמן ההגעה של הספינה לה-פלומה. הוא הולך למזח, שם מתברר שהספינה עולה בלהבות.

מאוחר יותר, קפטן הספינה, יעקובי (וולטר יוסטון), מופיע ירוי במשרדו של ספייד. שם הוא מתמוטט ומת, אך באמתחתו ישנה חבילה: הנץ אבוד ממלטה.

הטלפון מצלצל. אושונסי על הקו. היא נותנת כתובת אך צורחת במצוקה והקו מתנתק. ספייד מפקיד את החבילה בדלפק המלון, ושולח את פתק הפיקדון לכתובת הדואר של עצמו. רק אז הוא הולך לכתובת שהעלמה אושונסקי ציינה בטלפון. אולם הדירה נטושה. ספייד חוזר הביתה ומוצא את אושונסי מסתתרת בפתח הבית. הוא לוקח אותה פנימה ומוצא שממתינים לו שם גוטמן, וילמר וקאירו באקדחים שלופים.

גוטמן נותן לספייד 10,000 $ עבור הפסל של הנץ. ספייד דורש גם ׳שעיר לעזאזל׳. מישהו שהוא יכול לתת למשטרה כפתרון לרציחות של ארצ'ר, טרסבי, וקפטן יעקובי. ספייד מציע כקרבן את וילמר, שאכן רצח את טרסבי ויעקובי. גוטמן מקבל את הרעיון.

רק לאחר עלות השחר, ספייד מתקשר למזכירה שלו, אפי פריין (לי פטריק), ומנחה אותה להביא לו את החבילה. כאשר הנץ מגיע, גוטמן בוחן את הפסלון, ומגלה שהוא מזויף.

נוצרת מהומה. במהלכה, וילמר בורח. גוטמן המתוסכל מזמין את קאירו לחזור איתו לאיסטנבול כדי להמשיך במסע החיפוש. הם עוזבים, וספייד מתקשר למשטרה ומסגיר את גוטמן. עד שהמשטרה מגיעה, ספייד מתעמת עם אושונסי, הוא יודע שהיא זו שהרגה את ארצ'ר. היא מתוודה, אבל מתחננת שספייד לא יסגיר אותה למשטרה. ספייד, קרוע ברגשותיו אליה, אך עקשן לדבוק בערכיו, מסגיר אותה בכל זאת.

צוות השחקנים

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
המפרי בוגרט סם ספייד בלש פרטי
מרי אסטור בריג'יד או'שונסי לקוחה של ספייד, פאם פאטאל
גלדיס ג'ורג' אווה ארצ'ר
פיטר לורה ג'ואל קאירו עבריין נשי
ברטון מקליין דאנדי קצין חקירות משטרתי
לי פאטריק אפי פרין
סידני גרינסטריט קספר גוטמן
וורד בונד טום פולהאוס בלש משטרתי
ג'רום כוון מיילס ארצ'ר שותפו של ספייד
אלייז'ה קוק ג'וניור וילמר קוק
ג'יימס בורק לוק
מורי אלפר פרנק ריצ'מן
ג'ון המילטון בריאן
וולטר יוסטון קפטן ג'קובי השחקן הוא אביו של ג'ון יוסטון

בשנת 1942 חזרו המפרי בוגרט, פיטר לורה וסידני גרינסטריט להשתתף יחדיו בסרט נוסף - "קזבלנקה".

ביקורות ותגובות

הסרט זכה לביקורות חיוביות ולציון 100% באתר ריכוז הביקורות Rotten Tomatoes, מתוך 43 ביקורות.[3]

מועמדויות וזכיות בפרסים

שנה פרס קטגוריה תוצאה
1942 פרס אוסקר סידני גרינסטריט - שחקן המשנה הטוב ביותר מועמדות
1942 פרס אוסקר האחים וורנר - הסרט הטוב ביותר מועמדות
1942 פרס אוסקר ג'ון יוסטון - התסריט הטוב ביותר מועמדות
1989 המועצה הלאומית לשימור סרטים של ארצות הברית שימור בארכיון הסרטים הלאומי זכייה

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא הנץ ממלטה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ Variety film review; October 1, 1941, page 9.
  2. ^ Harrison's Reports film review; October 4, 1941, page 159.
  3. ^ "The Maltese Falcon‎", באתר ביקורות הסרטים Rotten Tomatoes (באנגלית)