התזמורת הפילהרמונית הישראלית – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
==התזמורת בתקופת היישוב==
==התזמורת בתקופת היישוב==
התזמורת נוסדה על ידי הכנר [[ברוניסלב הוברמן]], שהביא לארץ מוזיקאים יהודים רבים מ[[גרמניה הנאצית]], רבים מהם הנגנים הטובים ביותר בתזמורות אירופה שגורשו ממשרותיהם על ידי ה[[נאציזם|נאצים]]. בעת היווסדה נקראה "'''התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית'''" ('''Palestine Symphony Orchestra''').{{הערה|[http://www.pbs.org/wnet/orchestra-of-exiles/origins-map/ Orchestra of Exiles] {{אנגלית}}}}

על קונצרט הפתיחה שלה, שנערך באולם [[יריד המזרח]] בתל אביב ב־[[26 בדצמבר]] [[1936]] ניצח ה[[מנצח (מוזיקה)|מנצח]] הנודע [[ארטורו טוסקניני]].{{הערה|{{דבר|מנשה רבינוביץ'|התזמורת הארץ ישראלית בניצוחו של טוסקאניני|1936/12/28|00300}}}} בקונצרט זה ניגנה התזמורת את היצירות הבאות:
*הפתיחה "סולם המשי" של [[רוסיני]]
*ה[[סימפוניה]] מס' 2 ברה מז'ור מאת [[ברהמס]]
*הסימפוניה "הבלתי גמורה" מס' 8 מאת [[שוברט]]
*[[נוקטורנו]] ו[[סקרצו]] מתוך "חלום ליל קיץ" מאת [[פליקס מנדלסון-ברתולדי|פליקס מנדלסון־ברתולדי]]
*הפתיחה "אוברון" מאת [[קרל מריה פון ובר|ובר]]

בין השנים [[1939]]–[[1945]] כיהן [[ליאו קסטנברג]] כמנהלה. בתקופה זו, בשנות [[מלחמת העולם השנייה]], הופיעה התזמורת ב־140 קונצרטים המיועדים לחיילי [[בעלות הברית]] בחזיתות השונות, לרבות הופעה בפני חיילי [[הבריגדה היהודית]] ב[[אל עלמיין]] בנובמבר [[1944]] ובנובמבר 1945, בתום [[מלחמת העולם השנייה]], בקונצרטים חגיגיים ב[[בלגיה]].

בשנת [[1948]] ניתן לה השם "'''התזמורת הפילהרמונית הישראלית'''"{{הערה|1=לפי מכתב על נייר מכתבים רשמי של התזמורת מה־29 במאי 1947 (מס' קטלוגי: MUS 065 / B9) במחלקת המוזיקה בספרייה הלאומית}} ('''The Israeli''' '''Philharmonic Orchestra''').


== התזמורת בתקופת המדינה==
== התזמורת בתקופת המדינה==

גרסה מ־04:48, 28 ביוני 2018

התזמורת בתקופת היישוב

התזמורת בתקופת המדינה

עם קום המדינה ב־1948 הוסב שמה ל"התזמורת הפילהרמונית הישראלית". היא נחשבת לאחת התזמורות הטובות בעולם מסוגה, ומרבה להופיע ברחבי העולם. טובי המנצחים רואים לעצמם אתגר לנצח עליה. אחד מהם הוא זובין מהטה שהיה למנהל המוזיקלי של התזמורת. טובי הסולנים בעולם רואים לכבוד להופיע במסגרת התזמורת, ועם הישראלים שביניהם נמנים הכנרים פנחס צוקרמן ויצחק פרלמן.

מאז היווסדו של היכל התרבות בתל אביב בשנת 1957, הוא מהווה את אולם הבית של התזמורת. כמו כן התזמורת מופיעה גם בבנייני האומה שבירושלים ובאודיטוריום שבחיפה.

בכל שנה, נוהגת התזמורת הפילהרמונית לנגן בקונצרט הראשון של כל אחת מהסדרות, גרסה מיוחדת לתקווה - ההמנון הלאומי של מדינת ישראל.

המנצח האיטלקי ג'נאנדראה נוזדה משמש בתור מנצח אורח ראשי של התזמורת, מאז מאי 2011.

המנצח הגרמני קורט מאזור היה מנצח אורח בר־כבוד של התזמורת עד מותו בשנת 2015.

המנצח שלום רונלי־ריקליס שהיה אז עוזר המנצח של זובין מהטה באותה תקופה, הקים בשנת 1984 את התזמורת הפילהרמונית הצעירה שפועלת בשיתוף פעולה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית והמרכז למוזיקה ירושלים.

שיאי התזמורת

  • המסע הארוך ביותר - ב־1960, מ־11 באוקטובר עד 23 בדצמבר, ערכה התזמורת מסע מקיף עולם, ובמסגרתו הופיעה בצרפת, ארצות הברית, יפן והודו.
  • קהל המאזינים הגדול ביותר - באוגוסט 1988 קיימה התזמורת קונצרט מיוחד בניצוחו של זובין מהטה בפארק הירקון בתל אביב. הסולנים היו הזמר פלאסידו דומינגו והכנר יצחק פרלמן. אומדים את קהל המאזינים שנכח באירוע בכמאה אלף איש, מספר המאזינים הגדול ביותר שנכח בקונצרט קלאסי בישראל.

בשנת 1963 קיבלה הפילהרמונית את פרס אנגל למוסדות מוזיקליים בישראל.

המלחינים המושמעים ביותר ברפרטואר התזמורת הפילהרמונית הישראלית (נכון לסוף שנת 1992)
המלחין מספר ביצועים
לודוויג ואן בטהובן 3141
וולפגנג אמדאוס מוצרט 2933
יוהנס ברהמס 1815
פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי 1452
פליקס מנדלסון־ברתולדי 962
המלחינים הישראלים המושמעים ביותר בתזמורת הפילהרמונית הישראלית (נכון לסוף שנת 1992)
המלחין מספר ביצועים
פאול בן חיים 335
מרק לברי 165
עדן פרטוש 150
יוסף טל 120
נועם שריף 111

יועצים/מנהלים מוזיקליים

עד שנת 1977 לא היו לתזמורת מנהלים מוזיקליים. המנצחים שעמדו בקשר הקרוב ביותר עם התזמורת נקראו יועצים מוזיקליים.

לקריאה נוספת

  • אורי טפליץ, הפילהרמונית הישראלית, סיפורה של התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
  • מיכאל אוהד, הפילהרמונית, הוצאת כתר, תל אביב, 1986.
  • לידתה של תזמורת: ייסוד התזמורת הארץ־ישראלית כפי שהוא משתקף במכתביו, נאומיו ומאמריו של ברוניסלב הוברמן, הוצאת יחדיו, תשמ"ו 1986.

קישורים חיצוניים

תבנית:פרופילי מוזיקאים

הערות שוליים