ג'ורג' בלנשין – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "אישים שחיו במאה ה-20" (תג) (דיון)
שורה 20: שורה 20:


{{מיון רגיל:בלנצ'ין, ג'ורג'}}
{{מיון רגיל:בלנצ'ין, ג'ורג'}}
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-20]]
[[קטגוריה:כוריאוגרפים אמריקאים]]
[[קטגוריה:כוריאוגרפים אמריקאים]]
[[קטגוריה:רקדנים אמריקאים]]
[[קטגוריה:רקדנים אמריקאים]]

גרסה מ־04:53, 3 בספטמבר 2018

ג'ורג' בלנצ'ין בצעירותו
ג'ורג' בלנשין וסוזן פארל ב"דון קישוט" - 1965

ג'ורג' בלנצ'יןאנגלית: George Balanchine,שמו במקור בגאורגית: გიორგი ბალანჩივაძე, גיאוֹרגי באלאנצ'יוואדזֶה, בצרפתית: ז'ורז' בלנשין‏, 22 בינואר 1904, האימפריה הרוסית - 30 באפריל 1983, ניו יורק) היה המנהל האומנותי של בלט הניו יורק סיטי ומגדולי הכוריאוגרפים הנאוקלאסיים.

ביוגרפיה

בלנצ'ין נולד בסנקט פטרבורג למשפחת אמנים גאורגית. אביו מליטון בלנצ'יוודזה (1862-1937) היה מלחין ומייסד בית האופרה של כותאיסי שנקראת על שמו. אחיו, אנדריה בלנצ'יוודזה (1906-1992), היה מלחין גאורגי נודע.

היה בין אחרוני הכוריאוגרפים שעבדו עבור סרגיי דיאגילב ("אפולו", "הבן האובד","שירת הזמיר" (עיצוב תפאורה: אנרי מאטיס) ,"החתולה".) ביחד עם לינקולן קרסטיין הקים בית ספר לבלט אמריקאי ולהקה, בה כיכבה אשתו דאז, מריה טולצ'יף כפרימה בלרינה. באותה תקופה היה בלנצ'ין אחראי לפיתוח הסגנון שנודע כ"בלט אמריקאי", אשר כלל טכניקות קצביות, אתלטיות, ומתואמות למוזיקה מודרנית, כדוגמת סווינג. יכולותיה האקרובטיים של טולצ'יף היו מותאמים במיוחד לדרישות סגנון זה, והשניים עבדו במהלך שנים לשכללו. כשטולצ'יף רקדה בסגנון בתיאטרון בולשוי ובפריז, הוא התקבל בהתלהבות על ידי המבקרים והקהל. שיתוף הפעולה בין איגור סטרווינסקי ובלנצ'ין אשר החל תחת ידיו של סרגיי דיאגילב נמשך עשרות שנים לאחר מותו והם יצרו יחדיו בארצות הברית עשרות בלטים. בלנצ'ין יצר בלטים גם עבור להקת הבלט הרוסי של מונטה קארלו (Ballet Rousse), האופרה של פריז, ותיאטרון הבלט האמריקאי. בלנצ'ין יצר תפקידים עבור הבלרינות אלכסנדרה דנילובה, מריה טולצ'יף, מליסיה היידן, סוזן פארל, מריל אשלי ודרסי קיסטלר, אשר סוקרו בסרט Dancing for Mr. B' אשר יצא מספר שנים אחר מותו. בלנשיין פיתח סגנון מדויק מאוד ומושלם מקצה הבוהן ועד קצה הזרת הראש והצוואר, תבע מרקדניו ביצוע מושלם והתמסרות מושלמת, סגנונו התפתח לסגנון מופשט מאד, הוא בחר בתלבושות אשר לא מסתירות את מבנה גוף הרקדנים רצינותם אמינותם ויושרם ונמנע משימוש באפקטים.

ראו גם

קישורים חיצוניים