אביעזר – הבדלי גרסאות

תוכן שנמחק תוכן שנוסף
הרחבה
אין תקציר עריכה
שורה 14: שורה 14:
'''אֲבִיעֶזֶר''' הוא [[מושב]] [[ישראל|ישראלי]] ב[[חבל עדולם]], הממוקם כ-9 ק"מ מדרום מערב ל[[בית שמש]], שוכן בשיפולי הרי יהודה וצופה אל נוף [[עמק האלה]] והרי [[גוש עציון]]. המושב משתייך לארגון [[הפועל המזרחי]] אך כיום אוכלוסייתו מעורבת והטרוגנית.
'''אֲבִיעֶזֶר''' הוא [[מושב]] [[ישראל|ישראלי]] ב[[חבל עדולם]], הממוקם כ-9 ק"מ מדרום מערב ל[[בית שמש]], שוכן בשיפולי הרי יהודה וצופה אל נוף [[עמק האלה]] והרי [[גוש עציון]]. המושב משתייך לארגון [[הפועל המזרחי]] אך כיום אוכלוסייתו מעורבת והטרוגנית.


המושב הוקם באפריל [[1958]] בידי עולים מ[[איראן]]. הוא הוקם על אדמות ה[[כפר]] ה[[ערבים|ערבי]] [[בית נטיף]], שתושביו נמלטו ממנו במהלך [[מלחמת העצמאות]] ולא הורשו לחזור אליו. אדמות הכפר הוכרזו [[חוק נכסי נפקדים|נכסי נפקדים]] והוקמו עליהם יישובים יהודיים. בגלל העדר מים עזבו התושבים ובמקומם הובאו למקום עולים מהודו ששהו בתחילה במושב [[עלמה (מושב)|עלמה]] אך לא הסתגלו לתנאי הקור ששררו שם בחורף. הם הביאו למקום את תרבותם ומנהגיהם המיוחדים.
המושב הוקם באפריל [[1958]] בידי עולים מ[[איראן]]. הוא הוקם על אדמות ה[[כפר]] ה[[ערבים|ערבי]] [[בית נטיף]], שתושביו נמלטו ממנו במהלך [[מלחמת העצמאות]] ולא הורשו לחזור אליו. אדמות הכפר הוכרזו [[חוק נכסי נפקדים|נכסי נפקדים]] והוקמו עליהם יישובים יהודיים. בגלל העדר מים עזבו התושבים ובמקומם הובאו למקום עולים מ[[יהדות קוצ'ין|קוצ'ין]] ששהו בתחילה במושב [[עלמה (מושב)|עלמה]] אך לא הסתגלו לתנאי הקור ששררו שם בחורף. הם הביאו למקום את תרבותם ומנהגיהם המיוחדים.


בעת תכנון המקום הוא נקרא "עדולם 9". המושב נקרא אביעזר, על שמו של [[אביעזר זיגמונד גסטטנר]], נשיא [[קק"ל]] בבריטניה וציוני נלהב.
בעת תכנון המקום הוא נקרא "עדולם 9". המושב נקרא אביעזר, על שמו של [[אביעזר זיגמונד גסטטנר]], נשיא [[קק"ל]] בבריטניה וציוני נלהב.

גרסה מ־11:18, 12 בספטמבר 2018

אביעזר
אביעזר
מדינה ישראלישראל ישראל
מחוז ירושלים
מועצה אזורית מטה יהודה
גובה ממוצע[1] ‎377 מטר
תאריך ייסוד 1958
תנועה מיישבת הפועל המזרחי
סוג יישוב מושב
נתוני אוכלוסייה לפי הלמ"ס לסוף 2022[1]
  - אוכלוסייה 897 תושבים
    - שינוי בגודל האוכלוסייה ‎0.8% בשנה
מדד חברתי-כלכלי - אשכול
לשנת 2019[2]
7 מתוך 10

אֲבִיעֶזֶר הוא מושב ישראלי בחבל עדולם, הממוקם כ-9 ק"מ מדרום מערב לבית שמש, שוכן בשיפולי הרי יהודה וצופה אל נוף עמק האלה והרי גוש עציון. המושב משתייך לארגון הפועל המזרחי אך כיום אוכלוסייתו מעורבת והטרוגנית.

המושב הוקם באפריל 1958 בידי עולים מאיראן. הוא הוקם על אדמות הכפר הערבי בית נטיף, שתושביו נמלטו ממנו במהלך מלחמת העצמאות ולא הורשו לחזור אליו. אדמות הכפר הוכרזו נכסי נפקדים והוקמו עליהם יישובים יהודיים. בגלל העדר מים עזבו התושבים ובמקומם הובאו למקום עולים מקוצ'ין ששהו בתחילה במושב עלמה אך לא הסתגלו לתנאי הקור ששררו שם בחורף. הם הביאו למקום את תרבותם ומנהגיהם המיוחדים.

בעת תכנון המקום הוא נקרא "עדולם 9". המושב נקרא אביעזר, על שמו של אביעזר זיגמונד גסטטנר, נשיא קק"ל בבריטניה וציוני נלהב.

בהיותו יישוב ספר סבל היישוב מגניבות עדרי צאן וגניבות רכוש. כביש הגישה למקום היה רעוע ולעיתים, בימות הגשמים, נותק המושב מהעולם החיצון בעת שנחל האלה היה עולה על גדותיו ומציף את הדרכים.

בין השנים 19921995, בסיוע משפחת גסטטנר, בוצע במושב פרויקט שיכון ייחודי למושבים במדינה. הוא נועד לשכן עולים בעיקר מחבר המדינות בעלי תארים אקדמיים ומקצועות חופשיים. הבתים שנבנו היו בתים תעשייתיים בני שלושה חדרים, עם גג רעפים. כך הוקמה שכונה חדשה הנמצאת בכניסה למושב. עד לאחרונה התבצעה הרחבה חדשה בעיבורי המושב, היא הזרימה למקום כשבעים משפחות חדשות.

לפי נתוני מפקד האוכלוסין משנת 2008, אחוז האקדמאים ביישוב הוא מן הגבוהים ביישובי מטה יהודה כ-42.9 אחוזים.

את הרחוב הראשי של המושב מעטרת שדרה מרשימה של עצי אורן. בתחום המושב יש שרידים של בארות וגתות שמן מן התקופה הביזנטית וכן עצי אלון ואלה עתיקי יומין. בעונת החורף יש פריחה מרהיבה של פרחי בר אשר צובעים את הגבעות והעמק סביב. באוקטובר 2014, במסגרת המפעל ה-37 של תנועת הנוער בני המושבים לזכרו של יוסי יפה, הוכשר שביל טיולים העובר בחורש שבתוך המושב ומוביל לבית הבד העתיק. לאורך השביל הוקמו גם פינות מנוחה להנאת המסיירים במקום.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אביעזר בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ 1 2 אוכלוסייה בעיריות, במועצות המקומיות והאזוריות וביישובים בעלי 2,000 תושבים לפחות - לפי טבלה חודשית של למ"ס עבור סוף פברואר 2024 (אומדן), בכל יתר היישובים - לפי טבלה שנתית של למ"ס עבור סוף 2022.
  2. ^ הנתונים לפי טבלת מדד חברתי כלכלי של למ"ס נכון לשנת 2019


ערך זה הוא קצרמר בנושא מושבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.