זק"א – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ ←‏היסטוריה: קישור פנימי
שורה 88: שורה 88:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:ישראל: עמותות]]
[[קטגוריה:ירושלים: עמותות]]
[[קטגוריה:יהדות חרדית בישראל]]
[[קטגוריה:יהדות חרדית בישראל]]
[[קטגוריה:זוכי פרס בגין]]
[[קטגוריה:זוכי פרס בגין]]

גרסה מ־07:00, 15 בספטמבר 2018


שגיאות פרמטריות בתבנית:ארגון

פרמטרים ריקים [ פירוק הארגון ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

פרמטרים [ דף הבית, שנת הקמה ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

זק"א
קובץ:זקא.png
תחום כבוד המת
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות כל הארץ
מייסדים יהודה משי זהב
מנכ"ל דובי וייסנשטרן עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1989–הווה (כ־35 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.zaka.org.il
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

זק"א (ראשי תיבות: זיהוי קרבנות אסון; בשמו המלא זק"א - איתור חילוץ הצלה) הוא ארגון התנדבותי יהודי חרדי, המסייע למשטרת ישראל וכוחות ההצלה בטיפול בזירות אסון. תפקידם הראשי הוא זיהוי קורבנות של אסונות והבאת גופותיהם לקבורה. הארגון נוסד על ידי יהודה משי זהב ואלעזר גלבשטיין.

מרבית מתנדבי זק"א הם חרדים, ומסייעים לצוותי מגן דוד אדום ומשטרה (מז"פ) בזיהוי קורבנות של טרור, תאונות דרכים ואסונות אחרים, מטפלים בגופות ההרוגים, ובמידת הצורך מלקטים חלקי גופות ודם הפזורים בזירת האירוע על מנת להביאם לקבורה יהודית. מתנדבי הארגון נמנים עם מתנדבי המשמר האזרחי, דבר המעניק להם את הסמכויות הנדרשות לצורך פעילותם בזירות פיגועים ואסון. מתנדבי זק"א עוסקים גם באיתור וחילוץ נעדרים, וכן כמודיעי נפגעים.

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א

היסטוריה

קבוצת מתנדבים שהתקבצה על מנת לעזור לחלץ שרידי קורבנות הפיגוע בקו 405 ביולי 1989, הייתה למעשה ראשיתו של ארגון המתנדבים שנקרא לימים זק"א.
הארגון הוקם לראשונה כיחידת מתנדבים מיוחדת במסגרת המשמר האזרחי במשטרת מרחב חיפה, לאחר פיגוע ההתאבדות הראשון בו פוצץ עצמו מחבל מתאבד בתוך אוטובוס בתחנה המרכזית של אגד בחדרה, בערב יום הזיכרון (13 באפריל 1994). בפיגוע זה נהרגו חמישה מנוסעי האוטובוס ושלושים נפצעו. במהלך הטיפול באירוע, הסתבר כי המשטרה האחראית על הטיפול באירועים מסוג זה, אינה ערוכה לטפל בגופות ובשרידי קורבנות האירוע על פי ההלכה. למקום הוזעק הרב אנשל פרידמן (כיום מפקד זק"א צפון ורב משטרת ישראל מחוז צפון[2]) עם קבוצה של אנשי הקהילה החרדית משכונת רמת ויז'ניץ בחיפה כדי שיסייעו למשטרה בזיהוי ובטיפול בגופות ובשרידי הנפגעים על פי כללי ההלכה היהודית. כלקח מהאירוע החליט מי שהיה אז ראש המשא"ז בחיפה, נצ"מ אבישי הדרי, להקים במסגרת המשמר האזרחי יחידה מיוחדת, שתורכב מגרעין של אנשי העדה החרדית בשכונת רמת ויז'ניץ בחיפה ואשר תפקידה יהיה לסייע למשטרה לטפל בגופותיהם של קורבנות פיגועי טרור ואסונות אחרים, על פי כללי ההלכה. לאחר שאושרה הקמתה במסגרת המשמר האזרחי ולאחר שהוגדרו משימותיה ותואמו דרכי עבודתה בזירות האירוע עם המשטרה ועם כוחות הביטחון האחרים, קיבלה היחידה את השם זק"א (זיהוי קורבנות אסון) ובראשה הועמד הרב אנשל פרידמן. בתחילת דרכה של היחידה, הועבר למתנדבים קורס בנושאי זיהוי פלילי על ידי רס"ב יהודה לוי, אחראי לזיהוי קורבנות אסון של מרחב חיפה. בתחילה פעלה היחידה החיפאית באזור הצפון, אך עם התגברות גל הטרור, הוקמו יחידות זק"א דומות במסגרת המשמר האזרחי בכל רחבי הארץ.

בשנת 1995, ביוזמתו של יהודה משי זהב, הוקמה על ידי העדה החרדית בירושלים עמותה בשם 'חסד של אמת' שנועדה אף היא לסייע למשטרה בתחום זה. כדי להסדיר את מעמדה החוקי, גויסו אנשיה למשמר האזרחי כיחידת זק"א של המשא"ז בירושלים.

מאוחר יותר, בעקבות התרחבות פעילותה, הפכה העמותה הירושלמית לארגון התנדבותי עצמאי שאימץ לעצמו את השם זק"א - איתור חילוץ והצלה.

אמבולנס משוריין של זק"א לאזור יהודה ושומרון

הפעילות של ארגון 'זק"א - איתור חילוץ והצלה' התרחבה באופן דרמטי בתקופת האינתיפאדה השנייה (סוף ספטמבר 2000 ואילך). גל הטרור הפלסטיני ובייחוד פיגועי ההתאבדות יצרו זירות אסון רבי נפגעים וסיפקו למתנדבי הארגון עבודה רבה. המוניטין אותו רכש הארגון הירושלמי, בתוספת עלייה ניכרת בתרומות מהארץ והעולם אותם גייס כעמותה, אפשרו לארגון 'זק"א - איתור חילוץ והצלה' לגייס עוד מתנדבים, להרחיב את פעילותו גם לחלקים אחרים בארץ ולרכוש ציוד מתקדם (כגון זימוניות, מכשירי קשר, טלפונים ניידים, קטנועים ואמבולנסים) ולהרחיב את מעגל פעילותו. אנשי הארגון ממשיכים להיות רשומים כמתנדבי המשמר האזרחי בכל מקום בו הם פועלים, דבר המעניק להם את הסמכויות הנדרשות לצורך פעילותם בזירות פיגועים ואסון.

הפעילות השוחקת גרמה לשחיקה פסיכולוגית אצל המתנדבים, דבר שהביא החל מ-2003 גם לפתיחת קבוצות תמיכה למתנדבי 'זק"א - איתור חילוץ והצלה' בשיתוף עם המשטרה.


בטקס הדלקת המשואות של יום העצמאות ה־55 של מדינת ישראל (2003), הוזמן יהודה משי זהב, ממייסדי זק"א, להדליק משואה בהר הרצל.[3]

במהלך שנת 2005 נקלע הארגון 'זק"א - איתור חילוץ והצלה' למצב כלכלי קשה שנגרם בשל ירידה חדה בתרומות בעקבות השיפור במצב הביטחוני. בתחילת ספטמבר, אף הוגשה בקשה של העובדים (בתמיכת ההנהלה) למינוי מפרק זמני לארגון בשל חובות[4]. למפרק הארגון מונה עו"ד עמירם בוגט, רשם העמותות לשעבר.

ביוני 2006 הגיע בוגט להסכם עם קבוצת משקיעים שתיקח על עצמה את חובות הארגון 'זק"א - איתור חילוץ והצלה'. שלושה עובדים פוטרו ובנוסף ליהודה משי-זהב מונה לתפקיד יו"ר הארגון מחותנו דודי זילברשלג, ובנוסף, לראשונה מונה מנכ"ל מקצועי לארגון - אהרל'ה צור.

את הגופות אוספים אנשי זק"א לשקי גופה לבנים, הנושאים את סמל הארגון. באוקטובר 2015, במהלך גל הטרור שפקד את ישראל, החליט הארגון שגופות מחבלים יוכנסו לשקי גופה שחורים, לשם "הבחנה והבדלה בין הקורבנות לרוצחים".[5]

יחידות

תחת זק"א פועלות מספר יחידות:[6]

  • חסד של אמת
  • הצלה מהירה
  • היחידה הבינלאומית
  • היחידה לשעת חירום
  • יחידת בני המיעוטים
  • יחידת חילוץ
  • יחידת ג'יפים
  • יחידת כלבנים
  • יחידת ספיר
  • יחידת צוללים

יחידת צוללי זק"א

יחידת צוללי זק"א היא יחידת איתור חילוץ והצלה המשתייכת לארגון "זק"א" ופועלת בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל בחילוץ ואיתור תת-מימי. צוללי היחידה הינם בעלי הסמכת צולל בדרגות שונות, ומצוידים בציוד צלילה לתגובה מיידית, לחיפוש אחר יורדי ים שנקלעו למצוקה. הרעיון להקמת היחידה נבע מהצורך החיוני אליו נחשפו מפקדי יחידת איתור נעדרים של זק"א, במהלך החיפושים אחר עו"ד משה קניאל שטבע בים בתל אביב בשנת 2005. מאות מתנדבים סרקו רגלית את החופים כאשר מעליהם חגו כלי טיס זעירים ומסוקים, אך למעמקי הים לא הצליחו המתנדבים להגיע בשל היעדר אנשי מקצוע מיומנים. בזק"א מהרו להסיק מסקנות ובמלאת 30 יום למציאת גופתו של עו"ד קניאל הוקמה על שמו ולזכרו יחידת הצוללים של זק"א.

היחידה מבצעת חילוצים ואיתורי נעדרים תת-מימיים, כמו כן במקומות אליהם נקלעים אנשים במצבים שונים כגון מערכות ביוב, נחלים וכדומה ומאתרת עצמים שונים וראיות שונות במהלך מבצעיה. היחידה עובדת בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל והשיטור הימי בישראל, כמו כן עם יחידת כלי השיט "ספיר" - המשתייכת גם היא לארגון "זק"א"

בראש היחידה עומד חיים אוטמזגין, שאף פיתח את מכשיר ה"זק"א סקוטר" המסייע לצוללי היחידה לנוע בקבוצה מתחת למים.[7]

זק"א בעולם

ארגון זק"א התבקש על ידי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג שבהולנד, לכתוב חוות דעת על גדר ההפרדה. קבוצה של מתנדבי זק"א יצאה להפגין מול בית הדין, עם שלד של אוטובוס מפויח שנהרס בפיגוע התאבדות. מאוחר יותר, האוטובוס והתמונות הוטסו לוושינגטון הבירה על מנת ליצור לחץ ציבורי בארצות הברית לפעול כנגד הטרור הפלסטיני.

הארגון שלח מתנדבים לסייע לנפגעי אסון הצונמי בדרום אסיה בסוף שנת 2004. בשנת 2009 הוקמו סניפים של זק"א במדינות נוספות ברחבי העולם, על מנת להיערך טוב יותר למקרה חירום.

קישורים חיצוניים

זק"א, ברשת החברתית פייסבוק
זק"א, ברשת החברתית אקס (טוויטר)

הערות שוליים

  1. ^ אפרת וייס, משי זהב: "הפעולות שלי היום - כפרה על המרד בעבר", באתר ynet, 29 באפריל 2003
  2. ^ ישראל פלר (26 אפר' 2018). "מטפסים במעלה ההר". משפחה. No. 1354. p. 27. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ משי זהב, שהיה חרדי אנטי-ציוני בעברו, קיבל את המחווה, ואף הסכים להכריז בהדלקת המשואה "ולתפארת מדינת ישראל".
  4. ^ נוה יוסף, עובדי זק"א מבקשים למנות כונס נכסים לעמותה, באתר News1 מחלקה ראשונה, 8 בספטמבר 2005
  5. ^ ידידיה בן אור, זק"א: נעטוף את גופות המחבלים בשקיות שחורות, באתר ערוץ 7, 13 באוקטובר 2015
  6. ^ יחידות זק"א, באתר זק"א
  7. ^ פרויקט ההדסטראט של המכשיר