קמפן (גיל גאולוגי) – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מנורי (שיחה | תרומות)
מנורי (שיחה | תרומות)
ביטול גרסה 23829086 של מנורי (שיחה)
שורה 761: שורה 761:
|
|
|-
|-
| [[זאורורניתוידיז]] (Saurornithoides)
| ''[[Saurornithoides]]''
|
|
|
|
שורה 767: שורה 767:
| [[קובץ:Saurornithoides JBZV 80.JPG|200px]]
| [[קובץ:Saurornithoides JBZV 80.JPG|200px]]
|-
|-
| ''[[Saurornitholestes]]''
| [[זאורורניתוידיז]] (Saurornitholestes)
|
|
|
|

גרסה מ־23:15, 15 בספטמבר 2018

תור תת-תור גיל גיל במיליוני שנים
פלאוגן פלאוקן דן צעיר יותר
קרטיקון עליון מאסטריכט 66.0–72.1
קמפן 72.1–83.6
סנטון 83.6–86.3
קוניאק 86.3–89.8
טורון 89.8–93.9
קנומן 93.9–100.5
תחתון אלביאן 100.5–~113.0
אפטיאן ~113.0–~125.0
ברמיאן ~125.0–~129.4
הוטרוויאן ~129.4–~132.9
ולנגינאן ~132.9–~139.8
בריאסיאן ~139.8–~145.0
יורה עליון טיתוניאן עתיק יותר
חלוקה של תור הקרטיקון
על פי IUGS ,יולי 2012.

קמפן הוא הגיל החמישי מתוך שישה בתת-התור קרטיקון עליון. תקופת גיל קמפן משתרעת מלפני 0.7 ± 83.6 מיליון שנים ועד לפני 0.6 ± 72.1 מיליון שנים. קדם לו גיל סנטון ואחריו היה גיל המאסטריכט.

הגדרה סטרטיגרפיה

את המונח קמפן טבע הגאולוג הצרפתי אנרי קוקן (Henri Coquand‏; 1881-1813) ב-1857. מקור השם בכפר הצרפתי שמפן (Champagne) במחוז השראנט הימי שבמערב צרפת. המיקום המייצג היה מחשוף בסמוך לכפר אובטר-סור-דרון (Aubeterre-sur-Dronne) באותו אזור. בשל שינויים בהגדרות סטרטיגרפיות, משויך חלק זה כיום לגיל המאסטריכט.

תחילת גיל קמפן נקבעה למועד שבו נכחדה חבצלת ים מהמין Marsupites testudinarius. נכון ל-2009 טרם אושר אתר בעולם שבו ניתן לסמן את גבול השכבה (Global Boundary Stratotype Section and Point בראשי תיבות GSSP). אחד המועמדים הוא קטע בסמוך לסכר בעיירה וקסאהצ'י (Waxahachie) בטקסס שבארצות הברית.

סיום גיל קמפן מוגדר כמקום בטור הסטרטיגרפי שבו הופיע לראשונה מין האמוניטים Pachydiscus neubergicus

חלוקת משנה

לעיתים מחלקים את גיל הקמפן לתתי-שלבים: תחתון, תיכון ועליון. בים הטתיס כולל קמפן שישה אזורים ביוסטרטיגרפיים של אמוניטים. אזורים אלה, מהצעיר ביותר לקדום ביותר, הם:

פלאונטולוגיה

במהלך גיל הקמפן חל גידול מואץ במספר המינים של הדינוזאורים. באמריקה הצפונית לדוגמה מספר הסוגים עלה מ-4 בתחילת הקמפן ל-48 לקראת תום הגיל. התפתחות זו מכונה לעיתים "המפץ הקמפני" ("Campanian Explosion"). עם זאת, עדיין לא ברור אם המאורע מלאכותי. כלומר, האם המספר הנמוך של המינים בתחילת הקמפן נגרם בשל תנאי שימור מאובנים גרועים באותו זמן. כללית, מזג האוויר החמים והשטח היבשתי הנרחב המכוסה בים רדוד במהלך הקמפן התאים לדינוזאורים. בגיל הבא, גיל מאסטריכט נמצאו 30% פחות סוגים של דינוזאורים מאמריקה הצפונית מאשר בשלהי הקמפן.

בעלי חיים שחיו בתקופת גיל הקמפן כוללים:

אנקילוזאורים

אנקילוזאורים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
Aletopelta תצורת פוינט לימה (Point Loma Formation), קליפורניה, ארצות הברית אנקילוזאורוס בגודל בינוני, באורך משוער של כשישה מטרים
Antarctopelta תצורת סנטה מרטה, אי ג'יימס רוס, אנטארקטיקה אנקילוזאורוס חסון מוגן על ידי לוחות שריון המוטבעות בעור. אף שטרם נמצא שלד שלם, משערים שפרטים מהמין הגיעו לאורך מקסימלי של 4 מטרים. למין יש מאפיינים הן של אנקילוזאורים והן של נודוזאורים.
אדמונטוניה (Edmontonia) קמפן עד מאסטריכט תצורת קניון הורסשו (Horseshoe Canyon Formation), אלברטה, קנדה נודוזאורוס גמלוני שאורכו בערך 6.6 מטרים וגובהו 2 מטרים. על גבו וראשו היו לוחות גרמיים מחורצים קטנים ודורבנים חדים רבים לאורך גבו וזנבו. ארבעת הדורבנים הגדולים ביותר בלטו מכתפיו, שניים מתוכם התפצלו לדורבני משנה בחלק מהמאובנים שנתגלו. במבט מלמעלה היה לגולגולתו צורת אגס.
אאופלוצפלוס (Euoplocephalus)
Niobrarasaurus
Nodocephalosaurus
Panoplosaurus תצורת נהר ג'ודית (Judith River Formation), אלברטה קנדה ומונטנה ארצות הברית נודוזאורוס באורך 7-5.5 מטרים בעל זנב באורך 2 מטרים
Pinacosaurus
Saichania קובץ:Saichania 03846.JPG
Shanxia
Struthiosaurus
טרכיאה (Tarchia) קובץ:Tarchia 0473.JPG
Tianzhenosaurus

צרטופסים

צרטופסים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
אכלוזאורוס (Achelousaurus) לפני 74.2 מיליון שנים צרטופסיד זה היה דינוזאור צמחוני הולך על ארבע שאורכו היה כ-6 מטר ומשקלו כ-3-2 טון. הגולגולת שלו לא הייתה מצוידת בקרניים חדות אלא בבליטות גרמיות קהות. העטרה שלו, מעין "מניפה" גרמית הייתה קצרה אך בעלת בליטות ושקעים ("חלונות" בעצמות העטרה), כללה זיזים חדים ושימשה ככלי מרשים במפגני ראווה. מקצה העטרה בלטו שני זיזים ארוכים ומעוקלים.
אגוחצרטופס (Agujaceratops)
אלברטצרטופס (Albertaceratops)
אנכיצרטופס (Anchiceratops)
אווצרטופס (Avaceratops)
Bagaceratops
Bainoceratops
Brachyceratops
Breviceratops
צנטרוזאורוס (Centrosaurus)
Cerasinops
כסמוזאורוס (Chasmosaurus)
Dysganus (?)
אייניוזאורוס (Einiosaurus)
Graciliceratops
Lamaceratops
Magnirostris
מדוזצרטופס (Medusaceratops)
מיקרופכיצפלוזאורוס (Micropachycephalosaurus)
מונוקלוניוס (Monoclonius) קובץ:Bautzen Kleinwelka - Saurierpark 62 ies.jpg
פכיריינוזאורוס (Pachyrhinosaurus)
Prenoceratops
Platyceratops
פרוטוצרטופס (Protoceratops)
סטירקוזאורוס (Styracosaurus)
Udanoceratops

אורניתופודה

אורניתופודים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
Aralosaurus 85.8 מיליון שנים אסיה ארלוזאורוס היה בגודל של פיל. אף שידוע מעט מאוד על הארלוזאורוס (נמצאה רק גולגולת אחת כמעט שלמה), ליצור היה מקור ובו כמעט 1,000 שיניים קטנות ב-30 שורות. שיניים אלו נועדו לשבור חומר צמחי בלעיסה, מאפיין נפוץ אצל דינוזאורים צמחוניים, אבל יוצא דופן לגבי זוחלים. עורף הגולגולת של הארלוזאורוס היה רחב, מאפיין שמעיד על שרירי לסת גדולים שנועדו להניע את מנגנון הלעיסה.
Brachylophosaurus 76.5 מיליון שנים מונטנה, ארצות הברית; אלברטה, קנדה ברכילופוזאורוס היה הדרוזאור טיפוסי שהגיע כמבוגר לאורך של 9 מטרים.
קוריתוזאורוס (Corythosaurus) 77-76.5 מיליון שנים אלברטה, קנדה קוריתוזאורוס שקל כ-4 טון ואורכו מקצה אפו עד קצה זנבו היה כ-10 מטרים. כמו כל ההדרוזאוריים היה לו מקור נטול שיניים, בחלק האחורי של הלסתות הייתה סוללה שכללה מאות שיניים משתלבות קטנות. אלו נועדו לרסק ולטחון חומר צמחי והתחלפו כל פעם שהם נשחקו.
Diclonius 75 מיליון שנים מונטנה, ארצות הברית
אדמונטוזאורוס (Edmontosaurus) 73.0-76.5 מיליון שנים קנדה הסוג אדמונטוזאורוס כלל כמה ממיני ההדרוזאוריים הגדולים ביותר, באורך של עד 12 מטרים ומשקל סביב 4 טון.
גספאריניזאורה (Gasparinisaura) 85 מיליון שנים ארגנטינה גספריניזאורה היה אוכל עשב הולך על שניים קטן. גרגורי ס. פול (Gregory S. Paul) העריך ב-2010 את אורכו ב-1.7 מטרים, ומשקלו ב-13 קילוגרם.
Gilmoreosaurus 70 מיליון שנים מונגוליה
Gryposaurus 83-75.5 מיליון שנים אלברטה, קנדה גריפוזאורוס היה הדרוזאור טיפוסי
הדרוזאורוס (Hadrosaurus) 79.5 מיליון שנים ניו ג'רזי, ארצות הברית היה ככל הנראה הולך על שניים כשהיה צריך לרוץ, אבל יכול היה להשתמש ברגליים הקדמיות לתמוך בגופו בזמן שניזון.
Hypacrosaurus 75-67 מיליון שנים אלברטה, קנדה היפאקרוזאורוס נבדל באופן בולט מבעלי מקור הברווז בעלי הכרבולות החלולות האחרים בדורבנים הארוכים (פי 5 עד פי 7 מגובה החוליה שממנה צמחו) שלאורך עמוד השדרה שלו וצורת הכרבולת. צורת הכרבולת החלולה דמתה לקוריתוזאורוס, אבל מחודדת יותר בקצה, גבוהה פחות ורחבה יותר.
Hypsibema קרולינה הצפונית ומיזורי, ארצות הברית
Kritosaurus 73 מיליון שנים אמריקה הצפונית מהמין Kritosaurus navajovius נתגלו גולגולת חלקית, לסתות ושרידים אחרים של השלד.
לאמבאוזאורוס (Lambeosaurus) 76-75 מיליון שנים אלברטה, קנדה
Lophorhothon 80 מיליון שנים אלבמה, ארצות הברית
מאיזאורה (Maiasaura) 76.7 מיליון שנים מונטנה, ארצות הברית מאיאזאורוס היה הדרוזאור גדול, שהגיע כבוגר לאורך של כ-9 מטרים וניחן במקור שטוח ובאף עבה אופייניים. לפני עיניו הייתה כרבולת קטנה מעוטרת בקוצים. ייתכן שהכרבולת שימשה לניגוח בקרבות בין זכרים בעונת הרבייה.
Mandschurosaurus אסיה
Microhadrosaurus סין
Mochlodon אוסטריה
Naashoibitosaurus 73 מיליון שנים ניו מקסיקו, ארצות הברית לא הרבה ידוע על האנטומיה של הנאשויביטוזאורוס בהתחשב בכך שכל מה שיש זה גולגולת חלקית בודדה. על הגולגולת שלו, החלק שתואר בצורה המפורטת ביותר, יש כרבולת נמוכה הבולטת לפני העיניים, אבל צורתה אינה כה קשתית כשל ה-Gryposaurus.
ניפונוזאורוס (Nipponosaurus) רוסיה
Orodromeus 76.7 מיליון שנים מונטנה, ארצות הברית אורודרומאוס היה אוכל עשב הולך על שניים קטן וזריז שקרוב לוודאי חי במקביל לדינוזאורים כדוגמת דספלטוזאורוס ואייניוזאורוס. הורנר ווייסהמפל העריכו את אורכו ב-2.5 מטרים.
פרזאורולופוס (Parasaurolophus) 76.5-73 מיליון שנים אלברטה, קנדה; ניו מקסיקו ויוטה בארצות הברית
Prosaurolophus 76-75 מיליון שנים אלברטה, קנדה פרוזאורולופוס היה בעל חיים בעל מקור ברווז בעל ראש גדול; הממצא השלם ביותר שתואר היה גולגולת באורך 90 שסנטימטרים על שלד באורך של כ-8.5 מטרים. הייתה לו כרבולת משולשת קטנה מוצקה לפני עיניו; צדי הגולגולת היו קעורים, ויצרו שקעים. הזרועות הקדמיות היו קצרות יחסית.
Pteropelyx מונטנה, ארצות הברית
Rhabdodon 70 מיליון שנים צרפת, ספרד ורומניה לא ברור אם היה שייך לענף Iguanodontia או למשפחה Hypsilophodontidae וייתכן שהיה "החוליה החסרה" בין השניים. העדויות הנוכחיות נוטות לכך שהוא שייך ל-Iguanodontia ודמה לטנונטוזאורוס.
זאורולופוס (Saurolophus) 69.5-68.5 מיליון שנים אמריקה הצפונית, אסיה זאורולופוס מוכר מכמה שלדים כמעט שלמים, ויש לכן לחוקרים תמונה ברורה של האנטומיהשל השלד שלו. המין S. osborni הנדיר שבין המינים מאלברטה היה באורך 9.8 מטרים, והיה על גולגולת באורך מטר. משקלו הוערך ב-1.9 טון. S. angustirostris, המין שנתגלה במונגוליה, היה גדול יותר, השלד הראשון שנתגלה היה באורך של בערך 12 מטרים ודווח גם על שרידים גדולים יותר
שאנטונגוזאורוס 70 מיליון שנים סין אחד ההדרוזאורים הארוכים והגדולים ביותר. אורכו של השלד השלם של פרט בגודל בינוני ששוחזר במכון הגאולוגי של סין בבייג'ינג הוא 14.72 מטרים.
Tanius סין
Trachodon 77 מיליון שנים מונטנה, ארצות הברית
Tsintaosaurus 70 מיליון שנים דרום סין
ולפרונס 72 מיליון שנים מקסיקו

פכיצפלוזאורים

פכיצפלוזאורים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
Alaskacephale תצורת פרינס קריק, אלסקה, ארצות הברית
Colepiocephale אלברטה, קנדה הפכיצפלוזאור הקדום ביותר הידוע
Goyocephale מונגוליה
Gravitholus
Hanssuesia אלברטה, קנדה; מונטנה, ארצות הברית שונה מפכיצפלוזאורים אחרים בכך בשקע בעצם הקודקוד, כיפת קודקוד קדמת רחבה ואף רחב.
?Heishansaurus
הומלוצפל (Homalocephale) מונגוליה הומלוצפל שונה מפכיצפלוזאורים אחרים בכיפת גולגולת שטוחה בצורת יתד.
Prenocephale
Sphaerotholus
Stegoceras
Tylocephale
Wannanosaurus

זאורופודים

זאורופודים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
אלמוזאורוס (Alamosaurus) דרום-מערב ארצות הברית אלמוזאורוס הוא סוג דינוזאור של זאורופודים מהקלייד טיטנוזאוריה מהקרטיקון העליון של מה שהוא כיום אמריקה הצפונית. היה זה אוכל עשב גדול הולך על ארבעה רגליים ואחד הדינוזאורים הגדולים ביותר של אמריקה הצפונית
Andesaurus הפרובינציה נאוקן בארגנטינה אנדזאורוס היה סוג של זאורופודים מהקלייד טיטנוזאוריה.
ברוהאתקאיוזאורוס (Bruhathkayosaurus) טאמיל נאדו, הודו ייתכן שהברוהאתקאיוזאורוס היה הדינזאור הגדול ביותר שחי מעולם, אך עקב מחסור במאובנים זהו מין המוטל בספק
Huabeisaurus צפון מזרח סין חבר במשפחה Euhelopodidae
Overosaurus הפרובינציה נאוקן בארגנטינה טיטנוזאור קטן ממדים (יחסית).
Quaesitosaurus שאר צאב, מונגוליה קוואסיטוזאורוס היה זאורופוד מהקלייד טיטנוזאוריה.
סלטזאורוס צפון-מזרח ארגנטינה, אורוגוואי סלטזאורוס היה דינוזאור זאורופוד מהקלייד טיטנוזאוריה. אורכו המושער 12 מטרים ומשקלו כ-7 טון.

תרופודים

דייוויד ואריצ'יו (David J. Varrichio) ציין שבשלהי הקמפן היו באזור אלברטה בקנדה של ימינו ובאזור מונטנה שבארצות הברית של ימינו תרופודים דומים מאוד, למרות הבדלים משמעותיים במיני הדינוזאורים אוכלי העשב בין שני האזורים.

תרופודים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
Abelisaurus תצורת אלן (Allen Formation)?, תצורת אנאקלטו (Anacleto Formation), ארגנטינה טורף הולך על שניים שהגיע קרוב לוודאי לאורך של 7 עד 9 מטרים, ידוע רק מגולגולת חלקית אחת.
אלברטוזאורוס (Albertosaurus)
אפאלסיוזאורוס (Appalachiosaurus)
ארכיאורניתומימוס (Archaeornithomimus)
Bambiraptor
Byronosaurus
Citipati
קרנוטאורוס (Carnotaurus)
דספלטוזאורוס (Daspletosaurus)
דרומאוזאורוס (Dromaeosaurus)
Dromiceiomimus
דריפטוזאורוס (Dryptosaurus)
גורגוזאורוס (Gorgosaurus)
Harpymimus
Khaan
Luanchuanraptor
מונונוקיוס (Mononykus)
Noasaurus
אורניתומימוס (Ornithomimus)
אובירפטור (Oviraptor) מונגוליה
Pyroraptor ור (Var), צרפת
זאורורניתוידיז (Saurornithoides)
Saurornitholestes
Shuvuuia
סטרותיומימוס (Struthiomimus)
טרודון (Troodon)
Variraptor ור (Var), צרפת
ולוצירפטור (Velociraptor) מונגוליה וסין
Xenotarsosaurus

פטרוזאורים

פטרוזאורים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
גאוסטרנברגיה (Geosternbergia) ארצות הברית, אמריקה הצפונית מיני הסוג גאוסטרנברגיה נכללו בעבר בסוג פטרנודון, ומפורסמים בזכות כרבולתם הייחודית.
ניקטוזאורוס (Nyctosaurus) מערב תיכון ארצות הברית הניקטוזאורוס היה בעל כרבולת דמוית קרן.
פטרנודון
(Pteranodon)
קנזס, ארצות הברית; אמריקה הצפונית הסוג פטרנודון היה אחד מהזוחלים המעופפים הגדולים ביותר, עם מוטת כנפיים שלעיתים עברה את רף ה-6 מטרים.
קוואצלקואטלוס (Quetzalcoatlus) טקסס, ארצות הברית הקוואצלקואטלוס גם הוא היה אחד משלושת הפטרוזאורים הגדולים ביותר וגדול בהרבה מהפטרנודון: גובהו היה כשל הג'ירפה ומוטת כנפיו הגיע לכ-10 מטרים ויותר.
Piksi מונטנה, ארצות הברית

עופות

עופות של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
הספראורניס (Hesperornis)
Neogaeornis עוף ימי מצ'ילה. צורת הרגליים שלו מזכירה רגליים של עופות צוללים, אבל הרגלי האכילה שלו עדיין עלומים. המינים היחידים הידועים הם מגבול קמפן-מאסטריכט
איכתיאורניס (Ichthyornis)

פלזיוזאורים

פלזיוזאורים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות

אלאסמוזאור (Elasmosaurus)

80.5 מיליון שנים פצלי פייר (Pierre Shales), קנזס, ארצות הברית אלאסמוזאור הוא סוג של פלזיוזאור בעל צוואר ארוך במיוחד.

Styxosaurus

83.5-80.5 מיליון שנים מחוז לוגאן, קנזס סטיקוזאורוס הוא סוג של פלזיוזאור מהמשפחה Elasmosauridae

דמויי תנין

דמויי תנין של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
דיינוסוכוס (Deinosuchus) 80-73 מיליון שנה מחוז סמפסון, קרוליינה הצפונית. הדיינוסוכוס היה תנינאי ענקי הקרוב לאליגטור ונחשב לאחד התנינאים הגדולים ביותר שחיו אי-פעם. אורכו כנראה היה כ-12 מטר, והוא שקל כ-8.5 טון. עוצמת הנשיכה של הדיינוסוכוס הייתה החזקה ביותר שבחיות ביבשה.
ליידיוסוכוס (Leidyosuchus) 75 מיליון שנה אמריקה הצפונית.

קשקשאים

קשקשאים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
הליזאורוס (Halisaurus)
מוזאזאורוס (Mosasaurus) 70-66 מיליון שנה המוזאזאורוס היה זוחל ימי ענק שאורכו נע בין 15 ל-18 מטר ומשקלו בין 15 ל-20 טון מטרי. גופו היה בצורת פלך עם זנב שרירי ארוך שבקצהו סנפירי זנב וארבעת גפיו הפכו לסנפירים ארוכים ועבים.
Plotosaurus
Taniwhasaurus ניו זילנד, יפן, אנטארקטיקה
טילוזאורוס (Tylosaurus) 75–86 מיליון שנה

צבים

צבים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
ארכלון (Archelon) 75-65 מיליון שנה הארכלון היה סוג צב ים קדום שהיה צב הים הגדול בעולם ומשקלו הגיע עד 2,200 ק"ג.

יונקים

יונקים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
אלפדון (Alphadon) האלפדון היה יונק קדום שהגיע לאורך 12 ס"מ והיה דומה לאופוסום. הוא היה אוכל כל
דידלפודון (Didelphodon) 73-66 מיליון שנה תצורת הל קריק במונטנה הדידלפודון היה יונק כיס באורך 12 ס"מ ומשקל של 5 ק"ג שטרף יצורים קטנים או ביצים.
Kamptobaatar
Kennalestes
Zalambdalestes

דגים

דגים של הקמפן
סוג תקופה אתר תיאור תמונות
קסיפקטינוס (Xiphactinus) 93-66 מיליון שנה קסיפקטינוס היה דג גדול שאורכו היה 4.5-6 מטרים והיו לו לסתות חזקות מלאות בשרירים שאיתם הוא שבר עצמות.
Schizorhiza 83.6-66 מיליון שנה

לקריאה נוספת

  • GRADSTEIN, F.M.; OGG, J.G. & SMITH, A.G.; 2004: A Geologic Time Scale 2004, Cambridge University Press.
  • Varricchio, D. J. 2001. Late Cretaceous oviraptorosaur (Theropoda) dinosaurs from Montana. pp. 42–57 in D. H. Tanke and K. Carpenter (eds.), Mesozoic Vertebrate Life. Indiana University Press, Indianapolis, Indiana.
  • WEISHAMPEL, D.B.; BARRETT, P.M.; CORIA, R.A.; LE LOUEFF, J.; XU, X.; ZHAO, X.; SAHNI, A.; GOMANI, E.M.P. & NOTO, C.N.; 2004: Dinosaur distribution, in: WEISHAMPEL, D.B.; DODSON, P. & OSMÓLSKA, H. (eds.): The Dinosauria, University of California Press, Berkeley (2nd ed.), ISBN 0-520-24209-2, pp 517–606.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קמפן בוויקישיתוף
מזוזואיקון
טריאס יורה קרטיקון
טריאס תחתון טריאס תיכון טריאס עליון יורה תחתון יורה תיכון יורה עליון קרטיקון תחתון קרטיקון עליון
קנומן טורון
קוניאק סנטון קמפן מאסטריכט