ראאד אל-כרמי – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ הוספת קטגוריה "אישים שחיו במאה ה-21" (תג) (דיון)
שורה 22: שורה 22:


{{מיון רגיל:כרמי, ראאד}}
{{מיון רגיל:כרמי, ראאד}}
[[קטגוריה:אישים שחיו במאה ה-21]]
[[קטגוריה:אישים במאה ה-21]]

[[קטגוריה:פעילי פת"ח שנהרגו בידי ישראל]]
[[קטגוריה:פעילי פת"ח שנהרגו בידי ישראל]]
[[קטגוריה:נפטרים ב-2002]]
[[קטגוריה:נפטרים ב-2002]]

גרסה מ־12:41, 18 בספטמבר 2018

אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

ראאד אל-כרמיערבית: رائد الكرمي; 1974 - 14 בינואר 2002) היה טרוריסט בכיר בגדודי חללי אל-אקצה מטול כרם, אשר עמד בראש חוליית תנזים רצחנית, האחראית לעשרות פיגועים בהם נרצחו או נפצעו אזרחים וחיילים ישראלים רבים. פעל תחת אחריותו הישירה של מרואן ברגותי, ראש התנזים ביהודה ושומרון. חוסל[1] בינואר 2002 במהלך האינתיפאדה השנייה.

פעילותו

אל כרמי היה פעיל טרור עוד באינתיפאדה הראשונה ונעצר על ידי ישראל בתחילת שנות התשעים.

בינואר 2001, סמוך לאחר תחילת האינתיפאדה השנייה הוא רצח במו ידיו את המסעדנים מוטי דיין ואתגר זיתוני, לאחר שחטף אותם[2]. ביולי 2001 רצח את תושב פתח תקווה אלי נעמן[3]. הוא אחראי גם על רצח עוד שישה ישראלים וניסיונות פיגוע נוספים[4].

בספטמבר 2001 הצליח לשרוד ירי טילים אל מכוניתו, למרות שכמעט התעוור. חוסל על ידי ישראל בפיצוץ מטען בעת שהלך ברחוב ב־14 בינואר 2002.

המחלוקת על עיתוי חיסולו

בספר "בומרנג", שיצא שלוש שנים לאחר האירוע, טענו העיתונאים עפר שלח ורביב דרוקר כי ראאד אל-כרמי הורה, זמן קצר לפני מותו, לחדול מהפיגועים בישראל בטענה כי התקבלה החלטה מדינית מטעם ערפאת על כך. היו בכירים במערכת הביטחון, שהעלו ספקות בדבר צדקת ההחלטה לחסלו[5]. יש גם התולים בחיסולו את ההידרדרות שהביאה ל"מרץ השחור" ולמבצע חומת מגן. ד"ר מתי שטיינברג למשל, לשעבר יועץ לראשי השב"כ, טען כי "ראאד כרמי עשה את הכל, כולל בימים האחרונים לפני חיסולו, כדי להניא גורמי טרור מלבצע את זממם. בזמן הנתון שבו אנחנו מדברים הייתה הפסקת אש, וצריך היית להעריך שחיסולו של ראאד כרמי יקטע את הפסקת האש וידחף כמשוגעים את אנשי תנזים פת"ח כדי לנקום. זאת המשמעות האסטרטגית. אלו אנשים שאין להם גן עדן בתפיסתם, אשר החלו להתאבד"[6].

לעומת זאת, לאחר חיסולו נטען בתקשורת על ידי דוברים ישראלים, כי אל-כרמי תכנן "מגה-פיגוע" וחיסולו מבעוד מועד, מנע זאת. לדברי שר הביטחון דאז בנימין בן אליעזר "האיש עמד לבצע פעולות גדולות נגד ישראל תוך ימים ספורים"[7]. גם בראיונות וכתבות בעיתונות הכתובה, בהם התראיין ראאד אל-כרמי עצמו, הוא הבהיר כי הוא נחוש בדעתו להמשיך בפעולות הטרור נגד ישראל ואף להרחיבן. בראיון ל-CNN ב-23 באוגוסט 2001, כחצי שנה לפני חיסולו הוא הצהיר: "אנו מאמנים את הנוער לבצע פעולות בתוך ישראל. אנו מאמנים בני 17-18 לתקוף מתנחלים, לחטוף חיילים בתוך שטח ישראל". רק בחודשיים האחרונים שלפני חיסולו היה אל-כרמי אחראי לשלוש פעולות טרור שונות, אשר שתיים מהן לפחות, אילו התממשו, היו עלולות לגרום למותם של אזרחים רבים: ב-19 בנובמבר 2001 - ירי לעבר מונית סמוך לצומת שבי שומרון. כתוצאה מהירי נפצעו שלושה אזרחים ישראלים, האחד באורח קשה והאחרים באורח קל. אחד הפצועים היה רב היישוב שבי שומרון. 28 בנובמבר 2001 - ניסיון הוצאת שני מפגעים מתאבדים מטול כרם לישראל. הפיגוע סוכל בשל הערכות מוגברת של כוחות הביטחון לאורך קו התפר באזור טול כרם. 5 בדצמבר 2001 - ניסיון הוצאת מפגע מתאבד מטול כרם לישראל. הפיגוע נמנע בשל מה שנראה כתאונת עבודה של המתאבד, אשר המטען שהיה על גופו התפוצץ סמוך ליישוב מעלה אפרים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים