יום ראשון בפארק עם ג'ורג' – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Zivnachum (שיחה | תרומות)
אין תקציר עריכה
הגהה, עריכה קלה
שורה 1: שורה 1:
'''יום ראשון בפארק עם ג'ורג'''' הוא [[מחזמר]] עם מוסיקה ומילים מאת [[סטיבן סונדהיים]] וטקסט מאת [[James Lapine|ג'יימס לפיין]]. הוא נכתב בהשראת הציור ''יום ראשון אחר הצהריים על האי La Grande Jatte'' של הצייר ה[[פוינטיליזם|פוינטיליסטי]] הצרפתי [[ז'ורז' סרה]]. העלילה סובבת סביב ג'ורג', גרסה בדיונית של סרה, שמכניס את עצמו עמוק אל ציור יצירת המופת שלו, ואת הנין (גם קרוי ג'ורג'), אמן עכשווי. ההפקה ב[[תיאטראות ברודוויי|ברודווי]] נפתחה בשנת 1984.
'''יום ראשון בפארק עם ג'ורג'''' הוא [[מחזמר]] עם מוזיקה ומילים מאת [[סטיבן סונדהיים]] וטקסט מאת [[James Lapine|ג'יימס לפיין]]. הוא נכתב בהשראת הציור '''יום ראשון אחר הצהריים על האי לה גראנד ז'אט (La Grande Jatte)''' של הצייר ה[[פוינטיליזם|פוינטיליסטי]] הצרפתי [[ז'ורז' סרה]]. העלילה סובבת סביב ג'ורג', גרסה בדיונית של סרה, שמכניס את עצמו עמוק אל ציור יצירת המופת שלו, ואת הנין (הקרוי אף הוא ג'ורג'), אמן עכשווי. ההפקה ב[[תיאטראות ברודוויי|ברודווי]] נפתחה בשנת 1984.


המחזמר זכה ב[[פרס פוליצר|פרס הפוליצר]] לדרמה לשנת 1985, בשני [[פרס טוני|פרסי טוני]] על עיצוב (ומועמדות למחזמר הטוב ביותר), בפרסי [[דרמה דסק]] רבים, ב[[פרס אוליבייה]] למחזמר הטוב ביותר לשנת 1991, וב[[פרס אוליבייה]] להפקה המוזיקלית הטובה ביותר לשנת 2007.
המחזמר זכה ב[[פרס פוליצר|פרס הפוליצר]] לדרמה לשנת 1985, בשני [[פרס טוני|פרסי טוני]] על עיצוב (ומועמדות למחזמר הטוב ביותר), בפרסי [[דרמה דסק]] רבים, ב[[פרס אוליבייה]] למחזמר הטוב ביותר לשנת 1991, וב[[פרס אוליבייה]] להפקה המוזיקלית הטובה ביותר לשנת 2007.

גרסה מ־22:43, 22 בספטמבר 2018

יום ראשון בפארק עם ג'ורג' הוא מחזמר עם מוזיקה ומילים מאת סטיבן סונדהיים וטקסט מאת ג'יימס לפיין. הוא נכתב בהשראת הציור יום ראשון אחר הצהריים על האי לה גראנד ז'אט (La Grande Jatte) של הצייר הפוינטיליסטי הצרפתי ז'ורז' סרה. העלילה סובבת סביב ג'ורג', גרסה בדיונית של סרה, שמכניס את עצמו עמוק אל ציור יצירת המופת שלו, ואת הנין (הקרוי אף הוא ג'ורג'), אמן עכשווי. ההפקה בברודווי נפתחה בשנת 1984.

המחזמר זכה בפרס הפוליצר לדרמה לשנת 1985, בשני פרסי טוני על עיצוב (ומועמדות למחזמר הטוב ביותר), בפרסי דרמה דסק רבים, בפרס אוליבייה למחזמר הטוב ביותר לשנת 1991, ובפרס אוליבייה להפקה המוזיקלית הטובה ביותר לשנת 2007.

תקציר

יום ראשון אחר הצהריים על האי La Grande Jatte
מערכה ראשונה

בשנת 1884, ז'ורז' סרה, המכונה ג'ורג' במחזמר, מצייר סקיצות עבור הציור שלו, יום ראשון אחר הצהריים על האי La Grande Jatte. הוא מכריז בפני הקהל: "לבן, דף או קנבס ריק. האתגר: להביא סדר לכל, דרך עיצוב, קומפוזיציה, מתיחות, איזון, אור והרמוניה." כאשר הוא מצייר את הסביבה של האי, הסביבה מופיעה על הבמה, והוא שולט בה כאשר שהוא מצייר אותה. הפילגש שלו, דוט, מדגמנת עבורו, למרות התסכול שלה על הצורך לקום מוקדם ביום ראשון ("Sunday in the Park with George"). עוד מבקרים קבועים מתחילים להגיע לפארק: אישה זקנה והאחות שלה דנות כיצד פריז משתנה כדי להתאים מגדל לתערוכה העולמית, אבל האחות מעוניינת יותר בעגלון הגרמני, פרנץ. השקט של הפארק נקטע על ידי קבוצה של מתרחצים גסי רוח. ג'ורג' מקפיא אותם עם מחוות יד, מה שהופך אותם לנושאים של הציור הראשון שלו, מתרחצים באנייר. אל הגלריה שבו מוצג הציור מגיעים ג'ולס (אמן מוצלח יותר, חבר של ג'ורג') ואשתו איבון. הם חושבים שבעבודתו של ג'ורג' אין חיים ("No Life"). בחזרה באי לג'ולס ולאיבון יש דיון קצר עם ג'ורג' והם ממשיכים בדרכם. הם לוקחים את העגלון פרנץ איתם, ובכך נקטע המפגש שלו עם האחות. דוט, שהתעייפה מעמידה יציבה מוקדם בבוקר באור השמש, עוזבת את הפארק שבעת רצון לאחר שג'ורג' מבטיח לקחת אותה לפוליז. ג'ורג' ניגש לגברת הזקנה, חושף שהיא אמו, ומבקש לצייר אותה, אך היא מסרבת בבוטות.

בסטודיו שלו ג'ורג' עובד על הציור שלו באובססיביות בעוד דוט מתכוננת לדייט שלהם, ומפנטזת על להיות נערת פוליז ("Color and Light"). כאשר ג'ורג' מפסיק לרגע לצייר כדי לנקות את המכחולים שלו, הוא ודוט מהרהרים על הקסם שהם רואים אחד בשני. דוט מוכן ליציאה, אבל ג'ורג' בוחר להמשיך בציור, למורת רוחה של דוט.

לאחר זמן מה, בפארק ביום ראשון, ג'ורג' משרטט ספן ממורמר למורת רוחו של ג'ולס המתבונן בו. דיט מופיעה כאשר זרועה שלובה בזרועו של לואי האופה. שני עלמות משוחחות (לשתיהן קוראים סלסט) ומבחינות בדוט עם אדם חדש ("Gossip"). כאשר לואיז, הבת של ג'ולס ואיבון, מנסה ללטף את הכלב של הספן, הוא צועק עליה, מתפרץ על ג'ורג' ועוזב בסערה. ג'ורג' ודוט מנהלים שיחה מתוחה כאשר היא לומדת בספר הדקדוק באמצעותו היא מלמדת את עצמה קרוא וכתוב. בעוד ג'ולס ואיבון לועגים לחוסר הקונבנציונאליות ביצירתו של ג'ורג', הם דנים ביוזמה לכלול את עבודתו בתצוגה הבאה, יוזמה עליה שניהם מוחים. ג'ורג' משרטט שני כלבים ומנסה לדמיין את העולם מנקודת המבט שלהם. הוא מתאר את הקלה אותה הם חשים כאשר הם חופשיים מהשגרה ביום ראשון ("The Day Off"). ככל שהיום עובר, ג'ורג' משרטט בשקט סקיצות של מבקרי הפארק: שתי הסלסטיות מנסות למשוך את תשומת לבם של זוג חיילים, ונלחמות על מי יקבל את הנאה מהשניים; האחות מסתתרת מהזקנה ומנסה למשוך את תשומת לבו של פרנץ; פרנץ ואשתו פרידה מתווכחים עם לואיז, ואחד עם השני; זוג תיירים אמריקאיים עשירים חולפים, שונאים הכל בפריז מלבד המאפים, ומתכננים לחזור הביתה עם אופה צרפתי; ג'ולס חוזר לשוחח עם ג'ורג' על החסרונות שלו כאמן, וכתגובה מקבל הזמנה לראות את ציורו החדש של ג'ורג'; הספן מופיע שוב כדי לנזוף באמנים המתנשאים. דוט רואה את ג'ורג', אך הוא חומק לפני שהיא יכולה לדבר איתו, ובתגובה היא מתארת את הסיפוק בחייה החדשים עם לואי. ברור שהיא מתגעגעת ואוהבת את ג'ורג', אבל לואי אוהב, מכבד וצריך אותה בניגוד לג'ורג'. דוט בוחרת להישאר עם לואי ("Everybody Loves Louis").

בערב כאשר הפארק מתרוקן מאנשים, ג'ורג' חוזר. הוא מתגעגע לדוט ומקונן על כך שהאמנות שלו מנכרת אותו מאנשים החשובים לו, אך הוא מוותר על האושר האישי שלו בשביל הסיכוי להגשמה של היצירה שלו ("Finishing the Hat").

כעבור זמן מה, דוט שכבר בהריון מתקדם מבקרת את הסטודיו של ג'ורג'. היא מבקשת ממנו ציור שבו צייר אותה, אבל הוא מסרב. ג'ולס ואיבון מגיעים לסטודיו כדי לראות את הציור של ג'ורג' שכמעט הושלם. בעוד ג'ולס הולך לראות את הציור עם ג'ורג', איבון ודוט מנהלות שיחה מתוחה. הן מבינות ששתיהן חשו מוזנחות על ידי אמן, השנאה ההדדית שלהן מתפוגגת, והן דנות בקשיים לשמירה על מערכת יחסים רומנטית עם אמן. בינתיים, ג'ולס מופתע מטכניקת הציור החדשה של ג'ורג' ומודאג מכך שהאובססיה של ג'ורג' לעבודתו מנכרת אותו מחבריו האמנים ואספנים כאחד. ג'ולס מסרב לתמוך בעבודה. ג'ולס ואיבון עוזבים, וג'ורג', ששוכח שדוט שם, חוזר לעבודה. דוט חושפת את הסיבה האמיתית לביקור שלה: למרות העובדה הברורה כי ג'ורג' הוא אביו של התינוק שלה, היא ולואי מתחתנים, ועוזבים לאמריקה. ג'ורג' נסוג בכעס מאחורי הקנבס שלו, והיא מתחננת בפניו שיגיב בכל דרך שהיא לחדשות שלה. הם מתווכחים במרירות על היחסים הכושלים שלהם. דוט מסכמת בצער שבעוד ג'ורג' מסוגל להגיע להגשמה עצמית, היא לא, ולכן הם חייבים להיפרד ("We Do Not Belong Together").

בפארק, הזקנה סוף סוף מסכימה לשבת עבור ג'ורג', ושוקעת בזכרונות מילדותו של ג'ורג'. היא מבכה על שינוי קו הרקיע של פריז, והוא מעודד אותה לראות את יופיו של העולם כפי שהוא, ולא שהיה בעבר ("Beautiful"). התיירים האמריקאים מגיעים עם לואי ודוט, שמחזיקה את בתה הטרייה, מארי. ג'ורג' מסרב להכיר בה ובבתו. לאחר שהוא מתנצל בקרירות, דוט עוזבת בצער.

הפארק הולך ונעשה רועש: הסלסטיות והחייל מתווכחים על הפרידות שלהם בזמן שג'ולס ופרידה מתגנבים כדי להיפגש. לואיז מודיע לאיבון על הבגידה של אביה, ופורצת קטטה בין ג'ולס, איבון, פרנץ ופרידה. הסלסטיות והחייל רבים בקולניות, ומיד כל מבקרי הפארק מתווכחים עד שהזקנה צועקת: "זכור, ג'ורג'!", והוא עוצר את כולם עם מחוות יד. ג'ורג' לוקח שליטה על הדמויות בציור שלו, ששרים בהרמוניה כאשר הוא הופך אותם לציור המוגמר שלו ("Sunday").

מערכה שנייה

כאשר הווילון נפתח, הדמויות – עדיין בתמונה – מתלוננות על כך שהן תקועות בתוך הציור ("It's Hot Up Here"). הדמויות מספידות בקצרה את ג'ורג', אשר נפטר באופן פתאומי בגיל 31.

הסיפור עובר מאה שנה קדימה לשנת 1984. נינם של ג'ורג' ודוט, גם הוא אמן בשם ג'ורג', נמצא במוזיאון וחושף את יצירתו האחרונה, המשקפת את ציורו על סרה בצורה של מכונת אור בשם "Chromolume #7". ג'ורג' מציג את העבודה, ומבסס את הקשר שלה לציור באמצעות סבתו בת ה-98, מארי, שתעזור לו להציג את העבודה. מארי מספרת על ההיסטוריה המשפחתית שלה, ומתארת כיצד אמה, דוט, סיפרה לה על ערש דווי שהיא בתו של סרה. ג'ורג' סקפטי לגבי החלק הזה בסיפור, אבל מארי עומדת על כך שההערות בספר הדקדוק של דוט, שבהן מוזכר ג'ורג' סרה, הן הוכחה לכך. לאחר כשל טכני קצר, הכרומולום נחשף.

בקבלת הפנים, פטרונים ואוצרים מברכים את ג'ורג' על עבודתו, בזמן שג'ורג' מרפרף ביניהם, מתלונן על הקשיים בייצור אמנות מודרנית ("Putting It Together"). הוא מתאמץ לנהל מספר שיחות שונות במקביל. הקול היחיד שממנו הוא אינו יכול להתעלם הוא של מבקרת אמנות המעירה לו כי הוא חוזר על עצמו ומייעצת לו לא לבזבז את הכישרון שלו. לאחר שמבקרי המוזיאון הולכים לארוחת הערב, מארי רואה את אמא שלה בציור של סרה, ומדברת איתה על דאגתה לג'ורג'. כאשר ג'ורג' מגיע לקחת אותה הביתה, היא מספרת לו על אמא שלה, ומנסה להעביר לו מסר על המורשת שאנחנו משאירים ("Children and Art"). היא נרדמת, וג'ורג', שנותר לבד עם הציור, מבין שחסר לו קשר.

שבועות לאחר מכן, מארי מתה וג'ורג' מוזמן על ידי ממשלת צרפת להציג את הכרומולום על האי שתואר בציור. באי ג'ורג' מגלה שהחבר שלו דניס כי הוא דחה את הצעתו של ג'ורג' לעבוד איתו שוב. ג'ורג' חש חוסר ודאות. הוא קורא מתוך ספר שירש מסבתו, הספר שבו דוט השתמשה כדי ללמוד לקרוא, ומהרהר בדמיון בינו לבין סבא-רבא שלו ("Lesson #8"). דוט מופיעה כחזיון ומברכת את ג'ורג' לשלום. היא מתייחסת אליו כאל ג'ורג' שהיא מכירה. הוא מתוודה בפניה על הספקות שלו והיא אומרת לו להפסיק לדאוג אם הבחירות שלו נכונות ופשוט לבצע אותם ("Move On"). ג'ורג' מוצא כמה מילים שנכתב בגב הספר, המילים שג'ורג' מלמל לעתים קרובות בזמן שהוא עבד. כאשר ג'ורג' קורא אותם בקול, הדמויות בציור ממלאות את הבמה וממחיזים מחדש את הציור ("Sunday"). כאשר הם עוזבים והבמה מזכירה קנבס ריק, ג'ורג' קורא: "לבן, דף או קנבס ריק. האהוב עליו – כל כך הרבה אפשרויות."

שירים

מערכה ראשונה

  • Sunday in the Park with George
  • No Life
  • Color and Light
  • Gossip
  • The Day Off
  • Everybody Loves Louis
  • Finishing the Hat
  • We Do Not Belong Together
  • Beautiful
  • Sunday

מערכה שניה

  • It's Hot Up Here
  • Chromolume #7
  • Putting It Together
  • Children and Art
  • Lesson #8
  • Move On
  • Sunday

דמויות

דמות קול תיאור
מערכה ראשונה
ג'ורג' סרה טנור

Ab4 – G#2

אמן
דוט מצו-סופרן

D5 – E3

הפילגש והדוגמנית של ג'ורג'
ג'ולס בריטון

F4 – G2

אמן נוסף
איבון מצו-סופרן

Eb5 – E3

אשתו של ג'ולס
אישה זקנה מצו-סופרן

Eb5-F#3

אמו של ג'ורג'
אחות מצו-סופרן

F4 – G3

האחות של אמו של ג'ורג'
סלסט 1 סופרן

G5 – A3

עלמה
סלסט 2 סופרן

Eb5 – G3

עלמה נוספת
חייל בריטון

F4 – A2

חייל
ספן בריטון

Eb4 – Eb2

פרנץ בריטון

G4 – B2

העגלון של ג'ולס ואיבון
פרידה סופרן

F5 – G3

הטבחית של ג'ולס ואיבון ואשתו של פרנץ
לואיז סופרן

Eb5 – G3

הבת הקטנה של ג'ולס ואיבון
אדון בריטון

D#4 – Eb2

זוג אמריקאי
גברת מצו-סופרן

F4 – G3

לואי בריטון

A4 – B2

אופה ובעלה לעתיד של דוט
מערכה שניה
ג'ורג' טנור

Ab4 – G#2

אמן
דוט מצו-סופרן

D5 – E3

הפילגש והדוגמנית של ג'ורג', מופיעה כחזיון 
מארי סבתו של ג'ורג'
בוב גרינברג בריטון

F4 – G2

מנהל המוזיאון
דניס בריטון

Eb4 – Eb2

טכנאי
נעמי אייזן מצו-סופרן

Eb5 – E3

מלחינה
איליין סופרן

G5 – A3

אשתו לשעבר של ג'ורג'
הרייאט פולינג מצו-סופרן

F4 – G3

חברת הוועדה של המוזיאון
בילי וובסטר בריטון

A4 – B2

חבר שלה
צ'ארלס רדמונד בריטון

D#4 – Eb2

אוצר המבקר מטקסס
אלכס בריטון

F4 – A2

אמן
בטי סופרן

F5 – G3

אמנית נוספת
לי רנדולף בריטון

G4 – B2

יחצן המוזיאון
בלייר דניאלס מצו-סופרן

Eb5-F#3

מבקרת אמנות

אורחי המוזיאון במערכה השנייה מגולמים על ידי אותם שחקנים שמופיעים בתור מבקרי הפארק במערכה הראשונה. נהוג שדוט ומארי וכן ג'ורג' סרה וג'ורג' מגולמים על ידי אותם שחקנים.

המלצות

תבנית:Reflist