איוואסקה – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שחזור (ביטול השחתה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Ayahuasca and chacruna cocinando.jpg|שמאל|ממוזער|250px]]
[[קובץ:Ayahuasca and chacruna cocinando.jpg|שמאל|ממוזער|250px]]


'''איוואסקה''' (נכתב באנגלית '''Ayahuasca''' או '''Ayawaska''', בעברית '''צ׳ינצ׳ילה-קקהפופו''' או בשמה הבוטני '''Banisteriopsis caapi''') בשפת ה[[קצ'ואה]] הוא שמה של גפן הגדלה בג'ונגלים ב[[דרום אמריקה]] ושל [[חליטה]] מעוררת הזיות המופקת ממנה, בדרך כלל בשילוב עם צמח ממשפחת הקפה המכיל חומר מעורר הזיות - [[דימתילטריפטאמין]] (DMT).
'''איוואסקה''' (נכתב באנגלית '''Ayahuasca''' או '''Ayawaska''', בעברית '''גפן הרוחות''' או בשמה הבוטני '''Banisteriopsis caapi''') בשפת ה[[קצ'ואה]] הוא שמה של גפן הגדלה בג'ונגלים ב[[דרום אמריקה]] ושל [[חליטה]] מעוררת הזיות המופקת ממנה, בדרך כלל בשילוב עם צמח ממשפחת הקפה המכיל חומר מעורר הזיות - [[דימתילטריפטאמין]] (DMT).
למעשה השילוב בין שני הצמחים הוא זה [[דימתילטריפטאמין#מאפיינים פסיכדליים|שמאפשר מצב הזייתי]] מתמשך אשר לא מתקבל מכל אחד מהם בנפרד.
למעשה השילוב בין שני הצמחים הוא זה [[דימתילטריפטאמין#מאפיינים פסיכדליים|שמאפשר מצב הזייתי]] מתמשך אשר לא מתקבל מכל אחד מהם בנפרד.



גרסה מ־19:24, 2 בנובמבר 2018

איוואסקה (נכתב באנגלית Ayahuasca או Ayawaska, בעברית גפן הרוחות או בשמה הבוטני Banisteriopsis caapi) בשפת הקצ'ואה הוא שמה של גפן הגדלה בג'ונגלים בדרום אמריקה ושל חליטה מעוררת הזיות המופקת ממנה, בדרך כלל בשילוב עם צמח ממשפחת הקפה המכיל חומר מעורר הזיות - דימתילטריפטאמין (DMT). למעשה השילוב בין שני הצמחים הוא זה שמאפשר מצב הזייתי מתמשך אשר לא מתקבל מכל אחד מהם בנפרד.

שיקוי האיוואסקה משמש בעיקר בטקסי פולחן דתיים שאמאניים ובדת הסאנטו דאימה. באופן מסורתי שימש הסם גם למטרות רפואיות. האיוואסקה תואר לראשונה בספרות האקדמית בשנת 1950 על ידי אתנובוטניסט מאוניברסיטת הרווארד.

פרופ' בני שנון מהאוניברסיטה העברית ערך מחקר מקיף של התודעה האנושית בעקבות השפעותיו של הסם בשנת 1991.[1] בין העובדות המעניינות שהציג שנון ניתן למנות את הדמיון הרב בין הזיותיהם של משתמשים מתרבויות שונות ואת האופי הפילוסופי המאפיין אותם.

השפעת האיוואסקה

מלבד שימוש לטקסי פולחן דתיים ולרפואת הגוף, האיוואסקה משמשת גם ככלי ריפוי למחלות נפש, לבעיות התמכרות שונות, כגון סמים ואלכוהול. האדם אשר מתנסה בלקיחת איוואסקה, נכנס לתוך נבכי נפשו, והופך להיות מודע יותר לעצמו. שימוש באיוואסקה אינו ממכר, החוויה נמשכת כשש שעות לערך, זמן מספק לצמיחה ומימוש אישי. מתנסים בחוויה מעידים כי נדמה ששימוש באיוואסקה הוא פתח לעולם האמיתי, ואילו כל רצף חייהם נדמה כחלום. כלומר, הם חשים מציאות "ערה" יותר מהחיים עצמם. מתנסים בחוויה, מדווחים על מספר חזיונות וסמלים משותפים אשר להם נחשפו, בין היתר: צורות גאומטריות מרהיבות, נחש, נמר ולטאות שנראו כמו נלקחו מתוך ציור של מאוריץ קורנליס אשר.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איוואסקה בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ מחקרו של שנון יצא לאור בספרו The Antipodes of the Mind בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד